Nieuwe kliko!
|
Berichten: 2.017
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1470 x bedankt in 834 berichten
Fout gefietst in Breda, zie ik?
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Nee niet echt... even op ziekenbezoek geweest bij mijn moeder. Daar overigens wel een klein beetje fout gereden want de weg die ik wilde nemen was er niet meer (ziekenhuis is zeer recent verbouwd)
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Verslagen staan op mijn blog!
Zicht over de Rotte, ca 10 km onderweg tijdens mijn eerste rit in de Mango+
Het is net een gestrande walvis bij het op lengte zetten... Mijn ervaringen met het rijden in een VM en aanstaande verbeteringen
Berichten: 2.017
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1470 x bedankt in 834 berichten
Was de Pekhuisbrug geen lastig obstakel voor de eiige kliko?
Vind het zelf altijd wel een lastig ding (vooral door de scherpe bocht aan de noordzijde, want daar kom ik dan meestal vandaan).
Berichten: 31
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2018
Bedankt: 4
1 x bedankt in 1 berichten
Mooie fiets en een leuk verslag, veel plezier en veilige kilometers gewenst!
Berichten: 2.542
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2046
2414 x bedankt in 1073 berichten
Mooi positief verslag. Een velomobiel schijnt ook een prima klankkast te zijn die rammeltjes buitengewoon goed versterkt. Dat proef ik ook uit jouw verslag. Geen woord over de snelheid en de de tegenwindongevoeligheid (3 maal woordwaarde). Ik had dat eigenlijk bij The Good verwacht.
En dit zal wel de muziek zij die je standaard op hebt staan als je in je Velomobiel toert:
Groet,
Marco
Berichten: 820
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 312
821 x bedankt in 356 berichten
@ErikvanD: Leg aub aan een niet VM rijder wat je met “het vliegwiel” bedoelt. Als ik google, kom ik niet verder dan dat men het gewicht van de kuip als het vliegwiel bestempelt.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
13-Jan-2019, 07:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jan-2019, 07:13 PM door ErikvanD.)
(13-Jan-2019, 06:58 PM)GertBr schreef: @ErikvanD: Leg aub aan een niet VM rijder wat je met “het vliegwiel” bedoelt. Als ik google, kom ik niet verder dan dat men het gewicht van de kuip als het vliegwiel bestempelt.
Ha, dat was weer eens de automatische spellingscontrole... dat moest natuurlijk freewheel zijn... Het freewheel op de achteras heeft een ratel/tik die erg irritant is...
(13-Jan-2019, 02:17 PM)Lopopodium schreef: Was de Pekhuisbrug geen lastig obstakel voor de eiige kliko?
Vind het zelf altijd wel een lastig ding (vooral door de scherpe bocht aan de noordzijde, want daar kom ik dan meestal vandaan).
Was er met beleid overheen gegaan en dat ging eigenlijk prima. Ik kwam vanaf de westkant van de Rotte
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
Leuk om je ervaring te lezen op je blog.
Over zoekend weggedrag bij hogere snelheid (> 35 km/u) Dat had ik initieel ook. De sporing goed zetten deed wonderen.
Bij mij van duidelijk uitspoor naar neutraal/iets toespoor.
Link naar de site van Peter de Rond Toespoor, beetje teveel
en een instructie video van Saukki
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
13-Jan-2019, 07:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jan-2019, 07:21 PM door ErikvanD.)
(13-Jan-2019, 02:48 PM)Roepers schreef: Geen woord over de snelheid en de de tegenwindongevoeligheid (3 maal woordwaarde). Ik had dat eigenlijk bij The Good verwacht.
Nee, helemaal vergeten! Of misschien wel bewust. Ik heb iets van 10 persoonlijke records verbeterd maar heb toch niet het idee dat ik super snel heb gereden. Maar dat is ook niet zo belangrijk. De jongens van de Rotte Rijders waren wel een stuk rapper!
Qua wind had ik meer last van de stevige rijwind. En niet zozeer van kopwind inderdaad nu je het zegt
(13-Jan-2019, 07:16 PM)Hoekie schreef: Leuk om je ervaring te lezen op je blog.
Over zoekend weggedrag bij hogere snelheid (> 35 km/u) Dat had ik initieel ook. De sporing goed zetten deed wonderen.
Bij mij van duidelijk uitspoor naar neutraal/iets toespoor.
Bij mijn trike heeft het veranderen van neutraal naar iets toespoor de stabiliteit toen duidelijk verbeterd. Heb vanmiddag wel de speling een stuk uit de kruiskoppeling van het stuur gesteld. Morgen eerst maar eens kijken wat dat doet. Maar ik zal zeker ook de sporing checken!
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7520 x bedankt in 3699 berichten
Volgens Ymte heeft iets uitspoor een positief effect op het rijgedrag van de fiets.
Ik dacht altijd iets toespoor, maar hij is daar heel resoluut over.
Voor wie Ymte niet kent, hij behoorde vroeger tot de 'mannen van velomobiel.nl' en nu is InterCityBike zijn bedrijf.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 676
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 649
506 x bedankt in 281 berichten
Mooi apparaat Erik .... in je (nog korte) ligfiets leven heb je al heel veel ervaring opgedaan
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
14-Jan-2019, 12:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2019, 12:50 PM door PietV*.)
Erik,
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ziet er prachtig uit.
(13-Jan-2019, 09:19 PM)Wim -de roetsende schreef: Volgens Ymte heeft iets uitspoor een positief effect op het rijgedrag van de fiets.
Ik dacht altijd iets toespoor, maar hij is daar heel resoluut over.
Voor wie Ymte niet kent, hij behoorde vroeger tot de 'mannen van velomobiel.nl' en nu is InterCityBike zijn bedrijf.
Of iets toe- of uitspoor beter is hangt van de stuurgeometrie af. Belangrijk hierbij is een positieve - of negatieve schuurstraal. Bij mijn weten heeft een Kliko een positieve schuurstraal. Dat maakt samen met de getrokken bestuurde wielen, dat die wielen van elkaar willen sturen. Rijdend neigen naar uitspoor. Mijn Kliko is gecontroleerd bij Velomobiel, waarbij tijdens de afstelling de keus was voor een licht toespoor of uitspoor. Neutraal was niet mogelijk. De spoed op 6 mm draad is 1 mm. De mening was daar resoluut licht toepoor. De Kliko stuurt, spoort en rolt bijzonder goed.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
14-Jan-2019, 02:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2019, 03:03 PM door Hoekie.)
Wat mij een bevestiging van de juiste sporing geeft, is dat nieuwe banden na >1000km er nog als nieuw uitzien.
De vorige banden met verkeerde sporing waren bij 1000km al compleet op tot op de binnenband. Eerste en enige lekke band tot nu toe.
Nou stond die sporing ook wel heel verkeerd (schaam) ; was achteraf duidelijk merkbaar dat die minder goed rolde. Maar ja, toen was ik nog blond in VM land.
De sporing is trouwens bij mij heel precies ingesteld door de stuurstang aanpassing door Peter de Rond. Daarmee is de sporing op de mm in te stellen.
Misschien dat bij een DF ietsje uitspoor beter is. En bij een Strada ietsje toespoor. Geen idee.
Mocht ik weer bij moeten stellen, dan is dat iets om te proberen. Als je verschillende standen ervaren hebt, dan is het best goed te voelen of de sporing goed staat.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
De banden van mijn Mango zien er na 1500 km nog als nieuw uit. En ik had vanochtend het idee dat de fiets na het bijstellen van de kruiskoppeling al strakke stuurde En het stuur niet op mijn buik laten rusten voorkomt ook wat gewaggel. Mag zometeen weer naar huis, heb er nu al zin in
Berichten: 287
Topics: 10
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 0
39 x bedankt in 25 berichten
Hahaha, gelijk velomobiel verslaafd Erik ;-). Leuk he :-D
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
Wat dat "zoekend stuurgedrag" betreft - zeker naar de "Stuurgeometrie 2.0" kijken (je hebt hem al verlinkt in je blog)! Heb ik bij mijn Mango uit 2004 ook gedaan en terwijl het effect niet zo groot was als bij sommigen (mijn vermoeden: omdat de Mango daarbij ook iets hoger kwam te liggen - de veren waren bij mij toen ik hem kocht... ...ietwat merkwaardig... Heb jij waarschijnlijk geen last van).
Ik heb toendertijd van de Facebookfotos een PDFje in het Engels gemaakt, die is op het Duitse forum te vinden: https://www.velomobilforum.de/wiki/lib/e...ry_2.0.pdf
De bijhorende thread (in het Duits) vind je hier: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...trie.49285
Als je toch bezig bent zeker ook even kijken welke veren je hebt - ik heb de korte rode veren waardoor de Mango lager komt - ook dat verbetert de wegligging enigzins.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
14-Jan-2019, 05:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2019, 05:32 PM door PietV*.)
(14-Jan-2019, 02:59 PM)Hoekie schreef: De sporing is trouwens bij mij heel precies ingesteld door de stuurstang aanpassing door Peter de Rond. Daarmee is de sporing op de mm in te stellen.
Misschien dat bij een DF ietsje uitspoor beter is. En bij een Strada ietsje toespoor. Geen idee.
Mocht ik weer bij moeten stellen, dan is dat iets om te proberen. Als je verschillende standen ervaren hebt, dan is het best goed te voelen of de sporing goed staat. Velomobiel adviseert voor de sporing dat de voorwielen parallel staan. Dus geen toe- of uitspoor. De maximale afwijking, voor en achter op de velgen gemeten, mag niet meer zijn dan 3 mm. De spoorstang is op de mm af te stellen. 1 spoed = 1 mm op een 6 mm draadeind. Daarmee is de sporing altijd met minder dan 2 mm verschil op de velgen af te stellen.
Zie onder 6.3: http://www.velomobiel.nl/handleidingen/m...eiding.pdf
Op en vlakke weg merk je nauwelijks het verschil in matig toer- of uitspoor. Alleen de bandenslijtage neemt toe en je krijgt sterkere beenspieren. Ik meet altijd de uitlijning belast. Ook al zijn de verschillen nog zo klein. Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
15-Jan-2019, 08:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jan-2019, 08:55 PM door Hoekie.)
(14-Jan-2019, 05:29 PM)PietV* schreef: (14-Jan-2019, 02:59 PM)Hoekie schreef: De sporing is trouwens bij mij heel precies ingesteld door de stuurstang aanpassing door Peter de Rond. Daarmee is de sporing op de mm in te stellen.
Misschien dat bij een DF ietsje uitspoor beter is. En bij een Strada ietsje toespoor. Geen idee.
Mocht ik weer bij moeten stellen, dan is dat iets om te proberen. Als je verschillende standen ervaren hebt, dan is het best goed te voelen of de sporing goed staat. Velomobiel adviseert voor de sporing dat de voorwielen parallel staan. Dus geen toe- of uitspoor. De maximale afwijking, voor en achter op de velgen gemeten, mag niet meer zijn dan 3 mm. De spoorstang is op de mm af te stellen. 1 spoed = 1 mm op een 6 mm draadeind. Daarmee is de sporing altijd met minder dan 2 mm verschil op de velgen af te stellen.
Zie onder 6.3: http://www.velomobiel.nl/handleidingen/m...eiding.pdf
Op en vlakke weg merk je nauwelijks het verschil in matig toer- of uitspoor. Alleen de bandenslijtage neemt toe en je krijgt sterkere beenspieren. Ik meet altijd de uitlijning belast. Ook al zijn de verschillen nog zo klein. Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.
Het is niet voor niets dat peter de Rond en 'rechts+links draaiende stuurstang' gemaakt heeft
Tsja, wat is matige spoor afwijking. Op snelheid! op een vlakke weg was het overduidelijk te voelen. Snelheid idem dito. Nu met een nauwkeurigere meting is het ook goed te merken. Je zegt het zelf al door de sterkere beenspieren. Duidelijk harder moeten trappen. Een halve mm zal je niet merken uiteraard. Een paar mm wel. Moet je wel zo je sporing kunnen instellen
Bij een Strada/Quest enz van Velomobiel.nl hoef je trouwens niet belast te meten door de wielgeometrie.
(14-Jan-2019, 04:29 PM)emgaron schreef: Als je toch bezig bent zeker ook even kijken welke veren je hebt - ik heb de korte rode veren waardoor de Mango lager komt - ook dat verbetert de wegligging enigzins.
Heb je de kortere rode veren? De rode veren heb je namelijk ook in standaard lengte.
Het verschil tussen de rood/blauwe combi en rood/rood in dezelfde lengte vond ik al groot.
Berichten: 305
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 108
372 x bedankt in 173 berichten
15-Jan-2019, 09:26 PM
Erik,
Volgens de "Rotte Rijders" is jouw Mango geen kliko maar een Vlaflip Mango
Maar dan wel een hele gave
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7520 x bedankt in 3699 berichten
15-Jan-2019, 09:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jan-2019, 09:32 PM door Wim -de roetsende.)
De Alleweder moet je inderdaad belast meten.
Dat een vm fijner fietst en stuurt met iets (<2mm) uitspoor komt van Daniël Fenn.
Ik heb van Ymte begrepen dat iedere DF ook zo wordt afgeleverd. Doen ze waarschijnlijk niet met de gedachte dat iedere rijder zo sterkere beenspieren krijgt ;-)
In het verleden werd inderdaad altijd gedacht dat iets toespoor gunstiger zou zijn, dit is blijkbaar ook een beetje een overblijfsel van de afstelling van de Alleweder.
(14-Jan-2019, 05:29 PM)PietV* schreef: Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.
Dat vind ik best veel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
(15-Jan-2019, 08:45 PM)Hoekie schreef: (14-Jan-2019, 04:29 PM)emgaron schreef: Als je toch bezig bent zeker ook even kijken welke veren je hebt - ik heb de korte rode veren waardoor de Mango lager komt - ook dat verbetert de wegligging enigzins.
Heb je de kortere rode veren? De rode veren heb je namelijk ook in standaard lengte.
Het verschil tussen de rood/blauwe combi en rood/rood in dezelfde lengte vond ik al groot. Ik zit even te denken - als ik me goed herinner heb ik 2x50mm rood en zijn de rode in elk geval iets korter dan de blauwe. Ik heb net in de Sinner webshop gekeken ( https://www.drymershop.nl/parts-sinner-mango/) en daar hebben ze het over 51mm voor rood en 64mm voor blauw (dan zullen die van mij wel 51mm zijn).
Toen ik hem kocht was het trouwens zelfs 25mm + 50mm rood, maar dan wel met nog een 12mm schroef tussen veer en as. Aangezien dat niet ideaal is (de veer lag niet goed vlak op) heb ik dat veranderd toen ik er nieuwe veerpoten in gezet heb. Dat verschil was ook wel te voelen - gelukkig heb ik tergelijkertijd de nieuwe stuurgeometrie gemonteerd, dus het eindresultaat was goed.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(15-Jan-2019, 09:28 PM)Wim -de roetsende schreef: De Alleweder moet je inderdaad belast meten.
Dat een vm fijner fietst en stuurt met iets (<2mm) uitspoor komt van Daniël Fenn.
Ik heb van Ymte begrepen dat iedere DF ook zo wordt afgeleverd. Doen ze waarschijnlijk niet met de gedachte dat iedere rijder zo sterkere beenspieren krijgt ;-)
In het verleden werd inderdaad altijd gedacht dat iets toespoor gunstiger zou zijn, dit is blijkbaar ook een beetje een overblijfsel van de afstelling van de Alleweder.
Ik ken de wielophanging van de DF niet. Dus weet ik niet of de DF een positieve- of negatieve schuurstraal heeft. In het algemeen
wordt toespoor toegepast bij voertuigen met achterwielaandrijving. Door de aandrijving achter worden de getrokken voorwielen met een positieve schuurstraal iets naar buiten gedrukt, waardoor het toespoor wordt gecorrigeerd en de wielen perfect rechtuit draaien. Zonder toespoor zouden de banden onnodig slijten en zou het brandstofverbruik of trapenergie hoger liggen. Voertuigen met voorwielaandrijving en een positieve schuurstraal hebben uitspoor: de wielen zijn iets naar buiten gedraaid.
https://www.mvwautotechniek.nl/onderstel...metrie.htm
Bij de Alleweder staan de stuurstangen onder een andere hoek dan de wieldraagarmen. Bij het inveren onder belasting ontstaat lengteverschil door hoekverdraaiing en wordt de sporing beinvloed. Ik rij met standaard schroefveren. Half rood en half blauw. Om die reden meet ik altijd belast. Met een rij (lineaal), aluminium profielen, kun je het verschil in sporing tussen belast en onbelast duidelijk zien.
(15-Jan-2019, 09:28 PM)Wim -de roetsende schreef: (14-Jan-2019, 05:29 PM)PietV* schreef: Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.
Dat vind ik best veel. Ik was ook verrast toen ik de sporing belast liet controleren bij Velomobiel.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(15-Jan-2019, 08:45 PM)Hoekie schreef: (14-Jan-2019, 05:29 PM)PietV* schreef: (14-Jan-2019, 02:59 PM)Hoekie schreef: De sporing is trouwens bij mij heel precies ingesteld door de stuurstang aanpassing door Peter de Rond. Daarmee is de sporing op de mm in te stellen. Velomobiel adviseert voor de sporing dat de voorwielen parallel staan. Dus geen toe- of uitspoor. De maximale afwijking, voor en achter op de velgen gemeten, mag niet meer zijn dan 3 mm. De spoorstang is op de mm af te stellen. 1 spoed = 1 mm op een 6 mm draadeind. Daarmee is de sporing bijna altijd met minder dan 3 mm verschil op de velgen af te stellen.
Zie onder 6.3: http://www.velomobiel.nl/handleidingen/m...eiding.pdf
Op en vlakke weg merk je nauwelijks het verschil in matig toer- of uitspoor. Alleen de bandenslijtage neemt toe en je krijgt sterkere beenspieren. Ik meet altijd de uitlijning belast. Ook al zijn de verschillen nog zo klein. Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.
Het is niet voor niets dat Peter de Rond en 'rechts+links draaiende stuurstang' gemaakt heeft
Tsja, wat is matige spoor afwijking. Op snelheid! op een vlakke weg was het overduidelijk te voelen. Snelheid idem dito. Nu met een nauwkeurigere meting is het ook goed te merken. Je zegt het zelf al door de sterkere beenspieren. Duidelijk harder moeten trappen. Een halve mm zal je niet merken uiteraard. Een paar mm wel. Moet je wel zo je sporing kunnen instellen
Bij een Strada/Quest enz van Velomobiel.nl hoef je trouwens niet belast te meten door de wielgeometrie. Bij Peter de Rond te koop.
De beste oplossing is inderdaad één spoorstang met linkse- en rechtse draad. De nauwkeurigste afstelling die er is. Net als bij ieder auto. Voor die 25 euro hoef je het niet te laten. Het nadeel van de standaard spoorstang met rechtse is dat een draai, 1 mm verschil oplevert op de spoorstang-arm en daarmee circa 4 mm verschil op de velg voor en achter. Met wat geluk kom je dan uit tussen een parallel spoor of een toespoor van 3 mm. Peter verkoopt ook stelbokken voor afstelling van de sporing.
Dat bij de Quest/Strada onbelast de sporing kan worden ingesteld is mogelijk. Staan de wieldraagarmen nagenoeg onder dezelfde hoek als spoorstangen. Dat is met twee rijen aan de velgen prima te controleren.
Berichten: 305
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 108
372 x bedankt in 173 berichten
Even an absolute beginner has to start somewhere.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|