Bandendikte?
|
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
@Piet
In hoeverre geldt jouw uitspraak dan voor een vm?
Ik was laatst bij velomobiel.nl en toen vertelde Theo dat hij met Michelins rijdt die echt extreem weinig rolweerstand hebben. Hij rijdt nu gewoon 60km/u met zijn Quest.
Wim Schermer heeft ook veel testen met banden gedaan en de verschillen in rolweerstand zijn toch wel behoorlijk groot.
Sinds ik zelf met de Schwalbe One rijd ligt mijn kruissnelheid bijvoorbeeld ook echt veel hoger dan met de GreenGuards. Minstens 10%. Ik rijd nu met snelheden rond die ik nog nooit op mijn teller heb zien staan.
De One staat op 8Bar, de GG stond op 7Bar.
De One is 28mm, de GG is 40mm.
Op papier is de GG comfortabeler, in de praktijk niet.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
(25-May-2017, 11:50 AM)Wim -de roetsende schreef: [...]
Sinds ik zelf met de Schwalbe One rijd ligt mijn kruissnelheid bijvoorbeeld ook echt veel hoger dan met de GreenGuards. Minstens 10%. Ik rijd nu met snelheden rond die ik nog nooit op mijn teller heb zien staan.[...]
Ben toch nieuwsgierig: hoe breed zijn de velgen van de voorwielen van jouw Quest? Heb je nog de oude "standaard" 19mm velgen? Ik heb de voorwielen bij mijn Mango vervangen - of beter gezegd: ik moest ze bij mijn FAW vervangen omdat de originele wielen stuk waren (spaken braken door de velg) en toen ik de Mango kocht heb ik de wielen tussen de twee geruild. De nieuwe wielen heb ik toen bij velomobiel.nl gekocht en deze hebben 25mm velgen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er mensen zijn die de One ook op 25mm velgen gebruiken...
Trouwens, als ik naar de tests van Wim of Daniel Fenn kijk blijkt de velgbreedte ook nog wat invloed te hebben - vond ik wel interessant.
Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Ik ook.
Velgen zijn 25mm.
De XS werd(/wordt?) standaard afgeleverd met 28-406 Durano's.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
@Wim,
Voor een velomobilist liggen de verhoudingen rolweerstand/luchtweerstand anders. De rolweerstand van een VM ligt hoger dan bij een tweewieler door een hogere totale massa van voertuig + fietser. De luchtweerstand coëfficiënt is vermoedelijk een factor 4 of 5 lager. Als het frontale oppervlakte ook nog eens geringer is, tel uit je winst.
Ik heb geen meetgegevens. Maar bij 25 km/h, op vlakke weg en windstil weer, zal voor een Quest de rolweerstand vermoedelijk hoger zijn dan de luchtweerstand. Dan wordt bandenkeuze essentieel voor de rolweerstand en de te behalen kruissnelheid. Zeker als bij 50 km/h de rolweerstand verdubbeld t.o.v. 25 km/h.
De GreenGuard is een vrij zware band met een latex-achtige vulling in het loopvlak. Zowel het latex als de band worden vervormd door de druk van het beladen voertuig, alsmede door oneffenheden in de weg. Dat levert meer weerstand op door massatraagheid en minder comfort. Meer massa in de wielen vertraagd ook de acceleratie.
Ik rij mijn Alleweder met Schwalbe Shredda. 2 x 40 mm voor, 50 mm achter. Het maximale wat in de wielkasten past.
Piet.
Berichten: 34
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 0
1 x bedankt in 1 berichten
01-Jun-2017, 11:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jun-2017, 11:32 PM door Escafon.)
(15-May-2017, 09:08 PM)PietV* schreef: (15-May-2017, 09:41 AM)Escafon schreef: Ik heb de marathon plus nog eens ergens gegoogeld, en bij rolweerstand stond 3 uit zes, en bij lekbestendigheid 6 uit zes, je hebt dus heel veel lekbestendigheid, maar daar krijg je dus aardig wat rolweerstand voor terug. Die rolweerstand is een lineaire weerstand, die in gelijke mate toeneemt met de snelheid. Als je met vrij hoge bandenspanning rijdt is die rolweerstand tussen diverse banden zeer gering door geringe vervorming. Tot 20 km/h zijn er nauwelijks verschillen in weerstand. Wel in comfort bij de juiste bandenspanning.
De zithoek en de hoogte van de trapas bij de comfort ligfietsen is 10x belangrijker dan het geneuzel over banden. Vele comfort ligfietsen hebben namelijk een zithoek van 27 graden of hoger.
Bij velomobielen op een vlakke weg ligt dat anders. Door de stroomlijn kun je met soepele banden een hogere gemiddelde snelheid aan te houden. Ik rij met Schwalbe Shredda en Almotion. Om lekrijden kan ik me niet druk maken. Dat is negatieve energie.
Piet.
Voorzover ik weet is de rolweerstand onafhankelijk van de snelheid (ook even opgezocht in wikipedia). Daardoor is het benodigde vermogen om die rolweerstand te overwinnen wel recht evenredig met de snelheid, misschien vandaar die verwarring.
Ik heb nog even op internet opgezocht hoe die marathon plus band is opgebouwd, daar zit een laag schuim van 5 mm dik onder het loopvlak, ik kan me niet voorstellen dat dat geen aanzienlijke consequenties voor de rolweerstand heeft. Dat schuim vervormt onder je luchtband, en dat levert ongetwijfeld extra weerstand op. (sterker nog, ik kan me voorstellen dat die schuimlaag juist meer vervormt onder je gewicht als je hem harder oppompt, de hogere weerstand zal dus niet afnemen met de bandendruk)
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Banden veranderen nogal eens van samenstelling.
Zo is de Marathon+ van 2103 echt langzaam, maar de 2014-variant is veel comfortabeler en heeft beduidend minder weerstand. Wim Schermer heeft ongelooflijk veel banden getest en die resultaten staan op zijn blog.
De 2014-versie is te herkennen aan 'twee schuine blokjes' middenop de band, de 2013-versie had 1 'blokje' in het midden.
Bij de Marathon Racer is ook zoiets aan de hand. De draadversie heeft een totaal andere compound opbouw en materiaal om lekken te voorkomen, dan de vouwversie.
De draadversie is een 'draak van een band', lekbestendigheid is niet goed en de band loopt zeker niet licht. De vouwversie is echter een heerlijke band, lichtlopend en zeer lekbestendig.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
De analyse van Escafon leidt m.i. tot de conclusie dat de Marathon Plus een zachte band is. Dat is hij niet, de band is kei- en keihard. Hij is bovendien ook zwaar. Ik ben echter net zoals Wim Schermer, totaal compromisloos, alleen -klein verschil- niet op het gebied van rolweerstand maar op het punt van lekweerstand en levensduur. Het andere punt dat Wim hierboven aandraagt zou heel goed kunnen kloppen. Ik ga ervan uit dat het klopt. Punt is wel dat je verschillende jaren verder bent voordat je aan een nieuwe Marathon Plus-band toe bent. De band is daarmee voor mij geen pijnpunt meer. Nu nog kettingen en kransjes die geen barst meer geven om zand en zout.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(01-Jun-2017, 11:28 PM)Escafon schreef: Voor zover ik weet is de rolweerstand onafhankelijk van de snelheid (ook even opgezocht in wikipedia). Daardoor is het benodigde vermogen om die rolweerstand te overwinnen wel recht evenredig met de snelheid, misschien vandaar die verwarring.
Ik heb nog even op internet opgezocht hoe die marathon plus band is opgebouwd, daar zit een laag schuim van 5 mm dik onder het loopvlak, ik kan me niet voorstellen dat dat geen aanzienlijke consequenties voor de rolweerstand heeft. Dat schuim vervormt onder je luchtband, en dat levert ongetwijfeld extra weerstand op. (sterker nog, ik kan me voorstellen dat die schuimlaag juist meer vervormt onder je gewicht als je hem harder oppompt, de hogere weerstand zal dus niet afnemen met de bandendruk)
De rolweerstandcoëfficiënt is een constante en afhankelijk van de constructie van de band. De rolweerstand neemt evenredig toe met de snelheid.
Factoren als, maat, breedte, soort karkas, profiel, antilekpreventie, rubbersamenstelling en bandtemperatuur zijn van invloed op de rolweerstand coëfficiënt. Van grote invloed is de bandenspanning, in combinatie met het soort ondergrond waarop wordt gereden.
Het feit blijft, dat een soepele band, onder optimale bandenspanning, de oneffenheden beter kan absorberen of afvlakken, waardoor het de fiets “vlakker” over de oppervlakte laat rollen. Stuiteren is energieverlies. Mede omdat de draaisnelheid van het wiel daarmee wordt beinvloed. De draaisnelheid is namelijk afhankelijk van de rijsnelheid en de belaste straal van het wiel (afstand as tot wegdek). Het loopvlak staat stil op het wegdek en krijgt bij het stuiteren neiging tot “gummen”.
Het tweede feit blijft, dat onder hoge bandenspanning en een vlakke ondergrond, de vervorming kleiner blijft. De rolweerstand coëfficiënt tussen diverse soorten banden onderling van dezelfde maat zal bij hoge bandenspanning kleiner zijn.
De vervorming van die latex schuimlaag zal zeker bijdragen aan een hoger rolweerstand coëfficiënt. Alles wat tussen karkas en weg vervormt absorbeert energie. Ook profiel over het midden van het loopvlak vervormt. De band wordt zwaarder en de massatraagheid neemt toe. Dus wat minder comfortabel op "ruwe" wegen. Maar elke band is een compromis. Die kies je voor een breed of een specifiek doel.
Als laatste een opmerking over velg-/bandbreedte verhouding. De beste verhouding is tussen de 1 : 1,5 en 1 : 2. Ik weet dat in een velgbed van 19 mm een 60 mm band, maar de verhouding 1 : 3 geeft een minder stabiel wiel en meer kans op onbalans door hoogteslag of zijslag.
Piet.
Berichten: 37
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 5
51 x bedankt in 17 berichten
Zal ik me ook nog in het wespennest dat bandenkeuze heet steken? Nou vooruit dan maar. Op de roeifiets heb ik de Primo Comets 32-451, die er standaard op geleverd worden, gehad. Op zich best fijn qua comfort maar een ramp in combinatie met het spatbord omdat dat maar een paar mm speling heeft en dus bij een beetje modder al gaat vastlopen. Bij nat wegdek moet je met Primo's in bochten best voorzichtig doen. Daarna kreeg ik van de Small Tyre Shop een Schwalbe One 23-451 om te testen. Dat is een hoge druk bandje (11 bar). Het bochtengedrag was daarmee aanzienlijk beter en ook op nat wegdek had die meer grip. Alleen zijn ze na zo'n 5000 km wel versleten. En in tegenstelling tot wat er hierboven gezegd wordt, zijn ze toch echt minder comfortabel dan de bredere Primo's op 6 bar. Nog een nadeel is dat sturen op wegdek met lengterichels (tegelpaden, klinkers die niet mooi aansluiten) heel vervelend wordt omdat ze zo smal zijn dat ze in de richel gaan lopen. Toch heb ik er met veel plezier twee versleten. De derde zat net op de fiets toen ik aangereden werd en die klap heeft ie niet overleefd. De nieuwe roets had natuurlijk weer Primo's, maar die heb ik voor inmiddels vervangen door een Schwalbe Shredda 28-451 (7 bar). Die bevalt heel goed tot nu toe. Ik ben benieuwd hoe lang die meegaat.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|