Waardering:
  • 5
Foto's Fietsbennie
#53
Ik had vanmorgen een cursus van mijn werk in Nijverdal. Dus ik kon geen langere tocht maken. Om toch nog van deze weersomstandigheden te genieten ben ik met de ligfiets erheen geweest. Omdat ik de kortste weg meerdere keren gehad heb afgelopen maanden, besloot ik er een mooie rondrit van te maken. Niet zo onbenullig om, maar wel dusdanig, dat ik op tijd daar, en op tijd thuis kon komen voor de andere afspraak vanmiddag. Heen en weer zal het zo'n 35 km geweest zijn.

[Afbeelding: SDC11825.jpg]
Er hing ook een bordje in de boom: "pas op, Bennie op de ligfiets!"

[Afbeelding: SDC11826.jpg]
Wat wil je nog meer...

[Afbeelding: SDC11827.jpg]
Terugweg langs de Regge.

[Afbeelding: SDC11828.jpg]
Één PK had belangstelling.

[Afbeelding: SDC11829.jpg]
Ik kreeg alle ruimte, geweldig!

[Afbeelding: SDC11830.jpg]
Langs Zwolskanaal, blijft mooi...

[Afbeelding: SDC11831.jpg]
Dat belooft wat vanavond...

#54
Geïnspireerd door een filmpje van Marco elders op het forum, besloot ik ook maar eens een keer weer naar de Weerribben te gaan... Ik kachel overal heen, maar dàt ligt nota bene in mijn eigen provincie! De wind zat al een tijdje in het noordwesten dus, dikke prima. In plaats van morgen weg te gaan, gisteren op het laatste nippertje besloten vandaag vrij te nemen voor een tochtje. De route was al klaar, dus ik hoefde alleen nog de laatste dingen voor te bereiden.

Omdat ik niet wilde dringen met de hordes toeristen aldaar, ben ik op tijd vertrokken, terwijl de schemering net begon in te zetten.  Door het bos naar Ommen had ik geen muziek aan, want hoe mooi is het wakker worden met prachtige vogelzang in de morgenstond. Via Balkbrug was ik zo weer in het Reestdal, waar ik toe was aan de eerste bak koffie in Halfweg, net voorbij IJhorst. Verder via Lankhorst, dwars door ontwakend Meppel, daar waar ik de navigatie maar eens heb aangezet. Terwijl ik door Kolderveen reed, werd ik verrast door een telefoontje. Tenminste, dat dacht ik. Het bleek mijn wekker te zijn om op normale werkdagen wakker te worden...

Daarna naderde ik al vlug een leeg Giethoorn, wat ik heb ik daar genoten! Geen ziel te bekennen. Alle bruggetjes en paadjes voor mij alleen! Ik heb er zelfs even op een bankje gezeten om het op me in te laten werken. Tuurlijk, ik ben er wel vaker geweest, maar toen was het niet zo leeg. Daarna de noordzijde nog gedaan, de korte broek aangedaan, en ben ik verder gefietst naar Dwarsgracht. En eigenlijk is het daar nét zo mooi als in Giethoorn. Ik kwam daar aan de praat met een man die zijn hond lekker liet zwemmen. Hij kon zich opwinden over de mensen die met elektrische fietsen vol gas rondfietsen, goed moeten uitkijken voor de bruggetjes en zo vergeten om zich heen te kijken, terwijl het daar zo uniek en mooi is. De bedoeling was om de pont bij Jonen over te gaan, maar daar moest ik anderhalf uur op wachten...

Op advies van de meneer de navigatie van Mio uitgedaan, de kaart erbij en via de knooppunten omgereden via Muggenbeet, en langs het Giethoornermeer. Net zo mooi. Onderweg lag een vrouw in een deuk omdat ik die steile bruggetjes met een ligfiets aan het bedwingen was, en of ik het niet eng vond. Het laatste stukje ging langs de N333 om in Blokzijl te komen. Eenmaal daar had ik een prachtig plekje aan de haven gevonden om een bakkie te doen, een verrassend dorpje met prachtige oude panden. Daarna ben ik verder getuft via Sint Jansklooster. Ik had via Vollenhove willen gaan, maar door de omweg bij Dwarsgracht heb ik een stukje van de route ingekort. Even later over het fietspad bij Belt Schutsloot, ook net zo mooi. Daar waren inmiddels de eerste Chinezen te bewonderen.

Een vrolijk goedemorgen, en verder gaat het weer. Verderop dwars door het centrum van Zwartsluis om de Conradsweg op te gaan naar Rouveen. Na het gehobbel over de Oude Rijksweg, had ik inmiddels een bushokje tegenover de Hervormde kerk gevonden voor de laatste boterhammen. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt door waarschijnlijk de koster en zijn helper, die uitgebreid de klokken begonnen te luiden. Er was geen ramp gebeurd, mensen waren op dat moment bezig met een rouwplechtigheid. Ik mocht de kerk even bekijken en de heren op de foto zetten. Op het moment dat ik bij de kerk wil wegrijden zie ik de stoet mensen weer terugkomen, waarvan enkele vrouwen in Staphorster klederdracht. Uit respect heb ik hen maar niet op de foto gezet.

Verder via Nieuwleusen, de Stouwe rechtsaf, een 10 kilometer lange weg, richting Ommen. Bijna aan het einde even voor het laatste rukkie mijn waterreservoir aangevuld. De verleiding voor een ijsje kon ik weerstaan, en ben ik de algemene route naar huis gereden.
Helaas, ik wilde nog wel wat meer foto's maken, maar mijn toestel wil niet meer aan.... Ding is 10 jaar oud, geen schuld, maar jammer blijft het wel. Totaal zo'n 155 km.

[Afbeelding: weerribben.jpg]
De route, ik ben bovenlangs heen gereden, onderlangs terug beide stukken.

[Afbeelding: SDC11833.jpg]

[Afbeelding: SDC11843.jpg]
Lekker genieten!

[Afbeelding: SDC11847.jpg]
Over het algemeen lukte het zo ook wel.

[Afbeelding: SDC11848.jpg]
Mooie paadjes weer

[Afbeelding: SDC11849.jpg]

[Afbeelding: SDC11850.jpg]
Dwarsgracht, ik ben benieuwd of die bruggetjes ook daadwerkelijk open kunnen.

[Afbeelding: SDC11852.jpg]
Giethoornsemeer

[Afbeelding: SDC11853.jpg]
Blokzijl

[Afbeelding: SDC11854.jpg]
Er zijn ergere dingen in het leven...

[Afbeelding: SDC11855.jpg]

[Afbeelding: SDC11863.jpg]
Rouveen.

[Afbeelding: SDC11864.jpg]
Iets met klok en klepel (HK Rouveen)

[Afbeelding: SDC11867.jpg]
Van deze kerk.

#55
Klinkt als een erg mooie rit! Mooie foto's ook!
#56
Mooi verhaal, Bennie. Ook leuk dat je de sport van het bedwingen van steile bruggetjes in Giethoorn e.o. ontdekt hebt. Giethoorn is erg mooi als voor de toeristenmassa aan bent. Prachtige foto's. Hartelijk dank!
#57
Mooi verhaal met foto’s waardoor ik zie dat er nog zoveel paadjes zijn waar ik nog nooit geweest ben...... Dank!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
#58
(24-May-2019, 11:06 PM)GertBr schreef:  waardoor ik zie dat er nog zoveel paadjes zijn waar ik nog nooit geweest ben......

Hetzelfde heb ik van de andere kant van het IJsselmeer. Ik kan ook een keer die kant op gaan, maar met de trein lijkt zo'n gedoe... Verder als Enkhuizen of Amsterdam ben ik nog daar niet geweest. Toch gewoon maar eens proberen, idem dito voor het zuiden des lands...

#59
Blij met nieuwe camera!

Die andere had ik 9 jaar geleden gekocht. Hopen dat deze ook wat jaren mee kan.

[Afbeelding: 20190525-155359.jpg]

#60
De langste dag van het jaar, mooie reden een flinke tocht te maken. Ik ben weggegaan op een tijdstip dat de laatste schemering van de dag aan het wegsterven was. Het kanaal wederom gevolgd westwaarts richting Zwolle. Steeds meer sterren vulden onderweg het luchtruim. Eenmaal in Zwolle koffie bij een vestiging van mijn werk. Hier heb ik ook mogelijkheid 's nachts te komen, dus een ideale pleisterplaats bij het fietsen.

Daarna dwars door de stad. De bedoeling was met de spoorbrug de IJssel over te gaan maar ik heb gemakshalve de oude IJsselbrug maar genomen en ik bevond me in Gelderland. Lekker tuffen via Hattemerbroek en Wezep, rechtsaf de bekende Zuiderzeestraatweg over. Mooie boerderijen gezien met van die luiken langs de ramen. Na Oldebroek in Elburg dwars door de vesting gereden. Helaas geen foto's want het was nog te donker. De sterrenwachten hadden vannacht geen tijd voor een bakkie tussendoor want weldra begon zich het eerste krieken van de morgen al te dagen...

Eenmaal in Flevoland linksaf richting Zeewolde. Eerst langs wat stranden en stukkies bos. Het viel me op qua onderhoud van het fietspad dat daar weinig mensen komen, beide kanten was zo'n halve meter volgroeid met onkruid. Ik kon er nog mooi tussendoor. Daarna werd het tegen de wind in kachelen terwijl het maanlicht in het Veluwemeer links van me scheen, en de wereld aan konijnen het fietspad overstaken.

Vlakbij Zeewolde even op een paaltje een pauze gehouden. Even kijken of ik met de route goed zat. Dan via de Knardijk, waar ik een mooie foto van de fiets met de zon heb genomen. Naar de Vogelweg richting Almere. Er leek geen eind aan te komen. Aan het einde ook nog werkzaamheden. Gelukkig kon ik over het kakelverse asfalt en was de dijk zo weer gevonden. Gauw een bakkie koffie en omkleden in de haven.

Daarna de Hollandsche brug over en deze jongen was in Noord Holland. Het was heel verleidelijk door te fietsen naar Amsterdam maar dat was mijn doel niet. Ik wilde graag eens kijken bij het Muiderslot. Ik had geluk, de hekken stonden open en was geen ziel te bekennen. Toen ik weg wilde gaan kwamen geloof ik de schoonmakers me vragen of het hek al geopend was. Na een kleine woordenwisseling zocht ik de Hollandsche brug weer op.

Daarna via de dijk om even voor Pampus te liggen, een belletje naar Lelystad. Na de bocht had ik de wind in de rug en vloog ik de Oostvaardersdijk over. Even verderop kwam ik Bart al tegen,  hij was me tegemoet gefietst. Sinds Almere had ik niks geen pauze gehad dus was de koffie en appeltaart zeer welkom. Toen ik weer eens de biezen pakte begon het te sputteren. Gelukkig bleef het daarbij, en dankzij de Mio heelhuids zonder te dwalen het grootste doolhof van Nederland, Lelystad, weer uitgekomen.

Daarna had ik geen navigatie meer nodig, en reed ik via Dronten naar Kampen. Op de markt wat vers fruit gekocht en zo lekker geluncht op de katrolbrug. Verder huiswaarts via Zwolle, wederom langs het kanaal om de laatste bammetjes op te eten in Lemerlerveld, lekker even in de schaduw. Ik had de wind vol in de rug, dus ik vloog bijna... Toen volgden 20 laatste km van lootjes, gezellig meeblèren met de radio naar huis. Totaal zo'n 250 km, precieze aantal km zal volgen.

[Afbeelding: DSCN0003.jpg]

[Afbeelding: DSCN0013.JPG]
Altijd hetzelfde gemekker.

[Afbeelding: DSCN0014.JPG]
Een van de mooiste foto's vind ik zelf.

[Afbeelding: DSCN0016.JPG]
Vogelweg

[Afbeelding: DSCN0017.JPG]
Medeligger

[Afbeelding: DSCN0018.JPG]
Almere

[Afbeelding: DSCN0020.JPG]
Hollandsche Brug (helaas geen welkom in Noord Holland)

[Afbeelding: DSCN0022.JPG]
Muiderslot

[Afbeelding: DSCN0026.JPG]
Hier krijgt: ,,voor Pampus liggen" nog een betekenis erbij!

[Afbeelding: DSCN0031.JPG]

[Afbeelding: DSCN0055.JPG]
Laatste rukkie
#61
(24-May-2019, 05:46 PM)Fietsbennie schreef: ......

[Afbeelding: SDC11850.jpg]
Dwarsgracht, ik ben benieuwd of die bruggetjes ook daadwerkelijk open kunnen.

.......
Ja, die bruggetjes kunnen open.

(Ik heb bijna 18 jaar in Vollenhove gewoond.)
Even an absolute beginner has to start somewhere.

#62
#63
(21-Jun-2019, 11:05 PM)GertBr schreef: @ Fietsbennie: Mooie rit en mooie foto’s! Vraag me wel af waar de “klikschoenen” van Bart zijn...

Op de foto "Bart in actie" zijn de klikschoenen te zien.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
#64
Mooie rit! En dito foto's Smile
Wat me opvalt op de statie foto met jou en Bart is hoe enorm scheef/ver ingestuurd het voorwiel van zijn trike staat! Die draaicirkel moet wel enorm klein zijn!
#65
[Afbeelding: Muiderslot.jpg]

De route. Het bleek 255 km te zijn.

#66
Hoe lang heb je gedaan over die 255 kilometer? Heb je rustig aan gedaan, of maak je liever een beetje voortgang zoals ik? Gezien de vele foto's doe je rustig aan en maak je je niet druk om je gemiddelde snelheid, vermoed ik.

Ikzelf vind het altijd wel een mooie doelstelling om mijn doel van gemiddeld 25 per uur te halen. Maar dan wordt een afstand van 250+ kilometer wel een aardige uitdaging, zeker met de helft wind tegen. Ben daarin nog niet verder gegaan dan 183 kilometer. Een enkele reis met wind in de rug was mijn maximum 217 kilometer geweest. Voor langere afstanden zou je eigenlijk rustig aan moeten doen.

Ik ben vorig jaar ook naar het Muiderslot gefietst. Ik kende 'm al wel, maar vond het gewoon leuk daar nog eens speciaal naar toe te wensen. Mijn tocht heen en weer was 177 kilometer. Maar ik kwam vanuit de andere kant, vanuit Den Haag. Wel een drukkere route met veel stoplichten en niet overal even goede fietspaden (vooral de bollenstreek heeft veel matige fietspaden langs de doorgaande wegen). Dan is vanuit de polder over lange rechte (en goede!) wegen wel iets fijner.
#67
Nee, ik heb totaal geen haast. Snelheid maak ik me niet druk om. Als ik daarin ga forseren hou ik deze afstanden niet vol. Het gaat mij om het genieten, niet om zo snel te gaan.

Tegenwind had ik nauwelijks, met uitzondering langs het Veluwemeer waaide het 's nachts niet.

Ik ben ongeveer half 1 weggereden en was na vieren thuis. De wegen in de Flevopolder gaan wel, maar onkruid groeit tussen asfalt/beton door op wat plekken. Ik zag dat de Vogelweg afgesloten zou worden, dus ik denk dat dat stuk fietspad ernieuwd wordt.

#68
Mijn pauzes duren hooguit tien minuten. Alleen even water verversen en voedsel erin, en ik ga het liefst weer verder.
#69
(22-Jun-2019, 06:37 AM)ErikvanD schreef: Wat me opvalt op de staatsiefoto met jou en Bart is hoe enorm scheef/ver ingestuurd het voorwiel van zijn trike staat! Die draaicirkel moet wel enorm klein zijn!

Ik schat zo'n 3,5 meter. Ik zal dat binnenkort eens opmeten.
#70
Dat is echt heel kort! Mijn trike heeft wel even een wat grotere draaicirkel...
#71
(22-Jun-2019, 10:16 PM)ErikvanD schreef: Dat is echt heel kort! Mijn trike heeft wel even een wat grotere draaicirkel...

Ik heb het vandaag opgemeten: 3m54

[Afbeelding: 2yy5ijb.jpg]
#72
Mooi verslag en mooie foto's! Deed het nieuwe lampje het ook goed? Die van jou en de nieuwe deden het bij mij voortreffelijk!
#73
(23-Jun-2019, 08:23 PM)Bart Verbeek schreef: Ik heb het vandaag opgemeten: 3m54
Heel erg praktisch!

Zo, daar ben ik dan best wel een beetje heel erg jaloers op!
#74
(25-Jun-2019, 03:46 PM)ErikvanD schreef:
(23-Jun-2019, 08:23 PM)Bart Verbeek schreef: Ik heb het vandaag opgemeten: 3m54
Heel erg praktisch!

Zo, daar ben ik dan best wel een beetje heel erg jaloers op!

Die van mijn trike is ook niet zo groot. Korter dan die van Kanjer, en Kanjer zit dacht ik met F lites op 7 meter ofzo.
#75
Indrukwekkende tocht met prachtige foto's. Ook erg leuk dat je Bart hebt opgezocht.

Groet,

Marco
#76
(22-Jun-2019, 07:14 PM)Lopopodium schreef: Vijftien uur onderweg. Dat is wel een lange zit (lig). En tussendoor ergens rustig een uurtje pauzeren?

Tot Muiderslot elke pauze zo'n kwartiertje, in Zwolle, Harderbos en Almere Haven. Met name laatste ben ik ook van kleding verwisseld, van lang naar kort spul.
Ik heb een half uurtje totaal rond gelopen bij het Muiderslot, en ik geloof zo'n drie kwartier bij Bart geweest.
In Kampen op de markt wat fruit gekocht, en lopend vanuit centrum naar de brug, vond ik ook wel even fijn.

#77
Na een half jaar veel wikken en wegen, dubben, peinzen en prakkiseren toch maar een knoop doorgehakt. Na een financiële meevaller een paar klikpedalen, schoenen en plaatjes aangeschaft.

Eerst op de Gazelle gezet, later op de M5. Vervolgens zijn de eerste oefenrondjes gemaakt. Wel even wennen. Morgen maar eens ermee naar het werk. Voor de zekerheid de oude trappers en sleuteltje 15 in de fietstas...

[Afbeelding: 20190627-201634.jpg]
Als een tang op een varken, klikpedalen op een stadsfiets...

[Afbeelding: 20190627-203847.jpg]
Zoek de verschillen...

#78
vanaf nu kan je ook 600 km fietsen Bennie  Wink

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....