Berichten: 766
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 12
95 x bedankt in 81 berichten
Het is weer zwaar off topic. Het heeft niets met de Quest te maken. Sorry.
Maar een kind van 5 is circa 20 kg. Dan zul je met de omstandigheden, dus met je snelheid rekening moeten houden. Met een onbeladen vrachtauto reed ik ook anders dan met aanhangwagen en de maximum toegestane massa aan lading.
Hoe groter het verschil tussen ledig voertuig en belading, inclusief bestuurder, hoe meer je rekening moet houden met het gedrag van het beladen voertuig. 35 kg + .........? Tussen de assen, vóór de vooras en na de achteras? Soms is kind of lading in een aanhangwagen beter dan op of deels achter de achteras. Ligt dus niet aan de QuattroVelo.
Een kind vóór de bestuurder is onveilig en verboden. Beneden de 8 op een doelmatige en veilige zitplaats met voldoende steun aan rug, handen en voeten.
Berichten: 323
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 376
60 x bedankt in 55 berichten
Offtopic was het al even, daar draag ik zeker niet alleen de schuld van. Het is meer een algemeen topic over sporing geworden dan over de snelheid in de Quest.
En zo gaan die dingen op fora nou eenmaal. Eerlijk gezegd word ik soms wel een beetje moe van die lui die altijd met de offtopic kaart zwaaien - in een inhoudelijk gespek zeg je toch ook niet om de haverklap dat je terug wil naar het oorspronkelijke onderwerp?
In ons geval is een kind van 4 26 kg. Hij is groot, sterk en zwaar, net als z'n papa. En rekening houden met de snelheid is geen uitdaging, dan zou ik in principe ook gewoon de bakfiets kunnen pakken. De uitdaging is een velomobiel maken die ook met wisselende belading goed blijft sturen. Sterker nog, eigenlijk vind ik dat een eis aan fabrikanten die een vierwielige velomobiel met een extra zitplaats op de markt brengen.
Een kind vóór de bestuurder is daarnaast helemaal niet verboden of onveilig. Er is vrijwel geen bakfiets meer te vinden met laadbak en/of kinderzitjes achter.
V.w.b. veiligheid van een kind in een fiets heb ik twee standpunten:
1. Bekijk het eens andersom. Een kind een QuattroVelo is véle malen veiliger dan een kind een auto... voor alle andere kinderen op de weg. De kans dat ik met die QuattroVelo een kind doodrijd is vele malen kleiner dan dat ik dat met een auto doe.
2. Als de auto's een gevaar vormen, dan is dát wat we aan moeten pakken. De fietsinfra moet duidelijk beter. We gaan dit soort voertuigen (en spinoffs daarvan) nog hard nodig hebben in de toekomst - zoals we op dit moment omgaan met uitstoot (wereldwijd) is niet houdbaar, niet van deze tijd, totaal onrealistisch. Hoe langer we nú wachten met zo veel mogelijk auto's uitfaseren, hoe moeilijk die kinderen het in de toekomst gaan krijgen en hoe minder vrijheden mijn generatie na 2030-2040 zal hebben. M.a.w.: Let's make it happen!
Berichten: 221
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 4
34 x bedankt in 32 berichten
25-Jan-2021, 07:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jan-2021, 07:13 PM door voodoo.)
Dus in kind in een stoeltje aan het stuur (van een gewone fiets) mag volgens jou niet? En in een bakfiets ook geen kinderen dus? Dat verbaast me.
Stop making sense
Berichten: 766
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 12
95 x bedankt in 81 berichten
Niet tussen de bestuurder en het stuurmechanisme. Dus niet liggend op de ligfietser. Beneden de 8 jaar in bagagebakken voor de bestuurder wel, maar dan op een doelmatige en veilige zitplaats met voldoende steun aan rug, handen en voeten. Uiteraard ook in een kinderzitje of op zitje voor de bestuurder met steun aan rug, handen en voeten.
Dat is al vanaf 1967 de regel. Herzien in het RVV 1990.