Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
12 speed op een Quest.
#27
Je blijft heel stellig het aantal graden roepen, maar waarom? Hoe kom je er bij? 35 graden?!

Als je dat plaatje wat ik eerder postte bekijkt, zie je een gele en een blauwe lijn. De hoek tussen die lijnen bij de ligfietser is ongeveer 30° en bij de bukfietser 90° (zo op het zicht ingeschat). Het verschil is 60° en ik denk dat dat het verschil is waarmee het kettingblad bij de ligfiets anders moet worden gemonteerd dan bij de bukfiets.

Maar belangrijker: het is voor elke fiets anders. Denk bij een ligfiets maar aan een kettingrol die tussen je knieën gemonteerd zit en waar de ketting overheen loopt. Dat zorgt dat de ketting zomaar ~30° anders anders naar het voorblad toeloopt. Waarmee het hierboven beredeneerde verschil in montage zelfs op ongeveer 90° komt.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
1. Niet heel stellig, maar circa. Je hebt mij overtuigd. Ik had geen rekening gehouden met de kettingloop t.o.v. de rijder. Ik heb die denkfout al eerder toegegeven. In de link zie je ook dat daar op de tekening rekening is gehouden met plus en min 20 graden.
2. Ik ben als voorbeeld uitgegaan van een horizontale kettingloop. Maar dat komt zelden voor. Zeker niet bij ligfietsen. Denk maar aan de Flevobike met voorwielaandrijving of de Raptobike met hoge kettingloop. Daar moet met het plaatsen van een ovaal rekening mee worden gehouden.

http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/oval.html

Ik ga ook niet muggenziften over jouw plaatjes met gele lijnen, die niet niet correct zijn geplaatst over de draaipunten van heup, via trapas naar crank. Als die juist waren geplaatst dan had je geen verschil gezien tussen beide rijders. Circa 110 graden binnenhoek.

Nogmaals sorry, sorry, sorry.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Ik zou echt Peter de Rond benaderen. Hij heeft, toen ik ovale kettingbladen (het zijn officieel geen tandwielen is mij ooit uitgelegd) op de XS wilde, rekening gehouden met mijn zitpositie en heeft daar toen een berekening op losgelaten. Geen idee hoe of wat.

In het begin deed hij het verkeerd, gaf hij later zelf ook toe, omdat hij (ook  Wink ) een denkfout had gemaakt.

Op zijn blog is daarover wel allemaal informatie te vinden.

Hij monteert ze ook voor je. Uiteraard kost dat wat, want hij heeft een soort velomobiel-herstelbedrijfje. Op open liggers monteert hij ze trouwens ook.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Ik kan jammer genoeg het kettingblad niet verdraaien. Het is een asymmetrische 4-arm crank.  Niet mijn idee, verkeerd gestuurd. Geen man overboord, het is maar een experimentje.

Ik heb de eerste ~500m gefietst. Nog zonder kap, nog niet op vol vermogen.

Wat mij opviel is dat ik in een soort 'leegte' trapte als het kettingblad het kleinste is. Moeilijk te omschrijven gevoel. En het gevoel van leegte viel voor mijn gevoel verkeerd. Vlak na het punt van absoluut maximale kracht. Dus je bent voor je gevoel net aan het 'aanzetten' en dan ben je er 'ineens' doorheen.

Ronde tandwiel is intussen besteld. We zullen zien wanneer het binnenkomt.

50 achterin. De spanband die U ziet is om ervoor te zorgen dat de velomobiel deels ingeveerd blijft. Hierdoor is het wiel hoger in de kap en heb ik wat meer ruimte onderin voor de derailleur. :
[Afbeelding: pGtf20R.jpg]

Onderin is het (zelfs met uitveer-beperking) best wel krap, hier moet wat uit Undecided
[Afbeelding: lw4jspR.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Moest hem toch even posten: 
[Afbeelding: P7W4ujE.png]
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Net even een stukje gereden met de open Quest, powermeter en het ovale blad: https://strava.app.link/aK7kv44fY5
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Daarom ben ik gestopt met Strava. Iedereen kon zien waar er een fiets jatklaar stond. Natuurlijk kun je dat oplossen als je slim en consequent genoeg bent. Slim gaat nog wel, maar consequent gaat me niet lukken.
Sorry, heeft niets met het interessante onderwerp te maken.
De reis is het doel   Flevotrike  Jouta tadpole blue line
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Je kan in Strava aangeven dat je niet helemaal tot het begin/einde gevolgd wilt worden. En hij staat veilig achter slot en grendel. https://support.strava.com/hc/en-us/arti...vacy-Zones
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#35
Wat ik mij afvraag is hoe je dat met de deraileeur gaat oplossen. Eén van de sterke punten van de Quest is dat de aandrijflijn ketting+ bladen + derailleur helemaal is ingebouwd. Daardoor pikt het geen vuil op van de straat en is de levensduur veel en veel langer dan gewoonlijk. Ga je dat opofferen voor je 12 speed of heb je een vernuftige oplossing? De spanband om de Quest ingeveerd te houden was niet genoeg, schreef je.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Heb intussen ruimte gecreëerd, moet idd een nieuw kapje maken (meer lengte en iets meer volume onderin). Ik zal eerst het oude kapje moeten 3D scannen, die aanpassen en een tijdelijke kap 3D printen als proef. Of ik kan het oude kapje wat groter maken door eerst met schuim op te vullen aan de buitenkant en dan een laagje glasvezel epoxy aan te brengen en dan het schuim weer weghalen. Eerst maar eens kijken waar precies het oude kapje te klein is.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Heb nu een rond tandwiel gemonteerd (ook 56T), het gaat een stuk sneller nu in de Quest gemiddeld 1-2km harder op mijn normale rit/stukjes. Met ongeveer dezelfde wind en bandendruk etc. Ik had gevoel niet meer in de 'leegte' te trappen maar gewoon mijn volledig vermogen kwijt te kunnen. Het vermogen op de stages power meter is ook ietsje hoger geworden. Al-met-al is voor mijn gevoel rond beter dan ovaal.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#38
Je kunt nu letterlijk èn figuurlijk een tandje bij. Hoe lang/ hoeveel km heb je ovaal gefietst?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#39
Het is maar de vraag of je Stages correct kon meten met een ovaal kettingblad. Als ik me niet vergis konden mijn beide powermeters (pedalen, ivm korte cranks) dat nl. niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
(04-Jun-2020, 07:31 PM)Fietsbennie schreef: Je kunt nu letterlijk èn figuurlijk een tandje bij. Hoe lang/ hoeveel km heb je ovaal gefietst?
~400km.. 

Het was niet de ergste ervaring in mijn leven (je went uiteindelijk overal aan), maar nadat ik rond ging, voelde het direct wel een stuk beter, sorry voor het late antwoord.

Citaat:Het is maar de vraag of je Stages correct kon meten met een ovaal kettingblad. Als ik me niet vergis konden mijn beide powermeters (pedalen, ivm korte cranks) dat nl. niet.

Mijn stages is geleverd op een 160mm crank, mag er toch wel vanuit gaan dat hij ge-ijkt is voor specifiek die linker-crank. En ja, of die ovale tandbladen kan meten, laat ik het antwoord over aan Stages zelf: https://support.stagescycling.com/en/sup...hain-rings-  (Spoiler, meting komt 4-5% hoger uit)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#41
12 speed is buiten de Sram force en Sram Red axs gemaakt voor een 1 x aandrijflijn.
Die 1 x 12 is interessant voor oudere ligfietsen zonder een voorderrailleur nok die een breed bereik willen hebben om mee te klimmen.

Als je een Sram nx achterderrailleur die gemaakt is voor een 1 x12 gaat gebruiken voor 2 x 12 dan gaat de levensduur en werking snel achteruit. Zeker ook omdat de NX een entry level groep is.

Als je naar een 12 speed groep wil kan je beter kijken naar Sram force/Red axs weggroep. Of campagnolo chorus 12 speed.

Wil je een breed bereik dan kan je uitwijken naar elke 11 speed mtb groep die in dubbel tot 42 tanden achter gaat. Buiten dat het fijner zal werken door de minder grote stappen zal de levensduur ook langer zijn omdat het gebruikt word binnen het bereik waar het voor gemaakt is.

De tanden van de sunrace casette willen op het grootste tandje achter wel eens kromtrekken bij grote krachten.


Als je vermogensmeter 5% afwijkt dan is het niet meer dan een gadget en heeft het voor effectief trainen niet heel veel nut.
Ivm ovale tandwielen en een korte crank zou ik uitwijken naar een powertap vermogensmeter in de naaf.
Dat lost een heleboel problemen op.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Hoezo zou de werking van een NX/GX derailleur het niet zo lang doen? De factor dat de ketting 'schuin' loopt lijkt me een stuk minder met de quest (immers is de ketting loop 3x zo lang en ligt de ketting-rol veel verder weg dan het aandrijfstandwiel in een normale fiets. En dit soort factoren heeft meer invloed op het slijten van de ketting, niet de levensduur van de derailleur.

Ik ben echt benieuwd wat de beredenering is hier achter. Misschien zie ik iets over het hoofd?

En mijn vermoeden is dat alles op de Quest toch al 10x zo lang meegaat als normaal door de gesloten kettinglijn (geen vuil). Want in mijn ervaring is dat de 'killer' van een derailleur.

Hmmm, voor de korte crank is al gecompenseerd door de power-meter. De Stages power meter wordt samen met de crank verkocht (een ge-ijkt paartje, zeg maar).
[Afbeelding: R9100-L.01.jpg?resizeid=5&resizeh=0&resizew=600]


En een vermogensmeter in de naaf? Hoe wilde je dat doen in een quest? Met die op maat gemaakte achternaaf met enkelzijdige ophanging?

Ik vind google soms echt heel mooi. Iedere crank wordt dus in de Stages fabriek opgemeten en voorzien van zijn specifieke (eigen) bluetooth geijkte transceiver.
[Afbeelding: QZo4qzB.png]
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Een eagle aandrijving is gemaakt voor een capaciteit van 39/40 tanden voor de achter derrailleur.
1X12 aandrijving.
De werking en levensduur van jouw derrailleur zal verkorten doordat je de capaciteit dermate vergroot dat die buiten de specs valt.
56-39 + 50-11 = 56 tanden.
Kort gezegd houd dat in dat je veer in je achterderrailleur dermate strak of opgetrokken staat dat de kans dat hij na verloop van tijd breekt groot is, met alle schade en gevolgen van dien.

Ik heb het niet over de kettinglijn etc want die is idd niet te vergelijken met fietsen, maar buiten specs rijden qua capaciteit lijkt me niet heel verstandig.

Ik ben geen velomobiel rijder dus heb geen idee hoe de ophanging van een Quest er in detail uit ziet. Een naaf met powermeter had wel een oplossing geweest als je rijd met ovale bladen.

De weinig vermogensmeters die echt goed werken met ovale bladen zijn de favero assioma pedalen en de powermeter van rotor zelf waar je de spider zelf van kan draaien.

Het is niet als aanval bedoeld echter om je te behoeden voor schade op lange termijn met een ongeval als gevolg.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Ik wordt altijd een beetje bedroefd als ik zie dat ovaal een slechte naam krijgt door een verkeerde montage, Symetric bladen met 4 gats montage krijg je niet zonder aanpassing goed gemonteerd op een ligfiets.
Als je goed gebruik en plezier wilt hebben van ovaal, dan is de positie erg belangrijk hoe hij gemonteerd wordt.
Rotor bladen hebben 360gr rond montage gaatjes, juiste afstelling valt tussen een paar graden, Op het moment dat je op het sterkst bent, moet je het ook kwijt kunnen op het grootste gedeelte, niet te vroeg en niet te laat.
Ben je te vroeg of te laat, dan gaat het tegen je werken.
Kort door de bocht gezegd, monteer je hem verkeerd, zonde geld.
Heb je geen tijd om eraan te wennen, jammer, niet aan beginnen, ook zonde van het geld.

Op dit moment bezig om 2x12speed passend te krijgen in mijn testfiets Alpha 7. Door de kleine maten van de velomobiel, is dat een weg van passen en meten.
Daarvoor heb ik de derailleur op meerdere punten aangepast, en het werkt nu in onbelaste toestand. komende tijd kijken of het ook belast goed werkt.
Wat ik aangepast heb, is positie derailleurkabel gat, en lengte van de kooi. anders past hij niet in de krappe ruimte, in een Quest heb je een zee van ruimte, dat is in een Alpha 7 duidelijk anders,
Derailleur is ook een 2x12 speed van Shimano, Scram werkt niet, omdat het 1x12 speed is.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
De hierboven genoemde link http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/oval.html naar info over ovale tandwielen is niet meer geldig, omdat Ziggo zonder fatsoenlijke berichtgeving de stekker uit de websites van de klanten heeft getrokken.

Nieuwe link: https://kraatsgb.nl/ligfiets/oval.html
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Nieuwe Quest 3.0
De kleine Snoek is...PietV* — 12:37 PM
Gripshifts en trimstand
De 9 speed sram atta...ligfietsshop — 11:58 AM
Nieuwe Quest 3.0
De kleine Snoek is...365cycle — 11:46 AM
Maximale luchtlijnlengte
Bij een schip heb je...PietV* — 11:44 AM
Maximale luchtlijnlengte
Volgens de site ve...365cycle — 11:39 AM
Gripshifts en trimstand
Als dat zo'n shifter...Fietsbennie — 11:38 AM
Maximale luchtlijnlengte
Spiegelglad poet...PietV* — 11:27 AM
Maximale luchtlijnlengte
Waarschijnlijk klopt...amararock — 11:24 AM
Nieuwe Quest 3.0
Wordt dan wel een s...pietandringa — 11:13 AM
Maximale luchtlijnlengte
Bij schepen is de ...Theo Mol — 11:10 AM
Gripshifts en trimstand
Klein vraagje: kun j...ThijsR — 10:43 AM
Maximale luchtlijnlengte
Spiegelglad poetse...ThijsR — 10:40 AM
Maximale luchtlijnlengte
Vanuit de races in B...Niels van der Wal — 10:33 AM
Strada 135 (ESA) ongeluk gehad
Zie ook dit draadje:...Roepers — 10:03 AM
Maximale luchtlijnlengte
Volgens de site velo...PietV* — 09:48 AM
Strada 135 (ESA) ongeluk gehad
Sterkte, Anton! Goed...Bacchus — 09:01 AM
Maximale luchtlijnlengte
Aerodynamische voert...Bacchus — 08:56 AM