Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Minder ligfietsen door E-bike
#1
https://www.gelderlander.nl/arnhem/e-bik...um=twitter
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik had het bericht al gelezen via de https://www.ligfiets.net/news/5919/leuke...fiets.html site. Ook het bericht van de Fietsersbond.

Ik deel de meningen. Voor mij geen elektrische ondersteuning. Dat belast het milieu extra.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dankzij de E-bike heb ik weer plezier in fietsen.
Dankzij elektrische ondersteuning geloof ik dat ik ook zonder auto kan.

De E-trike gaat een enorme vlucht nemen. Dat kan bijna niet anders. Gisteren stoof er nog een oud dametje op een Van Raam voorbij. Hoe lang zal het duren voordat er mensen zijn die ontdekken dat een E-trike een grotere actieradius heeft en een hogere snelheid dan hun suffe scootmobiel?

Fietsbennie laat zien wat een ultieme vrijheid het is als je meer dan 200 km kunt fietsen. Zonder elektrische ondersteuning zal ik dat nooit kunnen. Maar met elektrische ondersteuning waarschijnlijk wel. Ik kan niet wachten.

Een dubbeltje aan stroom per 30 km. Ik heb het drie keer nagerekend omdat ik het niet geloofde.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(08-May-2019, 09:36 PM)Bart Verbeek schreef: Fietsbennie laat zien wat een ultieme vrijheid het is als je meer dan 200 km kunt fietsen. Zonder elektrische ondersteuning zal ik dat nooit kunnen. Maar met elektrische ondersteuning waarschijnlijk wel. Ik kan niet wachten.

Op een vakantiefiets, Avaghon S28, kan ik op een dagtocht vanaf huis uit elke plaats in Nederland bereiken. Zonder elektrische ondersteuning. Op een tweewielige ligfiets gaat dat nog gemakkelijker. Tot 250 km daags gaat prima. Rondje Markermeer vanaf huis weer thuis, circa 165 km, op de vakantiefiets in 8 uur netto. Wat heb ik aan elektrisch ondersteuning na 150 km fietsen? Vijf kilogram meer gewicht. Ik fiets nu ruim 65 jaar en zolang de krachten blijven, ga ik voor eigen duurvermogen.
Boodschappen doen op een herenfiets met zijtassen in Amsterdam, Haarlem, Den Helder, Utrecht, 's-Hertogenbosch, Zwolle, Deventer, Arnhem en Alkmaar, met gemak. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(08-May-2019, 11:54 PM)PietV* schreef: Op een vakantiefiets, Avaghon S28, kan ik op een dagtocht vanaf huis uit elke plaats in Nederland bereiken. Zonder elektrische ondersteuning. Op een tweewielige ligfiets gaat dat nog gemakkelijker. Tot 250 km daags gaat prima. Rondje Markermeer vanaf huis weer thuis, circa 165 km, op de vakantiefiets in 8 uur netto.

Het feit dat jij dat kunt is voor mij (helaas) niet erg behulpzaam. Een sedentair leven en slechte eetgewoonten hebben een ongunstige invloed op mijn cardiovasculaire prestaties. Laatst heb ik een Coopertest gedaan. Voor een 86-jarige zou mijn conditie als "zeer slecht" gekarakteriseerd worden. Aangezien mijn leeftijd in werkelijkheid pas 60 jaar is, kun je je misschien voorstellen dat elektrische ondersteuning voor mij nog niet zo'n raar idee is. Enige beweging is in ieder geval een veelvoud van geen beweging. Voorlopig leg ik dus de lat maar niet te hoog.

(08-May-2019, 11:54 PM)PietV* schreef: Wat heb ik aan elektrisch ondersteuning na 150 km fietsen? Vijf kilogram meer gewicht.

Dat is nog wel een dingetje, inderdaad. Maar ik denk dat ik daar wel een oplossing voor zal kunnen verzinnen. Maar eerst maar eens een trike kopen waar ik niet doorheen zak.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Heb als 71 jarige een conditie van een getrainde 55 jarige. Alleen de hersteltijd is met de jaren wat langer geworden. Ruim 16 jaar geleden kon ik met moeite de trap op lopen. 16 uur slapen per dag. Pernicieuze anemie ook wel Ziekelijk bloedarmoede of de Ziekte van Addison Biermer genoemd. Ik moet nu 6x per jaar vitamine B12 spuiten, omdat ik geen B12 via de spijsvertering kan opnemen.

Maar door een andere leefwijze is mijn duurvermogen sterk verbeterd. Gewicht is spontaan gekelderd van 106 naar 85 kg. Bloeddruk in rust 110 - 70. Geen dieet. Voeding is koolhydraat rijk. 80 -10 -10. Zeer lage cholesterolwaarden. Maximaal 10 ademteugen per minuut bij zware inspanning. Hartslag in rust circa 50 slagen/min. bij 4 a 5 ademteugen per minuut. IJszwemmen geen probleem en al 5 jaar volledig koud douchen. Gewoon veganist. Voor gezonde hart en bloedvaten. Nooit spierpijn of gewrichtsklachten en zeer lage laagdrempelige ontstekingsreactie door een stabiel immuunsysteem.

https://www.youtube.com/watch?v=gXurAaUg0ag
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(08-May-2019, 09:36 PM)Bart Verbeek schreef: Fietsbennie laat zien wat een ultieme vrijheid het is als je meer dan 200 km kunt fietsen.

Een dubbeltje aan stroom per 30 km. Ik heb het drie keer nagerekend omdat ik het niet geloofde.

Ik voel me lichtelijk gevleid.
Hoe kom je aan deze som?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Het is een keuze, zoals alles in het leven. En keuzes maak je zelf. Ook ik heb een medisch probleem achter me, waarvan ik als sporter, gezonde eter, zeer matige drinker en gebruiker van de "groene sportschool" geen last van dacht te krijgen. Toch heb ik, gelukkig net voor een infarct, een stent geplaatst gekregen.
Ik zal geen elektrische  hulpaandrijving op mijn fietsen nemen zolang ik dat niet denk nodig te hebben om vooruit te komen, dit ten gunste van mijn gezondheid, mijn prestatiedrang en ijdelheid . Maar als welke handicap dan ook overwonnen kan worden met hulp van een elektromotor en een batterij, dan gun ik hen die dat aangaat deze vorm van bewegen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
E-Assist of ligfiets is geen discussie als de gemiddelde mensen verder kan kijken dan zijn neus lang is.
Het is niet òf òf. Er zijn zoveel fietsen dat ze niet simpelweg in 2 of 3 hokjes te duwen zijn.
En zo is er voor iedereen wat wils.
De gemiddelde Nederlander gaat dat al snel zijn pet te boven en krijg je òf òf discussies. Eigenlijk te dom voor woorden.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(09-May-2019, 12:48 PM)Fietsbennie schreef: Hoe kom je aan deze som?

Ik rijd ~30 km op een volle accu.
Ik laad de accu in 5 uur op
De acculader verbruikt 100 Watt

5 uur x 100 Watt = 500 Wattuur = 0, 5 kWh

1 kWh kost 23 cent
0,5 kWh = 11,5 cent voor 30 km
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Jan de Vries is begonnen met het bouwen van een elektrische ligfiets voor eigen gebruik. Die fiets was de Oersinner. Ik denk dat dat rond 1990 is geweest. Jan en Donnie Feenstra  (Donnie en Jan hebben veel samengewerkt en hebben samen de Demon ontwikkeld) hebben zich ook daarna met elektrische ligfietsen bezig gehouden. Toch is ook de elektrische ligfiets niet doorgebroken. Het valt mij wel op dat veel mensen zich negatief uiten over een ligfiets. Een ligfiets vraagt toch in het begin ook om gewenning. Veel beginnende ligfietsers fietsen veel te weinig op hun ligfiets zodat die gewenning niet echt optreedt. Het is dus niet alleen de elektrische fiets die een grote doorbraak van de ligfiets in de weg staat. 

Persoonlijk ben ik ambivalent over de elektrische fiets. Er wordt dankzij de elektrische fiets weer veel meer gefietst. De elektrische fiets is een alternatief voor de auto en dat is te waarderen. Het houdt mobiliteit betaalbaar. Het is zelfs zo dat ik mij kan voorstellen dat bij de omslag naar duurzame energie elektrische fietsen een belangrijker rol zullen spelen dan elektrische auto's.  Maar ik zie ook scholieren meer en meer op een elektrische fiets naar school gaan. Dat is een ontwikkeling die mij spijt. Een gewone fiets vraagt veel meer inspanning dan een elektrische.  Op mijn eigen ligfiets merk tot hoeveel mijn lichaam in staat is zonder elektriciteit en dat vind ik heel waardevol.

Ook ik heb gezondheidsproblemen. Ik heb diabetes 1. Op Koningsdag had ik mijn suikers niet meer onder controle. Ze waren wel heel hoog gestegen en insuline bijspuiten had heel weinig effect. Toen heb ik een ommetje Appingedam gefietst op mijn ligger en bij terugkomst was mijn bloedsuikerwaarde weer normaal. Dat had ik niet verwacht. Ik had gedacht dat gedaald zou zijn, maar niet dat weer in de goede bandbreedte zou zijn terechtgekomen. Dat doet een niet ondersteunde ligfiets met je lichaam. Die inspanning gooit de hele hormonenspiegel ondersteboven. Want dat was mijn probleem vermoedelijk: adrenaline. Door te fietsen zijn de waarden van adrenaline teruggebracht waardoor insuline weer zijn werk kon doen, ondersteund door de bloedsuikeropname van de beenspieren.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Het valt mij wel op dat veel mensen zich negatief uiten over een ligfiets


Ik denk dat dit voornamelijk komt door het type mensen die er op rijden in Nederland. Het zijn voornamelijk "groene" mensen die een soort van haar hebben tegen andere type fietsers.

Ik persoonlijk ondervind die hinder niet.


Persoonlijk ben ik ambivalent over de elektrische fiets. Er wordt dankzij de elektrische fiets weer veel meer gefietst. De elektrische fiets is een alternatief voor de auto en dat is te waarderen. Het houdt mobiliteit betaalbaar. Het is zelfs zo dat ik mij kan voorstellen dat bij de omslag naar duurzame energie elektrische fietsen een belangrijker rol zullen spelen dan elektrische auto's. Maar ik zie ook scholieren meer en meer op een elektrische fiets naar school gaan. Dat is een ontwikkeling die mij spijt. Een gewone fiets vraagt veel meer inspanning dan een elektrische. Op mijn eigen ligfiets merk tot hoeveel mijn lichaam in staat is zonder elektriciteit en dat vind ik heel waardevol.

Ik vraag mij af waarom je tegen het feit bent dat scholieren met een electrische fiets rijden. Houd er rekening mee dat er nu ook meer scholieren fietsen en minder de bus pakken. Ze minder lang op de fiets zitten zodat er meer tijd is om te leren en andere taken en verplichtingen.

Zoals Bart Verbeek ook al schreef elke vorm van beweging is een veelvoud van niks doen.

Een electrische fiets kan net dat steuntje zijn dat er voor zorgt dat jongeren op de fiets springen.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(11-May-2019, 06:32 PM)Sjaakvenema schreef: Ze minder lang op de fiets zitten zodat er meer tijd is om te leren en andere taken en verplichtingen.

Dit is wel een heerlijk naïef argument!
Er is nu meer tijd om met de telefoon te spelen. Als dat al niet fietsend gebeurt.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik begrijp je negatieve houding niet echt.
Naïef? Nee je kan alles wel negatief zien maar juist door dit soort houding zorg je ervoor dat niet ligfietsers nooit zullen overstappen. Niet alleen jongeren zitten onderweg bezig op hun telefoon. Het is makkelijker de jeugd daar nu de schuld van te geven.


Maar je antwoord voegt eigenlijk niet echt iets toe aan deze conversatie. Ik denk dat respect voor alle soorten fietsers ook al is dat electrisch niet zomaar negatief moet worden benadrukt.

Niet iedereen kan op eigen kracht langere stukken fietsen en zoals eerder gezegd bewegen in welke vorm dan ook is een veelvoud van niet bewegen.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Hoi Sjaak,

Welkom op het forum. Ik neem aan dat je een elektrische ligfiets hebt en dat is natuurlijk erg interessant. Zou je er iets over willen vertellen?
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Hoi,

Dat klopt. Ik heb fibromyalgie en dankzij die electrische ondersteuning kan ik mij met minder pijn voortbewegen. Het maakt me dat ik op dagen dat ik mij minder voel ik me wel kan bewegen.

Ik vind het wel jammer om te lezen dat een boel mensen hier tegen zijn en dat geeft me een naar gevoel. We zijn allemaal fietsers en iemand met een electronisch ondersteunde fiets is niet minder en om dan te zeggen dat het het milieu belast dat lijkt me ook erg overtrokken. Zoals Bart eerder al schreef voor die paar centjes kan iemand zich wel verplaatsbaar maken. Als er over milieu word gepraat dan denk ik dat er een boel andere zaken belastende zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Het is natuurlijk geweldig dat je kan fietsen dankzij elektrische ondersteuning. Ik ben daar een groot voorstander van. De milieubelasting is natuurlijk miniem vergeleken bij andere vormen van vervoer. Misschien is het leuk om een draadje te openen over je elektrische ligfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik ga het nog even aankijken. Omdat ik zoals ik eerder vermeld heb hier nogal weerstand voel tegen die electrische ondersteuning
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik denk aan het milieu. Vooral aan de productie en recycling van accu's. Ik ben groot voorstander van bewegen en mobiliteit. Dus ook van elektrisch ondersteunde fietsen. Daar geen misverstand over.

Ik weet dat fibromyalgie een vage aandoening is met veel klachten. Ik heb 3 soorten auto-immuun ziekten. Een te heftig immuunsysteem. Psoriasis (huid), pernicieuze anemie of de ziekte van Addison Biermer (maag), en reumatoïde artritis (handen). Ik kon 16 jaar geleden de trap bijna niet meer op en moest 16 uur per dag rusten. Mijn leefwijze compleet aangepast en ondanks dat de auto-immuunziekten aanwezig zijn, geen last meer daarvan. Nu, bouwjaar 1947, topfit, zonder medicijnen. Je kunt je geluk niet op als je meer dan 200 km per dag kunt fietsen zonder pijntjes, stijfheid of krampen, op een gewone stadsfiets. Ook niet na een dag spitten of 1,5 uur roeien. Dat is mede de reden om niet te kiezen voor elektrische ondersteuning.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik denk dat de meesten hier er genuanceerd overdenken: elektrisch fietsen is beter als niet fietsen. Het komt echter ook voor dat elektrisch fietsen in de plaats komt van gewoon fietsen (kerngezonde scholieren die voor een trip van 8 km een elektrische fiets krijgen van pa en ma) en dat wordt dan betreurd. Veel meer dan betreuren zit er niet in want het gebeurt toch gewoon. Bovendien denken we ook niet over andere onderwerpen helemaal gelijk. Jij bent heel enthousiast over je elektrische fiets en dat is erg mooi. Mooi als je dat wil delen. Anderen willen op uitsluitend spierkracht fietsen. Ook heel mooi!
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Mijn eerste pogingen om op eigen spierkracht te ligfietsen zijn op brute wijze door mijn Flevotrike de grond in geboord (letterlijk). Ik beschouw dat als een stevige aanwijzing van moeder natuur dat ik eens goed moet gaan overwegen hoe het nu verder moet met mijn gezondheid. Ik mankeer nu nog niets, maar dat zou gezien mijn levensstijl en eetgewoonten best wel eens in ongunstige zin kunnen veranderen. Aangezien ik mijn kansen op een prettig en gezond leven niet voortijdig wil laten vergallen door dom gedrag mijnerzijds, sta ik open voor alle verschillende meningen zoals die hier geuit worden.

Zelfs uit filmpjes die aan lijken te tonen dat veganisme geen belemmering is voor het gebruik van anabole steroïden, probeer ik iets te extraheren waar ik iets aan heb. Enige gewrichtspijn heb ik bij bepaalde bewegingen wel, en als veganisme daarin iets zou kunnen betekenen dan wil ik op zijn minst daar meer van weten. Maar dat is niet echt iets voor dit forum.

Om het milieuaspect van accu's maak ik me niet zo druk. De overstap van auto naar ligfiets is altijd een verbetering, ook al is die fiets elektrisch ondersteund. De ontwikkeling van een acceptabele accu staat nog in de kinderschoenen, maar ik verwacht binnen een jaar of twintig toch wel een ecologisch aanvaardbare accu.

Het idee van de de ligfiets is zowel geniaal als rigoureus. Ik denk dat de uitrol van dit idee momenteel duidelijk stagneert. Tussen mensen die in deze tijd nog ligfietsen verwacht ik daarom wel een aantal puristen die het oorspronkelijke idee na aan het hart ligt. Dat is volkomen begrijpelijk.

Door wat water bij de wijn te doen, wordt weliswaar het oorspronkelijke geniale idee wel wat geweld aangedaan, maar het lijkt mij de enige kans op een bloeiende ligfietstoekomst. Drie wielen in plaats van twee, de houding iets meer rechtop, wat meer gewicht van de fiets, elektrische ondersteuning en een frame dat niet bezwijkt onder Hollands welvaren zorgen voor meer luchtweerstand en meer milieubelasting, maar meer fietskilometers door meer ligfietsers zal dat ruimschoots kunnen compenseren.

De scootmobiel is in no time niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ik verwacht daarom dat het imago van de elektrisch ondersteunde trike als invalidenvoertuig geen belemmering zal vormen voor de acceptatie. Zeker als scootmobielers voorbij worden gezoefd door een mobiele leunstoel, zal men zich nog wel eens achter de oren krabben.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(12-May-2019, 12:04 AM)Bart Verbeek schreef: Zelfs uit filmpjes die aan lijken te tonen dat veganisme geen belemmering is voor het gebruik van anabole steroïden, probeer ik iets te extraheren waar ik iets aan heb. Enige gewrichtspijn heb ik bij bepaalde bewegingen wel, en als veganisme daarin iets zou kunnen betekenen dan wil ik op zijn minst daar meer van weten. Maar dat is niet echt iets voor dit forum.

Een bekende voetballer van FC Barcelona, ene Lionel, had in het verleden regelmatig blessures. Overgestapt op basis plantaardige voeding kan hij op 31 jarige leeftijd nog aardig spelen. Anabole steroïden worden zelden of nooit gebruikt door duursporters. Zeker niet door veganisten. Ik hou van lekker eten en heb dagen dat ik meer dan een kilo groenten en fruit naar binnen werk. Heb een BMI van 24 en een vetpercentage van 17%. Niet mager dus. Heb drie auto-immuunziekten en die geven geen beperkingen. Nooit last van spier- of gewrichtspijn. Van flexitariër, overstapt naar pescotariër, naar veganist. Alleen verbeteringen. De grootste sprong in gezondheid kwam na het laten staan van zuivelproducten en eieren. Je hoeft geen strikte veganist te worden.

https://www.drmcdougall.com/pdf/dr-mcdou...-dutch.pdf

Ik had je al een PB gestuurd.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(12-May-2019, 08:47 AM)PietV* schreef: Ik had je al een PB gestuurd.

Daarbij moet iets mis zijn gegaan. Ik zie niets binnenkomen. Volgens de instellingen staat het wel aan.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Foutje gemaakt. Gestuurd naar BertBr.

Stuur een Email.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM