Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe een trike vervoeren
#1
Goedenavond allen,

Ik ben bij de volgende uitdaging van mijn nieuwe trike uitgekomen, namelijk het vervoer ervan. Nu zal de situatie voor iedereen verschillend zijn maar het leek me interessant om een apart topic te maken over dit onderwerp. Omdat vanzelfsprekend oplossingen voor 'gewone' fietsen vaak niet voldoen.

Ik heb wat gelezen en ik kwam uit op de volgende 5 oplossingen

1) Trike achterin de auto
Dit kan voor mensen met een opvouwbare Trike en/of stationwagen een prima oplossing zijn. In mijn specifieke geval heb ik helaas een niet-opvouwbare Trike en een een kleine hatchback. Overigens het nadeel natuurlijk wel dat veel bagageruimte verloren gaat.

2) Trike op een aanhangertje
Voordeel van Trike op een aanhangertje is dat het redelijk stabiel is en natuurlijk geen bagageruimte inneemt. Nadeel is dat een geschikt aanhangertje niet zomaar is gevonden en de snelheid wat beperkt wordt. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen eigen oprit dus de aanhanger moet door een vrij smalle poort. Eigenlijk alle aanhangers of onderstellen die ik kan vinden zijn vrij breed of zwaar uitgevoerd. Daarnaast weet ik niet of met een lichte aanhanger met alleen trike erop (100 kg totaalgewicht?) zwaar genoeg is om stabiel op de weg te liggen.

3) Trike op een dakdrager
Voordeel is ruimte in de auto en niet het gedoe van een aanhanger opbergen/koppelen maar ook bijvoorbeeld tegen diefstal beveiligen. Nadeel is dat een standaard dakdrager niet zo geschikt is voor een trike. Ik las op deze site wel dat je een Https://kampeerwijzer.com/2019/03/22/vel...acte-auto/ een velomobiel of trike in principe kunt vervoeren met 3 gewone dakdrager goten.

Voor mij persoonlijk speelt dat 'gevoelsmatig' op het dak vervoeren een onveilige optie lijkt, + 3 goede dakdragers vinden ook niet perse goedkoop is. Daarnaast ben ik zelf maar alleen en mocht ik mijn trike voorzien van een motor en accu praten we toch snel over 27 kg. Dat is best een gedoe om dat even op het dak te zetten, ondanks dat ik een vrij lage hatchback heb.

4) Trike uit elkaar halen
Dit is een variatie op de trike achterin de auto. Maar om de Trike compacter te maken zou je hem natuurlijk verder uit elkaar kunnen schroeven (trapboom demonteren), wielen demonteren. Het voordeel is dat de trike in bijna elke compacte auto mee zal kunnen. Het nadeel is uiteraard dat het een ontzettend gedoe is en dat de trike er niet beter van zal worden als je het vaak doet (lijkt mij).

5) Kofferbak vergroten
Deze laatste is een creatieve optie die ik zelf heb bedacht, ik kan er echter nauwelijks info over vinden. Het idee is om de Trike in 1 stuk in de kofferbak van mijn kleine auto te doen waardoor deze een cm of 30 uitsteekt. Om de rit wat veiliger en comfortabeler te maken zat ik met het idee te spelen om een soort tussenstuk te maken van Multiplex en schuimrubber. Een soort u-vormige houten bak. Deze zou dan tussen de achterkant van de auto en de geopende klep vallen en zorgen voor een goed gesloten constructie.

Nadeel is dat het gok ik wat lastig is om dit goed te maken. Ook weet ik niet als je hier langere stukken mee gaat rijden of er toch niet teveel speling komt op de scharnieren van de iets geopende kofferbak. Voordeel is dat de Trike in 1 stuk mee achterin kan met enkel een eenvoudig bakje van multiplex.

Dit zijn de oplossingen die ik zelf zonder ervaring heb bedacht, maar ik ben natuurlijk erg benieuwd hoe jullie dit oplossen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik zet mijn trike altijd op het dak van mijn Fiat Panda op twee conventionele fietsendragers (die ik ook voor mijn andere fietsen gebruik). Geen enkel probleem en zeker niet onveilig. Zie mijn blogpost hierover. 

Maar mijn trike weegt iets van 17 kilo en is eenvoudig op het dak te tillen. Nou ja, eenvoudig, het blijft een erg lastige vorm om stabiel op te tillen. Met 27 kilo is dat wel anders uiteraard...

Een aanhanger gebruik ik heel soms voor de velomobiel, dan schroef ik diezelfde fietsendragers even daarop vast. Dat is overigens een lichte motorfietsaanhanger die ik nog had uit mijn motortijd. Die kan ook op zijn kant door een smallere deur indien nodig.

Maar als het even kan ga ik al fietsend naar een rit of evenement Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb mijn trike (Challenge Alize 20 inch) achterin de auto (Prius hatchback 2010) vervoerd door het achterwiel eruit te halen, en de ruimte te vergroten door de ruimte onder de bagagevloer te gebruiken. Er zit namelijk een klep met daaronder een plastic bak en daaronder een ruimte voor het reservewiel (dat standaard ontbreekt in een Prius maar de ruimte is er wel ). Daardoor ontstaat een vrij diepe ruimte. En dat gaat dus net aan: de achterkant van de trike zakt in het gat waardoor het hoogste deel (het zitje) net onder het dak past. De klep gaat ook dicht.

Een alternatief zou nog de trein zijn, maar dan ben je overgeleverd aan het humeur van de conducteur vrees ik.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb wel eens een foto van een Delta trike gezien, die vervoerd werd op een fietsendrager op de trekhaak, staand op beide achterwielen met het voorwiel dan recht omhoog.
Doe je dit bij een Tadpole trike, moet je hem plaatsen op de voorwielen met het achterwiel omhoog. Dan zit je natuurlijk met de voorbuis en het cranckstel, dat wellicht te laag komt te zitten. Dat zul je moeten uitmeten...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#5
ik neem (mijn overigens opvouwbare) HP Velotechnik Gekko FX mee op drie normale fietsgoten boven om mijn V70. hij is ook nog elektrisch, accu er altijd uit als die op het dak staat. Ik rijd er niet voorzichtig mee en op weg naar Zweden op de Autobahn is bij 140 alleen het windgeruis vervelend. Wat wél belangrijk is om de riempjes om de drie banden door de daarvoor bestemde sleufjes in de goot te steken. doe je dat niet gaat het geheel geheid schuiven op zo'n lange rit. Ik zorg dat er geen zand op mijn banden plakt, zet de beide voorwielen boven op mijn achterklep en duw de fiets op die manier op de goten. Fluitje van een cent. Er is een mooit Youtube filmpje waarin iemand demonstreert hoe je de trike in één vloeiende beweging opvouwt. Daar moet je best wel sterk voor zijn (of niet moe iig) dat geldt dus ook voor het optillen naar het dak. Ik heb een keer goten aangepast om op een achterklep van een hatchback te zetten (Volvo 440) dan is er ook nog een maanvormige beugel nodig die je op de trekhaak kunt klemmen met zo'n schaarhekje om een normale fiets aan te hangen. Dat was ideaal, weinig tilhoogte en moeiteloos omhoog schuiven. Ik zal eens kijken of ik daar nog tekeningen van kan vinden.

Bij mijn fiets één keer de fout gemaakt om de snelspanner voor het zadel los te draaien en het zadel niet naar beneden te klappen. door de rijwind werd het zadel naar achteren geworpen en mijn volle waterfles naar achteren gelanceerd> Héél dom!. Foto's volgen als je wilt.
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Hey Nova88,

ik ben een notoire volvochauffeur en in mijn volvo beginjaren heb ik een 440 gehad. daar was een aangepaste achterklep voor te krijgen waardoor het een station achtige look kreeg met beduidend meer bagageruimte. Misschien iets om inspiratie op te doen?-Smile

https://youtu.be/B3kTDD2xmKA
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(11-Jun-2019, 01:20 AM)Nova88 schreef: 3) Trike op een dakdrager
Voordeel is ruimte in de auto en niet het gedoe van een aanhanger opbergen/koppelen maar ook bijvoorbeeld tegen diefstal beveiligen. Nadeel is dat een standaard dakdrager niet zo geschikt is voor een trike. Ik las op deze site wel dat je een Https://kampeerwijzer.com/2019/03/22/vel...acte-auto/ een velomobiel of trike in principe kunt vervoeren met 3 gewone dakdrager goten.

Voor mij persoonlijk speelt dat 'gevoelsmatig' op het dak vervoeren een onveilige optie lijkt, + 3 goede dakdragers vinden ook niet perse goedkoop is. Daarnaast ben ik zelf maar alleen en mocht ik mijn trike voorzien van een motor en accu praten we toch snel over 27 kg. Dat is best een gedoe om dat even op het dak te zetten, ondanks dat ik een vrij lage hatchback heb.
Ik vervoer mijn velomobielen op deze manier wanneer er iets stuk is (als er niets stuk is, fiets ik eigenlijk altijd. Enige uitzondering was Bremen - Rotterdam terwijl het vroor).
Nu heb ik het "gemak" dat ik lang en redelijk sterk ben; ik zet ze er alleen op, maar het gaat wel makkelijker met hulp. Daarnaast heb ik het gemak dat ik niet zo'n hele grote waarde hecht aan automobielen, dus als ik dit niet zou kunnen zou ik een trike denk ik op de motorkap zetten en dan over de voorruit verder naar boven rollen :+ 
Eventueel kan je dan zelfs de dakdragers onder de fiets plaatsen ipv de fiets op de dakdragers zetten (montage dus achteraf).
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM