Cruzbike komt naar Nederland
|
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Maia gaat deze bijzondere voorwielaangedreven tweewielers aanbieden.
Lees het artikel op ligfiets.net: https://www.ligfiets.net/news/6101/maia-nieuws.html
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
Ja, ik las het. Erg interessant. Ik vind het mooie fietsjes en heb ze al een jaar of twee 'op het oog'.
Denk wel dat het stuur gefixeerd is, het geen klapstuur zal zijn?
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(26-Jul-2020, 11:00 AM)Lopopodium schreef: Ja, ik las het. Erg interessant. Ik vind het mooie fietsjes en heb ze al een jaar of twee 'op het oog'.
Denk wel dat het stuur gefixeerd is, het geen klapstuur zal zijn?
Stuur staat wat verder van de bestuurder af en is inderdaad geen klapstuur.
Ik kon er ooit één tweedehands kopen en heb er toen op proefgereden.
Het was de goedkoopste uitvoering en de prijs lag vrij hoog.
Ook vond ik de stuurreactie op de trapbeweging best groot.
Ik heb gelezen dat dit nu wel minder is.
Ik heb de fiets toen trouwens niet gekocht.
Ik vind die Racer S40 wel interessant. De V20 is echt iets te extreem.
Deze fietsen zijn echt uniek qua concept.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Het is een fiets die je deels met de benen moeten sturen. Dat vraagt een aangepaste fijne motoriek. Een klein beetje vergelijkbaar met het knikframe van een Flevobike.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(26-Jul-2020, 12:58 PM)PietV* schreef: Het is een fiets die je deels met de benen moeten sturen. Dat vraagt een aangepaste fijne motoriek. Een klein beetje vergelijkbaar met het knikframe van een Flevobike.
Klopt. Je kunt er zonder handen mee rijden, na flink wat oefening.
Hier een filmpje met een misschien iets te uitgebreide uitleg, maar wel duidelijk.
https://youtu.be/G8Of-QS_w7M
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Mooi, interessante techniek, ik ga hem proberen ?
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
Ben wel benieuwd of er ook gewoon een naafversnelling op kan. En zo ja, moet dat automatisch op het voorwiel, of kan het achterwiel ook?
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
(26-Jul-2020, 07:25 PM)Lopopodium schreef: Ben wel benieuwd of er ook gewoon een naafversnelling op kan. En zo ja, moet dat automatisch op het voorwiel, of kan het achterwiel ook?
Aangezien je voorwielaandrijving hebt, heeft een versnellingsnaaf in het achterwiel bijzonder weinig nut
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
Erg romantisch, het promoten van de tweewielige ligfiets. Ik ben benieuwd of dat commercieel haalbaar is.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
26-Jul-2020, 09:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2020, 10:39 PM door Lopopodium.)
(26-Jul-2020, 09:10 PM)Frutsel schreef: (26-Jul-2020, 07:25 PM)Lopopodium schreef: Ben wel benieuwd of er ook gewoon een naafversnelling op kan. En zo ja, moet dat automatisch op het voorwiel, of kan het achterwiel ook?
Aangezien je voorwielaandrijving hebt, heeft een versnellingsnaaf in het achterwiel bijzonder weinig nut
Oja...
Die S40 is wel mooi. Maar ook aan de prijs. Compleet gebouwd 4150 USD. Als bouwpakket is het 2400 USD. Dat zal wel 2400 euro worden, en dan moet het nog in elkaar. Dat wordt prijzig, als je het niet zelf kan / wil. Misschien iets te duur speelgoed voor een tweede fietsje...
Berichten: 214
Topics: 16
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 1
26 x bedankt in 21 berichten
Ik zou in het achterwiel ook liever een naaf-dynamo hebben Dat heeft misschien wel iets nut
En ik ben ook wel benieuwd hoe dat fietst, heb nu een flevobike-model met knik kantel stuur en daarmee kan ik fietsen, maar nog genoeg uitdaging. Dus misschien zo'n cruzbike iets makkelijker, maar wil het wel eens ervaren
Berichten: 175
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2017
Bedankt: 0
50 x bedankt in 38 berichten
Ben ik de enige die ze echt ontzettend lelijk vindt?
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
27-Jul-2020, 05:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jul-2020, 05:56 PM door Wim -de roetsende.)
(27-Jul-2020, 05:29 PM)Jurrien schreef: Ben ik de enige die ze echt ontzettend lelijk vindt?
Vind ik ook.
Alleen de V20/Vendetta is mooi genoeg om hier in de schuur te mogen staan.
Nou heb ik al 4 hele mooie fietsen. Eentje die iets lelijker is kan er dus wel bij ;-)
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
(27-Jul-2020, 05:29 PM)Jurrien schreef: Ben ik de enige die ze echt ontzettend lelijk vindt?
Ik zou ze "bijzonder" willen noemen
Nee, je hebt gelijk, ze zijn lelijk... Neemt niet weg dat ik er wel eens 1 wil proberen.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Die V40 & S40 vind ik er juist goed uitzien, maar comfortabel rijden staat bij mij op 1, en voorwiel aandrijving vind ik altijd al interessant.
Ik zie dat de ligschaal niet te verstellen/kantelen is, dat zou ik toch wel fijn vinden
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
28-Jul-2020, 11:17 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jul-2020, 11:18 AM door Lopopodium.)
Ik vind het ook erg ooglijke fietsen.
Ik zie dat er (bij de S40 dan) geen demper is op het achterwiel. Dat vind ik toch wel een noodzakelijkheid, denk ik. Ik ben altijd blij met mijn veer op mijn Gaucho als ik over een drempel heen ga. Alleen de Q45 lijkt een demper te hebben.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
28-Jul-2020, 11:30 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jul-2020, 11:31 AM door Wim -de roetsende.)
(28-Jul-2020, 09:06 AM)gideon schreef: Ik zie dat de ligschaal niet te verstellen/kantelen is, dat zou ik toch wel fijn vinden
Dat is inderdaad een minpuntje.
Aan de andere kant ben ik dus kampioen in het aanschaffen van fietsen waarbij de stoel niet of nauwelijks te verzetten is.
Roeifiets: niet
Aero: niet
Taifun: 2 standen; dus nauwelijks
DF: nadat een positie is gekozen, is die niet zomaar weer te wijzigen; dus nauwelijks
Als een stoel goed staat, dan staat die natuurlijk ook gewoon goed.
Op mijn eerste ligfiets, de Baron, zette ik de stoel steeds platter. Bij al mijn fietsen daarna zette ik de stoel onmiddellijk in de laagste stand. Ik weet dus sowieso door ervaring dat ik graag in een behoorlijk liggende houding fiets.
De Aero is wel extreem met 20 graden, maar dat voelt niet zo als je erop fietst. Komt ook omdat de stoel aan de bovenkant iets meer buiging heeft, zodat je met je schouders en je hoofd weer iets minder plat ligt. Kijk maar eens naar foto's van de Aero, dan begrijp je wel wat ik bedoel.
De stoel van de DF vind ik eigenlijk iets te rechtop, maar die kan niet nog platter. Daarom wil ik ooit een Milan, want daarin lig je toch echt meer. Nadeel: achterom kijken lukt bijna niet meer.
Op de Roeifiets wisselt de lighouding constant maar in rust is die wel lekker liggend.
De Taifun staat nu iets rechterop, want anders kijk ik constant door mijn leesgedeelte En de wereld is soms al vaag genoeg.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.630
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2034
1919 x bedankt in 751 berichten
ik heb geen mening, over smaak valt gewoon niet te twisten natuurlijk. Ik let meer op prijs en kwaliteit. Ik denk dat hand voet coördinatie wel wennen is met dit ding...
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
29-Jul-2020, 11:47 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jul-2020, 07:43 PM door Hoekie.)
Het prijskaartje voor een nieuwe staat me tegen, maar ik zou de bovenste 2 modellen graag eens testen.
De kunst om zonder te handen en te sturen met de voeten lijkt me al leuk. En ja, ook ik vind ze ook mooi. Die in de link hierboven heel erg mooi.
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
Ik vind ze wel mooi. Zo'n lange ketting naar het achterwiel is gevoelsmatig altijd een beetje absurd. Net zoals achterwielaandrijving dat is. Het is zoals Fietsbennie zegt. Over smaak valt niet te twisten. Over wansmaak echter wel.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Feb 2018
Bedankt: 0
11 x bedankt in 3 berichten
06-Feb-2023, 10:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Feb-2023, 11:17 AM door renehin.)
Ik rijd op de Cruzbike S40 sinds 2021. Het is een geweldige fiets. Je moet even wennen aan de zwenkende neuspijp maar als het eenmaal in je systeem zit rijdt het snel en comfortabel. Je armen doen actief mee tijdens het fietsen. Een totale workout dus. Mede doordat je armen meedoen rijd het zo snel. Van al mijn ligfietsen gaat deze met afstand het snelste een berg op. Ik merk wat dat betreft geen verschil met m'n racefiets.
Er wordt wel een vergelijking gemaakt met een Flevobike racer. Ik rijd zowel op een Flevobike bike als op een Flevobike racer, maar die rijden totaal anders dan de Cruzbike. Niet met elkaar te vergelijken. De leercurve van de flevobike's waren voor mij wel wat hoger dan van de Cruzbike. Het heeft wel een aantal maanden geduurd voordat ik ermee kon lezen en schrijven. Het leren rijden op een Cruzbike heeft me een weekje gekost.
Deze fiets verkoop ik nooit meer
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(06-Feb-2023, 10:56 AM)renehin schreef: Ik rijd op de Cruzbike S40 sinds 2021. Het is een geweldige fiets. Je moet even wennen aan de zwenkende neuspijp maar als het eenmaal in je systeem zit rijdt het snel en comfortabel. Je armen doen actief mee tijdens het fietsen. Een totale workout dus. Mede doordat je armen meedoen rijd het zo snel. Van al mijn ligfietsen gaat deze met afstand het snelste een berg op. Ik merk wat dat betreft geen verschil met m'n racefiets.
Er wordt wel een vergelijking gemaakt met een Flevobike racer. Ik rijd zowel op een Flevobike bike als op een Flevobike racer, maar die rijden totaal anders dan de Cruzbike. Niet met elkaar te vergelijken. De leercurve van de flevobike's waren voor mij wel wat hoger dan van de Cruzbike. Het heeft wel een aantal maanden geduurd voordat ik ermee kon lezen en schrijven. Het leren rijden op een Cruzbike heeft me een weekje gekost.
Deze fiets verkoop ik nooit meer Dank voor het delen van je ervaringen! Je verkoopt 'm juist prima, klinkt heel aantrekkelijk
Heb je je review al op ligfiets.net gezet?
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Renehin, welkom op dit forum.
Veel lees- en schrijfplezier gewenst.
Ik heb sinds kort een CruzBike T50. De eenvoudigste/goedkoopste.
Ik vind het een erg leuke manier van fietsen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|