Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Andere fietspomp (kop)
#1
Question 
Uit mijn pre-ligfiets leven hebben we een Beto fietspomp met manometer.
Past op alle ventielen.
Echter om de pompkop te verwijderen moet je de hendel "sluiten" en dat heeft mij al heel wat keren pijnlijke vingers opgeleverd.
Ook lekt er lucht weg tijdens het pompen.
Voor een stadsfiets acceptabel maar voor de mijn velomobiel niet.

De Kojaks voir  wil ik op 5 bar pompen en de Race achter ook.
Dat valt met deze pomp met relatief grote kop (voor oppompen van banden met frans ventiel op 20 inch velgen en gemonteerde wieldoekjes) best wel tegen.

Wat zijn jullie ervaringen met gewone handpomp voor thuis en de pompkop?
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb gewoon pompen bij de fietsenmaker gekocht waarmee je Frans, Nederlands en Autoventiel kunt oppompen.

Het merk weet ik zo echt niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb sinds kort een SKS Rennkompressor, ook met zo'n universele pompkop voor Hollands, Frans en autoventiel. Best prijzig maar dan heb je ook wat. Echt een geweldige pomp, had ik veel eerder moeten doen! Super solide en pompt erg fijn.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
Ik heb een fietspomp met manometer die met gemak 5 Bar druk levert. Vaak controleer ik alle 8 fietsen en de auto in een keer met een kleine olievrije compressor met 6 liter druktank. Een luchtslang van 10 meter met vul-pistool met manometer. En een bakje met verloopnippels voor alle soorten ventielen. De maximum vuldruk van die compressor staat ingesteld op ruim 6 Bar. Maar 8 Bar kan ook.

Voor onderweg heb ik een Topeak Mini Morph met manometer. Die kan maximaal 10 Bar leveren.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(10-May-2020, 08:31 PM)TvWijk schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met gewone handpomp voor thuis en de pompkop?

Je kan er een met een kop met schroefdraad nemen. Dan lekt er zeker niks.

Voor onderweg heb ik sinds kort een 'Lezyne CNC Micro Floor Drive Digital HPG minipomp'. Die heeft een kop met schroefdraad en dat werkt perfect.
Die heeft ook een adapter voor gebruik zonder schroefdraad, maar die heb ik nog niet gebruikt.


(10-May-2020, 11:33 PM)PietV* schreef: ... in een keer met een kleine olievrije compressor met 6 liter druktank. Een luchtslang van 10 meter..

Een compressor staat ook nog altijd op mijn verlanglijstje, maar ik zit tegen de prijs aan te hikken.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Kom ik aanzetten met mijn ouderwetse fietspomp met zo'n houten voetplankje en een ventielnippel...
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(11-May-2020, 12:17 AM)Lopopodium schreef: Kom ik aanzetten met mijn ouderwetse fietspomp met zo'n houten voetplankje en een ventielnippel...

Die doen het ook prima, hebben wij ook nog een staan Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Het lastige van de Beto pomp is het feit dat je de hendel omhoog moet trekken om deze op het ventiel te klemmen.
Bij de 20 inch wielen zitten de spaken dan behoorlijk dichtbij.

Bij de voorwielen laat ik bij voorkeur de wieldoekjes zitten zodat ik bij volledige stuuruislag "om het hoekje" aan het priegelen ben.
Bij het achterwiel heb ik twee wieldoekjes met tov het ventiel een opening voor de pomp cq het kettingslot.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Hier ook een SKS Rennkompressor in gebruik. Al een aantal jaren naar volle tevredenheid. 8 bar gaat zonder moeite, je weet niet wat je meemaakt als je van zo'n houten-plankje-fietspomp komt.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Na het lezen van een blog van Wim Schermer heb ik ooit bij Birzman.nl de push and twist pompkop besteld. Ik was het beu om een handel over te halen in mijn 20" voorwielen van de velomobiel. Erg lastig door de korte spaakjes. Die Birzman kop is haaks. Eerste goede punt. Je zet hem op het ventiel (shrader of presta) draait een slag en vast. Pompen maar. Los in een handomdraai. Helaas paste de bestelde losse pompkop niet op de slangdiameter van mijn pomp, dus ik moest alsnog een hele Birzman pomp bestellen. Nou ja, wel goed spul dus weer al jaren plezier van.

(11-May-2020, 08:21 AM)TvWijk schreef: Bij de voorwielen laat ik bij voorkeur de wieldoekjes zitten zodat ik bij volledige stuuruislag "om het hoekje" aan het priegelen ben.

Om de doekjes niet te hoeven weghalen leg ik de fiets meestal even op zijn zij zodat ik beide voorwielen in 1 keer vanaf de binnenkant kan oppompen. Werkt goed. Bij het achterwiel lukt dat natuurlijk dan weer niet.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#11
Een slang kun je zo halen bij een automaterialen zaak aan de meter. Had nog een benzineleiding van een kever liggen. Past er zo op. Evt verloopstukjes afhankelijk van je pomp heeft de automaterialen zaak ook.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Een wieldoekje pak je er toch zo af? Mijn wielen heb ik zo gespaakt dat er ruim voldoende ruimte is voor een pompkop met hendel.
Bij het linkerwiel, linksboven goed te zien.

[Afbeelding: wp-15886718274318562229233249757606.jpg?w=768]
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ja, dat is zo, maar is net even wat meer werk om de doekjes af en aan te doen. Bij de Strada gaat het dan net weer ietsje makkelijker als bij de Quest. Ik weet niet of bij het spaakpatroon rekening is gehouden met ruimte voor de pompkop. Zal dat eens checken.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Bij de DF kun je de carbon deksels niet verwijderen. Zitten vastgelijmd/-gekit.

Ik leg de fiets ook altijd op de zij.

Achterwiel heb ik geen doekjes op.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(11-May-2020, 02:22 PM)Ad Arts schreef: Ik weet niet of bij het spaakpatroon rekening is gehouden met ruimte voor de pompkop. Zal dat eens checken.
Als een wiel op de juiste manier wordt gespaakt, is er alle ruimte voor de pompslang-aansluiting. Zie de laatste foto van de link.  http://www.m-gineering.nl/spaak.htm

Als je zelf wilt gaan spaken, wat best leuk met het juiste gereedschap en kennis, hier wat info: https://fietssite.jouwweb.nl/17
Antwoord }
Bedankt door: Cygnus
#16
(10-May-2020, 08:31 PM)TvWijk schreef: Uit mijn pre-ligfiets leven hebben we een Beto fietspomp met manometer.
Past op alle ventielen.
Echter om de pompkop te verwijderen moet je de hendel "sluiten" en dat heeft mij al heel wat keren pijnlijke vingers opgeleverd.
Ook lekt er lucht weg tijdens het pompen.
Voor een stadsfiets acceptabel maar voor de mijn velomobiel niet.

De Kojaks voir  wil ik op 5 bar pompen en de Race achter ook.
Dat valt met deze pomp met relatief grote kop (voor oppompen van banden met frans ventiel op 20 inch velgen en gemonteerde wieldoekjes) best wel tegen.

Wat zijn jullie ervaringen met gewone handpomp voor thuis en de pompkop?

Die pompkoppen, ik heb een paar verschillende gehad, vond ik vaak lastig. Uiteindelijk heb ik de laatste vervangen door het koperen kopje uit de oertijd van mijn eerste sks-pomp.
Alweer jaren gebruik ik een haaks kopje van m-gineering en dat werkt geweldig. Met of zonder wieldoekjes zet je het makkelijk op het ventiel en het schiet (bijna) nooit los. Het past het best op een prestaventiel maar ook op de verloopnippel van een autoventiel (sommige velomobielachterbanden) blijft het redelijk zitten.
Het is een opsteekkopje, dus je klemt het niet vast met een hevel. Als je om de zoveel tijd het rubbertje vervangt blijft het passen.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik heb -voor onderweg- zo'n Topeak Mini Morph G. De versie zonder 'G' (manometer) is momenteel beter verkrijgbaar. Voor thuis zo'n grote SKS pomp met de bekende dubbele kop. Vind die hendel die er op zit niet fijn. Bij de 20" velomobiel wielen gaat het nog (wieldoekje er af ja) maar bij de 16" Brompton wielen is het niet zo handig.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(10-May-2020, 11:33 PM)PietV* schreef:  Vaak controleer ik alle 8 fietsen en de auto in een keer met een kleine olievrije compressor met 6 liter druktank. 

Ik gebruik een human powered versie  Angel
De reis is het doel
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Hier ook een SKS Rennkompressor, en nog een Airkompressor. Hele fijne pomp, en gaat nog wel wat verder dan het opgegeven maximum (16 bar), al is het dan wel zwaar pompen.
Gebruikte 'm eerder om m'n druktankje (voor tubeless banden) op te pompen. Nooit onderweg nodig gehad, maar wel fijn om te weten dat je met een lege bus kan rijden en die ter plekke gewoon even kan vullen.

Overigens vind ik ook bij die SKS de kop vervelend. Had het liefst een licht en compact kopje gehad, alleen geschikt voor Franse ventielen.
Enige andere nadeel is dat die Rennkompressor een stuk beter in de DF paste dan in de QuattroVelo (door de kinderzit en de achteras/derailleurconstructie).
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(20-Sep-2020, 12:34 PM)365cycle schreef: Hier ook een SKS Rennkompressor, en nog een Airkompressor. Hele fijne pomp, en gaat nog wel wat verder dan het opgegeven maximum (16 bar), al is het dan wel zwaar pompen.
Gebruikte 'm eerder om m'n druktankje (voor tubeless banden) op te pompen. Nooit onderweg nodig gehad, maar wel fijn om te weten dat je met een lege bus kan rijden en die ter plekke gewoon even kan vullen.

Overigens vind ik ook bij die SKS de kop vervelend. Had het liefst een licht en compact kopje gehad, alleen geschikt voor Franse ventielen.
Enige andere nadeel is dat die Rennkompressor een stuk beter in de DF paste dan in de QuattroVelo (door de kinderzit en de achteras/derailleurconstructie).

Waarom zou je een pomp van ruim 2 kg meenemen? Is dat omdat je hem zo vaak nodig hebt vanwege de 'snelle' banden? En reken je dan mee dat die 2 kg extra ook weer 0,2 km/h van je gemiddelde afhaalt?
#Marathon Tongue

Ik heb autoventielen in de VM; kan sowieso bij elk tankstation oppompen en anders heb ik dat prima compacte pompje van 176 gram. (Past zelfs in zo'n velomobiel tas!)
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(20-Sep-2020, 05:10 PM)Coen__ schreef: Ik heb autoventielen in de VM; kan sowieso bij elk tankstation oppompen.
De bandenpompen bij tankstations zijn tegenwoordig vaak op rond de 3 bar begrensd en dat is vaak te weinig voor een goede fietsband.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#22
Dit Wikipedia-artikel is wel verhelderend over naamgeving van ventielen.
[Afbeelding: 640px-JugendstilBikes_Fahrradventiles.jpg]
Van links naar rechts: Dunlop-Blitz, Schrader en Presta fietsventielen. (foto: Ralf Roletschek)
De Dunlop-Blitz is zonder slangetje. Met slangetje heet hij gewoon Dunlop.

Ik vergeet trouwens altijd die namen weer. Op mijn fietsen zitten 1 Hollands ventiel (de Dunlop-blitz) en voor de rest Franse ventielen (Presta-ventielen). Op al mijn fietsen zit 1 verloopnippel van Presta naar Dunlop. Ik pomp ze dus op met de fietspomp met Dunlopkop.
Thuis hebben we een Jumbo fietspomp. Ik geloof niet dat ik daar tevreden over ben, maar ik doe het er wel mee.
In mijn toptas zit een Topeak Mountain Morph. Ik vond de bon terug en die dateerde van 25 augustus 2005. Ik heb hem dus al 15 jaar! Daar ben ik heel tevreden mee, Hij pompt beter dan die Jumbo.
Ik verdenk de Dunlop Blitz ervan af en toe wat lucht door te laten. Soms is de achterband van de Record binnen een week weer merkbaar zachter, soms houdt hij het maanden vol.
Groet,

Marco Roepers
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
(20-Sep-2020, 05:10 PM)Coen__ schreef: Waarom zou je een pomp van ruim 2 kg meenemen? Is dat omdat je hem zo vaak nodig hebt vanwege de 'snelle' banden? En reken je dan mee dat die 2 kg extra ook weer 0,2 km/h van je gemiddelde afhaalt?
#Marathon Tongue

Ik heb autoventielen in de VM; kan sowieso bij elk tankstation oppompen en anders heb ik dat prima compacte pompje van 176 gram. (Past zelfs in zo'n velomobiel tas!)
Als ik m'n zoontje bij me heb rijd ik minder hard, maar als m'n fiets beladen is met m'n velomobieltas met reparatiespullen, twee laptops (waarbij één mobile workstation - die is ver over de 2 kg) en een extra scherm, kleding, een natte handdoek, schoenen, lunchbakjes, wat prullaria, eten en 3 kg water rijd ik dezelfde gemiddeldes als wanneer ik gewoon even een rondje ga rijden.
Ik woog vanochtend 102,7 kg (nee, het gaat niet lukken om daar veel vanaf te peuteren..). Een After 7 t.o.v. een DFXL gaat voor mij écht niet het verschil maken. Sterker nog: Met de DF won ik om de haverklap sprintjes vanuit stilstand, van wielrenners op de Churchillaan in Leiden. Ik haalde destijds ook weleens groepjes in, op de A4-klim, een stukje verderop. Dat was m'n woon-werkroute, en dan reed ik dus óók met de bovenstaande berg spullen in m'n fiets.
Onder die DF zat een tubeless band - zag mezelf in de regen geen binnenband verwisselen nadat ik de buitenband een keer van die onwijs strakke velg afgewurmd had. Ging ongeveer net zo moeilijk als de Marathon ;-) Ik reed dus inderdaad met een drukbus en een Airkompressor of Rennkompressor rond (afhankelijk van toeval). Zal 3 kg totaal geweest zijn ;-) 

Die tubeless G-One is overigens de enige band waar ik ooit een spijker uitgetrokken heb na thuiskomst. Ik moest alleen een beetje bijpompen.
En er zijn inmiddels meer velonauten die met een SKS rondrijden, nadat ze een keer mijn pompje mochten lenen bij pech  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Voor thuis:
Pro Pompkop Disc
https://www.mantel.com/sks-pompkop-disc?...I3N0YXJ0OQ==
Op de slang en dan 2 kleine tie raps er om heen.

Sinds een paar weken in combinatie met een stille olievrije compressor met 6 liter tank.
Airpress L 6-95 Silent https://www.coolblue.nl/product/749106/a...tspecified
+ Airpress Luchtslang Euro 15 m https://www.coolblue.nl/product/863403/a...-15-m.html
+ Wonder Bandenvulmeter Eurodainu https://www.rema-tiptop.nl/product/Bande...5-m-slang/ 
Kost wat maar dan heb je ook wat. 

2 opmerkingen over de pompkop :
- Voorzichtig op een (strakke) slang duwen, want hij breekt relatief snel volgens de gebruikersreviews in de link (bij mij niet gebeurd)
- Pas na een paar keer gebruiken gaat ie soepel over het ventiel.

Voor onderweg:
Met pompkop die je op het ventiel schroeft. Door de flexibele slang gaat dat redelijk snel en soepel. Zit standaard op deze 195 gram pomp. https://www.lezynestore.nl/handpompen-hp...-6158.html in het zilver. Oppompen duurt uiteraard wat langer dan met een grote pomp en nog veel langer dan met een compressor, maar ik heb ik ook weer maar 20" banden.
De schroefdop zit zeker vast op het frans ventiel.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#25
(21-Sep-2020, 09:41 AM)Wouter schreef:
(20-Sep-2020, 05:10 PM)Coen__ schreef: Ik heb autoventielen in de VM; kan sowieso bij elk tankstation oppompen.
De bandenpompen bij tankstations zijn tegenwoordig vaak op rond de 3 bar begrensd en dat is vaak te weinig voor een goede fietsband.
Niet ideaal, maar met wat voorzichtig rijden kom je er wel mee thuis. Ik zou er alleen niet op willen vertrouwen dat ik altijd dicht genoeg bij een tankstation stop én de pomp daar werkt én ik 50 ct OF een euro bij me heb, want daar zijn die machines nog weleens kieskeurig in.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Al jaren 3 x lezyne pompen hiero. De kleinste lag lang in de quest, tot ik een lekke achterband kreeg en na 5 minuten pompen de band nog niet halfvol had. Ik heb toen een middenmaat gekocht die ook prima naast het achterwiel past in de quest. De grote staat beneden in de garage. Prima en mooi spul en kan elk ventiel hier aan zonder verloopjes. Of beter het verloopje zit al aan het uiteinde van de slang. Even de kop omdraaien als het niet past en het past.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Even voorstellen (na 8 jaar stiekem mee...
Ik zou het jammer ...365cycle — 12:45 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
I know... Als de kni...ErikvanD — 10:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...en dat krijg ik...GertBr — 10:39 PM
Even voorstellen (na 8 jaar stiekem mee...
Hier staat een adres...Lopopodium — 08:31 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... ik na een week t...ErikvanD — 06:37 PM
Veloquest is nieuw hier
hoi wim ik zal bin...Hoekie — 05:28 PM
Veloquest is nieuw hier
Welkom op dit foru...Veloquest — 05:08 PM
The cost and consequence of driving
Echter heeft Wim ook...Wim -de roetsende — 04:54 PM
After 7 weegt 16,6kg
De prijs van €15.000...365cycle — 04:26 PM
After 7 weegt 16,6kg
Nog even gegoogeld: ...Wim -de roetsende — 04:02 PM
The cost and consequence of driving
Cup/cone schoonmaken...kuŝbiciklo — 03:26 PM
The cost and consequence of driving
Onderhoud van fi...Burley1979 — 03:01 PM
The cost and consequence of driving
Onderhoud van fiet...365cycle — 02:41 PM
The cost and consequence of driving
Wat ik niet zie te...Wim -de roetsende — 02:31 PM
The cost and consequence of driving
Voor mijn 4 fi...Burley1979 — 02:23 PM
After 7 weegt 16,6kg
De After 7 heeft ges...Wim -de roetsende — 02:22 PM
Verlichting: wat en waar?
Een foto zegt meer d...Burley1979 — 02:13 PM