11-Jun-2019, 01:20 AM
Goedenavond allen,
Ik ben bij de volgende uitdaging van mijn nieuwe trike uitgekomen, namelijk het vervoer ervan. Nu zal de situatie voor iedereen verschillend zijn maar het leek me interessant om een apart topic te maken over dit onderwerp. Omdat vanzelfsprekend oplossingen voor 'gewone' fietsen vaak niet voldoen.
Ik heb wat gelezen en ik kwam uit op de volgende 5 oplossingen
1) Trike achterin de auto
Dit kan voor mensen met een opvouwbare Trike en/of stationwagen een prima oplossing zijn. In mijn specifieke geval heb ik helaas een niet-opvouwbare Trike en een een kleine hatchback. Overigens het nadeel natuurlijk wel dat veel bagageruimte verloren gaat.
2) Trike op een aanhangertje
Voordeel van Trike op een aanhangertje is dat het redelijk stabiel is en natuurlijk geen bagageruimte inneemt. Nadeel is dat een geschikt aanhangertje niet zomaar is gevonden en de snelheid wat beperkt wordt. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen eigen oprit dus de aanhanger moet door een vrij smalle poort. Eigenlijk alle aanhangers of onderstellen die ik kan vinden zijn vrij breed of zwaar uitgevoerd. Daarnaast weet ik niet of met een lichte aanhanger met alleen trike erop (100 kg totaalgewicht?) zwaar genoeg is om stabiel op de weg te liggen.
3) Trike op een dakdrager
Voordeel is ruimte in de auto en niet het gedoe van een aanhanger opbergen/koppelen maar ook bijvoorbeeld tegen diefstal beveiligen. Nadeel is dat een standaard dakdrager niet zo geschikt is voor een trike. Ik las op deze site wel dat je een Https://kampeerwijzer.com/2019/03/22/vel...acte-auto/ een velomobiel of trike in principe kunt vervoeren met 3 gewone dakdrager goten.
Voor mij persoonlijk speelt dat 'gevoelsmatig' op het dak vervoeren een onveilige optie lijkt, + 3 goede dakdragers vinden ook niet perse goedkoop is. Daarnaast ben ik zelf maar alleen en mocht ik mijn trike voorzien van een motor en accu praten we toch snel over 27 kg. Dat is best een gedoe om dat even op het dak te zetten, ondanks dat ik een vrij lage hatchback heb.
4) Trike uit elkaar halen
Dit is een variatie op de trike achterin de auto. Maar om de Trike compacter te maken zou je hem natuurlijk verder uit elkaar kunnen schroeven (trapboom demonteren), wielen demonteren. Het voordeel is dat de trike in bijna elke compacte auto mee zal kunnen. Het nadeel is uiteraard dat het een ontzettend gedoe is en dat de trike er niet beter van zal worden als je het vaak doet (lijkt mij).
5) Kofferbak vergroten
Deze laatste is een creatieve optie die ik zelf heb bedacht, ik kan er echter nauwelijks info over vinden. Het idee is om de Trike in 1 stuk in de kofferbak van mijn kleine auto te doen waardoor deze een cm of 30 uitsteekt. Om de rit wat veiliger en comfortabeler te maken zat ik met het idee te spelen om een soort tussenstuk te maken van Multiplex en schuimrubber. Een soort u-vormige houten bak. Deze zou dan tussen de achterkant van de auto en de geopende klep vallen en zorgen voor een goed gesloten constructie.
Nadeel is dat het gok ik wat lastig is om dit goed te maken. Ook weet ik niet als je hier langere stukken mee gaat rijden of er toch niet teveel speling komt op de scharnieren van de iets geopende kofferbak. Voordeel is dat de Trike in 1 stuk mee achterin kan met enkel een eenvoudig bakje van multiplex.
Dit zijn de oplossingen die ik zelf zonder ervaring heb bedacht, maar ik ben natuurlijk erg benieuwd hoe jullie dit oplossen.
Ik ben bij de volgende uitdaging van mijn nieuwe trike uitgekomen, namelijk het vervoer ervan. Nu zal de situatie voor iedereen verschillend zijn maar het leek me interessant om een apart topic te maken over dit onderwerp. Omdat vanzelfsprekend oplossingen voor 'gewone' fietsen vaak niet voldoen.
Ik heb wat gelezen en ik kwam uit op de volgende 5 oplossingen
1) Trike achterin de auto
Dit kan voor mensen met een opvouwbare Trike en/of stationwagen een prima oplossing zijn. In mijn specifieke geval heb ik helaas een niet-opvouwbare Trike en een een kleine hatchback. Overigens het nadeel natuurlijk wel dat veel bagageruimte verloren gaat.
2) Trike op een aanhangertje
Voordeel van Trike op een aanhangertje is dat het redelijk stabiel is en natuurlijk geen bagageruimte inneemt. Nadeel is dat een geschikt aanhangertje niet zomaar is gevonden en de snelheid wat beperkt wordt. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen eigen oprit dus de aanhanger moet door een vrij smalle poort. Eigenlijk alle aanhangers of onderstellen die ik kan vinden zijn vrij breed of zwaar uitgevoerd. Daarnaast weet ik niet of met een lichte aanhanger met alleen trike erop (100 kg totaalgewicht?) zwaar genoeg is om stabiel op de weg te liggen.
3) Trike op een dakdrager
Voordeel is ruimte in de auto en niet het gedoe van een aanhanger opbergen/koppelen maar ook bijvoorbeeld tegen diefstal beveiligen. Nadeel is dat een standaard dakdrager niet zo geschikt is voor een trike. Ik las op deze site wel dat je een Https://kampeerwijzer.com/2019/03/22/vel...acte-auto/ een velomobiel of trike in principe kunt vervoeren met 3 gewone dakdrager goten.
Voor mij persoonlijk speelt dat 'gevoelsmatig' op het dak vervoeren een onveilige optie lijkt, + 3 goede dakdragers vinden ook niet perse goedkoop is. Daarnaast ben ik zelf maar alleen en mocht ik mijn trike voorzien van een motor en accu praten we toch snel over 27 kg. Dat is best een gedoe om dat even op het dak te zetten, ondanks dat ik een vrij lage hatchback heb.
4) Trike uit elkaar halen
Dit is een variatie op de trike achterin de auto. Maar om de Trike compacter te maken zou je hem natuurlijk verder uit elkaar kunnen schroeven (trapboom demonteren), wielen demonteren. Het voordeel is dat de trike in bijna elke compacte auto mee zal kunnen. Het nadeel is uiteraard dat het een ontzettend gedoe is en dat de trike er niet beter van zal worden als je het vaak doet (lijkt mij).
5) Kofferbak vergroten
Deze laatste is een creatieve optie die ik zelf heb bedacht, ik kan er echter nauwelijks info over vinden. Het idee is om de Trike in 1 stuk in de kofferbak van mijn kleine auto te doen waardoor deze een cm of 30 uitsteekt. Om de rit wat veiliger en comfortabeler te maken zat ik met het idee te spelen om een soort tussenstuk te maken van Multiplex en schuimrubber. Een soort u-vormige houten bak. Deze zou dan tussen de achterkant van de auto en de geopende klep vallen en zorgen voor een goed gesloten constructie.
Nadeel is dat het gok ik wat lastig is om dit goed te maken. Ook weet ik niet als je hier langere stukken mee gaat rijden of er toch niet teveel speling komt op de scharnieren van de iets geopende kofferbak. Voordeel is dat de Trike in 1 stuk mee achterin kan met enkel een eenvoudig bakje van multiplex.
Dit zijn de oplossingen die ik zelf zonder ervaring heb bedacht, maar ik ben natuurlijk erg benieuwd hoe jullie dit oplossen.