Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lage 26 inch band
#1
Hallo,

In de zomer rijd ik met Schwalbe Kojak 26 x 1.35 (35-559) -banden op mijn fiets. Zonder spatborden, daar is geen ruimte voor met die dikke banden.

[Afbeelding: 2jPlM6u.jpg]

's Winters moet er wel een voorspatbord op. De rommel verzamelt zich in het balhoofddeel van de voorvork en functioneert als een soort borstel die de band schoonveegt en al het zand rechtstreeks in m'n gezicht projecteert.

[Afbeelding: 20191215_134516.jpg]

Daarom leg ik er dan weer de band op die er op zaten toen ik hem kocht: Schwalbe Durano DD 26 x 1.10 (28-559). Deze is een stuk lager en zo blijft er wel ruimte over voor een voorspatbord. Nu wilde ik diezelfde band bijbestellen maar hij wordt niet meer gemaakt in die maat. Helaas. Er lijken twee alternatieven te zijn: de Schwalbe Pro One en de Continental Grand Prix. Nu de vraag: Als ik een van die twee in dezelfde maat bestel (28-559), zijn ze dan net zo laag als de Durano? Want die 28 slaat natuurlijk op de breedte, niet op de hoogte. Weet iemand dat toevallig?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Achterop de DF heb ik de Conti Grand Prix 28-559 en ik heb het net even voor je gemeten.

Vanaf de vloer meet ik 3cm tot de velg. Die 28mm klopt dus ook aardig goed voor de hoogte.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Vriendelijk bedankt voor het opmeten!
Ik heb de band bij mij ook even opgemeten. Omdat ik voor de Durano er op heb liggen en achter de Kojak heb ik gelijk maar allebei gemeten. Wel met de volgende methode: lineaal haaks op de band en dan de maat tot de velg. Banden goed opgepompt tot 6 bar.

[Afbeelding: 20201227_133319.jpg]

De Durano (28-559) meet ik 27 mm hoog.
De Kojak (35-559) meet ik 34 mm hoog.

De Kojak laat geen enkele ruimte over voor een spatbord, zoals je in de foto's in de beginpost ziet.
Nu met de Durano past er echt net een spatbord tussen. Het wordt dus heel krap allemaal.
Wil je het misschien nog een keer net zo nauwkeurig tot de mm opmeten Wim?
Dan zal ik voortaan niet meer over je zeuren Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik ga nu even weg. Doe ik straks ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Nu kom ik op 29mm. Er zit 8 bar in.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ok, super! Dank voor het nameten. Ik ga het er op gokken en die band bestellen.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Je kan wellicht ook het spatbord wat hoger plaatsen in twee losse delen. Zo was dat ook gedaan bij een van mn ligfietsen. Moet je echter wel ruimte hebben om 'm vast te zetten aan je voorvork.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(27-Dec-2020, 10:11 PM)ZoefZoef schreef: Je kan wellicht ook het spatbord wat hoger plaatsen in twee losse delen. Zo was dat ook gedaan bij een van mn ligfietsen. Moet je echter wel ruimte hebben om 'm vast te zetten aan je voorvork.

Heb ik ook op de Taifun. Zit gewoon vast in dat schroefgat dat ik op jouw foto boven de band zie.
Ik heb het stuk dat eigenlijk aan de voorkant moet juist aan de achterkant van de voorvork bevestigd.
Aan de voorkant zit dus niets.

https://1.bp.blogspot.com/-uP7Dv6UK7mg/W...123414.jpg
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik ben bang dat de voorvork dan alsnog helemaal vol met troep gaat zitten en daar ben ik geen fan van, die vochtige blubber die daar opgepropt in zit.

En dat het dan ook nog alsnog als een borsteltje gaat werken die de band schoonveegt, waardoor m'n gezicht gezandstraald wordt.

Hebben jullie daar last van?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Mijn wiel draait blijkbaar de andere kant op ;-)

Het spatbordje houdt het gespetter juist tegen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Er bestaan ook van die plastieken spatbordjes die je op het kader bevestigd met tiewraps.
Hier op de taifun zo eentje en een vrij breed model, dus bij het insturen toch minder direct opspattend water.
Geen idee of dit veel aërodynamische nadelen heeft Big Grin, weegt ook niet veel.
Goedkoop, maakt geen rijgeluiden en komt nooit aanslepen tegen het voorwiel.

Is er iemand bekend met die prachtige spatbordjes van carbon die ze bij Elan verkopen? Ik bedoel de spatborden met enkelzijdige ophanging. Ze zijn in maat 20" en 26" verkrijgbaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Edwin (edberg02) heeft van die spatborden van Carbon (gehad?). 

Hij zit ook hier op het forum.

Als hij niet reageert, dan kun je hem wel een pb sturen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Chepap
#13
Ik heb ook twee spatbordjes op de eigenbouw midracer met een ongeveer vergelijkbare geometrie. Daar is het allemaal net iets ruimer. Daardoor spat het niet richting gezicht. De Conti is echt wel een slag smaller dan de Kojak. Op mijn fiets heb ik een 28 inch racevork waar ( met 26 inch wiel) de 35mm Kojak niet tussen past, de 28er Grandprix past ruim. Een 32 mm Speedcontact is ook weer een paar mm smaller dan een Kojak, maar dat scheelt maar erg weinig. Een Speedcontact zou ik niet aanraden als winterbandje op een 2 wieler, omdat de grip bij nattigheid te wensen overlaat, om het netjes te zeggen.

Op mijn m5 Lowracer had ik vroeger een m5 carbon spatbordje. Deze was ook nagenoeg geheel doorgezaagd en weggevijld of gedremeld onder de stuurbuis. Het spatbordje was erg stijf, geen gedoe met trillingen, maar de passing bij de vork was me te krap. Daarbij had ik ook last van het terug spattend zand en soms vastlopen op een takje, steentje oid. Jou fiets is 15 jaar jonger, maar iets zegt me dat Bram Moens nog steeds niet van spatbordjes houdt.

Ik zou ook eens overwegen of een andere voorvork een optie is. Vergeet even 26, 27,5 en 28 inch. Van belang is de afstand tussen de as en het balhoofd lager. Veel 26 inch vorken hebben een heleboel lucht tussen de band en de vorkkroon omdat ze voor een fiets met voorvering gebouwd zijn. Die hebben dan 46 cm lengte. Een 28 inch racevork zit aan 39 centimeter. De Surly disc trucker 27,5 fork is een korte en relatief smalle vork, hoewel duidelijk breder dan de M5 versie. Of het past weet ik niet zeker!

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Hoi Jeroen,

Goede info!
Even een geschiedenis:
Ik heb mijn fiets gekocht met twee Durano 28-559 -banden.
Die heb ik na een tijdje verwisseld voor Kojak 35-559. Ik heb het idee dat die harder gaan en meer grip hebben. Ook vind ik die dikke banden er leuker uitzien dan die ielige Durano's.
Toen kwam de winter en kreeg ik sterke behoefte aan een voorvork in verband met die kilo's zand in m'n gezicht.

Toen ik naar mogelijkheden van een spatbord zocht heb ik ook lang gezocht naar een iets hogere voorvork, maar slecht kunnen vinden. Sowieso worden er weinig losse voorvorken aangeboden in webshops, laat staan dat er iets van maatvoering bij staat. De fietsenmaker kon me er ook niet aan helpen.
Want ik zocht dus een smalle voorvork mét montagepunt voor remklauw. De vork moet echt smal zijn want anders loopt de ketting er ook veel meer tegenaan.

Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen om in de winter weer met de Durana-voorband te rijden. Dat gaf nu dus weer het probleem dat ze niet meer gemaakt worden, wat al is opgelost met een Continental Grand Prix 28-559 die inmiddels thuis ligt, dank voor de tip Wim de Roetsende.

Ik zit nu te kijken naar de vork van een Surly disc trucker maar ik ben bang dat die ook veel te breed is.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ja de ketting loopt bij de M Racer tamelijk ongunstig langs de vork, en de onderste ketting nog een stukje lager. De disctrucker vork zou ook met en 2.0 buitenband moeten werken, dus ongeveer 55mm binnenruimte, daar dan nog 2 ongeveer 2-2,5 cm voor de vorkbuisjes bij op. Zal dus zo rond de 10 cm breed uitkomen. Op het smalste stukje helemaal bovenaan.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Op mijn Baron had ik ook een 35 mm Kojak die net zo strak paste. Ik heb dat toen opgelost met een Tangent spatbordje, gekocht bij Raptobike. Heeft één bevestiginspunt maar zit bijzonder goed vast (is stijf, trilt niet). Beviel me heel goed. Ik vind hem nog hier: https://www.raptobike.nl/tangent-qf725cf
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM