Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klikpedalen
#1
Maar even een nieuw draadje aangemaakt.

(09-Jun-2019, 10:02 PM)GertBr schreef: Je foto’s bekijkend zeg ik (en ik weet dat ik onder de forummers ook “tegenstanders” heb) dat als je met SPD schoenen en -pedalen gaat rijden, het plezier nog groter zal worden!

Ik was al tot dezelfde conclusie gekomen. De pedalen die er nu op zitten zijn aan de ene kant geschikt voor gewone schoenen, en aan de andere kant voor SPD schoenen, als ik het goed begrepen heb. Ik weet verder alleen niet hoe het werkt. Heb ik nog een hulpstuk nodig, waar vind ik een winkel op fietsafstand (van Lelystad) die die schoenen verkoopt, dat soort dingen.

[Afbeelding: 6z28gy.png]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Op jouw fiets kun je met Mountainbike schoenen (MTB schoenen) jezelf vastklinken aan de pedalen. Onder deze schoenen zitten SPD plaatjes. Deze vallen zo in de zool dat je er redelijk op kunt lopen. Inklikken (voet recht op het pedaal duwen) en loskomen (hiel zijwaarts wegdraaien) op een Trike is geen probleem. Deze schoenen zijn te koop bij de fietsenwinkel of op internet. Bekijk ook eens het aanbod op Marktplaats. Bedenk dat fietsschoenen klein vallen. Je hebt in de regel schoenen nodig, 2 maten groter dan dat wat je gewend bent te kopen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(09-Jun-2019, 11:18 PM)GertBr schreef: Bedenk dat fietsschoenen klein vallen. Je hebt in de regel schoenen nodig, 2 maten groter dan dat wat je gewend bent te kopen.

Hm, dat wordt dan maatje 50 vrees ik Big Grin
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Op de foto van het pedaal zie ik geen klikmechanisme, dat zit dan net aan de andere kant? Bij een winkel als Decathlon hebben ze ook een aardige keuze trouwens.
En ik ben ook een enorm voorstander van klik pedalen, heb ze op al mijn fietsen. Heb één keer om te proberen een ritje van ruim 200 km gereden zonder (in de Mango) en dat was af en toe gewoon gevaarlijk...
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(10-Jun-2019, 08:36 AM)ErikvanD schreef: Op de foto van het pedaal zie ik geen klikmechanisme, dat zit dan net aan de andere kant?

[Afbeelding: 2woaxj8.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Das twee keer de kant van het haakje.... Geen klik mechanisme te zien.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(10-Jun-2019, 04:50 PM)GertBr schreef: Das twee keer de kant van het haakje.... Geen klik mechanisme te zien.

Waar is dat haakje voor?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(10-Jun-2019, 05:18 PM)Bart Verbeek schreef:
(10-Jun-2019, 04:50 PM)GertBr schreef: Das twee keer de kant van het haakje.... Geen klik mechanisme te zien.

Waar is dat haakje voor?

Dit zijn inderdaad geen spd/klikpedalen.

Het haakje kan ervoor zorgen dat je met je voet niet van het pedaal schiet.
Schoenen met grove zolen helpen daarbij.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
De pedalen van de foto, kan je eigenlijk maar aan een kant gebruiken en zijn inderdaad geen "klik"pedalen. Voordeel van deze pedaal is dat je in de bocht minder snel de grond raakt met de pedaal (voor een ligfiets niet relevant) De zijde van het haakje is de onbruikbare (onder)kant van de pedaal.

Ik denk dat het haakje er is om de pedalen te draaien als je toeclips gebruikt. Met toeclips aan je pedalen hangen de toeclips naar beneden, door dat haakje kan je de pedalen met je schoen omdraaien zodat de toeclips boven komen.

Zie: https://m.youtube.com/watch?v=rt2tcf32Rgk
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Als ik dat filmpje zo zie dan ben ik bij Deventer de brug over, voordat ik één voet in zo'n ding heb. Wat een gehannes lijkt me dat...
Maar ik heb dan ook nog nooit met klikpedalen gereden, en al hoe meer ik er hier over lees, hoe meer ik erover begin te dubben.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Klik pedalen zijn in no time een automatisme. Je zet je voet op het pedaal en zit vaak gelijk vast. Toe clips, zoals op het filmpje moet je volgens mij na het inschrijven van de schoen straktrekken meen ik... Maar zeker weet ik het niet, heb er nooit mee gereden.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Toeclips zijn volgens mij niet geschikt op een ligfiets omdat de zwaartekracht je voeten uit de clips laten zakken. Bij spd- en andere klikpedalen is het vastzetten minder een probleem dan het loskomen. Op een trike natuurlijk helemaal geen issue. Je wil pas los als je op wil staan. Op een tweewieler wordt het vrij snel een automatisme. Je kunt de kracht van het los komen zelf zo licht zetten, dat in een “paniek situatie” ook bij het naar boven trekken van je voet, deze al los komt.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(11-Jun-2019, 12:44 PM)ErikvanD schreef: Klik pedalen zijn in no time een automatisme. Je zet je voet op het pedaal en zit vaak gelijk vast. Toe clips, zoals op het filmpje moet je volgens mij na het inschrijven van de schoen straktrekken meen ik... Maar zeker weet ik het niet, heb er nooit mee gereden.

Ik heb toeclips gebruikt op mijn oude racefiets, compleet met stalen beugel en een riempje om de schoen vast te zetten.

Vergeleken met de huidige moderne klik-systemen een achterhaald- en een onveilig systeem.
In het filmpje zie je de fietser eerst zoeken naar het haakje om het pedaal te kantelen en dan zijn schoen er in wurmen.
Echt vast zit de schoen dan ook nog  niet.

Zelf gebruik ik op mijn ligfiets een éénzijdig klikpedaal. ( zie foto)
https://i.postimg.cc/x8yRc8RD/IMG-20190611-123559.jpg

Door het eigen gewicht zakt het pedaal meteen in de goede positie, dus click and go
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Die werken idd goed. Zelf gebruik ik dubbelzijdige klikkers, dat heeft eigenlijk hetzelfde effect: je klikt er nooit naast Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(11-Jun-2019, 11:12 AM)Fietsbennie schreef: Als ik dat filmpje zo zie dan ben ik bij Deventer de brug over, voordat ik één voet in zo'n ding heb. Wat een gehannes lijkt me dat...
Maar ik heb dan ook nog nooit met klikpedalen gereden, en al hoe meer ik er hier over lees, hoe meer ik erover begin te dubben.

In het filmpje zijn geen klikpedalen te zien. Dit zijn toeclips, inderdaad een ouder systeem dat op een ligfiets duidelijk minder handig is.

Klikpedalen bestaan er in verschillende versies. Er is zelfs een versie voor beginners. Daaruit klik je nog gemakkelijker los.

Zou ik nooit kopen, want de gewone systemen kun je ook heel licht afstellen. Bij de minste beweging is je voet/schoen dan al los van het pedaal.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Vandaag een setje SPD-pedalen gekocht en een paar MTB-schoenen. Morgen uitproberen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Zo kan het ook:

[Afbeelding: FF944468-053-A-41-D2-A0-F6-872-DB510-AE05.jpg]
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Omgekeerde toe clips.

Lekker goedkoop. Maar ik zou het niet handig vinden. Bij rotondes e.d. klik ik liever uit, zodat ik eventueel mijn voeten snel op de grond heb. Dat zal met die bandjes niet mee vallen.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(20-Jun-2019, 10:03 PM)GertBr schreef: Zo kan het ook:

Wat kan is niet altijd goed. Elk kliksysteem is beter dan kabels onder je hielen door. Ook de plaats van de voet op het pedaal is niet optimaal. Je krijgt dan vaker last van de kuiten. En de ontspanningsfase van het intrekkende been is geringer, dat fietst minder efficiënt.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(21-Jun-2019, 08:31 AM)PietV* schreef: Wat kan is niet altijd goed.

Het is niet mijn idee. Ik kwam het tegen op internet. In Amerika te koop voor $30.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#21
In die link worden 2 voordelen genoemd, die naar mijn mening geen voordelen zijn:
- Trek aan het naderende pedaal * met je kuitspier (niet je scheenbeenspier, zoals klikpedalen) voor minder vermoeidheid en meer kracht.

Trekken aan de pedalen in inefficiënt. Zowel met de voorste scheenbeen spier als de kuitspieren. De kracht moet efficiënt uit de beenstrekking komen.

- Elimineert de noodzaak om op het naderende pedaal te drukken om contact met de voet te houden, wat de trapefficiëntie vermindert.

Het beste contact tussen voet en pedaal krijg je met een kliksysteem. Zeker op een ligfiets. Druk op het naderende pedaal is volledig overbodig. Met een bijna volkomen ontspannen intrekkende been is het drukverschil op de pedalen tussen het intrekkende- en strekkende been het grootst. Ook het drukpunt tussen voet en pedaal is optimaal in te stellen.

Kijk even naar de getrimde versie van de zware SPD combi pedalen. Zie bericht van 23 juni 2017.

http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Nieu...Current:2/
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM