FlevoRacer afmaken
|
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: May 2020
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
24-May-2020, 11:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-May-2020, 07:46 AM door ErikvanD.)
Dear all,
Mijn naam is Peter en ik ben op zoek naar raad om mijn flevoracer in orde te krijgen.
Ik heb een flevoracer gevonden op marktplaats. Gezien ik in Frankrijk woon, heeft een vriend in NL hem uitgecheckt en voor me gekocht.
Toen ik hem heb gekregen, bleek hij inderdaad in goede staat (er was niets gebroken), maar er waren een paar verrassingen:
- De achterwielophanging is anders dan die ik zie op velocologne.com of ligfiets.net: het rubber blok zit niet op de achetrvork, maar op een schuine plaat. Er is ook geen link die de vork ophoudt, dus het achterwiel blijft op de grond staan als je de fiets optilt. Zie de foto
- Er is geen stuurdemper en, lastiger, geen stalen plaat om die te bevestigen net achter het stuurhuis . Daardoor slaat het voorste deel van de fiets steeds naar één kant, wat bijzonder lastig is. Dit maakt het ook (nog) moeilijker om ermee te leren rijden
Het frame is duidelijk professionneel gemaakt. Het lijkt me een tempelman model, zoals op deze site https://erikfietst.com/mijn-fietsen/.
Ik neem ook aan - dwz. ik hoop - dat mijn racer niet de enige is met deze ... kwalen.
Daarom, mijn vragen:
- hoe wordt verhindert dat de achtervork naar beneden valt ?
- Bestaat er een ander type van stuurdemper ? of liever een mechanisme om de stuuruitslag te beperken.
Of is dit een "early model" zonder demper ?
Ik heb wel een paar ideëen om dit op te lossen, maar liever zou ik me bij bestaande (beproefde ?) oplossingen houden.
Bij voorbaat dank voor elke tip, oplossing, suggestie
ps: er waren nog wel andere kwalen - de foto toont er één - maar daar wil ik niemand hier nu mee lastig vallen.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Hoi Peter,
Welkom op dit forum! Ik heb je post even aangepast zodat de foto wel zichtbaar is voor ons allemaal.
Zover ik het kan beoordelen is dit een, nette, zelfgemaakte Flevoracer. Hij is althans niet gelijk aan mijn Tempelman racer en mijn Flevobike racer. Op zich is dat niet erg, hij ziet er goed uit en er zijn er velen zelf gemaakt. Soms nog beter/mooier dan de originele.
Afwijkingen die ik zo snel zie zijn het zitje (duidelijk anders) en inderdaad de ophanging achter en voor. Het lagerblok voor lijkt dikker dan origineel en mist idd de demper. Achter is ook anders al had mijn witte racer (Flevobike) hetzelfde probleem dat de vork naar onder viel bij het optillen. Hieronder twee referentiefoto's
Dit is een originele Flevobike racer. Hiervan viel de achtervork dus ook naar beneden. Zie ook de afwijkingen met jouw frame. Je zou het "vallen" kunnen oplossen met een eenvoudig kettinkje of kabeltje waaraan de vork blijft hangen bij optillen. Voor de voorkant zou je kunnen kijken of een standaard "balhoofd" past, dus met demper. Die zijn nog wel te koop.
Dit is de Tempelman versie, deze heeft achter een veerelement met schroefveer.
Ik heb beide fietsen niet meer dus betere foto's maken lukt niet.
Succes,
Erik
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Hoi Peter,
Hartelijk welkom op het forum.
Ik heb nooit een flevoracer (of Flevobike of -trike) bezeten. Ik heb wel een site gevonden met de bouwtekeningen. Deze site is erg traag, Hij is ook te vinden in het webarchief.
Door de foto van Erik ben ik mij gaan realiseren dat de Flevoracer geen voorvering heeft en dat dat voorste rubber dus een ander doel dient. Ik denk om de stuuruitslag te beperken en het voorste deel van de (kantelknik)fiets weer terug te laten veren naar het midden. Apart hoor.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(24-May-2020, 11:31 PM)peterligfietser schreef: [*]De achterwielophanging is anders dan die ik zie op velocologne.com of ligfiets.net: het rubber blok zit niet op de achtervork, maar op een schuine plaat. Er is ook geen link die de vork ophoudt, dus het achterwiel blijft op de grond staan als je de fiets optilt. Zie de foto Voor die rubber- of elastomeer vering worden trillingsdempers gebruikt. Het is echter meer veer dan demper. Die elastomeer dempt ook wat bewegingen, omdat ie de eigenschap heeft in zijn "rustvorm" terug te keren. Aan beide zijden van die trillingsdemper zit normaal stalen platen gelijmd met schroefbevestigingen. Dan "dempt" ook bij de uitgaande veerbewegingen en komt ie aan de bovenzijde nooit los van het frame. https://www.technirub.nl/trillingsdemper...ype-b.html
[*] (24-May-2020, 11:31 PM)peterligfietser schreef: [*]Er is geen stuurdemper en, lastiger, geen stalen plaat om die te bevestigen net achter het stuurhuis . Daardoor slaat het voorste deel van de fiets steeds naar één kant, wat bijzonder lastig is. Dit maakt het ook (nog) moeilijker om ermee te leren rijden. [*]Ook deze elastomeer is meer veer dan demper. Erg gemakkelijk om knikframe voldoende in lijn te houden en zonder belemmeringen te kunnen sturen. Fijn bij het op- en afstappen. Nog wat info http://flevofanclub.ligfiets.net/?doc=home&lang=nl
[*] (24-May-2020, 11:31 PM)peterligfietser schreef:
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: May 2020
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
27-May-2020, 12:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-May-2020, 07:55 AM door ErikvanD.)
(25-May-2020, 08:06 AM)ErikvanD schreef: Dit is een originele Flevobike racer. Hiervan viel de achtervork dus ook naar beneden. Zie ook de afwijkingen met jouw frame. Je
zou het "vallen" kunnen oplossen met een eenvoudig kettinkje of kabeltje waaraan de vork blijft hangen bij optillen. Voor de voorkant zou je kunnen kijken of een standaard "balhoofd" past, dus met demper. Die zijn nog wel te koop.
Dankjewel Erik voor je uitgebreid antwoord en suggesties.
Om de achtervork op te houden is een kettinkje of een kabeltje zeker goed genoeg. Ik experimenteer ermee en laat het wel weten.
Maar om de stuuruitslag te beperken is het even wat pittiger op "mijn" model.
Zie hieronder de foto van het balhoofd, of meer precies de stuuras die in het achterframe is gelast.
Best een goeie konstruktie, maar ik kan die niet vervangen door het type die je op jouw rode racer toont.
Bovendien zit op het stuurhuis geen plaat om de "demper" te dragen.
Daar moet ik dus wat anders voor verzinnen. Een soort veer die het stuur (= de helft van het frame) ongeveer in het midden houdt.
Wat ik graag wil weten: kan iemand me vertellen wat de maximale stuuruitslag is op de flevoracer ?
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Hoi Peter,
Ik heb je foto's weer aangepast, op de manier zoals jij ze post zijn ze niet zichtbaar voor anderen! Je moet op de foto waar jouw link naartoe gaat klikken (dus in Google photo), dan opent de foto in een nieuw tabblad van je browser (op een zwarte achtergrond). Als je dan met rechtermuisknop het adres van de foto kopieert en hier tussen de [IMG] tags zet zijn ze wel zichtbaar
Jouw stuurconstructie is inderdaad anders, origineel blijft de pen in het voorste framedeel zitten en wordt in het achterste deel geborgd met een soort splitpen zodat de fiets snel deelbaar is. Ik heb niet direct een idee voor jouw fiets... Er zijn wel veren om bij gewone moederfietsen het stuur recht te houden maar die zijn lang niet sterk genoeg voor de zware voorbouw van een flevoracer.
De maximale stuuruitslag weet ik niet meer. Ik zou zeggen niet veel meer dan 45 graden beide kanten op. Met ene tendens om "door te hangen" naar rechts vanwege het extra gewicht van de crankbladen, cassette en derailleur aan die kant. Je zou die vraag kunnen stellen aan Tempelman, die wil/kan je dat vast wel vertellen.
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: May 2020
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
27-May-2020, 10:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-May-2020, 11:28 PM door peterligfietser.)
(25-May-2020, 09:26 AM)Roepers schreef: Hoi Peter,
Hartelijk welkom op het forum.
Ik heb nooit een flevoracer (of Flevobike of -trike) bezeten. Ik heb wel een site gevonden met de bouwtekeningen. Deze site is erg traag, Hij is ook te vinden in het webarchief.
Door de foto van Erik ben ik mij gaan realiseren dat de Flevoracer geen voorvering heeft en dat dat voorste rubber dus een ander doel dient. Ik denk om de stuuruitslag te beperken en het voorste deel van de (kantelknik)fiets weer terug te laten veren naar het midden. Apart hoor. Dank voor je tip Roepers. De bouwtekeningen had ik inderdaad gedownload. Zo heb ik ontdekt hoe een officiele flevoracer in elkaar zit, en waar de mijne in verschilt.
Moet hem nu net nog even customizeren dat ik er inderdaad ook mee kan rijden.
(25-May-2020, 09:37 AM)PietV* schreef: ... Aan beide zijden van die trillingsdemper zit normaal stalen platen gelijmd met schroefbevestigingen. Dan "dempt" ook bij de uitgaande veerbewegingen en komt ie aan de bovenzijde nooit los van het frame. https://www.technirub.nl/trillingsdemper...ype-b.html
...
[*]Ook deze elastomeer is meer veer dan demper. Erg gemakkelijk om knikframe voldoende in lijn te houden en zonder belemmeringen te kunnen sturen. Fijn bij het op- en afstappen. Nog wat info http://flevofanclub.ligfiets.net/?doc=home&lang=nl
De achtervering die bij deze fiets zat is een trillingsdemper type A, met bouten aan beide kanten. Die kan inderdaad ook de achtervork ophouden, als ie in het frame wordt geschroefd. Helaas is er onder het zitje geen moer in het frame gelast, dus de bout is een pen-in-een-te-groot-gat verbinding. Dwz. met lawaai alsof het gat steeds uitgevijlt wordt.
Heb hem vervangen door een stootblokrubber (typeD).
Wat de voorkant betreft is het absoluut nodig om de stuuruitslag te beperken, als je met enig gemak wil op- en afstappen.
Moet ik nog wat op verzinnen. Dank voor de info Piet.
Berichten: 41
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 0
13 x bedankt in 7 berichten
17-Nov-2020, 02:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Nov-2020, 03:48 PM door Roepers.)
Citaat: Helaas is er onder het zitje geen moer in het frame gelast, dus de bout is een pen-in-een-te-groot-gat verbinding. Dwz. met lawaai alsof het gat steeds uitgevijlt wordt. [/quote]
Hoe groot is dat gat inmiddels? Indien kleiner of gelijk aan 12mm, dan zou je er een zgn blindklinkmoer in kunnen (laten) krimpen met een inwendige M10 draad. Een standaard 50 x 50mm trillingsdemper heeft nl M10 draad (schroefdraad pot en/of draadeind). Laat het vooral wten als je daar niet aan kunt komen.:-)
https://i.postimg.cc/s21gfpLZ/829-A9813-...610-F3.jpg
[*]
Wat de voorkant betreft is het absoluut nodig om de stuuruitslag te beperken, als je met enig gemak wil op- en afstappen.
Moet ik nog wat op verzinnen. Dank voor de info Piet.
[*]
Ik ben bang dat je er hier niet aan ontkomt om een schetsplaatje op de lagerbus te (laten) lassen. Ik heb ook ooit een hoge racer gebouwd en allerlei (industriele) veren etc gebruikt, maar er gaat niets boven de originele oplossing kan ik je uit ervaring vertellen. Dat rubber is daarnaast ook nog eens vrij gemakkelijk te vinden, mocht je hem willen vervangen. Ze heeft heel wat te lijden en ze gaan vaak stuk door veroudering en/of het loslaten van het rubber van de metalen onder- en bovenplaat. Gelukkig is wit een gemakkelijke kleur:-)
Succes.
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|