Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelfietsroute's
#53
(18-Oct-2020, 08:36 PM)Coen__ schreef: En natuurlijk ook de 'vaste klanten', zoals die gast van Ziggo... 
Op Youtube staan ondertussen camerabeelden van een andere velonaut die die zelfde Ziggo gast eens tegenkwam.

Linkje naar Ziggo sturen? Dat kan ook voor dat er ongelukken gebeuren.
Zoals bij Wim Schermer http://wimschermer.blogspot.com/search/label/Pilkes
Antwoord }
Bedankt door:
#54
(18-Oct-2020, 08:57 PM)Hoekie schreef:
(18-Oct-2020, 08:36 PM)Coen__ schreef: En natuurlijk ook de 'vaste klanten', zoals die gast van Ziggo... 
Op Youtube staan ondertussen camerabeelden van een andere velonaut die die zelfde Ziggo gast eens tegenkwam.

Linkje naar Ziggo sturen? Dat kan ook voor dat er ongelukken gebeuren.
Zoals bij Wim Schermer http://wimschermer.blogspot.com/search/label/Pilkes

Ooh, Ziggo weet dit allang. Eerste reactie was dat het bij zijn manager was neergelegd. Gedrag totaal niet veranderd en later nog eens contact opgenomen met Ziggo. Reactie toen was; 'Kunnen we niks mee, ga maar naar de politie'.
Antwoord }
Bedankt door:
#55
(18-Oct-2020, 09:02 PM)Coen__ schreef:
(18-Oct-2020, 08:57 PM)Hoekie schreef:
(18-Oct-2020, 08:36 PM)Coen__ schreef: En natuurlijk ook de 'vaste klanten', zoals die gast van Ziggo... 
Op Youtube staan ondertussen camerabeelden van een andere velonaut die die zelfde Ziggo gast eens tegenkwam.

Linkje naar Ziggo sturen? Dat kan ook voor dat er ongelukken gebeuren.
Zoals bij Wim Schermer http://wimschermer.blogspot.com/search/label/Pilkes

Ooh, Ziggo weet dit allang. Eerste reactie was dat het bij zijn manager was neergelegd. Gedrag totaal niet veranderd en later nog eens contact opgenomen met Ziggo. Reactie toen was; 'Kunnen we niks mee, ga maar naar de politie'.

Triest.
Met de beelden naar een lokale krant?
Antwoord }
Bedankt door:
#56
Beelden zijn niet van mij.
Antwoord }
Bedankt door:
#57
(18-Oct-2020, 09:13 PM)Roepers schreef: Als fietssnelwegen zouden kronkelen als dit draadje, dan zou het klachten regenen.

Groet,

Marco

Conclusie:
Er zijn niet genoeg snelfiets paden. En als die er is, dan schort er het nodige aan. En zijn, gelukkig, vele bestaande paden/wegen al veel beter geschikt om als snelfietsroute gebruikt te worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#58
Ik kan die conclusie niet helemaal delen. De Doorfietsroute naar Ten Boer is echt een fijne route om te fietsen en wat was ik tijdens mijn vakantie blij met het RijnWaalpad. Mooie fietsroute die mij zonder problemen naar Nijmegen bracht, ongehinderd door al te veel autoverkeer. Maar ik fiets dan ook niet met 45-55 km/h, ik rij eerder 25 en dan zijn die fietssnelwegen echt fijn. De term fietssnelwegen is gewoon niet goed. Met die term had ik al problemen toen ze werden aangekondigd. De snelheidsverschillen tussen fietsers zijn gewoon te groot. Ik noemde op de LML ook al het probleem van de zwabberende scholieren die waarschijnlijk ook gebruik zouden maken van de fietssnelwegen en daarmee snelle fietsers zouden dwingen langzamer te fietsen. De term fietssnelweg wekt dus verkeerde verwachtingen. Het Groningse doorfietsroutes is echt veel beter en meer to the point.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#59
(18-Oct-2020, 09:33 PM)Roepers schreef: [....]De term fietssnelweg wekt dus verkeerde verwachtingen.[...]
De vraag is: bij wie? Ik verwacht van een "fietssnelweg" inderdaad dat je er met 30km/h of zelfs 40km/h goed kunt rijden, anders moet je het niet zo noemen. Maar ik verwacht dan ook dat dat zo uitgedragen en publiek gemaakt wordt, met een duidelijk signaal: hou er rekening mee dat hier hard gefietst wordt, desnoods met borden "achter elkaar fietsen" of andere maatregels die "langzame fietsers" waarschuwen. Als fietssnelwegen namelijk echt bedoeld zijn om het aantrekkelijkker te maken de fiets i.p.v. de auto te pakken moet die snelheid ook kunnen omdat dat pas de nodige actieradius geeft - en dan moet het ook dusdanig serieus aangepakt en gecommuniceerd worden.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#60
Voor mij komt die term meer over als 'snel van a naar b met een directere verbinding dan anders en minder obstakels dan anders'. Oftewel: een rechtere lijn van a naar b en minder punten waar je als fietser moet stoppen. Het is maar hoe je het woord 'sneller' interpreteert.
Antwoord }
Bedankt door:
#61
Fietssnelweg verwijst naar de term autosnelweg.
Een autosnelweg heeft geen verkeerslichten en altijd ongelijkvloerse kruisingen. Dit is nooit zo bij fietssnelwegen.
De term: doorfietsroute is ook hierom juist gekozen.
De breedte van een doorfietsroute maakt dat je niet achter elkaar hoeft te fietsen; je overschrijdt de wegstrepen in het midden van het fietspad niet als je naast elkaar rijdt.

Dat auto's op een doorfietsroute gevaarlijk kunnen zijn ondervond ik op het Rijnwaalpad; een kruisende automobilist 'zag mij niet' en reed mijn velomobiel total-loss. Gelukkig is een velomobiel beschermend voor de inhoud.

Niels, doorfietser, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron
#62
Ja, en er zijn ook geen tankstations waar je een broodje kunt kopen en er zijn ook geen afslagen en er is ook geen vluchtstrook en en en...
Er zijn nog wel een heleboel verschillen te bedenken waarom een fietssnelweg niet op een autosnelweg lijkt. Het is gewoon een gekozen naam voor een wat luxer fietspad, lekker belangrijk hoe het heet.
Antwoord }
Bedankt door:
#63
tankstation om de e-bike op te laden? om de hoeveel km? Tongue Wel handig om de bandjes op druk te houden en evt plak-service erbij?

Maar inderdaad maakt de naam minder uit, maar toch blijft de fiets-snelweg een fietspad Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#64
(20-Oct-2020, 12:46 PM)Jurrien schreef: Ja, en er zijn ook geen tankstations waar je een broodje kunt kopen en er zijn ook geen afslagen en er is ook geen vluchtstrook en en en...
Er zijn nog wel een heleboel verschillen te bedenken waarom een fietssnelweg niet op een autosnelweg lijkt. Het is gewoon een gekozen naam voor een wat luxer fietspad, lekker belangrijk hoe het heet.
Hieruit begrijp ik dat jij een autosnelweg zonder tankstations dus niet als autosnelweg zou kwalificeren?
Dan zou ik maar niet in Duitsland gaan rijden. Toen ik nog een (oude) Porsche reed, reed ik ooit een tankstation voorbij onderweg naar Berlijn. Ik had al 46 km afgelegd én een afslag gehad mét het reservelampje aan voordat het volgende tankstation verscheen. Met een drieliter benzinemotor waarmee 10 liter/100 km meer uitdaging was dan 40 liter/100 km is dat best spannend kan ik je vertellen  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#65
Dan zat er dus toch een tankstation, alleen wat verder uit elkaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#66
(20-Oct-2020, 12:46 PM)Jurrien schreef: Er zijn nog wel een heleboel verschillen te bedenken waarom een fietssnelweg niet op een autosnelweg lijkt. Het is gewoon een gekozen naam voor een wat luxer fietspad, lekker belangrijk hoe het heet.

Helaas is het wel belangrijk, want die naam schept zoals eerder vermeldt verwachtingen. Mijn verwachting bij een "doorfietsroute" zijn anders dan bij een "fietssnelweg" - juist vanwege de associatie met "autosnelweg" verwacht ik bij de laatste zeker dat de weg het mogelijk maakt om daar niet alleen door, maar ook met beperkt risico harder te kunnen fietsen. Als dat niet zo is moet jet het niet zo noemen, vind ik.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#67
Maar op zo'n pad ben je toch 'snel weg' met je fiets, doordat je flink 'doorfietst'? Het is maar net welke connotatie je hebt met een woord.

Het woord vaarwel betekent van oorsprong ook wat anders dan de betekenis die jij er aan geeft, waarschijnlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#68
Zo het onderwerp vermeld, spreek men over snelfietsroutes. Een landelijk netwerk van regionale fietsroutes waarop je comfortabel en zonder oponthoud van A naar B kunt fietsen. Fietspaden die verbindingen vormen tussen steden en aansluiten op stedelijke fietsroutes. Dus geen fietssnelweg.

In de ontwerpen worden breedtes genoemd van tenminste 4 meter voor fietsverkeer in beide richting en bij gescheiden fietspaden een breedte van tenminste 3,5 meter elk. De genoemde breedtes zijn gekozen voor onderhoud en hulpdiensten bij calamiteiten.
Obstakel moeten minimaal tussen de 0,5 en 1 meter van het pad verwijderd staan.
De paden worden als fietspad aangeduid en de mogelijk is aanwezig dat de snorfiets met verbrandingsmotor er in de toekomst  niet meer mag rijden. De speedpedelec met ontheffing, maximaal 40 km/h. Helmplicht voor snorfietsers zit er aan te komen en in de toekomst zal de snorfiets met verbrandingsmotor worden gelijkgesteld met de bromfiets. Zoals als in meerdere Europese lidstaten.

Kosten kunnen worden betaald uit een verhoging van de brandstofaccijns. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#69
(21-Oct-2020, 02:17 PM)PietV* schreef: Kosten kunnen worden betaald uit een verhoging van de brandstofaccijns. Smile

Doelbelastingen hebben we al een behoorlijke tijd niet meer in Nederland, dit wordt dus gewoon betaald uit jouw inkomstenbelasting. ;-)
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#70
Mijn vrouw en ik betalen nauwelijks belasting over onze AOW en wat aanvullend pensioen, dat elk jaar kleiner wordt. Die negatieve indexatie of dalende dekkingsgraad. Daar kun je geen snelfietsroutes van aanleggen. Smile

Gewoon de vervuiler betaald aan de pomp en wij Nederlanders profiteren ervan. Ook de Provincies hebben baat bij de opcenten van de motorrijtuigenbelasting. Die vangen 1,6 miljard op jaarbasis vrij te besteden. Er gaan steeds meer stemmen op om dat geld te besteden aan mobiliteit. B.v. snelfietsroutes. Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#71
De vervuiler betaald al jaren aan de pomp, een liter benzine kost ongeveer 40 cent, de rest is accijns en belasting. De hoogste in Europa zelfs. Vind ik op zich ook niet zo heel erg. Maar eenieder die roept dat de vervuiler moet betalen of dat we moeten gaan rekeningrijden kan niet zo goed rekenen, en daar kan ik dan wel weer een beetje cynisch van worden.

Maar betere fietspaden en het verbeteren van de veiligheid van zwakkere verkeersdeelnemers in het algemeen ben ik absoluut voor!

En dat er aan de snelwegdoorfietssuggestiesnelpaden nog veel te verbeteren valt is mij ook al opgevallen, met de vm nog meer dan met een gewone(re) fiets. De manier waarop de f12 eindigt in Voorburg is daar een heel mooi/lelijk voorbeeld van.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#72
(21-Oct-2020, 08:29 AM)Jurrien schreef: Dan zat er dus toch een tankstation, alleen wat verder uit elkaar.
Nee, maar dat stond er eigenlijk ook al: Ik zat dus op zo'n stuk "verbindingssnelweg" waar letterlijk niets zat, behalve afslagen naar een paar dorpjes. Vermoedelijk was daar bij die dorpjes wel ergens een pomp, maar het is dan maar de vraag waar en/of die open is. Een beetje zoals het stukje A73 bij Nijmegen (dat verwarrend genoeg hetzelfde heet als de snelweg van Nijmegen naar Venlo).

(21-Oct-2020, 09:33 AM)emgaron schreef: Helaas is het wel belangrijk, want die naam schept zoals eerder vermeldt verwachtingen. Mijn verwachting bij een "doorfietsroute" zijn anders dan bij een "fietssnelweg" - juist vanwege de associatie met "autosnelweg" verwacht ik bij de laatste zeker dat de weg het mogelijk maakt om daar niet alleen door, maar ook met beperkt risico harder te kunnen fietsen. Als dat niet zo is moet jet het niet zo noemen, vind ik.
Dit  thumb Behalve dat het verwachtingen schept, is er ook behoefte aan. Een veel gehoorde klacht onder (potentieel) speedpedelec rijders is het gebrek aan geschikte routes. Nu mogen wij met onze ligfietsen óók op het fietspad en met onze velomobielen ook vaak op de weg, maar er zijn genoeg situaties waarin ik het eerste niet wil en het tweede te gevaarlijk is. 

We willen toch uitstoot verminderen? Faciliteer dat dan..

(21-Oct-2020, 06:27 PM)voodoo schreef: De vervuiler betaald al jaren aan de pomp, een liter benzine kost ongeveer 40 cent, de rest is accijns en belasting. De hoogste in Europa zelfs. Vind ik op zich ook niet zo heel erg. Maar eenieder die roept dat de vervuiler moet betalen of dat we moeten gaan rekeningrijden kan niet zo goed rekenen, en daar kan ik dan wel weer een beetje cynisch van worden.
Enerzijds: Ja, autorijden is véél duurder in Nederland dan in andere landen.
Anderzijds: Onze wegen zijn nog steeds veel te vol. En blijkbaar zijn we allemaal ongehoord rijk - hier in de Randstad, waar vrijwel niemand een auto écht keihard nodig heeft, staan de schaarse opritten gewoon vol met 2 tot 3 auto's, en ook de gezinnen die (net als wij) een rijtjeshuis hebben zonder oprit hebben vaak één of twee auto's voor de deur.
Die mensen zie ik vervolgens allemaal in de auto stappen om de kids op school af te zetten, afhankelijk van de school 1,2 of 1,7 km verderop, en dan tussen de middag even lunch halen bij de supermarkt die vanaf hier (uiterste hoek van de wijk) op 2 km zit. Misschien is de brandstof (in deze regio) nog lang niet duur genoeg?

(21-Oct-2020, 06:27 PM)voodoo schreef: Maar betere fietspaden en het verbeteren van de veiligheid van zwakkere verkeersdeelnemers in het algemeen ben ik absoluut voor!

En dat er aan de snelwegdoorfietssuggestiesnelpaden nog veel te verbeteren valt is mij ook al opgevallen, met de vm nog meer dan met een gewone(re) fiets. De manier waarop de f12 eindigt in Voorburg is daar een heel mooi/lelijk voorbeeld van.
Juist! Men ontwerpt de snelfietsroutes op een gewone, elektrische fiets met een topsnelheid van 25 km/h. Regelmatige stops beperken de actieradius, maar ach, je bent zo weer op snelheid en dan laad je maar op je werk. Bakfiets? Jammer dan, past niet, maar ach, met een beetje moeite. Hogere snelheid? Kan zijn dat het dan gevaarlijk wordt, maar ach, dat doe je zelf he. Velomobiel? Ja, die bochten zijn te scherp, waardoor je moet steken op straat, maar ach, er zijn er zo weinig.

Als men voor auto's op die manier ging ontwerpen zou het aantal doden en gewonden in het verkeer vertienvoudigen. Fietsers rijden naar mijn mening gewoon beter.

Hoe graag ik er ook positief over ben, als ik dan bij de fietsersbond kijk... deze pagina is al meer dan 5 jaar oud!
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#73
Omdat ik mijn Zenit aan het uittesten was heb ik maar een paar foto's van de Doorfietsroute Groningen-Ten Boer gemaakt.
Dit is het eindpunt (startpunt) in Ten Boer
[Afbeelding: 20201028081249-328433da-me.jpg]
Doorfietsroute Ten Boer


Dit is een detailfoto van het bord van de Doorfietsroute in Ten Boer.
[Afbeelding: 20201028081242-54d25c90-me.jpg]
Bord start doorfietsroute Ten Boer-Groningen
.
De route staat aangegeven op de borden als ware het een Openbaarsvervoersverbinding met haltes. Dat spreekt mij wel aan.
Ik denk dat dat soort details misschien ook wel helepen om mensen gebruik te laten maken van de route.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#74
Grappig, zo'n bord. Heb ik nog niet eerder gezien. Jammer dat de kilometers niet genoemd worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#75
De route Arnhem Nijmegen fiets ik ook wel af en toe, de meeste alternatieven zijn nog beroerder maar ideaal is het allemaal niet. Het begin in Arnhem vind ik erg lastig te vinden, vooral omdat er nog heel veel andere fietsroutes met bordjes naar Nijmegen worden aangegeven. Als je dus niet precies weet waar je wezen moet, dan wordt het niks.

De Snelfietsroute Arnhem- Babberich vind ik wel te doen, maar ook daar zitten wat on overzichtelijke bochten, 90 graden bochten en een paar echt gevaarlijke kruisingen in. Gevaarlijk omdat je daar dan even geen voorrang hebt.

Vanaf Arnhem loopt er ook nog een route richting Wageningen. Erg veel geslinger, heel smalle stukjes en langzaam rijden her en der. Via de Amsterdamse straatweg en dan door richting Ede is geen snelfietspad, maar het rijdt wel lekker door.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#76
(22-Oct-2020, 09:59 AM)365cycle schreef: Hoe graag ik er ook positief over ben, als ik dan bij de fietsersbond kijk... deze pagina is al meer dan 5 jaar oud!

Wat ik op die pagina trouwens opvallend vind: op de kaart die er staat wordt uitgegaan van "30km = 1u fietsen bij snelheidskwaliteit" - kijk, dat is nu wat ik onder "fietssnelweg" versta. Vraag is hoeveel ervan terecht komt (gekomen is)...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#77
(05-Nov-2020, 12:47 PM)emgaron schreef: Wat ik op die pagina trouwens opvallend vind: op de kaart die er staat wordt uitgegaan van "30km = 1u fietsen bij snelheidskwaliteit" - kijk, dat is nu wat ik onder "fietssnelweg" versta. Vraag is hoeveel ervan terecht komt (gekomen is)...

En dan vind ik 30 nog aan de lage kant. Over het Fietspad van de toekomst (www.hetfietspadvandetoekomst.nl) kwam ik een claim tegen van één van de initiators die neerkwam op ca. 40 km/h gemiddelde snelheid. Ik rijd weleens 40 km/h gemiddeld; je hebt heel veel ruimte en voorrang nodig om dat te halen zonder harder dan 50 km/h kruissnelheid te rijden - in de Randstad moet ik meestal >50 km/h kruisen om dat haalbaar te maken; in deze rit was ik naar mijn persoonlijke mening behoorlijk aan het beulen en dat werd gemiddeld maar 37 km/h.

Die ambtenaren rekenen écht niet op een of twee malloten in een velomobiel, die denken aan een speed pedelec. De meesten daarvan gaan 45 km/h, de duurdere modellen halen tot ~49 km/h, harder kan niet legaal. Dan zou men dus met 50 km/h design speed moeten rekenen om het veilig te houden, en - om die claim van gemiddelde snelheid overeind te houden - voor heel weinig obstakels moeten zorgen. 
De manier waarop de "bliksemsnelle baan" ontworpen is geeft me echter meer het gevoel dat er weinig echte fietsers betrokken zijn geweest bij het project.
Antwoord }
Bedankt door:
#78
Hoe stel je dat dan voor? Een gemiddelde van 30 km/h of zelfs 40? Dan moet je scholieren weren van het fietspad want er zijn er bij die de 15 niet eens halen. En er zijn ook gewone Hollandse fietsers (met terugtraprem bedoel ik en zonder versnellingen, je weet wel) die ook kruisen op 15 km/h per uur. Ik kruis zo rond de 23-25 km/h en het bevalt mij prima. Hoor ik dan niet thuis op dat fietspad. Een fietspad voor alleen wielrenners, snelle ligfietsers, velomobilisten en speed-pedelecs? Onhaalbaar en zelfs ongewenst. Elk fietspad staat open voor alle fietsers die rekening met elkaar moeten houden wat mij betreft.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
… Ik zag Marloes nie...Oliver — 03:55 PM
Medeliggers onderweg
Zondag 17 3 kwam Mar...Arjen Meurs — 03:32 PM
Medeliggers onderweg
Werd je daar niet ...Frutsel — 02:41 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Volgens mij begrij...Frutsel — 02:38 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Volgens mij begrijp ...365cycle — 02:21 PM
Medeliggers onderweg
Nee, het is anders...365cycle — 02:19 PM
Medeliggers onderweg
Nee, het is andersom...melle z — 01:55 PM
Aangereden, en dus niet blij.
Ik las dit nog: W...Niels van der Wal — 01:24 PM
Medeliggers onderweg
Werd je daar niet in...Fietsbennie — 01:24 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Wat druk aangaat: Ik...Frutsel — 01:03 PM
Medeliggers onderweg
Gisteravond een heer...Frutsel — 12:53 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
…ik kan er op deze...GertBr — 12:24 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
De lek bestendighe...datakneder — 11:33 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM