Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Dankjewel voor je duidelijke antwooord.

Zo'n hoekijzer bij de voetengaten heb ik vaker gezien. Dat kan inderdaad heel goed helpen.


Ik dacht dat een Snoek ook gewoon een alumimium profiel heeft waar het crankstel op zit. Net zoals bij de Quest en de Strada.

Bij de DF en alle andere vm-en is dit van carbon.



Ruime instap in de zomer?
Ik heb een lange klep en een korte.
In de herfst, winter en een gedeelte van het voorjaar zit de lange klep erop. 
Klep omhoog, uitstappen/instappen, klep omlaag en vastzetten met twee elastieken. Simpel en ideaal.
Klep wisselen: 1 inbusje losdraaien en een kabeltje verwijderen, andere klep pakken, daarna inbusje weer aandraaien en kabeltje plaatsen. Ik kan het in 3 minuten.
Niet iets voor onderweg, maar het kan wel.
Met de korte klep is het gat om je heen al zo groot dat ik geen behoefte voel om ook die klep te verwijderen. Het gat is i.c.m. het foamdeksel weer helemaal gesloten als het hard gaat regenen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Nov-2023, 03:51 PM)GerDilven schreef: Zal er nog eens een nieuwe racekap komen, waarbij de quest+strada een motorvizier heeft?

Ik heb een Quest met kap met motorvizier. Verkrijgbaar bij ICB  Smile
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
(05-Nov-2023, 04:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij de DF en alle andere vm-en is dit van carbon.
Nope, de DF en Tuna hebben ook (weer) een alu profiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Oh ja, die worden nu zwart gespoten.

De Alpha's, de Bülk en de Milans toch nog steeds wel?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Bulk zeker. Milan en Alpha weet ik eigenlijk niet
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Bülk en Alpha hebben 50mm vierkant carbon en Milan 40mm vierkant carbon. De 40mm carbon is minder stijf dan de alu variant en daarom kiezen sommige fabrikanten daar weer voor. Maar de 50mm carbon variant, zeker zoals toegepast in de Bülk met een versteviging naar boven is het meest stijf. Bovendien kan er meer lucht doorheen vanaf het stuwpunt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Piet K , John70 , Hoekie
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1619228  Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(15-Nov-2023, 12:11 AM)Hoekie schreef: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1619228  Smile

Van/voor jou?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
Nog niet. Ben nummer 21 op de lijst. Heb wel al de positieve kriebels hoe de Snoek-L het in mijn praktijk omgeving gaat doen.

Ik denk dat deze het eerste echte proefrij model gaat worden.

Edit: In de bijbehorende PDF staat, zoals ik dacht, Remark: first testride Snoek L
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Inmiddels 37x Snoek L in het orderboek
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
Het zal wel niet specifiek voor de Snoek (L) zijn, maar ik begreep iemand met wie ik zou fietsen, dat zijn vrijloop van de Snoek kapot zou zijn. Dus ging de Velotocht niet door :-( Maar wat is dat voor een onderdeeltje?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
De palletjes in de body (waar je de cassette op schuift) grepen de naaf niet meer aan? Dan kom je niet meer vooruit  Big Grin

Dat zijn gewone fietsonderdelen; waar een VM (de Snoek iig) ietsje anders in is is dat de naaf éénzijdig is opgehangen en dat de body niet in de naaf is geschroefd maar hier los tegenaan zit waarbij de lengte van de as ervoor zorgt dat alles op z'n plek blijft.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle , Hoekie
(06-Nov-2023, 05:11 PM)twilwel schreef: Bülk en Alpha hebben 50mm vierkant carbon en Milan 40mm vierkant carbon. De 40mm carbon is minder stijf dan de alu variant en daarom kiezen sommige fabrikanten daar weer voor. Maar de 50mm carbon variant, zeker zoals toegepast in de Bülk met een versteviging naar boven is het meest stijf. Bovendien kan er meer lucht doorheen vanaf het stuwpunt.

Mijn SL heeft ook zo'n versteviging naar boven. Nou ben ik niet zo sterk, misschien vind ik het daarom superstijf.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De vrijloop is normaal gesproken erg goed verpakt diep in de achternaaf. Zijn een stel kleine palletjes die grijpen in een rastertje. Ongeveer zoiets als bij een ratelspanband. De ene richting haakt het vast, de andere richting draait het mee. Bij de Snoek en de meeste andere velomobielen met een enkelzijdige achtervork komen deze onderdelen bloot te liggen als het achterwiel eruit gaat. Dan kan er iets mis gaan. Of bij het weer in elkaar bouwen.

Bij jou QV is er zelfs een dubbele vrijloop, de beide achterassen steken ieder van hun eigen kant tot halverwege onder de cassette (tandwielen). Beide achterwielen kunnen onafhankelijk van elkaar freewheelen, draaien zonder aangedreven te worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Hoekie , Roepers
(15-Nov-2023, 05:00 PM)Hardloper schreef: iemand met wie ik zou fietsen zijn de vrijloop van de Snoek kapot zou hebben.
Dat is wel echt zeldzaam. De kans dat het bij jou problemen oplevert is trouwens iets kleiner want je hebt er 2 Big Grin

(15-Nov-2023, 07:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Mijn SL heeft ook zo'n versteviging naar boven. Nou ben ik niet zo sterk, misschien vind ik het daarom superstijf.
Klopt, op de SL Mk7 was die (nieuw) leverbaar, op de GT Mk7 in eerste instantie niet maar inmiddels volgens mij wel.
Het is bij de Bülk zeker steviger dan de Milan was, maar ik vind de DF/Tuna er eigenlijk niet heel veel voor onder doen. Die verbinding naar boven heeft daarnaast mijns inziens een nadeel voor de kettingloop als je er dan eenmaal wat flex in krijgt.

(15-Nov-2023, 08:41 PM)Jeroen S schreef: Ongeveer zoiets als bij een ratelspanband.
Dit is zo'n mooi voorbeeld dat ik er bijna emotioneel van word Big Grin

Desondanks leuk om even te laten zien:
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Citaat:iemand met wie ik zou fietsen zijn de vrijloop van de Snoek kapot zou hebben

Ik denk niet de vrijloop kapot dat gebeurt niet zo snel, dat mechanisme is meer dan 120 jaar oud en beproefd. Eerder door verkeerd in elkaar zetten de pallen van de wielnaaf die in de vrijloop grijpen en die dus her hele wiel mee moeten nemen, eraf geraspt, doordat die niet goed in de vrijloop zaten . Je gaat dan “doortrappen” en komt niet meer vooruit, de meest vervelende pech die je zowat kan hebben onderweg niet te maken maar zal ook zo goed als nooit voorkomen onderweg want is verkeerd monteren! Je komt er bij wijze van spreken nog geen kilometer mee weg dan heb je dit stuk getrapt. Er moet dan een nieuwe naaf ingespaakt.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Ze gaan niet vaak kapot maar ze gaan weleens kapot. Ik heb het ook ooit gehad met een half jaar oude wielrenfiets. Maandagmorgennaafje ofzo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ben benieuwd of de Snoek-L ook zo'n snelheidsmonster is. Als volslagen leek lijkt mij dat de gewone Snoek zo snel is omdat 'ie klein is. Dus licht van gewicht met weinig frontaal oppervlak. Wat blijft van dat voordeel over bij de L ?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
(06-Dec-2023, 09:13 PM)PieterTrapt schreef: Ben benieuwd of de Snoek-L ook zo'n snelheidsmonster is. Als volslagen leek lijkt mij dat de gewone Snoek zo snel is omdat 'ie klein is. Dus licht van gewicht met weinig frontaal oppervlak. Wat blijft van dat voordeel over bij de L ?

Waarschijnlijk een beetje hetzelfde verschil als tussen de MilanSL en de GT.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
Piet Trapt schreef
Citaat:Ben benieuwd of de Snoek-L ook zo'n snelheidsmonster is. Als volslagen leek lijkt mij dat de gewone Snoek zo snel is omdat 'ie klein is. Dus licht van gewicht met weinig frontaal oppervlak. Wat blijft van dat voordeel over bij de L ?

Ik denk veel! Maw de Snoek L is naar ik denk ook een van de snelllere VM. Wel met in acht name dat je niet in een Snoek L gaat als je ook goed in een Snoek past.Via velomobielworld een filmpje gezien waarin Allert Jacobs aan de Snoek L werkt, waaruit eigenlijk blijkt dat de L een min of meer aangepaste normale Snoek is, er is bij wijze van spreken gewoon extra klei aan een normale Snoek toegevoegd om de L te krijgen dus het frontaal oppervlak is ook niet echt heel veel groter. De Snoek L is echt een stuk platter dan bijvoorbeeld een Quest, ik heb ze afgelopen zaterdag beiden naast elkaar gezien. Ik weet echter niet hoe de vergelijking met andere zeer snelle vm als Bulk en Milan uit pakt. Ik ben zelf echter zo fors dat ik me af vraag of ik me in een Snoek L kan wurmen…

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Iets verder naar boven:

(19-Sep-2023, 08:43 AM)Arend-Jan schreef: Ik zal hier even een link plaatsen naar mijn 2 berichten op het Duitse forum, met mijn bevindingen met/in de SnoekL

#1, 19 juni
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1574800

#2 (afgelopen zaterdag):
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1603134

Lang verhaal kort: hij verbaast mij in positieve zin qua comfort en pasvorm, is iets groter dan voor mij nodig maar ik kan daardoor wel mooi het schuimdeksel boven mijn knieen meenemen  applause Hij is sneller dan mijn Milan GT, dan de Bülk en dan de W9. En niet alleen bij belachelijke snelheden, ik heb bewust getest bij 45 en 50. Ik ben niet zo explosief sterk als de TS (we rijden best veel samen!) maar ik kan op lange stukken een heel aardig kruistempo aanhouden.

Bülk en Snoek L zitten niet ver uit elkaar, de Snoek L is bij hele hoge snelheden (oftewel forse tegenwind) iets sneller. In de Bülk heb je flink meer ruimte voor je schouders. Hoe je onderstel zit is afhankelijk van je bouw.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ben benieuw of de eerste proefrij Snoek-L volgende week in Dronten te bewonderen is.
Staat op https://www.velomobileworld.com/orders/ al een tijdje met status 'Composite = Velomobile body laminating'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , PieterTrapt
Hoekie schreef
Citaat:Ik ben benieuw of de eerste proefrij Snoek-L volgende week in Dronten te bewonderen is.
Staat op https://www.velomobileworld.com/orders/ al een tijdje met status 'Composite = Velomobile body laminating'

Geld dat niet voor de productie Snoek L? Er staat al een aantal weken een oranje blauwe met een tekst van “Loesje” in Dronten waar mee wordt proefgereden.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(07-Dec-2023, 07:39 AM)Freek1970 schreef: Hoekie schreef
Citaat:Ik ben benieuw of de eerste proefrij Snoek-L volgende week in Dronten te bewonderen is.
Staat op https://www.velomobileworld.com/orders/ al een tijdje met status 'Composite = Velomobile body laminating'

Geld dat niet voor de productie Snoek L? Er staat al een aantal weken een oranje blauwe met een tekst van “Loesje” in Dronten waar mee wordt proefgereden.

Freek

Al iets van een half jaar. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1574772
'Loesje' is een prototype. Dit wordt de eerste 'productie' Snoek-L.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Loesje' is een prototype. Dit wordt de eerste 'productie' Snoek-L.

Ozo!

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
Als je de snelheden die Theo van Andel rijdt met de Snoek L ziet dan zit er een duidelijk verschil tussen de Snoek L en overige velomobielen, zie de verschillen tijdens de afgebroken wedstrijd LEL. Theo fietst al jaren geen wedstrijd.
De Snoek L is groter dan de Snoek, maar de aandrijflijn is veel zuiniger, of te wel heeft minder weestand omdat de ketting veel rechter loopt.
Als je ziet met welke vermogens Snoek rijders rijden in vergelijking met andere, dan verbaas ik me daarover.
Ben benieuwd, hoe het uitpakt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , PieterTrapt


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM