Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelheid in de quest.
#27
De snellere rijders roeren zich gewoon meer online.

(05-Aug-2020, 04:55 PM)Fietsbennie schreef: Ik heb geen kilometer teller, anders zit ik er de hele dag op te kijken hoe snel ik fiets zo nieuwsgierig als ik ben. Wat ik wel eens heb dat ik ga rekenen op de fiets. Hoe laat ben ik ongeveer waar? Als ik nu weg ga, ben ik bijvoorbeeld over 2 uur in Deventer/Hoogeveen of bij de grens bij De Lutte. Halverwege een tocht begin ik met rekenen hoe laat kan ik ongeveer thuis zijn. In onbekender gebied gebeurt me ook andersom, de laatste tocht was ik kwart voor 12 uur 's nachts weggereden van mijn pauze station Lingen, dan wist ik dat ik rond de klok van 4 in Diepholz (81 km verderop) moest zijn en ik had ondanks het wateravontuur in Holdorf en een pauze omgeving Ankum toch ongeveer een kwartier speling doordat ik goed door kon rijden zonder wind. Stoplichten heb je op dit soort tijdstippen niet veel last van trouwens.

Dat rekenen gaat mij op lange afstanden altijd fout af omdat ik op een gegeven moment 'leeg' ben. Dan ga ik zweten als een otter en gaat de snelheid omlaag.  Angry

(06-Sep-2020, 11:46 PM)365cycle schreef: Die snelheid van m'n QV, daar heeft nog wel een beetje tuning in gezeten: de juiste banden goed op druk (met gewone Marathons verlies je zomaar een paar km/h gemiddeld!

Tel je dan de tijd door als je weer staat te plakken? Oke, oke, ik snap dat niet-Marathon rijders wel sneller zijn met banden vervangen of plakken Big Grin , maar dan nog.
Antwoord }
Bedankt door: Cygnus , 365cycle
#28
(13-Sep-2020, 10:36 PM)Coen__ schreef: Dat rekenen gaat mij op lange afstanden altijd fout af omdat ik op een gegeven moment 'leeg' ben. Dan ga ik zweten als een otter en gaat de snelheid omlaag.  Angry
Herkenbaar, al kom ik er dan vaak achteraf achter dat het tóch een voedingsprobleem was. Met een combinatie van "snelle" voeding, bruine boterhammen, en de juiste mineralen kan ik 200 km rijden met nagenoeg hetzelfde tempo als waarmee ik 60 km rijd. 

(06-Sep-2020, 11:46 PM)365cycle schreef: Tel je dan de tijd door als je weer staat te plakken? Oke, oke, ik snap dat niet-Marathon rijders wel sneller zijn met banden vervangen of plakken Big Grin , maar dan nog.
Kleine disclaimer vantevoren: De Marathons van nu zijn vermoedelijk wel beter dan het new-old-stock-setje dat ik had.
Maar, jazeker! Stel nou dat je met Marathons onder een Quest gemiddeld 2 km/h langzamer rijdt dan met GoCycles, dan kom je in een uur dus bijvoorbeeld 33 km ipv 35 km ver. Zou je 10 minuten doen over het wisselen van een biba (met GoCycles is dat lang - met puur een bibawissel ben ik binnen 6-7 minuten weer onderweg), dan zou je met de Marathons 5,5 km af kunnen leggen in de tijd dat je op GoCycles banden moet wisselen.
35x = 33x + 5,5
2x = 5,5
x = 2,75
2,75 * 35 = 96,25 km
Aangenomen dat een Marathon echt nóóit lek gaat (helaas... ervaringsdeskundige), ga je met de GoCycle in dit voorbeeld dus harder wanneer je meer dan 96,25 km weet af te leggen zonder lek. Toegegeven: 2 weken geleden had ik een rit van 141 km met VIER lekke banden, maar normaal gaat het heel wat langer goed  Rolleyes

Blijft over: De keus of je in regen en vrieskou met banden wil vechten, of liever gewoon een beetje langzamer rijdt.  Cool
Antwoord }
Bedankt door: Cygnus
#29
Om die reden heb ik in de DF voor de voorwielen een reservewiel achterin liggen. 2-3 min weer verder.

Zelf haal ik tussen de 30-33 (winter) en tot aan 38 gemiddeld in de zomer. Met racekap. Weeg ongeveer 70-72kg. En mijn rit is ca 29km lang. Wel heb ik een brug en een bergje onderweg 40 hoogetemeters en in/naar de woonwijk 20-25hm.

Dit zijn gemiddeldes van de teller aan boord. Mijn terugweg is altijd sneller, want minder oponthoudt, bochten en 1 provinciale weg oversteken zonder stoplichten minder.
Achteraan rijd ik een Marathon plus, vooraan conti speed contact of Durano plus. Die laatste ga ik binnenkort nog tubeless proberen.

Wat ook veel scheelt op de totale tijd voor woon-werk ritten is vanuit je ochtendjas instappen in de garage en de deur op afstand openen. Deel van het licht in de garage is op sensor (gewoon E27led met een sensortje op het bolletje) dus gaat ook automatisch uit. Oh ja en vanuit het werk scheelt ook veel als je niet teveel met geinteresseerde collega's over je fiets staat te praten. Toch een valkuil waar ik nog vaak in trap.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#30
Dat is grappig. Ik rijd ook rond met een compleet reservevoorwiel.

Bevalt erg goed.

Als ik een lekke band krijg, dan is dat altijd in de regen en in het donker.
Na 2/3 minuten weer in de fiets en rijden maar.

JoostC, was dit je eerste bericht?

Misschien leuk om je ook even voor te stellen bij 'Nieuw hier?'.

Welkom op dit forum. Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#31
En dat nieuwe wiel heeft dan ook meteen de goede passing op de remmen enzo?

(14-Sep-2020, 12:40 PM)365cycle schreef:
(13-Sep-2020, 10:36 PM)Coen__ schreef: Tel je dan de tijd door als je weer staat te plakken? Oke, oke, ik snap dat niet-Marathon rijders wel sneller zijn met banden vervangen of plakken Big Grin , maar dan nog.
Kleine disclaimer vantevoren: De Marathons van nu zijn vermoedelijk wel beter dan het new-old-stock-setje dat ik had.
Maar, jazeker! Stel nou dat je met Marathons onder een Quest gemiddeld 2 km/h langzamer rijdt dan met GoCycles, dan kom je in een uur dus bijvoorbeeld 33 km ipv 35 km ver. Zou je 10 minuten doen over het wisselen van een biba (met GoCycles is dat lang - met puur een bibawissel ben ik binnen 6-7 minuten weer onderweg), dan zou je met de Marathons 5,5 km af kunnen leggen in de tijd dat je op GoCycles banden moet wisselen.
35x = 33x + 5,5
2x = 5,5
x = 2,75
2,75 * 35 = 96,25 km
Aangenomen dat een Marathon echt nóóit lek gaat (helaas... ervaringsdeskundige), ga je met de GoCycle in dit voorbeeld dus harder wanneer je meer dan 96,25 km weet af te leggen zonder lek. Toegegeven: 2 weken geleden had ik een rit van 141 km met VIER lekke banden, maar normaal gaat het heel wat langer goed Rolleyes

Blijft over: De keus of je in regen en vrieskou met banden wil vechten, of liever gewoon een beetje langzamer rijdt. Cool

10 minuten met stilzetten, wisselen, oppompen, weer monteren, spullen opbergen en handen schoonmaken?

Vier lekke banden in 1 rit :O. Ik heb in 20.000 km nog geen 4 lekke banden gehad. Een keer een afgescheurd ventiel (daar kon de Marathon ook niks aan doen) en één keer (als ik het goed onthouden heb) een heel langzame leegloper; dus oppompen naar 6 bar en een half uur later thuis met 5 bar er in.

Lekken komen ook altijd op een moment dat het niet uitkomt en het laatste waar ik op zit te wachten is 10 minuten te laat op afspraken komen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#32
(14-Sep-2020, 12:40 PM)365cycle schreef:
(13-Sep-2020, 10:36 PM)Coen__ schreef: Dat rekenen gaat mij op lange afstanden altijd fout af omdat ik op een gegeven moment 'leeg' ben. Dan ga ik zweten als een otter en gaat de snelheid omlaag.  Angry
Herkenbaar, al kom ik er dan vaak achteraf achter dat het tóch een voedingsprobleem was. Met een combinatie van "snelle" voeding, bruine boterhammen, en de juiste mineralen kan ik 200 km rijden met nagenoeg hetzelfde tempo als waarmee ik 60 km rijd. 

Ik ben ook een boterhamfietser en soms een griesmeelfietser; dan giet ik zelfgemaakte griesmeel in een bakje en lepel dat bij een pauze leeg. Ik fiets ook altijd ongeacht de afstand die altijd ergens tussen de 100 en 200+ kilometer ligt over het algemeen dezelfde snelheden. Ik zak nooit echt in, en frisser weer een warm weer maakt ook niet echt verschil. Sterker nog, mijn snelste gemiddelde tijd ooit was uitgerekend op mijn verste afstand ooit (217,1 km, gemiddeld 27,71 km/uur). Verder drink ik er alleen water bij, geen suikerdrankjes en dat soort spul.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#33
(14-Sep-2020, 06:29 PM)Lopopodium schreef:
(14-Sep-2020, 12:40 PM)365cycle schreef:
(13-Sep-2020, 10:36 PM)Coen__ schreef: Dat rekenen gaat mij op lange afstanden altijd fout af omdat ik op een gegeven moment 'leeg' ben. Dan ga ik zweten als een otter en gaat de snelheid omlaag.  Angry

Herkenbaar, al kom ik er dan vaak achteraf achter dat het tóch een voedingsprobleem was. Met een combinatie van "snelle" voeding, bruine boterhammen, en de juiste mineralen kan ik 200 km rijden met nagenoeg hetzelfde tempo als waarmee ik 60 km rijd. 



Ik ben ook een boterhamfietser en soms een griesmeelfietser; dan giet ik zelfgemaakte griesmeel in een bakje en lepel dat bij een pauze leeg. Ik fiets ook altijd ongeacht de afstand die altijd ergens tussen de 100 en 200+ kilometer ligt over het algemeen dezelfde snelheden. Ik zak nooit echt in, en frisser weer een warm weer maakt ook niet echt verschil. Sterker nog, mijn snelste gemiddelde tijd ooit was uitgerekend op mijn verste afstand ooit (217,1 km, gemiddeld 27,71 km/uur). Verder drink ik er alleen water bij, geen suikerdrankjes en dat soort spul.

Ik reed kortere afstanden, met name 60 km. gemiddelde altijd wel 30+. Een soort normaalverdeling qua gemiddelde snelheid tussen 29,2 als minimum en 40,8 als maximum.

Had ook wel deze bij me als 'emergency range extender';
[Afbeelding: AHI_43545239353934363730_2_LowRes_JPG.JP...ns=399,q85]
Range-extender
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#34
Citaat:En dat nieuwe wiel heeft dan ook meteen de goede passing op de remmen enzo?

Ja hoor, ik kan zonder problemen wisselen en remmen gaat dus ook prima.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#35
(14-Sep-2020, 06:22 PM)Coen__ schreef: 10 minuten met stilzetten, wisselen, oppompen, weer monteren, spullen opbergen en handen schoonmaken? 
Jazeker! Ik had er één waarbij ik het kon checken: M'n ritje vanuit Antwerpen terug naar huis, vorig jaar als nog vrij onervaren velonaut in de Quest. Ik postte toen namelijk met m'n arm uit de velomobiel een foto op Instagram. Daarna belde ik m'n vrouw om m'n baalmoment te delen (had ook wat schakelissues).
Vervolgens heb ik een dekentje neergelegd, de Quest erop, de GoCycle eronderuit, band geplakt (dat deed ik toen nog), direct gemonteerd (het was k-k-koud), opgepompt, ingestapt en een foto met een duimpje op instagram geplaatst. In 12 minuten  Big Grin

(14-Sep-2020, 06:22 PM)Coen__ schreef:
Vier lekke banden in 1 rit :O. Ik heb in 20.000 km nog geen 4 lekke banden gehad. Een keer een afgescheurd ventiel (daar kon de Marathon ook niks aan doen) en één keer (als ik het goed onthouden heb) een heel langzame leegloper; dus oppompen naar 6 bar en een half uur later thuis met 5 bar er in.
Ja, ik had het ook nog niet zó bont gemaakt. Maar ik heb een QV, dus mogelijk één wiel meer dan jij  Cool 
De Schwalbe G-Ones lijken nogal gevoelig te zijn voor steentjes op nat wegdek. Daarnaast rijd ik normaal gesproken met antilek-vloeistof, maar sinds dit ritje zit het er alweer niet in, dus heb ik sindsdien nóg een keer lek gereden. Tijd om weer eens met de spuit in de weer te gaan.

(14-Sep-2020, 06:22 PM)Coen__ schreef:
Lekken komen ook altijd op een moment dat het niet uitkomt en het laatste waar ik op zit te wachten is 10 minuten te laat op afspraken komen.
Klopt, vandaar die antilek. Over het algemeen heb ik er geen gedoe mee.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(14-Sep-2020, 05:51 PM)Wim -de roetsende schreef: Dat is grappig. Ik rijd ook rond met een compleet reservevoorwiel.

Bevalt erg goed.

Als ik een lekke band krijg, dan is dat altijd in de regen en in het donker.
Na 2/3 minuten weer in de fiets en rijden maar.

JoostC, was dit je eerste bericht?

Misschien leuk om je ook even voor te stellen bij 'Nieuw hier?'.

Welkom op dit forum. Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst.

Hallo Wim,

Klopt eerste bericht.
Ik was al actief op Ligfiets.net en de googlegroups, maar op die laatste werd dit forum genoemd, gezien de googlegroups een beetje dood en sowieso minder levendig is.
Zal me nog even voorstellen bij 'nieuw hier' binnenkort.

Ik heb trouwens ook nog een halfverhard pad op mijn route en ook wat onverlichte stukken, dus is een reservewiel wel handig. Bij mijn vorige velomobiel een Quest waren na een paar jaar de spaaknippels uit de velgen gecorrodeerd door het zout. Nieuwe wielset gekocht met gebuste velgen en de naven bewaard. Toen ik DF ging rijden heb ik die oude naven een nieuwe velg om laten spaken by Intercitybike en er ook carbon wieldeksels op laten zetten. Bij de DF kun je snel je voorwiel wisselen, bij een Quest niet echt.

Voordeel is inderdaad dat je niet in het donker staat te prutsen en lekker thuis op je gemak het lek kan opzoeken, inspecteren en nieuwe biba leggen. De kans dat je een tweede keer lek rijdt is minimaal op 58km woon-werk totaal per dag. De enige keren dat ik meer dan 1 keer een lekke band heb gehad was toch altijd omdat er toch nog iets in zat etc. Voor die noodsituatie nog een extra binnenbandje bij en natuurlijk voor achter. Plakken doe ik eigenlijk niet meer.

Goede tip bij de DF is om het lager/boutgat wel af te plakken met een stuk tape. Het lager blijft dan langer goed. En bij hermonteren van het wiel een drupje loctite middel op de bout. Heb weleens loslopend wiel gehad, waar ik gelukkig op tijd achter kwam.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#37
Citaat:Goede tip bij de DF is om het lager/boutgat wel af te plakken met een stuk tape.

Kijk, dit zijn nou de betere tips.

Ik ga dit direct doen. Echt een hele goede tip.

Rechtsvoor heb ik namelijk al een nieuw lager.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#38
Je mist de naafdop bij carbon wieldeksels en vaak moet je het gat nog wat groter maken dan de bout als je de lager eerder hebt vervangen en dan ligt deze helemaal bllot. Ik gebruik, deze tape en knip even twee ruime rondjes die ik over de gaten plak:

https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/werke...e-_1198353

Waterdicht, glad van buiten dus ook met wassen, wel makkelijk los te krijgen en een paar keer te herplakken als je hem even op de rand van je fiets plakt als je bezig bent en laat vrijwel geen residu achter, ook niet na lange tijd. Tap is tevens handig voor andere zaken.

Wellicht ook nog 0,0001km/h snelheidswinst bij een DF.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#39
(15-Sep-2020, 12:52 PM)JoostC schreef: Je mist de naafdop bij carbon wieldeksels en vaak moet je het gat nog wat groter maken dan de bout als je de lager eerder hebt vervangen en dan ligt deze helemaal bllot. Ik gebruik, deze tape en knip even twee ruime rondjes die ik over de gaten plak:

https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/werke...e-_1198353

Waterdicht, glad van buiten dus ook met wassen, wel makkelijk los te krijgen en een paar keer te herplakken als je hem even op de rand van je fiets plakt als je bezig bent en laat vrijwel geen residu achter, ook niet na lange tijd. Tap is tevens handig voor andere zaken.

Wellicht ook nog 0,0001km/h snelheidswinst bij een DF.

Het gat groter maken moest ik ook, maar dat hoeft alleen bij oudere DF-en. 

De nieuwere hebben al een groter gat  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#40
(15-Sep-2020, 12:52 PM)JoostC schreef: ....ik gebruik, deze tape en knip even twee ruime rondjes die ik over de gaten plak:

Dat tape gebruik je om gaten en scheuren in het wikkel-plastic van de grote ronde hooibalen te dichten Smile. Die staan buiten in weer en wind. Moet dus goed hechten.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#41
Vermogen is relatief. Interessanter is vermogen per kilo.
Je eigen gewicht is hoog en het gewicht. Tel daarbij ook het gewicht van je velomobiel rijklaar mee en de score word ineens heel anders.

Vergelijken met anderen zou ik zelf niet doen. Het is demotiverend en maakt ook niet gelukkig.

Als je plezier hebt in fietsen is dat prima. Het gaat om jouw eigen beleving.

Ik heb er ook vaak aan gedacht om dergelijke instrumenten te kopen aangezien ik ook wel van die dingen hou. Maar het zou er ook voor kunnen zorgen dat ik er geen plezier meer in heb als ik ga vergelijken met anderen.
Ik fiets graag lange afstanden en hoe verder hoe beter. Dan kijk ik ook niet steeds op mijn teller van hoe hard ga ik . De voldoening en ontlading als je thuis aankomt is vele malen leuker.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(16-Sep-2020, 01:40 PM)Burley1979 schreef: Vermogen is relatief. Interessanter is vermogen per kilo.
Je eigen gewicht is hoog en het gewicht. Tel daarbij ook het gewicht van je velomobiel rijklaar mee en de score word ineens heel anders.
In een velomobiel in de polder is vermogen per kilo juist niet zo heel interessant; op een wielrenfiets betekent veel gewicht vaak ook veel oppervlakte en daarmee een slechtere stroomlijn.
Tenzij je een gevolg kan verbinden aan je lagere gewicht (een kleinere/beter gestroomlijnde velomobiel, bv. een Milan SL, waar ik niet in pas) heeft het alleen gevolgen voor acceleratie, bij bergop/bergaf en voor de rolweerstand.

Dat verschil in rolweerstand is dusdanig klein dat ik puur op basis van de gemiddelde snelheid de ritten met m'n zoon en wat extra bagage in de QuattroVelo niet kan onderscheiden van de ritten alleen en zo licht mogelijk. Dat is dan dus zo'n 30 kilo extra: Totaalgewicht ~160-165 ipv 130-135.
 
(16-Sep-2020, 01:40 PM)Burley1979 schreef:
Vergelijken met anderen zou ik zelf niet doen. Het is demotiverend en maakt ook niet gelukkig.

Als je plezier hebt in fietsen is dat prima. Het gaat om jouw eigen beleving.

Ik heb er ook vaak aan gedacht om dergelijke instrumenten te kopen aangezien ik ook wel van die dingen hou. Maar het zou er ook voor kunnen zorgen dat ik er geen plezier meer in heb als ik ga vergelijken met anderen.
Ik fiets graag lange afstanden en hoe verder hoe beter. Dan kijk ik ook niet steeds op mijn teller van hoe hard ga ik . De voldoening en ontlading als je thuis aankomt is vele malen leuker.
Da's heel persoonlijk denk ik. Ik vergelijk graag, en houd ook wel van wat competitie, maar genoeg rijders zijn op de lange afstand gewoon sterker dan ik. We zijn niet allemaal hetzelfde, niks aan te doen  Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Het is al een tijdje rustig in deze draad, maar heb je al eens gecontroleerd met een paar uitrol proeven of je spoor instellingen nog wel kloppen?

Met een paar uitrol proeven valt soms best veel verschil te halen, tussen bijna en helemaal optimaal.


Groeten, Jeroen Schasfoort
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#44
Het is inderdaad al een tijd rustig in deze draad. En inderdaad, behalve aanlopen van onderdelen in de fiets doet sporing ook gewoon een hoop, dat hebben we in ons fietsgroepje kortgeleden nog gezien met een Quest XS. Hij haalt er zomaar een paar km/h bij na sporing corrigeren.

Verder: Hoe bevalt het jullie momenteel qua snelheid? Ik merk dat de QV flink meer last heeft van de kou dan de Quest had. Heb de laatste tijd ook wat minder kunnen fietsen, maar zelfs op kortere ritten (uurtje) is 35 km/h gemiddeld halen zo rond het vriespunt best wel een uitdaging. M'n maximale kruissnelheid op mooie rechte stukken is nu tussen de 40 en 45, waar ik met beter weer 50 best wel lang vast kon houden. Op korte sprintjes rijd ik niet echt minder hard, in de bebouwde kom dus nog steeds vaak tussen de auto's (en dan dus wel 50).
Weet even niet zo goed of het door het aantal banden komt, of dat de Schwalbe G-One toch meer last heeft van de kou dan de combi GoCycle voor/Almotion achter. Als ik 'm niet al verkocht had zou ik er een setje GoCycles onder leggen om het verschil te testen.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Heb je de QV al verkocht?

Als het koud is dan is het sowieso moelijker om met dezelfde snelheid te blijven rijden.

Koude luchtmoleculen bewegen langzamer en gaan dus minder gemakkelijk 'aan de kant' als jij er doorheen fietst. Dit klinkt als flauwekul, maar het is echt waar.
In warme lucht fiets je gewoon gemakkelijker.

Dan komt nog het aspect van koude spieren om de hoek kijken.

Alles waar vet of olie in zit wordt ook nog eens stroperiger en beweegt dus minder gemakkelijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#46
Het is eenvoudig te verklaren. Heeft te maken met het absolute nulpunt. 0 graden Kelvin of -273,15 graden C.
Uitgaande van een lucht temperatuur van 0 graden Celsius is elke 27 graden Celsius verschil circa 10% uitzetting of krimp van de lucht. Dat maakt lucht 10% zwaarder of lichter. En die extra massa koude lucht moet verplaatst worden.
Verder is de lucht als gas bijna even soepel. De viscositeit van gassen is circa 100 maal soepeler dan die van vloeistoffen en bijna te verwaarlozen.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Molenaars spreken van dichte wind bij lagere temperaturen. De wind heeft meer kracht omdat er meer deeltje bij kubieke eenheid zitten. Het gaat niet om viscositeit maar om dichtheid. Dat maakt echt verschil. Ik heb wel geen velomobiel, maar dit effect merk ik ook. Bovendien krijgen ligfietsen in het voorjaar een servicebeurt (als de pekel op straat is verdwenen). Dat maakt ook uit. O ja, de straat is ook smeriger en natter.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#48
(19-Dec-2020, 02:27 PM)Wim -de roetsende schreef: Heb je de QV al verkocht?
Zo goed als. Factuur is verstuurd, nu nog even wachten op geld en hij krijgt nog een beurtje. Transport is rond het eind van het jaar (hij gaat naar het buitenland). 

Wat betreft de natuurkundige verschillen: Die ken ik, in de winter gaat het nu eenmaal wat langzamer. De QV lijkt er echter meer last van te hebben dan de DF en Quest hadden. Misschien toch iets te maken met het "vierde wiel aan de wagen"? En anders gewoon met de banden.
Antwoord }
Bedankt door:
#49
(19-Dec-2020, 01:43 PM)365cycle schreef: ....behalve aanlopen van onderdelen in de fiets doet sporing ook gewoon een hoop.... 

Mijn fiets trok erg naar een kant. Ben toen ook gaan sleutelen aan de stand van de voorwielen en kreeg het zou dat de Strada met voor- en rugwind “met zonder handen” keurig rechtuit bleef lopen. Ik had grof de sporing gecontroleerd en in orde bevonden. Nadien vond ik wel dat mijn conditie erg achteruit was gegaan. Ik haalde mijn normale gemiddelde snelheid niet meer....

Na een lekke voorband zag ik de conditie van beide exemplaren, die er net 500 km onderlagen. Het zien van het canvas en mijn “slechte conditie” zorgden ervoor dat ik het uitlijnen over en precies ben gaan doen. Er moest wel wat bijgesteld worden maar mijn conditie is nu weer ok, de fiets loopt zonder zijwind nog steeds rechtuit en de nieuwe banden zullen vast minder slijten.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#50
(19-Dec-2020, 11:44 PM)365cycle schreef: Wat betreft de natuurkundige verschillen: Die ken ik, in de winter gaat het nu eenmaal wat langzamer. De QV lijkt er echter meer last van te hebben dan de DF en Quest hadden. Misschien toch iets te maken met het "vierde wiel aan de wagen"? En anders gewoon met de banden.

Verschil in massa tussen de ledige velomobielen, de banden en het aantal wielen maken uiteraard wat uit. Maar het grote verschil zit hem in de stroomlijn. En dat verschil merk in de winter meer op.
Kleiner frontaal oppervlak en een goede stroomlijn zorgen voor een lager luchtdrukverschil tussen front en achterzijde. Vooral de stroomlijn. Hoe mooier de staart en de eventuele racekap is gevormd, hoe minder zuiging.

Over sporing is veel geschreven. Van licht toespoor tot licht uitspoor. Van belast tot leeg voertuig meten. Scheel zo een paar kilometers per uur en 2 tot 5 keer de levensduur van de banden, plus minder lek rijden.
Koop één (gedeelde) spoorstang met linkse en rechtse draad en stel de sporing optimaal af. Staat als stuurstang in de prijslijst. Peter kan daar veel over vertellen.

https://velomobielservice.nl/prijslijst/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#51
Als dat natuurkundig verhaal klopt dan schuif je een kip sneller in de oven dan in de koelkast ?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#52
(20-Dec-2020, 01:05 PM)Fietsbennie schreef: Als dat natuurkundig verhaal klopt dan schuif je een kip sneller in de oven dan in de koelkast ?

Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM