Waardering:
  • 4
  • 5
Marco's ligfietstochten
Natuurlijk had je wel even naar binnen moeten gaan.

Monique en Henk zijn echt geweldige mensen.

Zeer klantgericht, vriendelijk en behulpzaam.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Hoi Wim,

Ik kwam zo tegen de avond aan en ik vertrok weer in de ochtend. Ik geloof niet dat ik de winkel open heb gezien. Maar eerlijk is eerlijk, was de winkel open geweest dan was ik de winkel niet binnengegaan met de mededeling "Hoi, Ik ben een ligfietser en verder ga ik niets kopen want ik heb al 2 ligfietsen." Wellicht al te geremd, soms.

Die volgende dag reed ik  via de LF 9 via Meppel naar Hasselt. Weer een mooie route binnendoor. De LF 9 is echt mooi, Langs Zwarte Waterklooster en dergelijke. Hasselt is een mooi stadje. Ik ken het uit de tijd dat ik in Kampen woonde en eigenlijk ook al van fietstochten daarvoor in mijn middelbare schooltijd toen ik mijn schoolboeken op mijn fiets haalde bij Van Dijkshuizen in Kampen. Die fietstocht begon in Hardenberg. Ik heb dat verschillende keren gedaan en ik genoot ervan.

Van die fietstocht herinnerde ik mij dit dijkje bij Hasselt:

[Afbeelding: 20180820174605-3aa551eb-me.jpg]
Ligfietsen over de Stenendijk bij Hasselt

Vervolgens ging bij Haerst met een überromantisch veertje op spierkacht (een Human Powered Vehicle dus) de Overijsselse Vecht over richting Zwolle.

[Afbeelding: 20180820174606-3f299ca1-me.jpg]
Met een ligfiets op het Haersterveer

In Zwolle heb ik nog een familiebezoekje gedaan. Ze woonden vrijwel aan de LF 9.

Vervolgens wisselde ik bij Zwolle van route. Ik volgde verder de LF 3 De Hanzeroute
Langs de IJssel fietsend en bij Diepenveen er iets verder af bereikte ik Deventer. Daar stak ik met een motorveer de IJssel over.

[Afbeelding: 20180820174606-49ede940-me.jpg]
Aan de overkant van de IJssel bij Deventer bij het Voetveer.

Richting Zutphen en over dat deel heb ik al wat geschreven op het forum.

Voor de spoorbrug dus een ligfietster kort gesproken. De spoorbrug over, door Zutpen waar de route  van de LF 9 was opgebroken. De gele bordend volgend kwam ik echter wel goed uit en via een hoge brug met een steile klim weer naar de westelijke oever. Ik had inmiddels ontdekt dat het veer Brummen - Bronkhorst al om 19:00 uur stopt. Ik heb daarom maar wat meer doorgefietst en haalde het veer ruim op tijd.

[Afbeelding: 20180820174607-96c85726-me.jpg]
Met de ligfiets op veer Brummen - Bronkhorst

Vervolgens fietste ik door naar Doesburg. Het was een mooi oud en supersfeervol huis, het Vrienden op de Fietsadres. Ik merkte dat de hitte  van die dag van 35 graden en het doorfietsen toch wat te veel gevraagd hadden van mij. Maar gelukkig voelde ik mij de volgende ochtend weer goed. Had een prettig gesprek tijdens het ontbijt et gastgeefster en vertrok weer.

[Afbeelding: 20180820174604-14b8eee9-me.jpg]
Vrienden-op-de-fiets-adres aan de Hoogestraat in Doesburg

Marco.
Bedankt door:
Woensdag 25 juli vertrok ik dus uit Doesburg.

Ik besloot  de route in te korten gezien de ervaringen van de vorige dag. De eerste inkorting was bij Loo, alwaar ik het veer naar Huissen nam

[Afbeelding: 20180822084534-ec0925eb-me.jpg]
Met de ligfiets op het Looveer

De LF 3 gaat helemaal om naar Millingen. Ik fietste van Huissen via Bemmel naar Nijmegen. Dat scheelde een slok op een borrel.
Via Nijmegen fietste ik aan de oostkant van de Maas naar Velden. De LF 3 Maasroute stak 1 keer de Maas over naar  de westkant om dan via een kronkelige route bij ee ander veer weer naar de oostkant terug te keren. Ik bleef echter aan de oostkant. Omdat na aankomst bij het gastadres eten mij minder bevallen was, at ik in Arcen wat en kwam vervolgens aan in Velden. Het Vrienden-op-de-fietsadres was op een camping. Ze hadden er ook een kamers ter overnachting.

[Afbeelding: 20180822084530-47cdcc36-me.jpg]
Adres Vrienden op de fiets: Hovershof, Velden

De volgende dag volgde ik weer gewoon de LF3 Maasroute. Na Venlo kwam Steyl en daar nam ik het veer naar Baarlo.

[Afbeelding: 20180822084531-0186ec5b-me.jpg]
Met de ligfiets bij het veer Steyl - Baarlo

Van Baarlo naar Kessel kwam ik een paar kastelen tegen. Bij Kessel nam ik het veer naar terug naar Beesel

[Afbeelding: 20180822084532-d44d3e87-me.jpg]
Met de ligfiets op het veer Kessel-Beesel

Vandaar fietste ik naar Roermond. Een route door beekdalen. Het landschap begint al wat geaccidenteerd te worden.

Roermond is een mooie stad. De sfeer is al minder Nederlands.

[Afbeelding: 20180822084533-06f25be2-me.jpg]
Met ligfiets op de Markt in Roermond

Na Roermond ging de LF 3 door het gebied tussen Julianakanaal en Maas. Stevensweert is een mooie vesting.  Bij Berg aan de Maas wilde ik de van de LF 3 af richting Geleen en Schinnen. Ik volgde de knooppuntroute, maar die stuurde mij eerst naar Urmond, liet mij daar de brug passeren en loodste mij toen terug naar de brug bij Berg. Ik begrijp die routes niet echt soms. Voorbij Geleen begon het hard te regenen. Onder een klein boompje die mij nauwelijks droog hiel heb ik geschuild. Vervolgens moest ik door Puth. Ondanks de naam was dat een forse klim! Een mooie visitekaartje voor Zuid-Limburg. Uiteindelijk kwam ik aan de natuurcamping in Schinnen waar vrouw en zonen de de tenten al hadden opgezet. Het is een fraaie camping, de Krekelberg.

[Afbeelding: 20180822084534-07261629-me.jpg]
Natuurkampeerterrein de Krekelberg
Bedankt door:
Wederom mooie foto's Marco. Heb je in Roermond nog leden van de grensrijders ontmoet? Ik zie dat je net zo dol bent op de pont als ik op bruggen. En je hebt ook oog voor de mooie natuur bij de veer van Huissen, zie ik Wink  . In het verleden heb ik eens een stuk van de LF14 proberen te volgen, maar ik ben daar niet zo'n ster in. Ik mis altijd wel een bordje  Undecided en dan kom je aan het klooien... Heb jij daar geen last van?

Bedankt door:
Ik vind veerbootjes ook altijd erg leuk om te nemen. Dinsdag had ik er nog drie, eentje tussen Maassluis / Rozenburg, eentje ten noorden van Brielle en de snelle veerboot tussen Maasvlakte / Hoek van Holland. Bij bijna elk van mijn lange tochten zat wel een veerboot tussen.
Geen grensrijder gezien. Ik heb in Limburg geloof ik geen andere ligfietser gezien. En wat die natuur betreft. Het was niet de bedoeling. Maar ik wilde snel een foto nemen van dat pontje en dan erop. Ik heb sorry tegen haar gezegd.  Ze antwoordde dat het niet gaf of zo iets dergelijks.  Misschien gooi ik die foto er alsnog weer uit.  Dus als die foto weg is, dan is duidelijk waarom. Het is wel de enige die dag  die ik onderweg gemaakt heb.  Vandaar dat die toch opgenomen heb in de posting. Voorlopig.

Bruggen zijn ook de moeite. Verschillende foto's genomen van bruggen en zelfs video's. Ik ben er ooit een draadje over begonnen.

De LF-bordjes vallen wel mee over het algemeen. Ik heb bij het volgen van de bordjes weinig bordjes gemist. Bij Illikhoven miste ik een bordje, daardoor moest ik een hele hoge brug over. Bij Schipperskerk kwam ik weer op de route. Bij het volgen van bewegwijzerde routes heb ik altijd de  Nederland Fietsatlas bij mij. Zie de foto onderaan deze posting  en op deze foto zie je hem in mijn toptas zitten.

Met het volgen van knooppuntroutes gaat het vaker fout. De knooppuntroutesbordjes in Zuid-Limburg miste ik daar ook nog eens vaker dan normaal. In Zuid-Limburg ontbreken de gewone witte fietswegwijzers ook nog eens bijna helemaal. In Maastricht zijn ze er wel, maar in het heuvelland moest ik het vaak zonder adequate bewegwijzering stellen. Dus verkeerd fietsen gebeurde nogal eens daar. De enige remedie is: de weg leren kennen. Dus vaak fout fietsen dan wordt het vanzelf minder.
Bedankt door:
Wat was de natuur daar eigenlijk aan het doen, steppen? Ze staat wel een beetje gek op de fiets, net na het steile stuk.

Overigens altijd een beetje gedoe met een veerboot, die steile stukken om weer van de pont af te gaan. Ik wil dan een beetje snelheid kunnen maken, dus ik zorg bewust dat ik de laatste ben die eraf ga en stel mijzelf ook altijd aan het begin van de pont op. Maar om een of andere reden is de laatste auto die eraf rijdt ook altijd de enige auto die de overgang tussen pont en helling heel langzaam neemt. De andere auto's rammen zo die helling op. Maar die laatste langzame auto zit mij dan altijd in de weg om met enige snelheid boven te kunnen komen. Heel typisch dat dit zo opvallend vaak gebeurt.
Bedankt door:
Dat vroeg ik mij ook af toen ik de foto zag. Maar jouw opmerking over steile stukken heeft wat mij betreft licht geworpen op de zaak. Zo gaat zij blijkbaar naar boven op een fiets zonder versnellingen. Misschien stapt ze zo op. Gang maken, op het zadel gaan zitten en een been naar de andere kant krijgen is geen probleem op een damesfiets.
Bedankt door:
(23-Aug-2018, 11:29 PM)Lopopodium schreef: Dan zou ik toch de linkerbeen op het linkerpedaal verwachten. Lijkt me ook handiger evenwicht houden.

Is vast een 'meidending'. Mijn dochters deden/doen dat ook zo  Big Grin
Wim -de roetsende

[Afbeelding: 20180609_062908.jpg]

Ik vind die LF bordjes nogal eens flink verstopt... Heb meestal mijn navigatie erbij aan staan. En knooppuntbordjes vind ik ook afhankelijk van de streek, bijvoorbeeld op de Veluwe beter dan bij ons in West-Brabant

En naar boven gaan op een helling in deze houding lijkt me juist extra lastig... Maar goed, ik denk dat we het nooit zullen weten  Wink
Bedankt door:
Toch heb ik maar weinig LF-brodjes gemist, Erik. En dat stond in tegenstelling tot het volgen van een paar knooppuntroutes in Zuid-Limburg. Dart ging steeds fout.

Enfin hier de laatste foto's van mijn fietsvakantie naar en in Zuid-Limburg.

Ik kampeerde dus met mijn familie in Schinnen. Het was elke dag erg heet. We besloten maar naar Valkenburg te gaan voor de gemeentegrot. Dat was tenminste koel.  Ik ging op de fiets. Ik fietste naar Nuth en ging daar de heuvel over. Hulsberg lag ongeveer op de top en vandaar ging het naar beneden. Valkenburg heeft zijn faam niet voor niets.

[Afbeelding: 20180823202051-ebc83d56-me.jpg]

Op de ligfiets in Valkenburg

Zaterdag stond er niet op het programma en toen heb ik maar een fietstocht door Zuid-Limburg gemaakt. Ik miste toen die witte fietswegwijzers met rode letters. Ze ontbreken nagenoeg volledig in het heuvelland. Ik fietste geregeld verkeerd en met pijn en moeite belandde ik in Gulpen. Daar besloot ik maar de knooppunten te gaan volgen. Ik verbaasde mij dat die routes over zulke pittige hellingen gingen. Ik raadpleegde daarop de kaart en bleek ver van de route te zijn afgeweken. Het was wel een mooie route die ik toen maar ben gaan volgen en belandde in alsnog in Eperheide.

[Afbeelding: 20180823202048-bf42026d-me.jpg]
Op de ligfiets in Eperheide

Eperheide was echter niet het doel, maar grenspaal 12 in Kuttingen. Dat is namelijk het zuidelijkste puntje van het Nederlandse vasteland.

[Afbeelding: 20180823202049-24a9a477-me.jpg]
De ligfiets bij Grenspaal 12, bij Kuttingen

Dat dit ik dit bereikt had, stemde mij uitermate tevreden. De zondag daarvoor was ik nog van Loppersum naar Poort Kaap Noord gefietst, het noordelijkste punt van Nederlands vasteland. De foto die ik daar gemaakt had, stemde mij niet zo tevreden, maar dat wist ik toen nog niet.

Na Grenspaal 12 fietste ik door België richting het drielandenpunt.

[Afbeelding: 20180823202050-f8ba49ca-me.jpg]
Met de ligfiets in Gemmenich (Plombières) België

Via een paar haarspeldbochten bereikte ik de top van de Vaalserberg dat naast drielandenpunt ook het hoogste punt is van Nederlands vasteland.

[Afbeelding: 20180823202050-fd109763-me.jpg]
Met de ligfiets op het Drielandenpunt op de Vaalserberg

Daarna zoefde ik naar Valkenburg, bergje over naar Nuth en ik was weer op de camping.

De dag daarna gingen we naar Aachen. Ik fietste via Voerendaal, Ubachsberg, Huls naar Simpelveld.

[Afbeelding: 20180823202047-b994cca2-me.jpg]
Met de ligfiets in Huls met uitzicht over Simpelveld en op de Vaalserberg

Na de afdaling naar Simpelveld ging het weer omhoog naar Bocholtz en vandaar naar beneden naar Orsbach en weer omhoog naar de Schneeberg, maar toen was ik toch  na de nodige beklimmingen en afdalingen toch in de fraaie domstad Aachen.

[Afbeelding: 20180823202047-1768da9a-me.jpg]
Met de ligfiets voor de Dom in Aachen

Terug fietste ik via Vaals naar Valkenburg. Dat stelde niets voor. het was eigenlijk permanent bergafwaarts. In Valkenburg de de Heuvel over naar Nurh en ik was zo op de camping in Schinnen.
De laatste dag gingen we naar Maastricht. Ik fietste via Valkenburg en daarna een pittige klim omhoog waar ik voorbij Sibbe bij Wolfshuis de LF 6 volgde naar Maastricht.
In Maastricht parkeerde ik mijn fiets in de gratis (wel even inchecken) stalling  bij het station.

[Afbeelding: 20180823202046-390c908e-me.jpg]
Met de ligfiets bij station Maastricht

In Maastricht hebben de boot genomen naar de Sint Pietersberg om daar de grotten te bezoeken. het was opnieuw heel heet. De boot bracht ons opnieuw weer terug. Ik ben weer terug gefietst via dezelfde route. De beklimming van de Bemelerberg was weer pittig. Die maakt deel uit van de LF 6 naar Aachen. Wellicht dat ook de hitte mij parten speelde. Na de afdaling Valkenburg in, maakte ik  weer de klim naar Hulsberg en ik toen weer afdalen naar Nuth.

Het was al met al (hitte en veel fietsen, in Zuid_limburg met de nodige heuvels) toch wel vermoeiend.

Ik kon gelukkig de trein terug nemen naar huis. Helaas ging daarbij wel voor het eerst in 10 jaar in Schinnen mijn band lek.  Maar in de trein maakt dat niet uit.

[Afbeelding: 20180823202045-62a6c09d-me.jpg]
Met de ligfiets in de trein van Schinnen naar Sittard

Dat was mijn fietsvakantie.
Bedankt door:
Mooie rit Marco! Ik moet volgend seizoen toch ook maar eens naar Limburg afreizen...
Knap staaltje werk Marco! Ik vind het knap dat je die heuvels met de ligfiets bedwingt. Niet alleen omhoog 10% ? , maar ook naar beneden!

Bedankt door:
Hellingen van 10% (omhoog, omlaag) heb ik, geloof ik, niet gehad maar het was wel de meest heuvelige fietsweek tot nu toe voor mij.
Hier een paar foto's van mijn laatst ontwikkelde filmrolletje.

Mijn fietstocht op 7 augustus ging weer langs Oterdum, het dorpje dat niet meer is omdat het moest wijken voor industrie. maar het blijft een markant punt. Het moument in de vorm van een hand is bijzonder vind ik.
Helaas is het oorspronkelijk monument gestolen en is dit een kunststof replica.

[Afbeelding: 20180930191639-d7b4435e-me.jpg]
De Hand van Oterdum

Na de Dollardpolders ging de tocht terug via het Hondhalstermeer.

[Afbeelding: 20180930191638-6c92cf7b-me.jpg]
Langs het Hondshalstermeer

Op  16 augustus fietste ik weer eens naar de stad (Groningen). Een tocht die ik heel geregeld maak. Het voert eigenlijk alleen maar over mooie rustige fietspaden en binnenwegen.

[Afbeelding: 20181003153158-8b0aec44-me.jpg]
Met de ligfiets op de Thesingerlaan, voorbij de Boersterweg.

Hier ligt achter mij het Hemertpad en voor mij het fietspad de Thesingerlaan. Het kunstwerk van de fietser op de velocipede een geschenk van Reef Wegenbouw. het was oorspronkelijk een molentje, maar vermoedelijk heeft die te veel te lijden van de stevige Groningse wind.

Op de terugweg koos voor de route over de Stadsweg en door Ten Boer. Ook weer rustige fietspaden en wegen. Na Ten Boer volgde ik een privé fietspad van een boerderij waar ik overheen mocht fietsen van de eigenaars.

[Afbeelding: 20181003153158-1ae9d2c4-me.jpg]
Met de ligfiets op het fietspad tussen de Stadsweg en boerderij Nimmerdor

Na het erf gaat de route over een landbouwweg langs het Lellenstermaar naar Lellens. Ook weer een prachtig dorp.

17 augustus maakte ik een rondje Reitdiep. Bij Harssensbosch bereikte ik de directe omgeving van het Reitdiep. Bij Garnwerd stak ik het Reitdiep over en dronk een kop koffie in Garnwerd.
Deze foto is genomen bij Elektra.

[Afbeelding: 20181003153157-53843dfa-me.jpg]
Met de ligfiets op de brug over het Kommerzijlsterriet bij Electra

Op de achtergrond het Reitdiep dat ik pas Zoutkamp weer passeerde. Aan de noordzijde ging ik weer terug richting Winsum, Onderdendam en uiteindelijk Loppersum.

19 augustus leidde ik een dienst voor de Lutherse Gemeente Stadskanaal. Ik ging met de fiets er naar toe en dat baarde daar wel enig opzien.

[Afbeelding: 20181004172400-4a1a99ac-me.jpg]
Met de ligfiets bij de doopsgezinde kerk in Stadskanaal na een dienst van de Evangelische Lutherse Gemeente aldaar

Terug nam ik van Stadskanaal naar Veendam de Stoomtrein van de STAR.

[Afbeelding: 20181004172400-dd50b694-me.jpg]
Met de ligfiets bij de STAR in Stadskanaal voor een rit naar Veendam

De ligfiets met Streamer gaat probleemloos in een museumtrein van de STAR. Als ik met NS en/Arriva ga reizen met fiets pak ik de ligfiets zonder Streamer.
Van Veendam fietste ik weer naar huis.

(21-Jul-2018, 08:28 PM)Lopopodium schreef:
(21-Jul-2018, 08:43 AM)Roepers schreef: ...Oterdum...

Heb je de boekenserie Verdwenen dorpen in Nederland al? Daar staat dit dorpje ook in vermeld.

Ik ben inmiddels jarig geweest en heb deel 4 nu van Verdwenen Dorpen in Nederland als cadeau gekregen. Inderdaad erg leuk. Vliedorp staat nu ook mijn lijst van doelen voor mijn ligfietstochten
Bedankt door:
Op 22 september fietste ik naar Westerwolde. Het doel was vesting Bourtange. Het weer was wat onbestendig geweest, maar de voorspelling was dat het droog zou blijven met een kans op een enkele bui in het Noorden van het land. Daarom pakte ik maar de Sinner Record met Streamer.

Vlakbij huis maakte ik deze foto:
[Afbeelding: 20181116000006-76e01bf8-me.jpg]
Vertrek uit Loppersum

Henny Kroeze was met zijn steile wand in Loppersum. Hij gaf voorstellingen waarin hij samen met zijn dochter op oude Indiana motoren uit de twintiger jaren over de verticale wanden reed. Echt spectaculair.

[Afbeelding: 20181116000007-0dadb050-me.jpg]
Op de ligfiets bij de Boog van Ziel.

De Boog van Ziel is een monumentale sluis met brug en vooral de borstwering is opmerkelijk. Hij ligt in Termunterzijl, een dorpje waar het vaak druk is omdat Groningers er graag een visje kopen. Na Termunterzijl en Termunten fietste ik via Woldendorp richting de Dollardpolders. Daar zag ik een bui mijn kant op drijven. Ik hoopte er voorlangs te fietsen. Bij Finsterwolde begon het toch wat te regenen, zij het gelukkig niet heftig. Prima te doen als het niet erger werd. In Finsterwolde werd het weer droog, maar de straten waren echt kletsnat. De bui was voor mij langs getrokken in plaats van andersom.  Via Ulsda kwam in Oudeschans. Daar drupte het wat. Oudeschans is een oude vesting. De wallen zijn niet helemaal gereconstrueerd zoals in Bourtange, maar via lage walletjes indicatief aangegeven. Hier bij de gereconstrueerde vestingbrug over de gracht (een voormalige loop van de Westerwoldse Aa) koos ik mijn fotopunt.

[Afbeelding: 20181116000008-61280676-me.jpg]
Met de ligfiets bij de brug van Oudeschans

Via Bellingwolde en de Buiskoolweg (daar moet ik ook eens een foto nemen) en fietspad pal aan de grens kwam ik bij Bourtange. Een tegenvaller. Er was een herfstmarkt en fietsen was niet mogelijk in Bourtange. Bovendien moest ik vanwege de markt ook intree betalen. Dus ik skipte bij Bourtange van mijn lijst en reed via het Bourtangerkanaal weer terug. Eerst langs de zuidkant omdat ik herinnerde uit de tijd dat ik Westerwolde woonde dat aan het begin van het kanaal een fiets/voetbrug lag. Het fietspad er naar toe was eigenlijk nauwelijks aanwezig en de brug bleek verdwenen. Dus ook hier omgekeerd en terug via het niet bestaande fietspad terug naar Bourtange, daar de fiets/voetbrug genomen en aan de noordkant richting het Ruiten-Aa-kanaal gefietst.
[Afbeelding: 20181116000008-98e97cc0-me.jpg]
Met de ligfiets bij de Bourtangersluis.

Dan via de Renneborg naar de Ruiten-Aa gefietst en bij Smeerling heb ik geluncht.  Dan via de mij nog uit mijn Westerwolder tijd over bekende fietspaadjes naar Ter Wupping gefietst.
[Afbeelding: 20181116000009-d2f7cd87-me.jpg]
Bij het dal van het Oude loopje bij Veele en Ter Wupping

Vervolgens naar Holte en ik had inmiddels besloten  de route te nemen die ik vroeger fietste naar Garsthuizen als mijn fiets een onderhoudsbeurt bij Sinner nodig had. Via Oude Pekela en Westerlee (daar vormt een glaciaal ruggetje een scherpe scheiding tussen  de veenkoloniën en het kleilandschap van de Dollardpolders naar Scheemda. Daar dronk ik een kop cappuccino en vandaar fietste ik naar het Termunterzijldiep.

[Afbeelding: 20181116000010-dd86da0a-me.jpg]
Op de ligfiets op het fietspad langs het Termunterzijldiep

Dit fietspad bracht mij in Nieuw Scheemda en vandaar fietste ik via Siddeburen en Appingedam weer naar huis.

Maar een beetje regen gehad. Thuis ontdekte ik dat het in andere delen van het land het echt veel geregend had. Ik had geluk gehad. De weersvoorspelling had er m.u.v. het Noorden er bepaald naast gezeten.
Bedankt door:
Mag je normaliter Bourtange niet in fietsen, of alleen nu niet vanwege de markt?
Bedankt door:
Dat was vanwege de herfstmarkt. Anders mag het wel gewoon. Het was wel teleurstellend.  Ik wilde in Bourtange een kopje koffie drinken op het centrale plein. Enfin, nu uitgesteld tot Smeerling.

(16-Nov-2018, 09:45 AM)ErikvanD schreef: Mooie rit weer Marco! En Hennie Kroezes show is inderdaad spectaculair! Met die oude motoren en ook een kart als ik me goed herinner... Heb jarenlang op dat soort oude motoren gereden en op de vlakke weg is dat vaak al een uitdaging, laat staan in de ton!
Die kart was er in Loppersum niet bij. Wel zijn dochter die allerlei toeren uithaalde op de motor. Je kon merken aan vader Hennie dat hij maar wat trots was. En hij begroette ook oude bekenden van hem van de grasbaanraces hier. Maar Hennie stopt er eind dit jaar mee.
Bedankt door:
Zaterdag 29 september fietste ik naar Leek om het Nationaal Rijtuigenmuseum Nienoord te bezoeken.

Eerst fietste ik naar Groningen. Daar kwam ik na 13 km fietsen bij de stadsrand. Na 25 km fietste ik Groningen weer uit aan de andere kant bij de Onlanden. Vervolgens door Peize en na Peize het Peizerdiep over.

[Afbeelding: 20181118152502-8bf6d11e-me.jpg]
Ligfietsen op de brug over het Peizerdiep

Ik moest wat zoeken naar de juiste weg bij Roderwolde. Maar uiteindelijk kwam ik op de fietspaden ten zuiden van het Leekstermeer. Die brachten mij bij Nienoord.

Nienoord is een fraaie borg.

[Afbeelding: 20181118152503-8e5eb8a0-me.jpg]
Op de ligfiets bij de Borg Nienoord te Leek

Het museum is bij de borg gevestigd.  Er was een rondleiding door het depot en daar zag ik de koets die ik graag eens echt wilde zien:

[Afbeelding: 20181118152530-309ebba2-me.jpg]
Nationaal Rijtuig Museum: Londense cab

In de serie Sherlock Holmes met Jeremy Brett wordt veel gebruik gemaakt van deze taxikoetsen. Ook deze kwam uit Londen. In Nederland kwamen ze  niet voor volgens  de informatie die ik daar kreeg. Achter de Taxi is een glimp te zien van een postkoets.

In de expositieruimte was een tentoonstelling over Rien Poortvliet bij de diverse koetsen (Hier staan de foto's).

De terugweg ging ik via de noordoever van het Leekstermeer via Lettelbert naar Enumatil. Daarna fietste ik door naar Zuidhorn.

[Afbeelding: 20181118152503-8edcc3ec-me.jpg]
Ligfietsen door Zuidhorn
Zuidhorn is aardig plaatsje met veel karakteristieke panden.

Van Zuidhorn fietste ik via Noordhorn en Franssum veelal over fietspaden naar het Reitdiep.

[Afbeelding: 20181118152504-c352b4fb-me.jpg]
Ligfietsen bij het Reitdiep vlakbij de fietsbrug bij de Wetsingersluis

Via Wetsinge, Onderdendam, en Fraamklap fietste ik weer terug naar Loppersum. Weer een heerlijke fietsdag geweest.

Bedankt door:
Op zondag 7 oktober moest ik in Stadskanaal zijn om een dienst te leiden. Deze foto is genomen langs het Stadskanaal bij buurthuis 't Lange End in Stadskanaal-Noord. Dat buurthuis heet niet voor niks zo. Stadskanaal is een lang streekdorp. Vanaf Bareveld eerst nog een stukje Wildervank en dan een na een klein stukje open ruimte begint de vele kilometerslange lintbebouwing van Stadskanaal al. Ik fietste zo'n 7 of 8 kilometer voordat ik op mijn bestemming in Stadskanaal was. Wat helpt bij zo'n lang recht eind is om het  te splitsen in verschillende delen met markante punten. Dit is zo'n markant punt: een treurbeuk die met zijn kroon boven het fietspad als een paraplu hangt.

[Afbeelding: 20181120224847-e576b837-me.jpg]
Op de ligfiets bij de Knoalster treurbeuk

De boom staat niet op de lijst van monumentale bomen. Ik weet niet waarom hij daarop ontbreekt. Misschien niet oud genoeg

Bedankt door:
(22-Nov-2018, 08:18 PM)Roepers schreef: Stadskanaal is een lang streekdorp.

Ik geloof dat het zo'n 14 km is tussen ene einde en andere toch?

Bedankt door:
Ik heb het even nagemeten met Google Maps en ik kwam uit op ruim 10 km. Maar dat is het begin van Musselkanaal en de bebouwing tussen Stadskanaal en Musselkanaal is ononderbroken en vormt dus 1 geheel.
De dominee op de ligfiets, toga in de tas.....Ook nog extra schoenen bij je of verdwijnen de stevige exemplaren van de fiets onder je “werkkleding”? Wink
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Bedankt door:
Dat zijn geen fietsschoenen, maar degelijke en toch nette wandelschoenen. Ik fiets zonder klikpedalen. Dus extra schoenen vind ik overbodig, maar ze verdwijnen idd onder de toga, die idd in de blauwe tas zit samen met de stola's.

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...