Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onterecht voorrang krijgen en dan...KLAP
#3
Voor fietsers schijnt voorrang krijgen een ramp te ziijn. 'Automobilisten letten nooit op', krijg je vaak te horen. Zo kan ik nog wel doorgaan.

Naar mijn bescheiden mening valt dat reuze mee op de ligfiets. Ik krijg de indruk dat ik veel meer voorrang krijg dan op een normale fiets en ook vaak voorrang terwijl ik het niet heb. Mensen die bewust net wat langer blijven staan, om je voor te laten gaan. Die toch remmen, terwijl ze zelf voorrang hebben maar dat niet hoeven te doen. Die vriendelijkheid heb ik altijd wel gewaardeerd. Maak er dankbaar gebruik van, maar wel op de manier waarop menig ligfietser rijdt: defensief. Ofwel: de situatie moet er wel naar zijn. Oogcontact dus en altijd een vriendelijk bedankje in de vorm van een handje omhoog van 'Bedankt!' of anders een vriendelijk 'rij maar door'-gebaar van mij als ik de voorrang niet accepteer.


Bicky heeft in deze een inschattingsfout gemaakt. Dat inhalen doe ik dus echt alleen als de weg vrij is verder en niet bij tweebaanswegen, waar er twee voorrang moeten verlenen. Dikke pech, maar sh*t happens.

In Nederland ben je als fietser beschermd en krijg je dus de schade vergoed aan je fiets. Zelfs als je schuldig omdat je eigenlijk geen voorrang had. Scheelt weer, maar daar heb je geen kont aan als je zelf in de kreukels ligt.

Is dat in Belgie anders?


Overigens, heb sinds kort een AVP-verzekering dus ben gedekt voor dat soort schades. Nouja, de schade aan de tegenpartij. Heb ik jaren niet nodig gehad, maar wel makkelijk als ik onverhoopt toch een keertje betrokken raak bij een dergelijk ongeval als Bicky en de schuld in de schoenen geschoven krijgt. Had ik jaren terug al moeten doen, toen ik nog met de quest rondreed tussen de auto's. Met zo'n AVP verzekering en de beschermde status als fietser ben je in Nederland dus altijd gedekt.

Als ik Bicky's mango zie, heeft ie een behoorlijke klap gehad. Dan heb je toch mazzel als je er zelf zonder noemenswaardige schade afkomt. Nouja, zonder breuken, enz.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Onterecht voorrang krijgen en dan...KLAP - door ZoefZoef - 22-Apr-2023, 11:02 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Het lijkt mij zeker ...datakneder — 10:48 AM
Hartslagen
Met fietsen is...Niels van der Wal — 10:36 AM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditie...
Ik ben nooit echt sp...bucovaina — 10:28 AM
Hartslagen
Ik was begonnen met ...datakneder — 10:25 AM
Hartslagen
Roeien is een keten-...Merijn — 09:26 AM
Hartslagen
Bij mij gaat de hart...Arend-Jan — 09:01 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als je vanuit je bov...Willeke_IGKT — 08:36 AM
Hartslagen
Echter bij sporten...Wim -de roetsende — 08:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
3 maanden is een moo...Wim -de roetsende — 08:08 AM
manhole cover omhoog zetten voor toch w...
365cycle: ik heb...Wim -de roetsende — 08:06 AM
Hartslagen
Fietsen zijn gewoon ...Willeke_IGKT — 07:45 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Na 2 dagen niks geda...bucovaina — 07:01 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... mijn QV vroeger ...bucovaina — 06:53 AM
Hartslagen
Mogelijk moeten de s...Jeroen S — 01:12 AM
Hartslagen
Zowel efficiency als...Merijn — 11:22 PM
manhole cover omhoog zetten voor toch w...
365cycle: ik heb h...365cycle — 10:39 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Beide gekoppeld via ...Hardloper — 09:44 PM