Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rijden op het tandvlees
#1
Ik rijd een elektrisch verrijkte Jouta blue line tadpole
Het overkomt me regelmatig dat ik op tijd op een afspraak moet zijn, ergens in Flevoland. Ik wil dan graag 25 kilometer per uur rijden, zoals ik met mijn e-bike ook doe. In ieder geval wil ik die snelheid rijden op de heenweg. Terug maakt het meestal niet uit. De versnellingen van de Jouta  zijn zo gedimensioneerd, dat je dan eigenlijk te snel moet trappen.

Cassette 11-34
7 speed Shimano revoshifter
Voorblad 46 tanden

Als ik 18 kilometer per uur fiets, dan heeft deze combinatie een ideale cadans. Bij 25 kilometer per uur dan is het gewoon niet meer prettig.
Wat ik wil is trappen in dezelfde cadans als dat ik nu doe bij 18 km/uur, maar dan dus 25 km/uur rijden.

Ik heb de ballen verstand van deze zaken. Ik fiets 98% van de tijd in de 7e versnelling. Dat is dus het tandwiel achter met 11 tanden. Het lijkt me dat een andere cassette mijn probleem niet gaat oplossen. Omdat de meeste cassettes niet kleiner gaan dan 11.

Het lijkt me dat een groter voorblad mijn probleem zou kunnen oplossen.
46 tanden = ideaal voor 18 km/uur
65 tanden = ideaal voor 25,4 km/uur ? (18/46)*65=25,4

Of zit er ergens een fout in deze redenering?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Lijkt me helemaal goed die beredenering! Welke cadans rij je dan? Ik zal thuis even kijken, ik heb volgens mij nog een stel grote voorbladen liggen...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Je hebt een trike met een 20 inch aangedreven wiel. Dan zul je de aandrijflijn daarop aan moeten passen.
Voor je aandrijving is een cassette van 11- 34 prima. Kleiner dan 11 achter is niet efficiënt. Vóór een groter kettingwiel of voorblad. Van 48 naar minimaal 60 tanden en een stukje ketting er tussen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Er zijn tegenwoordig wel cassettes waar je kleiner kunt dan 11, maar naar mijn mening moet je dat niet echt willen. Sterker nog, naar mijn gevoel is het rendement op de 11 al minder en kun je beter van de 11 wegblijven. Zelf probeer ik de aandrijving zo samen te stellen dat ik mijn meest voorkomende kruissnelheid op de 13 of de 14 draai. Dan houd ik de kleinere kransjes over voor als de omstandigheden eens optimaal zijn om harder te gaan.
Houd er wel rekening mee dat als je een groter voorblad steekt, dat je hele bereik omhoog gaat en opgerekt wordt. Heb je nu de 34 nodig om bijv bij het stoplicht weg te rijden, of een veelvoorkomende helling op te rijden, dan ga je met een groter voorblad daar in de problemen komen. Dan zou je dus naast een groter voorblad ook een cassette met groter bereik nodig hebben (check dan of je derailleur dat bereik aankan).
Ik vind deze site https://mike-sherman.github.io/shift/ handig om eea uit te puzzelen.
Succes.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(09-Feb-2020, 12:57 PM)Johan. schreef: Houd er wel rekening mee dat als je een groter voorblad steekt, dat je hele bereik omhoog gaat en opgerekt wordt. Heb je nu de 34 nodig om bijv bij het stoplicht weg te rijden, of een veelvoorkomende helling op te rijden, dan ga je met een groter voorblad daar in de problemen komen.

Eigenlijk rijd ik nu altijd in de hoogste versnelling. Dat is nu eenmaal de decadentie van elektrische ondersteuning. Bij een helling zet ik gewoon de ondersteuning even op maximaal. Maar toch kan ik ook diegenen geruststellen die menen dat kilometers vooral in het zweet mijns aanschijns afgelegd moeten worden: als ik mijn kruissnelheid opvoer van 18 km/uur naar 25 km per uur, dan zal een flink deel daarvan van fysieke inspanning moeten komen. Om de accu te sparen en voldoende actieradius over te houden.

(09-Feb-2020, 10:11 AM)ErikvanD schreef:  Welke cadans rij je dan?

Emmm, dat zou ik op moeten meten. Een prettige cadans, dat wel. Maar elektrische ondersteuning lijkt de ideale cadans voor de spieren van het menselijk lichaam wat minder relevant te maken. De e-biker herken je aan de rustige cadans met hoge snelheid.

(09-Feb-2020, 10:11 AM)ErikvanD schreef: Ik zal thuis even kijken, ik heb volgens mij nog een stel grote voorbladen liggen...

Dank voor het aanbod! Op dit moment kies ik er voor om de lokale ligfietsshop wat klandizie te gunnen. Niet in de laatste plaats omdat ik op dit moment nog wat te lui ben om zelf te gaan sleutelen Blush

(09-Feb-2020, 10:17 AM)PietV* schreef: Je hebt een trike met een 20 inch aangedreven wiel. Dan zul je de aandrijflijn daarop aan moeten passen.

Dat is de spijker op zijn kop!
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Niemand rijdt - altijd - in de hoogste versnelling. Je gearing is duidelijk niet goed.
De beste cadans zal altijd iets van 75 of hoger zijn. Bij een lagere cadans krijgt je lichaam op zijn donder als je kracht zet.
En dat is waar je met je E-assist de regels verandert, want je gooit dan simpelweg het assist level hoger in plaats van harder te trappen. Met bijpassende cadans en "decadentie". Dat is een manier van rijden. Ideaal als je niet wil zweten of simpelweg optimaal relaxed wil rijden.

Een andere manier is optimaal gebruik van je versnellingen, heerlijke cadans, lekker zelf knallen.
Dat is waar je andere versnellingen cq groter voorblad voor nodig hebt.

En dan verandert de cadans vanzelf. Ik denk dat als je dat eenmaal gedaan hebt, je altijd op die hogere cadans wil blijven rijden. Die voelt veel natuurlijker en daarmee veel lekkerder aan.

En ja, die 11 geeft ook nog eens meer wrijving/schuinere ketting. Dus met een groter voorblad heb je het voordeel dat je een of meer versnellingen lager/hoger? kan rijden met dezelfde snelheid. Dus achter op tandwiel 12, 13 of meer kan rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Cadans van 75 heb ik alleen als ik heel relaxt aan het toeren ben.

Normaal gesproken toch sowieso wel 90 en op snelheid met de DF rond de 110.

Met de Roeifiets heb ik weer een hele andere cadans  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Inmiddels een afspraak gemaakt voor montage van een ander voorblad (70 tanden).
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Inmiddels is het nieuwe voorblad gemonteerd. Kijk, dat rijdt een heel stuk beter!
Ik gebruik iets meer ondersteuning, maar ik moet ook flink meer trappen. Een win-win situatie dus!

Lelystad -> Dronten in een kleine anderhalf uur, Dronten -> Lelystad in een uur. Zoals ik het me oorspronkelijk ook had voorgesteld.

Wel heb ik er nog steeds last van dat hij pendelt tussen de 6e en de 7e versnelling als ik kracht zet.
Ik moet maar eens uitzoeken of ik dat zelf kan afstellen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM