Pech onderweg
|
Berichten: 289
Topics: 10
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 0
41 x bedankt in 27 berichten
Je achterband rijdt in het spoor van de meeste fietsen. De voorbanden niet. Daarom gaan die sneller lek vaak.
Berichten: 2.718
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2570
2855 x bedankt in 1247 berichten
Mijn gevoel zegt dat met wielkasten steentjes en glas een grotere kans hebben om op de band terecht te komen en dat de banden minder snel drogen. Door het vocht blijven steentjes op de band plakken. Met regen meer lekke banden, dat is al duidelijk en dat effect zou in mijn verbeelding met wielkasten worden versterkt. Zoiets.
Berichten: 1.001
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 223
1842 x bedankt in 732 berichten
Regenwater op de weg zorgt ervoor, dat steentjes en takjes meer overeind gaan staan en dus eerder in een band terecht kunnen komen. Bij droog weer liggen deze meer plat.
In de lente is al het scherpe meestal weggefietst, in de zomer is het vaak droog. Het seizoen met de meeste kans op lekke banden is dus de herfst; in het seizoen ervoor is er weinig weggereden; dus bij regen ligt het scherp in de aanslag.
Niels, psst, van der Wal
Berichten: 2.168
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1732 x bedankt in 981 berichten
(07-Feb-2019, 07:54 PM)Niels van der Wal schreef: Het seizoen met de meeste kans op lekke banden is dus de herfst; in het seizoen ervoor is er weinig weggereden;
Je bedoelt de winter dus, en niet de herfst?
Berichten: 1.001
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 223
1842 x bedankt in 732 berichten
(07-Feb-2019, 08:21 PM)Lopopodium schreef: (07-Feb-2019, 07:54 PM)Niels van der Wal schreef: Het seizoen met de meeste kans op lekke banden is dus de herfst; in het seizoen ervoor is er weinig weggereden;
Je bedoelt de winter dus, en niet de herfst?
Bij mij regent het soms flink in de herfst; is dit bij jou anders?
Niels, takkeweer, van der Wal
Berichten: 1.963
Topics: 115
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7914
2968 x bedankt in 1397 berichten
(07-Feb-2019, 02:20 PM)ErikvanD schreef: (07-Feb-2019, 02:17 PM)GertBr schreef: (07-Feb-2019, 01:49 PM)ErikvanD schreef: Tja, dat hoort bij het velomobiel rijden ben ik intussen achter...
Leg dat eens uit a.u.b.
Nou ja, als ik 4 platte achterbanden heb ik 4 weken tijd met de Mango en nagenoeg nooit een lekke band heb met mijn andere fietsen, dan moet er haast wel een verband zijn
... of zou het toch gewoon domme pech zijn 
Ik zag deze thread na zoeken op Rohloff. En dacht aan mijn recente ervaring met lekke banden of beter gezegd het gebrek aan lekke banden.
Inmiddels rij ik sinds november, >10.000 km - zonder - lekke band. 4x Urban Contact's + Continental binnenbanden.
Berichten: 1.963
Topics: 115
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7914
2968 x bedankt in 1397 berichten
13-Oct-2021, 08:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Oct-2021, 10:54 AM door Hoekie.)
Ah ja, bij een controle bleken er best wat steentjes in te zitten, maar blijkbaar is er voldoende rubber om die op te vangen. Het rubber van de Contact Urbans is duidelijk dikker als die van een G-One bijvoorbeeld. Waar ik vorig jaar in 2 dagen beide achterbanden een keer lek reed. Daarna overstap naar Contact Urban's.
Controleren jullie banden af en toe op steentjes om pech/lekke band te voorkomen?
Enne, als iemand toevallig Contact Urbans in de maat 406-32 en 406-42 ergens op voorraad ziet liggen, laat het even weten.
Berichten: 6.260
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12854
9961 x bedankt in 4869 berichten
13-Oct-2021, 12:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Oct-2021, 12:13 PM door 365cycle.)
(13-Oct-2021, 08:26 AM)Hoekie schreef: Ah ja, bij een controle bleken er best wat steentjes in te zitten, maar blijkbaar is er voldoende rubber om die op te vangen. Het rubber van de Contact Urbans is duidelijk dikker als die van een G-One bijvoorbeeld. Waar ik vorig jaar in 2 dagen beide achterbanden een keer lek reed. Daarna overstap naar Contact Urban's. De G-One vind ik eerlijk gezegd een behoorlijk belabberde band. Heb er een flinke berg versleten en zo héél snel zijn ze ook weer niet
Conti's zijn niet zo vlot maar wel heel taai. Zelfs de relatief dunne (maar stugge) Contact Speed is bijna niet kapot te krijgen.
(13-Oct-2021, 08:26 AM)Hoekie schreef: Controleren jullie banden af en toe op steentjes om pech/lekke band te voorkomen? Niet specifiek, maar ik pulk ze er wel uit als ik ze toevallig zie bij m'n wekelijkse check-up. Controleer dan met name de achterband goed op slechte plekken, want ik heb één achterwiel minder dan jij
Berichten: 2.168
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1732 x bedankt in 981 berichten
(13-Oct-2021, 08:26 AM)Hoekie schreef: Controleren jullie banden af en toe op steentjes om pech/lekke band te voorkomen?
Ik controleer de banden alleen eens in de zoveel maanden op slijtage, en dat is het. Ik heb niet voor niets Schwalbe Marathon-banden. Daar kan je gewoon mee door het glas fietsen, ook als ze al aardig versleten zijn en de groene onderlaag er al doorheen aan het komen is. Maar dat is wel het moment ze eens te vervangen.
Verder maak ik me niet druk om de banden. Hooguit dat ik grote keien die je heel af en toe eens op onverharde wegen tegenkomt probeer te ontwijken. Het is niet comfortabel, en ik hoop een stootlek van een scherpe steenrand te voorkomen. Nog nooit gehad, maar kan me voorstellen dat dat nog wel eens kan gebeuren. Lekke banden heb ik tot nu toe alleen nog maar gehad van kleine metalen dingetjes, zoals nietjes, in de band.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|