Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Druk, druk en nog eens druk.
#1
Die banden zijn best leuk, maar je moet ze ook op druk weten te houden!

Ik vind dat in mijn quest vrij onhandig, op zijn zachts gezegd.

Of de quest op de zijkant, of diep door de knieen. Dat zijn de twee manieren tot nu toe. Ik heb er nu nog een gevonden (initieel alleen op het achterwiel):
[Afbeelding: iH6TRQg.png]

Ik heb de sensor eerst maar even op het achterwiel gezet, hij werkt goed. Wist meteen dat ik mijn achterwiel op moet pompen. 

Er ontsnapt ietwat lucht tijdens de montage, maar dat kan je oplossen door je band net wat harder op te pompen.
[Afbeelding: 59208eab-06ce-4056-9f06-2b30f8cc7992.jpg.webp]

Nu is het zaak om de binnenbanden voor te vervangen met het autobanden type ventiel (schrader?) 

Hij kan meten tot 13 bar, dus ik ga hem ook gebruiken voor de achterdemper. Die staat op 7 bar. Het luchtvolume van de achterdemper is wel erg laag, dus ik zal naar ruim 8 bar moeten pompen voor ik de sensor er op probeer te schroeven, zodat de werkdruk op 7 bar komt. 

Nuttig gereedschapje. De app geeft alarm boven 3 bar, dus als ik zin heb (en vooral tijd), kan ik zelf wat doen qua app-ontwikkeling om deze nuttig te maken voor mijn gebruik: https://codeberg.org/Freeyourgadget/TpmsMonitor Dan kan ik gewoon een alarm laten afgaan als het te laag is, ipv dat ik er contant naar moet kijken. Ik zou zelfs wat kunnen programmeren voor de Raspberry Pi die in mijn garage staat voor de 3D printer. Dan kan ik zelfs op afstand (via Internet) een alarmpje krijgen (of een mailtje ofzo) over de druk in mijn banden. Techniek dient de mens.

Trouwens geeft de sensor ook nog twee andere stukjes data mee:
1. De temperatuur
2. Het voltage van de interne knoopcel.

Kunnen we ook vast nog wel wat mee ;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Erg leuk! Ik hou wel van dat soort gadgets Smile
Mag ik vragen wat dat kost?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(13-May-2020, 08:29 PM)ErikvanD schreef: Erg leuk! Ik hou wel van dat soort gadgets Smile
Mag ik vragen wat dat kost?
Ik heb ongeveer 60 euro betaald, maar ik heb ze nu al een stuk goedkoper gezien. Undecided  Les voor de volgende keer, eerst even goed kijken..

Ik heb ze nu bij Ali voor 24 euro gezien (voor 4). Banggood doet ze voor 41 (voor 4), Op Amazon gevonden voor 31 (per vier). Ze zijn ook niet erg spannend, simpel apparaatje.

Enige waar ik me nog een beetje zorgen over maak is het gewicht en de balans van de banden. De sensor weegt 9gr en de contramoer 3gr. Totaal 12gr.

Ben benieuwd wat dat doet bij 60km/u qua wielbalans.

Bij 50km/u nog niks gemerkt op het achterwiel.

Volgens de site doen ze het 5-8 jaar bij 40km/dag. Geloof er niks van, we zien wel.. Enige wat je wel moet doen is ze niet achterlaten op de weg net als ventieldopjes (bij een binnenbanden wissel o.i.d.). Daar zijn ze nou net iets te duur voor. Ben ook wel benieuwd of de contramoer echt nodig is.

<edit>:
Het lijkt erop dat de contramoer alleen tegen diefstal is:
[Afbeelding: 61WCSzXPLnL._AC_SL1001_.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Dank je! En ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft de contramoer.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Haha!

Net even naar de 582 geweest in de garage. 2 dingen die wel mooi zijn:

1. Ja, de sensor meet 8.5Bar, geen problemen.
2. Er is geen luchtverlies bij het opdraaien op de demper, dus je krijgt een hele kleine verlaging omdat het volume in de sensor bij het volume komt.

[Afbeelding: Jr9vXdf.png]

De chinese dame (die redelijk engels spreekt) vind 7.1Bar wel veel-te-veel.  :-P De limiet is in te stellen tot 6.5 Bar (geen alarm) Jammergenoeg is het alarm niet uit te zetten, het geluid van het alarm wel ;-).
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik heb al een tijdje in de garage een RaspberryPi met octoprint staan voor mijn 3D printer besturing op afstand (via WiFi). Erg leuk en handig omdat ik de PLA dampen niet in huis wil.

Laat zo'n raspberry pi nu ook bluetooth hebben (moet je wel een 'moderne' hebben).

En is er iemand die daar wat software voor heeft geschreven in 'go', een programmeertaal gemaakt door Google. https://github.com/ricallinson/tpms

En zie hier het resultaat van het installeren van die software op mijn raspberry pi:

Code:
Sensor: 4, kPa: 708, °C: 14
Sensor: 3, kPa: 381, °C: 13


Met andere woorden, ik kan er voor zorgen dat ik bij te lage druk, nu e-mail krijg over die situatie, of voor een rit kan kijken wat de druk nu is. Dit kan ik ook integreren met Alexa of mijn Google Home, zodat ik ook simpelweg verbaal kan vragen hoe het met mijn druk zit, en weet wanneer ik er iets aan moet doen. Snel maar even de binnenbanden van de voorwielen vervangen!

Ik kan er zelf voor zorgen dat als de druk te laag is, mijn alarm 10min eerder af gaat, zodat ik er voor vertrek nog wat aan kan doen!
Antwoord }
Bedankt door:
#7
[Afbeelding: yDtUk3v.png]

Even een dashboard gemaakt in io.adafruit.com.

Als de quest in de garage staat (of binnen Bluetooth afstand) wordt ieder uur de bandendruk verzameld en via een API gestuurd naar io.adafruit.com:
https://io.adafruit.com/campr23/dashboards/quest-582

Het is ook mogelijk voor mij om grafieken te zien van deze waarden (en dus te zien wanneer ik mijn binnenband moet plakken of de demper onderhouden moet worden).

Leuk dit. IoT met je Quest. Ik had het niet verwacht.

Onderweg heb ik natuurlijk de app die mij kan vertellen of ik een lekke band heb (als ik dat al niet voel).
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Wat een grappig idee dat je een mailtje van je fiets krijgt dat je je banden moet oppompen. Goed bezig jongens, het duizelt me van de mogelijkheden. Ik begin oud te worden "kuch"...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Een druk setje heb ik (ITer inclusief programmeurkunsten) ook gehad.
Initieel vond ik het ook leuk, grappig, maar ik heb ze er weer afgehaald.

Nog afgezien dat ik steeds minder met Big Data heb, understatement, laat staan een koppeling met grossier Google, bleek het in de praktijk net zo makkelijk om ff in de banden te knijpen. Daar wordt je bovendien steed beter in.

Maar het is zeker leuk dat je je ervaring met ons deelt! En voor jou kan het altijd toegevoegde waarde geven natuurlijk.

En ja, ik heb al meer weer weggedaan omdat het leuk leek en een toegevoegde waarde zou kunnen hebben, maar die in de praktijk te beperkt bleek en/of ook weer de nodige nadelen bleek te hebben. Van drones tot bestuurbare ballen (Sphero, wie 'm wil hebben, mag 'm op komen halen) en van smartwatches tot uitgebreide domotica tot AR/VR/MR.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Klinkt idd wel allemaal bekend. Veel dingen waar ik ook niet meer veel mee doe (BB8 van sphero hiero), maar het blijft leuk om op de cutting-edge te zitten. Zeker als het kan met al bestaande infra (raspberry pi had ik al) en het niks/weinig hoeft te kosten (gebruik van io.adafruit.com en ITTT is gratis). IT (en de bijna onbegrensde mogelijkheden) blijft een leuke en variable hobby.

En het leukste is als ik dat met een andere hobby kan combineren. Zoals in dit geval met de Quest. Mogelijk dat iemand anders er nog wat aan heeft, vandaar het delen.

Ik ben nog steeds van plan om een smart-mirror te bouwen (eigenlijk gewoon een monitor achter een eenrichtingsspiegel ) om al deze data die ik verzamel ook makkelijk verteerbaar te maken.
[Afbeelding: destacada-parte-1_ok.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Vanmorgen even de binnenbanden vervangen (voor). Interessant om te zien dat door de temperatuur, de demper-druk vanmorgen omhoog ging:
[Afbeelding: pHxBGud.png]

Heb ook ITTT (If this then that) geïnstrueerd om de feed van de demper te volgen en mij een mailtje te sturen bij druk onder de 6.5Bar. Dus idd, via via mailed mijn fiets me als die onderhoud nodig heeft. Je kan ook iets soortgelijks doen voor kettingonderhoud (als je de KM stand bijhoudt op strava). Krijg je gewoon netjes om de 1500km een mailtje voor smering en om de 10,000km een mailtje voor vervanging. :-)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#12
Ik heb niks toe te voegen maar ik wil wel even melden dat ik dit supervet vind Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: campr23
#13
Ik heb iig een probleem ontdekt. Iedere keer na een rit, kom ik terug met een 'lege' demper:
[Afbeelding: BuT0Hp9.png]

Ik denk dat het probleem het volgende is:
  1. De demper begint op ~7 bar, ruim binnen het werkgebied van de sensor.
  2. Onderweg (tijdens het inveren) komt het tot piek-drukken van meer dan 20bar (het volume wordt misschien 1/3 van het origineel, dus 21bar, mogelijk zelfs meer).
  3. Tijdens deze pieken van druk, gaan de druk ver voorbij de druk die officieel staat aangegeven voor de sensor (13 bar).
  4. Wat ik vermoed, is dat er een soort 'ontsnappingsventiel' is zodat de sensor niet beschadigt wordt.
  5. Ik kom dus thuis met een druk die 1/3 van 13 bar is (ongeveer 4 bar, mogelijk iets lager, omdat het volume verkleind wordt op minder dan 1/3 van het volume.).
  6. Ik pomp de demper weer op en we gaan terug naar 1) hierboven.
Leuk spelletje. Toch maar eens op zoek gaan naar een mogelijkheid om dit tegen te gaan. Mogelijk dat ik hem voor iedere rit verwijder, en dan weer terug plaats? 

Iemand anders nog ideeen? Juist voor de demper was het zo handig, leek me.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Bedenk me net iets anders, dat mogelijk het rubber dichtinkje van de sensor gewoon niet 21 bar aankan. Ik heb net even ge-experimenteerd in de garage, en met het inveren kwam een drukverhoging en een waarschuwing dat ik een 'lek' heb:
[Afbeelding: aKp7pIf.png]

Wat mij ook opvalt, in het originele dopje voor de demper zit ook een rubber dicht-ring. Mogelijk dat het ventiel de grootste druk wel aankan, en er een rubberen dicht-ring in het dopje zit voor het geval dat. Met de sensor omzeil ik natuurlijk het ventiel, en moet het dichtingrubbertje van de sensor de hele druk opvangen. Dat zal te veel zijn voor die ring, gok ik.

Dus er zit niks anders op dan hem erop/eraf te draaien na/voor elke rit als ik de druk wil monitoren.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Weer wat wijzer:
[Afbeelding: r8akTPM.png]

Ik was nogal abuis van de eerste dagen aan data van mijn ventiel-sensoren. Uiteraard is makkelijk te zien wat hier gebeurt. Omdat de garage geen verwarmde ruimte is, gaat de temperatuur tijdens de dag&nacht op&neer.

Wat dan wel weer grappig is om te zien, er is in de 'golven' een duidelijke trend neerwaarts zichtbaar.

Ook is makkelijk te zien wanneer er opgepompt wordt.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Nog een inzicht, de achterdemper is 0.22bar 'kwijtgeraakt' in 5 dagen. Dat betekend als je hem tussen de 7 en 6 bar wilt houden, je dus iedere 23 dagen (afgerond) moet pompen. Ik zelf zet hem altijd op 7.5bar, en vind 6bar ook nog wel goed genoeg. 1x per maand pompen dus.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
En? Gebruik je de data nog actief? Of inmiddels meer de basis data?
Rij je met autoventielen of gebruik je adapters voor Franse ventielen?

PS Ik ben weer getriggerd maar twijfel nog ondanks de prijs voor 4 sensoren en displaytje zelfs in impulsaankoop gebied gekomen is.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Heb het gevoel dat d...365cycle — 11:30 PM
MM/DID naven
Check, voorwiel is 1...Victor — 11:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... Omdat de zachte ...Boyd Maduro — 10:12 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
En met CCU kan je pr...Frutsel — 08:25 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Aan het einde van ee...365cycle — 08:09 PM
MM/DID naven
Ja, voornaven zijn o...melle z — 06:39 PM
MM/DID naven
De breedte van de vo...gideon — 06:29 PM
MM/DID naven
Vziw zijn naven met ...Victor — 03:29 PM
MM/DID naven
MM - Michael van der...ZoefZoef — 02:39 PM
MM/DID naven
Oh, dan was ik abuis...Tijanus — 02:30 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Dag 5 Ik werd vroeg ...Martin van Mourik — 02:22 PM
MM/DID naven
Optima / MMbicycles ...ZoefZoef — 02:19 PM
MM/DID naven
Ik heb hier twee rac...melle z — 02:01 PM
MM/DID naven
DID staat waarschijn...ZoefZoef — 02:00 PM
MM/DID naven
Over DID kan ik geen...Tijanus — 01:49 PM
MM/DID naven
Ik heb bij Tempelman...melle z — 01:09 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Op wat voor banden r...365cycle — 01:01 PM