Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bijna om door lekke achterband
#1
Is dit de schrik van iedere VM-er?
Met een vaartje van 45 km/uur voegde ik gisteren in vanaf de rijbaan 
op het fietspad ernaast via zo'n bromfiets invoegstrook en het leek wel 
of dat fietspad ingesmeerd was met groene zeep. 
Met kunst en vliegwerk wist ik eerst de rechter en daarna de linker berm
van het fietspad te ontwijken.
De boosdoener was geen natte moslaag op het wegdek maar een ordinaire
lekke achterband. Gezien de grootte van het gat schat ik dat de band in 
een minuutje leeggelopen moet zijn.
Thuisgekomen vroeg ik mij af hoe dit veiliger kan, zonder al te veel 
snelheid in te leveren.
Onplatbare banden?
Slijmerige latex in de binnenband?
Draadloos drukmeetsysteem?

RB
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Minder hard rijden in chicanes?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb meermaals lekke achterbanden gehad maar nooit zo plotseling. Ik kon de fiets altijd goed onder controle houden. Op een weg besmeurd met slijk is dat overigens wel anders, daar heb ik meermaals zeven kleuren stront gescheten...

Met een Marathon Plus trouwens die ik in de winter rij, kun je prima doorrijden met een lekke band, die antileklaag is zo ontzettend dik!
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb geen ervaring met een velomobiel, wel heb ik al diverse foto's gezien van banden onder een velomobiel die gewoon op zijn. Als de anti lek laag zichtbaar is dan is het wel tijd voor een nieuwe, evenals de canvas onderlaag.
Ik weet niet of jouw banden nog goed waren, anders zou ik ze vaker inspecteren.

Je zou er vloeibare latex in kunnen doen als de druk in de band niet te hoog is, anders spuit het er alsnog uit.
Als je 26 inch rijd zou ik tubeless rijden met een noodle erin icm met vloeibare latex.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Rijd je met een smalle of een brede achterband?

Het nadeel van een brede band is dat die heen en weer gaat 'zwabberen' op de velg als die helemaal leeg is.
Een smalle band heeft letterlijk minder rubber en er wordt dus minder gezwabberd  Cool 

Een nadeel daarvan kan weer zijn dat daardoor je velg beschadigd. Maar dat is niet meer zo interessant als je op de kant gaat  Big Grin



Herkimer112/RB, ik zie dat dit je tweede bericht is op dit forum.

Welkom op dit forum. Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst.

Het wordt zeer op prijs gesteld als leden zich voorstellen op de pagina 'Nieuw hier?'.
https://ligfietsers.nl/forum-2.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Een 'klapband' (stil of luid) is meer de schrik voor alle - snel rijdende - fietsen met 3 of 2 wielen. Een velomobiel heeft daarbij het nadeel of voordeel hoe je het wil noemen, dat ie kan gaan kantelen. Met 2 wielen ga je hard of heel hard onderuit. Een van de redenen waarom ik voor een QuattroVelo gekozen heb.

Heb dat eens met mijn Scott moutainbike gehad. Op snelheid naar beneden (Hoogerheide). Ben toen met de ambulance afgevoerd. Een maat ook daar met een 'klapband' van voren. Met de M5 City Racer had ik daardoor nog altijd vrees voor een 'klapband' bij snel afrijden van de Zeelandbrug. Beide kanten op, maar met name aan de Zierikzee kant met de bocht naar links waar je makkelijk met >35 aankomt.  

Met de Strada had ik daar hoegenaamd minder last van. Ik denk door groot vertrouwen in de Allmotion. En van voren heeft een Strada natuurlijk al 2 wielen. Met de QuattroVelo gaat dat zo hard als het kan tot de achterkant (gecontroleeerd) gaat driften. Met een QuattroVelo kan je zelfs 'gewoon' doorrrijden en bochten nemen. Al krijgt die achterband dan wel op zijn sodemieter natuurlijk. Van een aantal weet ik dat ze banden drukmeters gebruiken. Maar dat helpt denk ik niet of beperkt bij een heel snel leeglopende band. 

Op 4m20



Op het Duitse forum heb ik wel eens gelezen dat sommige hiervoor dubbele binnenbanden gebruiken. Heb ik zelf nooit gedaan, maar het klinkt als een goede oplossing.
Antwoord }
Bedankt door: herkimer112
#7
Het gevoel van een klapband op een racefiets ken ik. Had dit een keer toen ik ongeveer 60 km per uur fietste in Zwitserland, ook nog in een bocht. Maar ik kon gewoon de fiets tot stilstand brengen en afstappen. Het hoeft dus niet altijd slecht af te lopen.
Ook de onbestuurbaarheid van een Quest met lekke achterband ken ik. Daarmee kun je beter geen klapband krijgen als je 60 km/u rijdt.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Hier een klapbandtest van Velomobiel.nl met de Quatrovelo.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Challenge Alize - Strada - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
#9
De QuattroVelo is met een lekke achterband een hele veilige fiets. Ik heb er weleens kilometerslang op doorgereden, dacht eerst dat ik wind tegen had. Pas toen ik een snorscooter niet bij kon houden (oké, hij reed ~38 km/h) en toch echt veel vermogen aan het trappen was even gestopt om de boel te checken... en ja hoor, linksachter leeg. Je zou bij die fiets bijna een drukmeter monteren om überhaupt te constateren dat er iets plat is, haha  Big Grin

Zaligmakend is het echter niet. Toen ik kortgeleden een voorband lek had merkte ik het ook niet direct, pas toen ik de eerstvolgende bocht wilde nemen en de band in kwestie nul grip bleek te hebben kwam ik erachter. Even schrikken.

Daarnaast is de QV met platte banden goed, maar als het wegdek slecht wordt doet hij soms dingen die ik van een fiets met een platte achterband juist zou verwachten (scroll even naar 3:45):



Aan de andere kant was dit altijd mijn angst met de DF:



Mede daarom ben ik destijds ook met de achterband gaan experimenteren. Ik heb een tijd enthousiast tubeless gereden (DT Swiss XR331 velg, Schwalbe G-One Speed TLE band in 40-584), maar denk dat ik in de toekomst toch een binnenband met vloeistof ga toepassen.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Yep, daarom heeft Neil van de video de banden druk meter.

En ja, met klinkers zoals in de video is het inderdaad 'gas loslaten'. Niet zo rock solid als op asfalt. Heeft met druk over 2 wielen ipv 1 wiel te maken en type banden. Zolang het bij een gecontroleerde drift blijft, is het leuk.

Aanvullend uit de praktijk: gecontroleerde drift heb ik gehad met Speed Contacts, G-One Speed en bij nattigheid met Scorchers. (Nog) niet met Shredda's.
Ook met de Strada heb ik een driftende (Almotion) achterband gehad. Ik hou ook van hoeken  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Bedankt voor de vele antwoorden.

Ik rijd in een DF met een 28mm raceband (Grand Prix 5000 meen ik) die tegen 
het einde van zijn levensduur aanzit, de kans op lek is daarmee vrij hoog en 
voor de winter zal ik iets degelijkers monteren. 

Neemt niet weg dat elke snelle band op een zeker moment lek gaat, en dat ik 
behoorlijk schrok van het effect. Je merkt pas dat de band lek is als je een bocht
neemt en het mogelijk al te laat is, vandaar mijn idee voor een draadloze drukmeter.
In de video van Neil (bedankt Hoekie) is zo'n meter gemonteerd, 
Wat ik mij nog afvraag is of zo'n systeem, dat voor auto's/motorfietsen is ontwikkeld,
goed functioneert bij een druk van 8 bar. 

Verder maakt het nogal wat uit of je 35 of 45 rijdt, maar ik ben nu eenmaal een 
jakkeraar en dat zie ik mezelf niet veranderen. Een klapband is natuurlijk nog een 
slag erger, daar hoop ik geen ervaring mee op te doen. 
Zouden 'extralight' binnenbanden de kans daarop vergroten?
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik rij niet vaak lek maar heb intussen twee keer op de handbike lek gereden met een extralight band. Op een afgesloten wielerbaan nota bene. Die band heb ik intussen vervangen door een gewone biba...
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(13-Oct-2020, 12:22 PM)herkimer112 schreef: Neemt niet weg dat elke snelle band op een zeker moment lek gaat, en dat ik 

behoorlijk schrok van het effect. Je merkt pas dat de band lek is als je een bocht

neemt en het mogelijk al te laat is, vandaar mijn idee voor een draadloze drukmeter.

In de video van Neil (bedankt Hoekie) is zo'n meter gemonteerd, 

Wat ik mij nog afvraag is of zo'n systeem, dat voor auto's/motorfietsen is ontwikkeld,

goed functioneert bij een druk van 8 bar. 


Misschien dat dit draadje wat meer info geeft: https://ligfietsers.nl/thread-763.html

(Was even zoeken waar ik dat ook al weer had gelezen Smile
Antwoord }
Bedankt door: herkimer112
#14
(13-Oct-2020, 01:34 PM)Frutsel schreef: Misschien dat dit draadje wat meer info geeft: https://ligfietsers.nl/thread-763.html

(Was even zoeken waar ik dat ook al weer had gelezen Smile

Kijk dat is nog eens handig, ik had wel gezocht onder 'bandenspanning' en
bandenspanningcontrolesysteem, maar daar vind je niet het draadje
'druk, druk en nog eens druk' mee. Het systeem kan de 8 bar dus wel aan,
maar het is nog even de vraag of je bij het erop draaien van de sensor
(of het frans=>autoventiel verloopstuk) niet teveel druk verliest.
Eigenlijk moet je een adapter van frans ventiel naar 2x autoventiel hebben.
Of een 2e ventielgat en daar op een of andere manier de druk meten.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Je zou ook binnenbanden met autoventiel kunnen pakken ipv frans ventiel. Hoe meer verloopstukjes, des te gevoeliger voor storingen ben ik bang
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(13-Oct-2020, 03:21 PM)Frutsel schreef: Je zou ook binnenbanden met autoventiel kunnen pakken ipv frans ventiel. Hoe meer verloopstukjes, des te gevoeliger voor storingen ben ik bang

Of een sneetje maken in de binnenband, druksensor erin stoppen en dichtplakken.
Ben alleen bang dat ik daarmee de kans op een klapband ernstig vergroot.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Deze wordt door Neil (in de video) gebruikt
https://shop.tiremoni.com/reifendruck-ko.../pkw/a-452
Kan volgends de site 5.5 bar aan maar volgens gebruikers 6 bar. Een aantal zijn hier heel tevreden mee.

Als gevolg daarop heb ik die besteld. Echter is het toch te omslachtig icm met frans ventiel of je moet naar autoband ventielen willen overstappen.
De app van hun werkt voor geen meter net als andere beschikbare apps, dus de losse BT dongle kan je je besparen.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Er is ook een druksensor speciaal voor fietsen, de SKS AirSpy. Met 80 euro is deze duurder dan Chinees spul (vanaf 25 euro voor 4 bluetooth sensors) , maar deze heeft als voordeel dat hij er niet af hoeft bij het band oppompen. Wel bij een bandenwissel. Vergelijkbaar maar drie keer zo duur is de Quark Tyrewiz.
Op het Duitse forum is in 2016 uitgebreid over druksensoren gekletst: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1124037
Heb wat te lezen vanavond!
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#19
Ik wilde net zeggen; daarom koop je een QV. Driewielige velomobielen hebben maar iets van 1/3 van het gewicht op het achterwiel, die wil dus wel glijden. Maar nee, mijn enige glijder was in een bevroren bocht.

(13-Oct-2020, 07:28 PM)Hoekie schreef: Deze wordt door Neil (in de video) gebruikt
https://shop.tiremoni.com/reifendruck-ko.../pkw/a-452
Kan volgends de site 5.5 bar aan maar volgens gebruikers 6 bar. Een aantal zijn hier heel tevreden mee.

Als gevolg daarop heb ik die besteld. Echter is het toch te omslachtig icm met frans ventiel of je moet naar autoband ventielen willen overstappen.
De app van hun werkt voor geen meter net als andere beschikbare apps, dus de losse BT dongle kan je je besparen.

Wat is er niet omslachtig aan Frans ventiel...
Zeker als je al velgen hebt met een gat voor autoventiel is de keuze toch makkelijk?

Je moet dan alleen wel je eigen reservevoorraad aanhouden, want fietsenmakers schijnen het heel moeilijk te vinden banden met autoventiel op voorraad te hebben.

Er zijn trouwens ook nieuwere sets zoals de TM-210; die zou tot 11 Bar gaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(17-Oct-2020, 10:19 PM)Coen__ schreef: Wat is er niet omslachtig aan Frans ventiel...

Ik heb nog nooit zo gelachen als de keer dat malloten alle ventielen van de fietsen bij het station hadden losgedraaid.
Mijn banden met frans ventiel waren nog hard, ik moest alleen weer even het borgje aandraaien Big Grin
Dus omslachtig kan erg handig zijn
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#21
(18-Oct-2020, 02:44 AM)Frutsel schreef:
(17-Oct-2020, 10:19 PM)Coen__ schreef: Wat is er niet omslachtig aan Frans ventiel...

Ik heb nog nooit zo gelachen als de keer dat malloten alle ventielen van de fietsen bij het station hadden losgedraaid.
Mijn banden met frans ventiel waren nog hard, ik moest alleen weer even het borgje aandraaien Big Grin
Dus omslachtig kan erg handig zijn

Dan hebben ze aan het verkeerde ringetje gedraaid. Autoventiel loshalen is nog veel lastiger Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#22
(18-Oct-2020, 03:10 AM)Coen__ schreef: Dan hebben ze aan het verkeerde ringetje gedraaid. Autoventiel loshalen is nog veel lastiger Wink

Stokje/lucifer ertussen, dan loopt ook een band met een autoventiel helemaal leeg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Verzekering - waar te verzekeren
Ah ja, een paar maan...Hoekie — 09:55 PM
voodoo's vietsen
Dat is leuk inderdaa...voodoo — 09:21 PM
voodoo's vietsen
Echt?! Dat is best w...Jurrien — 08:44 PM
ontwerpen van een velomobiel
Het lijkt mij ook ve...Jeroen S — 07:28 PM
voodoo's vietsen
Hé, een Skorpion 660...voodoo — 07:19 PM
voodoo's vietsen
En ik kan nog stee...PietV* — 07:16 PM
Snelfietsroute's
De vervuiler betaald...voodoo — 06:27 PM
Snelfietsroute's
Mijn vrouw en ik bet...PietV* — 06:19 PM
Snelfietsroute's
Kosten kunnen ...voodoo — 04:43 PM
Snelfietsroute's
Zo het onderwerp ver...PietV* — 02:17 PM
Snelfietsroute's
Maar op zo'n pad ben...Lopopodium — 12:56 PM
een nieuw tweedehandsje kopen
Hartelijke dank voor...houtkever — 09:53 AM
voodoo's vietsen
Ik als fietser heb...gideon — 09:47 AM
Snelfietsroute's
Er zijn nog wel ee...emgaron — 09:33 AM
Snelfietsroute's
Dan zat er dus toch ...Jurrien — 08:29 AM
een nieuw tweedehandsje kopen
Hallo Marcel, Welk...Wim -de roetsende — 06:20 AM
een nieuw tweedehandsje kopen
Ik ken de Nazca goed...PietV* — 11:34 PM