Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Semi-Lowracer streamliner project - input/suggesties wensenlijk
#1
Hallo,

(Edit  project is tot een Challenge Fujin tour overgegaan na een uitje met de neuspunt in wind, ga dus door naar pagina 2 alvast.... )


Ik ben een experiment aan het uivoeren op mijn Optima Cougar - het kijken of im met een volle streamline een kruissnelheid van 45 kph kan bereiken met ~275w.

Achterpunt heb ik, een Optima (dus hb design) en ook sinds deze week een neuspunt (kingcycle).
Nu ben ik aan het uizoeken waar ik de de zijkanten van ga maken, en hoe ik mijn stuur ga ombouwen.

Omdat zowel de kingcycle neus als de hb staart een gebogen profiel hebben, hoop ik zonder alteveel versterkingsribben een wat steviger materiaal dan allen lycra (zoals kingcycle dat doet) te spannen/ophangen tussen de voor en achterkuip. Ik denk aan sirex, lexan of vivak. Wie heeft hier ervaring mee en kan me raaad geven? Aan de boven en onderkant moet het wat opener blijven ivm sturen en voeten aan de grond, daar denk ik wel dikke lycra toe te passen. 

Ik zal ook een dunner stuur moeten installeren om zelf dunner in de kuip te komen. Momenteel hangen mijn elbogen naast mijn lichaam, breder dan de achterkuip, met een standaard optima stuur. Ik heb weleens lowracers gezien met een stuur wat twee handvatten paralell aan de stuurpen hadden ipv op een ~110 graden hoek. Wie weet waar ik zon dunne stuur kan vinden? 
 
[Afbeelding: ACtC-3fg2T5lbfjqhvhvIBZeWbTN4EvCibnuEHZ0...authuser=0]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom op dit forum. Veel lees- en nog meer schrijfplezier gewenst.

Interessant project.

Ik zie dat dit jouw eerste bericht is.

Het wordt op dit forum op prijs gesteld als leden zich ook voorstellen op de pagina 'Nieuw hier?': 
https://ligfietsers.nl/forum-2.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ziet er mooi uit.
Is de onderkant van de achter stroomlijn gesloten?
Ik heb met zo'n zelfde punt gereden maar dat scheelde niets in de gemiddelde snelheid. (ik heb er een paar duizend kilometer mee gereden.
Op de site van NOVOsport staat de uitleg.

Race Fairing
Our offer for all who want to participate in competitions and races. Only 2,3 kg and even less if made from carbon.We sell this fairing as a pure aerodynamic device in one or two parts or with a luggage department. The casing, unlike our other boxes, does not have a closed wheel arch. The stowing compartments are the limitations of the lateral bulges. An noticeable improvent of aerodynamics can only be achieved by sealing the rear-end casing and the wheel arch against any air intake. The fairing is available in a glass or carbon fiber version, with stowing compartments or with a two part casing.

https://www.novosport.de/210/products/boxes

Groet,
Gerrit
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom!

(09-Nov-2020, 01:10 AM)Pmlucas schreef: Ik ben een experiment aan het uivoeren op mijn Optima Cougar - het kijken of im met een volle streamline een kruissnelheid van 45 kph kan bereiken met ~275w.
Ja, dat kan. En wel harder ook.

Op dit stukje (vanaf het stoplicht) zat ik nauwelijks hoger qua vermogen, kruissnelheid ~52 km/h. De wind stond niet supergunstig, en dit was met een QuattroVelo+. Da's een zware (35 kg) en praktische vierwieler die rap is, maar zeker niet de snelste velomobiel. Er zijn (tadpole) velomobielen die 60+ gaan met minder vermogen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Coroplast, een soort plastic karton is ook een simpel middel om mee te experimenteren. Het is van dat spul waarmee van die te koop bordjes van makelaars gemaakt worden. Waar je het koopt? geen idee. Googlen op coroplast fairing is een goed idee. Dat geeft veel foto's van mensen die zelf een stroomlijn geknutseld hebben.

De meeste materialen die je noemt zijn in 1 richting te buigen. Kun je overal met een recht latje een nette lijn maken die beide harde delen verbindt? Zoals je al aangeeft lukt dat aan de zijkant niet omdat de bobbel van je elleboog in de weg zit. Dan moet je dus naar buiten toe. Buigen in 2 richtingen is erg lastig te doen.
De lijn van de bovenzijde van de neus lijkt mooi aan te sluiten bij de lijn van het neksteuntje van de staart, maar dus niet op het schouder deel.

Doordat de Kingcycle neus en de HB punt niet optimaal op elkaar aansluiten is het lastig die netjes op elkaar te laten aansluiten. 45 per uur bij 275 watt is best ambitieus. Dan moet de stroomlijn wel redelijk netjes lukken. En dat is niet gemakkelijk. Ik zou overigens de staartpunt een stukje naar beneden laten aflopen en niet horizontaal ( oplopend? ) monteren zoals jij hebt gedaan. Maar ingeveerd met rijder ziet het er mogelijk anders uit. Belangrijk is ook dat de staartpunt erg nauw aansluit op de schouders en het bovenlijf. Ik had altijd mijn schouders gedeeltelijk in de punt zitten. Dan levert het wel enige snelheidswinst op.

Door de experimenteren met een dun latje, dat effe vast te plakken met tape en proberen of je dan nog kunt zitten/sturen, kun je uit vinden wat ongeveer de maten van de stroomlijn moeten worden. Leg en tape het bijvoorbeeld naast het midden op de neus en het andere eind op je schouder. Botst je knie er dan op het hoogste punt van het trappen tegenaan of niet? Kun je er nog overheen kijken? Zo krijg je een idee van een realistische vorm. Idem aan de zijkant. Met wat meten kun je dan de grove afmetingen van deelstukken van je stroomlijn bepalen. Hoe dan ook zal de aansluiting op de achterste punt lastig worden.

Ik zou overigens erg voorzichtig zijn met het deelnemen aan het verkeer met een zodanig hoge 2 wielige stroomlijn. Dat kon wel eens heftig reageren bij zijwind en / of een passerende vrachtwagen. Je krijgt dan ineens een forse zijwaartse druk te verwerken. Dat kan dan zo een slinger van aantal meter opleveren.


Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Hi Gerrit

Goed idee natuurlijk - ik heb novosport (Idd, het is Novosport niet HB!) een bericht gestuurd om te kijken wat zij zeggen over mijn afdichting onder de kuip. Ik heb er multilaags verpakkingsfoam op maat gesneden en ingezet om het af te sluiten. Ik ben ook aan het overwegen om evt de zijkanten met lucra van achter de kussen aan af te sluiten om te voorkomen dat er via de klein gleuven aan de zijkanten in kan komen.

Ik heb ze ook gevraagd of zijn niet suggesties hebben voor zijkanten aanbouwen. We zullen zien.

Bedankt,

Phill

(09-Nov-2020, 08:22 PM)GHOOGEN schreef: Ziet er mooi uit.
Is de onderkant van de achter stroomlijn gesloten?
Ik heb met zo'n zelfde punt gereden maar dat scheelde niets in de gemiddelde snelheid. (ik heb er een paar duizend kilometer mee gereden.
Op de site van NOVOsport staat de uitleg.

Race Fairing
Our offer for all who want to participate in competitions and races. Only 2,3 kg and even less if made from carbon.We sell this fairing as a pure aerodynamic device in one or two parts or with a luggage department. The casing, unlike our other boxes, does not have a closed wheel arch. The stowing compartments are the limitations of the lateral bulges. An noticeable improvent of aerodynamics can only be achieved by sealing the rear-end casing and the wheel arch against any air intake. The fairing is available in a glass or carbon fiber version, with stowing compartments or with a two part casing.

https://www.novosport.de/210/products/boxes

Groet,
Gerrit

Hi Jeroen

Ok bedankt voor de input.

Ja ik heb een Cloroplast leverancier 5km bij me vandaan, ik dacht latten cloroplast te gebruiken om de vlakke delen te maken en dan een bovenlaag erop zetten om de profiel van de peuspunt en staart te dekken.

Ja idd de hefboom van de middenpunt na druk naar de wielen is aardig. Ik heb goed gescheiden fietspaden van de weg hier in de buurt. Als deze experiment enigzinds lukt, wil ik het hele kot overgooien op een Fujin met v/achter vering of misschien een Speedmachine. Dan gaat dit terug naar een gewone highracer.

Ik heb aardig wat kilometers gemaakt met een klassiek TT fiets met 90mm voor, schijfwiel achter, dat ving behoorlijk wat windo op - maar dit zal meer zijn. Waar heb jij persoonlijk ervaring mee?

Met winderig dagen pak ik doorgaans de gravelbike op gewone racefiets, dus het zal me niet beperken. Ik ga wel de voorkuit met quick release monteren, zo is het not om te bouwen in een paar minuten naar een gewone fiets.

Mopelijk haal ik de 42.5 met 300w, mn ftp is doorgaans 290 - 310. Uiteindelijk wil ik dat wel de 45 kunnen halen als ik het overzet naar een midracer /lowracer hoogte.

Phill




(10-Nov-2020, 05:18 PM)Jeroen S schreef: Coroplast, een soort plastic karton is ook een simpel middel om mee te experimenteren. Het is van dat spul waarmee van die te koop bordjes van makelaars gemaakt worden. Waar je het koopt? geen idee. Googlen op coroplast fairing is een goed idee. Dat geeft veel foto's van mensen die zelf een stroomlijn geknutseld hebben.

De meeste materialen die je noemt zijn in 1 richting te buigen. Kun je overal met een recht latje een nette lijn maken die beide harde delen verbindt? Zoals je al aangeeft lukt dat aan de zijkant niet omdat de bobbel van je elleboog in de weg zit. Dan moet je dus naar buiten toe. Buigen in 2 richtingen is erg lastig te doen. 
De lijn van de bovenzijde van de neus lijkt mooi aan te sluiten bij de lijn van het neksteuntje van de staart, maar dus niet op het schouder deel.

Doordat de Kingcycle neus en de HB punt niet optimaal op elkaar aansluiten is het lastig die netjes op elkaar te laten aansluiten. 45 per uur bij 275 watt is best ambitieus. Dan moet de stroomlijn wel redelijk netjes lukken. En dat is niet gemakkelijk. Ik zou overigens de staartpunt een stukje naar beneden laten aflopen en niet horizontaal ( oplopend? ) monteren zoals jij hebt gedaan. Maar ingeveerd met rijder ziet het er mogelijk anders uit.  Belangrijk is ook dat de staartpunt erg nauw aansluit op de schouders en het bovenlijf. Ik had altijd mijn schouders gedeeltelijk in de punt zitten. Dan levert het wel enige snelheidswinst op.

Door de experimenteren met een dun latje, dat effe vast te plakken met tape en proberen of je dan nog kunt zitten/sturen, kun je uit vinden wat ongeveer de maten van de stroomlijn moeten worden. Leg en tape het bijvoorbeeld naast het midden op de neus en het andere eind op je schouder. Botst je knie er dan op het hoogste punt van het trappen tegenaan of niet? Kun je er nog overheen kijken? Zo krijg je een idee van een realistische vorm. Idem aan de zijkant. Met wat meten kun je dan de grove afmetingen van deelstukken van je stroomlijn bepalen. Hoe dan ook zal de aansluiting op de achterste punt lastig worden.

Ik zou overigens erg voorzichtig zijn met het deelnemen aan het verkeer met een zodanig hoge 2 wielige stroomlijn. Dat kon wel eens heftig reageren bij zijwind en / of een passerende vrachtwagen.  Je krijgt dan ineens een forse zijwaartse druk te verwerken. Dat kan dan zo een slinger van aantal meter opleveren. 


Groeten, Jeroen

Hi Wim, ok doe ik. Bedankt. 

(09-Nov-2020, 08:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Welkom op dit forum. Veel lees- en nog meer schrijfplezier gewenst.

Interessant project.

Ik zie dat dit jouw eerste bericht is.

Het wordt op dit forum op prijs gesteld als leden zich ook voorstellen op de pagina 'Nieuw hier?': 
https://ligfietsers.nl/forum-2.html
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(10-Nov-2020, 05:47 PM)Pmlucas schreef: Mopelijk haal ik de 42.5 met 300w, mn ftp is doorgaans 290 - 310. Uiteindelijk wil ik dat wel de 45 kunnen halen als ik het overzet naar een midracer /lowracer hoogte. 
Op de ligger of op de wielrenfiets? Houding en luchttoevoer hebben daar ook invloed op.
Alleen de lucht was bij mij (met niet de allerbeste longen) al duidelijk merkbaar: Met m'n vroegere DF XL reed ik met de racekap tegen de 10% harder op lange stukken, maar met 10% minder vermogen. M'n acceleratie was met racekap duidelijk minder omdat ik minder lang kon pieken, klim zal nog meer negatief beinvloed zijn omdat de ventilatie dan veel slechter is.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(10-Nov-2020, 06:31 PM)365cycle schreef: [quote="Pmlucas" pid='12833' dateline='1605023247']
Mopelijk haal ik de 42.5 met 300w, mn ftp is doorgaans 290 - 310. Uiteindelijk wil ik dat wel de 45 kunnen halen als ik het overzet naar een midracer /lowracer hoogte. 

Watts zeggen niet zoveel, wat is je verhouding watt/kilo uiteindelijk zegt dat veel meer.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(10-Nov-2020, 07:07 PM)Burley1979 schreef:
(10-Nov-2020, 06:31 PM)365cycle schreef: [quote="Pmlucas" pid='12833' dateline='1605023247']
Mopelijk haal ik de 42.5 met 300w, mn ftp is doorgaans 290 - 310. Uiteindelijk wil ik dat wel de 45 kunnen halen als ik het overzet naar een midracer /lowracer hoogte. 

Watts zeggen niet zoveel, wat is je verhouding watt/kilo uiteindelijk zegt dat veel meer.

'swinters  3.6, 'szomers 4.0.... op de racefiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(10-Nov-2020, 07:07 PM)Burley1979 schreef: Watts zeggen niet zoveel, wat is je verhouding watt/kilo uiteindelijk zegt dat veel meer.
In een streamliner zegt dat juist niet zoveel. Zeker als je 'm zelf kan ontwerpen hoeft het frontaal oppervlak niet veel te groeien met meer lengte. Dat is ook waarom ik met minder vermogen nog redelijk meekom met een 40 kilo (!) lichtere rijder met meer duurvermogen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik heb veel ervaring met diverse lowracers met een staartpuntje van M5 en van HB, ook een m5 lowracer met een redelijk hoge voorvelg, iets van 40 mm of zo gehad. Met alleen een staartpunt heb ik nooit problemen gehad met harde wind ook niet op dagen met windwaarschuwingen, code oranje en doe voorzichtig. Met een dicht voorwiel met wieldoekje heb ik slechte ervaringen gehad, plotselinge zijwind duwt je stuur sterk de verkeerde kant op. Eind jaren 90 heb ik veel ligfietswedstrijden gereden, waar toen ook regelmatig mensen met allerlei 2 wielige stroomlijnen mee reden. Ymte had bijvoorbeeld een Flevobasic met een snelle stroomlijn met een harde punt en dan schuim. Ook Bram Moens had een schuimstroomlijn en ik heb er meer gezien, Henry Barth, van het puntje had er ook 1. Rijders die met een gewone lowracer achteraan het peloton fietsten konden met schuimstroomlijn de echt snelle jongens op hun lowracers volgen. Ook de Kingcycles waarvan jij een neus hebt, heb ik in actie gezien.

Rijders van toen die met een tweewielige stroomlijn reden, zijn bijna allemaal overgestapt naar velomobielen omdat veel minder windgevoelig zijn en vaak ook sneller. Ymte en Theo hebben ook met tweewielige stoomlijnen gereden. Eggert Bulk de man die de Milan ontworpen heeft racete ook jaren met een tweewielige stroomlijn, maar is toch ook naar 3 wielen over gestapt. Inmiddels is hij geloof ik niet meer zo aan het ligfietsen, maar de beste man loopt inmiddels richting de 80 jaar.

Het zijwaartse oppervlak van een 90 mm hoge velg is maar een fractie van dat van een volledige stroomlijn, ook steekt de voorzijde en neus nog een heel stuk voor je voorvork uit.

Momenteel een eigenbouw velomobiel. Daarbij was het ook wat experimenteren met de stuur geometrie. in het begin was die niet optimaal, wat duidelijke stuur reacties bij zijwind gaf. Naar het werk heb ik ook een vrijliggend fietspad, ongeveer 3 meter naast een 80 km weg. Dan rij je daar lekker 38, iets tegen sturend vanwege de zijwind en komt er een vrachtwagen langs die eerst de zijwind effe blokkeert en dan als ie voorbij is krijg een zijwaartse duw en schuif je zo 2 meter op, naar de berm. Inmiddels heb ik een andere stuurgeometrie waardoor dit veel minder speelt, de reactie op zijwind is nu veel minder. De velomobiel is op het allerhoogste puntje 88 cm van de grond! En het is een driewieler.

Net als op de racefiets moet je met een ligfiets op grote en kleine zaken letten, als je een snelle fiets wilt. Met alleen een snelle velg ben je er niet. Een geheel ingepakte ligfiets, is nog niet per definitie ook een aerodynamische fiets.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#12
@Jeroen: Ben jij de man met de houten velomobiel van de OBT 2019?
Verder: Ik heb het nog niet mogen ervaren, maar wat op de DF schijnbaar best wel verschil maakt = voorwielen afdekken (de zgn. "hosen"). Geen directe wind op/achter de wielen schijnt 'm niet alleen sneller te maken maar ook veel stabieler bij rechtuit rijden.
Ik heb 1x in een Quest met open wielkasten gereden, en hoewel het toen niet heel hard waaide had ik ook het gevoel dat de normaal gesproken zo rustig sturende Quest wat zenuwachtig geworden was.

Misschien scheelt het op een tweewieler ook wel als je de wielen gewoon "inpakt"? Beperkt je draaicirkel wel gigantisch.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik ben inderdaad de man van de houten velomobiel waarmee ik vorig jaar de Oliebollentocht heb gereden.
Phil, volgens mij is Nederlands niet je eerste taal. Mochten er in de vertaling zaken verloren gaan, trek aan de bel. Ik kan ook een beetje Engels.

Door de buiging van de voorvork zit bij een tweewieler het grootste deel van het wiel voor een loodrechte lijn door het balhoofd naar beneden. Die paar cm buiging naar voren vormt ook het hefboompje waarmee de windkracht op de besturing werkt. Bij wind van rechts zal het voorwiel naar links sturen. Bij het rijden met heel hoge velgen, dichte wielen, wieldoekjes wordt het zijwaartse oppervlak van het wiel en dus het effect groter.

Bij velomobielen is de besturing een stukje complexer omdat er meerdere draaipunten in de wielophanging zitten. Er is geen buiging van de veerpoot, maar het middelste bevestigingstangetje zit een stukje voor een loodrechte lijn naar beneden vanaf de bovenste bevestiging. Ook daarmee wordt een naloop van het wiel gecreeerd. Ik ben er niet 100% zeker van maar ik vermoed dat je bij velomobielen een schuine lijn van boven naar beneden trekt door beide draaipunten. Dan zit het grootste deel van het wiel achter die lijn wat bij wind van rechts, een stuur reactie naar rechts oplevert. Het afdekken van het voorwiel met hosen of zoals bij de Quest of Milan in de body, zorgt dat de zijwind geen druk kan uitoefenen op het wiel. Het zijwaartse oppervlak van de body wordt daarbij niet wezenlijk vergroot.

Ga je bij een hoge tweewieler de hele wielen inpakken met een stroomlijn die vast met de body is verbonden, dan zal dat een forse vergroting van het zijwaartse oppervlak geven. Dus meer effect van de wind. Stop je alleen het wiel in een aparte stroomlijn, dan werkt dat weer door op de besturing.

De hefboom bij zijwind begint waar weg en wiel elkaar treffen. Bij een velomobiel helpt de spoorbreedte erg veel en gaat het eerder om zijwaarts wegdrukken, dan dat je omvalt. Als je al op 2 van de 3 wielen rijdt, vlot door een bochtje gaat kan een klein zetje natuurlijk al voldoende zijn. Bepaalde velomobielen zijn ook voor zijwind zeer aerodynamisch waardoor je bij wind van rechts, op de rechter zijkant druk naar links krijgt, terwijl er links van de fiets een turbulentie/onderdruk ontstaat. Een "zuiging". Combineer dat met de instinctieve neiging om bij druk van rechts tegen te werken door naar rechts te sturen, waarbij je het gewicht van de berijder naar links verplaatst en je rolt om.

Bij een tweewieler is het plekje zeg maar 25mm breed, daar waar band en weg treffen. Hoe hoger de fiets, hoe langer de hefboom waarmee de kracht werkt. Met dezelfde stroomlijn zul je met een zithoogte van 25 cm dus wat minder last hebben van zijwind dan met een zithoogte van 55 cm. Als je de wielen inpakt en deel uit laat maken van de vaste stroomlijn vergroot je daarmee de oppervlakte waar op de wind zijn kracht kan uitoefenen.

Phil, zoals je bij de gewone fietsen, gravelbikes, racefietsen en Timetrail fietsen hebt zit er ook bij ligfietsen veel verschil tussen fietsen en hoe snel ze zijn. Er zijn vlotte ligfietsen en echt snelle ligfietsen. De Cougar zou ik toch meer als vlot inschatten. De Fujin is ongeveer vergelijkbaar, de Speedmachine doet zijn naam niet bepaald eer aan.

Zo'n recht op stuurtje is vaak of zelf gemaakt, of een afgezaagd recht stuur ( mtb straight bar) met een paar geschikte barends.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#14
(12-Nov-2020, 02:12 PM)Jeroen S schreef: Door de buiging van de voorvork zit bij een tweewieler het grootste deel van het wiel voor een loodrechte lijn door het balhoofd naar beneden. Die paar cm buiging naar voren vormt ook het hefboompje waarmee de windkracht op de besturing werkt. Bij wind van rechts zal het voorwiel naar links sturen. Bij het rijden met heel hoge velgen, dichte wielen, wieldoekjes wordt het zijwaartse oppervlak van het wiel en dus het effect groter.

De sprong (buiging) van de voorvork brengt het middelpunt van wiel verder van de lijn door het balhoofd. Maar het draaipunt ligt op de loodlijn door de as. En dat draaipunt ligt ook nog eens achter de lijn door het balhoofd. Die afstand wordt naloop genoemd. Zowel de sprong als de afstand van de naloop bepalen de lengte van de hefboom.

(12-Nov-2020, 02:12 PM)Jeroen S schreef: Bij velomobielen is de besturing een stukje complexer omdat er meerdere draaipunten in de wielophanging zitten. Er is geen buiging van de veerpoot, maar het middelste bevestigingstangetje zit een stukje voor een loodrechte lijn naar beneden vanaf de bovenste bevestiging. Ook daarmee wordt een naloop van het wiel gecreeerd. Ik ben er niet 100% zeker van maar ik vermoed dat je bij velomobielen een schuine lijn van boven naar beneden trekt door beide draaipunten. Dan zit het grootste deel van het wiel achter die lijn wat bij wind van rechts, een stuur reactie naar rechts oplevert. Het afdekken van het voorwiel met hosen of zoals bij de Quest of Milan in de body, zorgt dat de zijwind geen druk kan uitoefenen op het wiel. Het zijwaartse oppervlak van de body wordt daarbij niet wezenlijk vergroot.

Ook hier weer de lijn door de draaipunten van het caster of langshellingshoek en de loodlijn door de as. Bij winddruk van rechts zal het voertuig naar links worden gedrukt. Het wiel zal enigszins compenseren, maar dat is gering t.o.v. het gehele voertuig.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#15
Update, ik heb gisteren met de stevig wind die we in Arnhem hadden even getest met de neuspunt en een klein zijkant in winderig omstandigheden gisteren en idd, de voorkant reageert wat extremer op trucks, steegjes en struiken. In het algemeen ging het wel -  maar op glad stukken weg moest ik aardig de snelheid aanpassen, en met inhalen van een truck op een dunne dijkweggetje klikte ik zeker even uit... 

Dat wel, in afdalingen waar ik vroeger ~47kpu haalde zat ik nu op ~52 met een lichte tegenwind.  Dus de voorkaant heeft wel degelijk een impact gehad.
Kruissnelheid was heel moeilijk te bepalen ivm windstoten, dat kan ik pas echt vergelijken met een winstille dag.

Nou tik ik deze week toevallig net een Volgeveerd Fujin op de kop, dus ik ga de projet over- en doorzetten op de lagere fiets, stoelhoogte van 38 cm ipv 60, en rugleuning hoek is ook wat verder naar achteren. Nu alleen een gepaste set aero 20" velgen + QR schijf naaf vinden, en mijn losse 700c 60mm velg op een schijfrem naaf overzetten. 

wordt vervolgd...
Antwoord }
Bedankt door: Chepap
#16
OK na 1 uitje op een dag wat veel meer waaide dan dat ik ooit op pad ga met de ligfiets (dan pak ik gewoon de klassieke racefiets) als testsituatie voor als ik een keer buiten been en het wind ineens oprukt.... zag ik idd snel dat de highracer met de neuskuip bij plotseling windstoten (vooral luchtdrukgolf trucks of het plotseling schutting van wind door trucks) toch moeilijk hanteerbaar was op een gladde wegdek, dus ben ik even omgeschakeld naar een lager fiets om de wind hefboomeffect te verminderen.

Dit is de nieuwe platform waar ik op werk, een Fujin Tour. 
Ik heb hem net geupgrade met 622 / 471 etro carbon 60mm tubeless wielset, XT remmen en ik plan nog een RS4X crank en 12v cassette / XO derailleur op te gooien.

Al zonder staartpunt ziet het er blits uit....  

[Afbeelding: ACtC-3fOREbec_DvUfr7kt2RvPdx4lzFNEMEGRWs...authuser=0]
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Cygnus
#17
Heel mooi fietsje!!
Antwoord }
Bedankt door:
#18
He die zag ik net nog op en ander forum. Komt best goed met zo'n iets groter voorwiel.

Groeten , Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Erg mooi inderdaad.

Een Fujin SLII staat nog op mijn verlanglijstje.
Een ligfiets van <9kg lijkt mij wel wat.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Hi Wim, Wat lightgewicht betreft.... Ja dat is wat, al ben ik meer voor de lichtgewicht klassieke racefiets, toch makkelijker om bij de 7kg te komen....

Ik heb altijd liever een volledig geveerd ligfiets, je kan niet van de zadel af om een bunnyhop te doen of knallen te verzachten zoals op de racefiets. Vering op de highracer heeft me intussen al meerdere klapbanden bespaard op bergpasafdalingen in Spanje en Frankrijk waar ik met 75kpu+ niet meer kon uitwijken voor een kuil of rotsen op de weg...  Ook om hoger snelheid + controle te behouden in hobbelig bochten in bergafdalingen.

Zelfs in NL een keer toen een kindje voor me sprong, moest uitwijken de stoep op om hem niet in tween te snijden Sad Sad . De vork raakte schikbarend hard bodem, maar de band en velg bleef heel en wonder boven wonder bleef ik ook gewoon op de fiets....






En Jeroen, Ja idd op BROL. 


Ja zithoogte is intussen 20mm hoger door 559 -> 622 achter en 406 -> 451 voor, maar de invalshoek op allebei is beter. 


Met de hierboven geschetste situatie van slechte wegdek en objecten/kuilen op wegen, is een mindere invalshoek (tire angle of attack) op een obstakel gewoon beter, punt.

406 -> 451 is ~2 graden minder voor een object van 2.5cm hoog. Aardig verandering. 

559 -> 622 is ~0.5, minder, maar daar win ik sowieso nog door dikker tubeless band. 




[Afbeelding: angle%20of%20attack%20_final.png] 
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Op de foto kon ik het niet heel goed zien, het lijkt me wel wijs om even goed te checken of je nog wat plaats hebt tussen bandje en vork. Sommige bandjes groeien nog wat na een poosje. Je moet wel ietsje ruimte hebben tussen beide maar ik heb ook zonder problemen met tamelijk krappe combinaties gereden. 2-3 millimeter ofzo.

Het ziet er mooi en snel uit, waarschijnlijk is het dat ook.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(23-Jan-2021, 08:53 PM)Jeroen S schreef: Op de foto kon ik het niet heel goed zien, het lijkt me wel wijs om even goed te checken of je nog wat plaats hebt tussen bandje en vork. Sommige bandjes groeien nog wat na een poosje. Je moet wel ietsje ruimte hebben tussen beide maar ik heb ook zonder problemen met tamelijk krappe combinaties gereden. 2-3 millimeter ofzo.

Het ziet er mooi en snel uit, waarschijnlijk is het dat ook.

Groeten, Jeroen

Ja idd, ik heb hem een 10 dagen opstaan nu en er is nog ~4mm
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Music 
Nou, de highracer die ik initieel tot streamliner zou ombouwen is nu omgebouwd tot granfondo toerfiets....

Ik ben nu een reserve achtervork aan het modificeren om er 700c schijfremmen in te zetten, en de 700c voorvork heb ik ook al. Maar voor nu is hij zeker niet lelijk....

De Fujin project gaat langzaam vooruit. Deze week heb ik hopelijk de nieuw achterremleiding binnen en kan ik het mechanisch afbouwen. Dan pas beging ik met de stroomlijn bouwen. 

  
[Afbeelding: ACtC-3eqpjQgV5pmWYgIlLmMq5h_t1vZhR_HQ4jb...authuser=0]
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , PietV*
#24
Een hele fraaie en snelle ligfiets geworden. Ik volg jouw Fujin project op de voet. Heb ook ambities om mijn Nazca Fuego te voorzien van een staartpunt. Achter de rijder is de meeste winst te behalen.

Succes, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Hele knappe fiets geworden!!
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(03-Apr-2021, 09:01 AM)PietV* schreef: Een hele fraaie en snelle ligfiets geworden. Ik volg jouw Fujin project op de voet. Heb ook ambities om mijn Nazca Fuego te voorzien van een staartpunt. Achter de rijder is de meeste winst te behalen.

Succes, Piet.

Bedankt, ik hou je geïnformeerd. Gisteren bouwde ik de lowracer eindelijk volledig op en de voorrem kan wellicht een nieuw slaaf cilinder gebruiken...

(03-Apr-2021, 10:04 PM)ErikvanD schreef: Hele knappe fiets geworden!!

Bedankt, ik ben er blij mee idd!
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Oef.. hier w...Arend-Jan — 12:27 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Het onderscheid tuss...melle z — 12:26 PM
mods op mijn roeifiets
Oh,de roeifietskno...pieterz — 12:04 PM