Standaard laten aanpassen voor 26" achterwiel, animo?
|
Berichten: 194
Topics: 13
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 18
135 x bedankt in 83 berichten
01-Mar-2020, 05:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Mar-2020, 05:26 PM door kuŝbiciklo.)
Hallo allemaal!
Ik ben inmiddels aan het sleutelen met een Optima Condor, deze heeft een 26" (559) achterwiel met een achterbrug die naar boven loopt, net als mijn Flevobike Amigo had. De Condor heeft ook geen standaard, en ik wil daar wel echt wat aan doen. Het is gewoon niet cool om een entree te maken met een ligfiets die niet zelfstandig kan staan IMHO.
Het probleem zit 'm in de hoek van de achterbrug. Optima verkoopt een Pletscher 325mm standaard voor de Lynxx, maar die heeft een 20" voorwiel waardoor de achterbrug bijna horizontaal ligt. Mij is door Optima medegedeeld dat dit niet gaat werken met een Condor.
Nu ziek ik op Marktplaats veel ligfietsen met een een standaard die een soort extra pootje aan het uiteinde hebben die dit bijna verticaal naar de grond wijst, een aanpassing na de fabriek. Ik heb gelezen dat Ab Touw van ligfietscentrum Brielle dit voorheen deed.
Zo'n pletscher standaard is met 11 euro niet zo duur, dus ik wil wel een stuk erop laten lassen door iemand die aluminium kan lassen. Ik kan dat extra stuk lekker lang laten zodat je 'm ter plekke naar smaak op maat kan dremelen/zagen. Nu denk ik dat er best wel animo voor kan zijn, het is natuurlijk makkelijk voor zo'n lasser om het truucje meteen voor een bosje standaarden te doen.
Dus... laat maar horen!
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
Elan, ligfietsspecialist in Nijmegen, heeft beschikking over een lasser. Elan deelt deze met alle andere fietsgerelateerde bedrijfjes in het Honigh gebouw.
Deze lasser heeft recent mijn aluminium stuur van mij DF (velomobiel) zoals gewenst gelast.
Ik heb geen idee waar je woont en of je in de Buurt van Elan komt. Je kan hen anders bellen en vragen of zij dit voor je kunnen maken. Hans is gespecialiseerd in praktisch bouwen.
Niels, gestandariseerd, van der Wal
Berichten: 194
Topics: 13
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 18
135 x bedankt in 83 berichten
(01-Mar-2020, 06:05 PM)Niels van der Wal schreef: Elan
Thanks! Ik heb ze even aangeschreven
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(01-Mar-2020, 07:10 PM)biciklo schreef: (01-Mar-2020, 06:05 PM)Niels van der Wal schreef: Elan
Thanks! Ik heb ze even aangeschreven
Leuk,
Hans zal het druk hebben; hij staat nu op de beurs, hij legt de laatste hand aan de fiets van Ellen (voor Battle Mountain) en maandag is Elan gesloten.
Ik denk overigens dat als je een goede beschrijving geeft; hij dit kan maken.
Niels, netwerkend, van der Wal
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
Bij een trike is een standaard een beetje een overkill.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Mijn ligfiets/Taifun is mijn eerste en trouwens ook enige ligfiets met een standaard.
Alle andere ligfietsen hadden geen standaard. Nooit echt gemist, maar bij de Taifun is het wel een goede standaard en dan is het toch handig.
Bij de driewielers is het inderdaad een beetje overdreven
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
Op mijn Condor heb ik toen een standaard gezet die gewoon op de snelspanas zat - ik meen me te herinneren dat dat ook een Pletscher was. Niet geschikt voor zware baggage, maar voor dagelijks gebruik vond ik hem voldoende.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 194
Topics: 13
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 18
135 x bedankt in 83 berichten
Ik heb inmiddels bericht teruggekregen van Elan, en ze zeggen dat ze dit soort werkjes niet lassen. Ik zal dus het avontuur zelf aangaan.
Ik heb een standaard aan de snelspanas overwogen, maar ik heb wat over voor een echt robuuste standaard.
Berichten: 1.627
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2028
1915 x bedankt in 748 berichten
Misschien kun je overwegen een plaatslijke metaalbedrijf te bezoeken. Voor wat droge worsten kun je wonderen verwachten.
Berichten: 194
Topics: 13
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 18
135 x bedankt in 83 berichten
Ik ben een vegetariër, dus ik bak liever een appeltaart. Het neerleggen van harde cash is wat mij betreft ook niet bezwaarlijk.
Berichten: 117
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
90 x bedankt in 46 berichten
Op de "oude"site van optima ligfietsen http://recumbentparts.com staan nog standaarden te koop met uitschuif mogelijkheid.
Ben je misschien in een keer klaar
Berichten: 194
Topics: 13
Lid sinds: May 2019
Bedankt: 18
135 x bedankt in 83 berichten
(13-Mar-2020, 05:22 PM)Marnix schreef: Op de "oude"site van optima ligfietsen http://recumbentparts.com staan nog standaarden te koop met uitschuif mogelijkheid.
Welke? Ik geloof dat ik alle producten in die shop wel heb gezien
Berichten: 117
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
90 x bedankt in 46 berichten
In de tijd dat ik en optima Baron reed had ik een stoel beugel extra onder het laagste deel van de zitting gemonteerd.
Zo dat de extra beugel met de vlakke kant aan de onderkant zit. Op de vlakke kant monteer je pletcher zijstandaard voor lynxx
Evt eerst de standaard op de plaat vastzetten en dan de stoelbeugel monteren, je kunt dan beter bij de bout van de standaard. Bij de baron moest ik er een stuk van de standaard af zagen, zal bij de fiets van jou niet nodig zijn
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
14-Mar-2020, 08:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Mar-2020, 07:39 AM door Roepers.)
Op de Demon zit de standaard op een bevestigingspunt speciaal voor een standaard aan de achtervork. ( hier wel te zien)
Op de Record zit de verlengde standaard verder naar voren onder het veerelement. Hier is het wel aardig te zien en hier ook. Daar zat een opening waarin met wat ringen de standaard bevestigd kon worden. De Record staat op de standaard stabieler dan de Demon. Bij harde wind zoals in de afgelopen maand heb ik de fiets bij voorkeur niet op de standaard gezet, maar steevast een muurtje of een paaltje gezocht om de fiets tegenaan te zetten.
Berichten: 287
Topics: 10
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 0
39 x bedankt in 25 berichten
(07-Mar-2020, 01:48 AM)biciklo schreef: Ik heb inmiddels bericht teruggekregen van Elan, en ze zeggen dat ze dit soort werkjes niet lassen. Ik zal dus het avontuur zelf aangaan.
Ik heb een standaard aan de snelspanas overwogen, maar ik heb wat over voor een echt robuuste standaard.
Ik heb alleen maar 3 wielige ligfietsen, ook wel velomobielen en trikes genoemd. Dus geen standaard nodig. Bij velomobiel.nl werken aardige mensen, die kunnen lassen, en misschien wel wat voor jou willen doen.
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
Je kan het nog bij Rainbow in Aalten vragen. Daar heb ik mijn frame toentertijd ook laten lassen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|