Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
#1
Onafhankelijk van de gebeurtenissen van de afgelopen tijd stond een proefrit in de Snoek L al even op de planning. Reden daarvoor is dat ik veel rijd, soms snel soms langzaam, maar eigenlijk altijd met vermogens- en hartslagmeting, en dat ik een velomobiel daardoor behoorlijk goed op allerlei kwaliteiten kan beoordelen (al zeg ik het zelf). Ook zoek ik al een tijd naar nuttige content om m'n website en Youtube-kanaal voor (fiets-)forenzen eindelijk eens echt leven in te blazen; een review is dan dus een strak plan. Het idee is dat ik daar ook wat speed pedelec content ga plaatsen, en ook de Katanga VM45 verdient een plek; zolang het maar geen auto in de file is, vind ik het boeiend.

E.e.a. kwam een paar weken geleden helaas in een kleine stroomversnelling toen ik een aanrijding had met de Bülk, waarbij ik "shaken, not stirred" uitstapte, maar helaas moest concluderen dat de Bülk een offer voor me gemaakt heeft. Het idee achter mijn fietsenpark is dat er één betrouwbare daily staat en één reserve; op dit moment is het idee dat de Bülk een demotie gaat doormaken (stank voor dank Big Grin ), en de DF XL het veld gaat ruimen.

Dus... wat is er allemaal nieuw? Best een hoop:
  • Alpha 9/M9/W9/W9s;
  • Bülk (hij is goed hoor!);
  • Tuna;
  • Snoek/Snoek L;
Eén ding is zeker: 2022 was een goed jaar in velomobielland Big Grin 

Flinke inleiding voor een kort bericht, want ik wil hier nog niet al m'n kruit verschieten, maar al wel even een eerste indruk achterlaten. 

Rij-impressie
Afgelopen zaterdag ging ik dus even naar Dronten; de Snoek L stond al te glanzen, maar eerst was er koffie. Het was vrij druk bij velomobiel.nl en eigenlijk had ik niet eens zo heel veel tijd, dus mocht ik zelf wat licht sleutelwerk doen: De fiets snel op z'n kant gelegd, en m'n Favero Assioma pedalen gemonteerd.  
Vervolgens dus ingestapt, cranklengte voor de vermogensmeting bijgesteld naar 155mm, en weggereden... om al na het eerste blokje weer terug te zijn bij velomobiel.nl. De 155mm cranks waar Allert probleemloos mee kan rijden gingen bij mij niet werken. Zowel m'n tenen als m'n knieën kwamen overal tegenaan. Theo gaf me een 140mm crankstel, de pedalen konden er weer uit, daarna het crankstel eruit, nieuw crankstel erin, pedalen er weer op, cranklengte wéér corrigeren, en gaan met die banaan Big Grin 
De fiets heeft geen luik aan de bovenkant zoals de Bülk, maar wel een groot vierkant voetengat waar het deksel uit kan. En hoewel op de zijkant leggen dan een nadeel is, de sleutelruimte is echt riant, je kan goed zien wat je doet. 

In het begin, op het industrieterrein vond ik het tempo wat tegenvallen; de fiets leek wat "lijzig" te reageren op mijn input. Ik zette koers gezet richting Swifterbant, de Snoek voelde zich meteen als een vis in het water... ik bedoel, het ging plenzen  Rolleyes De besturing wekt echter vertrouwen. De Snoek is gevoeliger voor flankwind dan m'n Bülk is, maar lijkt rustiger te reageren op richels. De goede demping op het achterwiel (standaard hydraulische demping i.c.m. een schroefveer) en de ophanging van de stoel dragen daar denk ik positief aan bij. 
Na de kruising maar eens gas geven dan... 600W erin, hoppa. De snelheidsmeter ging vlotjes over de 65 km/h voordat het einde van de weg in zicht leek te komen (ik zag niet zoveel, haha. Druppels!). Op het volgende rechte stuk ging de teller met hetzelfde enthousiasme over de 70 km/h; ik denk dat het lijzige gevoel bij lagere snelheden een gevolg is van water op de weg + Schwalbe One voorbanden, die vond ik op m'n Bülk nl. ook niet vooruit te trappen. Sterker nog: Onder de streep denk ik dat de Snoek L en de Bülk qua snelheid heel dicht bij elkaar liggen.

Rap is ie dus zeker! En een nieuwe generatie velomobielen die qua snelheid allemaal dicht bij elkaar liggen... ik zie het als een voordeel. Het geeft ons extra keuzemogelijkheden; een groter instapgat, of wat meer rust in het stuur op slecht wegdek? Meer ruimte voor bovenbenen of meer ruimte voor schouders? Er zijn nog veel meer verschillen.

Ik wil graag aanzetten tot (positieve) discussie, en deze review is nog lang niet af... maar het eindresultaat stuur ik naar de redactie van de Ligfiets&   Tongue

Stay tuned!
Antwoord }
#2
En hoe vergelijk jij hem met de andere vis uit de Flevolandse vijver: De Tuna?
Maar wat jij had met de knieën, had ik met de gewone Snoek. Mocht ik over paar jaar een reserve VM hebben. Dan denk ik dus aan de Tuna en de Snoek. Dus vandaar dat ik benieuwd ben naar de vergelijk. Maar het gaat wel lekker dat je de 70km/u wist te halen. Was dat met of zonder racekap?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70
#3
Vergelijk met andere velomobielen houden jullie ook nog tegoed!

(27-Jul-2023, 04:09 PM)Hardloper schreef: Maar het gaat wel lekker dat je de 70km/u wist te halen. Was dat met of zonder racekap?
De Snoek is als ie de ruimte heeft wel efficiënter dan de Tuna, maar 70 rijden kan ik daar denk ik ook wel mee hoor. Zal het binnenkort eens even proberen. 
Denk dat ik de Snoek (net als de Bülk) op droog wegdek ook wel aan de 80 krijg, maar dan ga ik wel tot het gaatje Big Grin  Beide dan idd zonder racekap. Met ga je dan denk ik nog wel 10% sneller, maar dan wordt het vooral een kwestie van lange adem hebben (je moet dan echt lang een heel hoog vermogen leveren, de snelheid vasthouden is minder moeilijk).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , Hardloper
#4
(27-Jul-2023, 04:09 PM)Hardloper schreef: Maar het gaat wel lekker dat je de 70km/u wist te halen. Was dat met of zonder racekap?

Hou in het achterhoofd dat wat betreft power/prestaties 365cycle geen goede vergelijking is met ons gewone stervelingen.

Ik was tijdens mijn Snoek L proefrit heel blij met 60. Een andere testrijder met 70.
Het regende en het was een stuk frisser, dus vandaar 'maar 70' voor 365cycle.

Hoekie is heel jaloers op de power die 365cycle kan leveren
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik ben al blij met 50.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(27-Jul-2023, 07:57 PM)Hoekie schreef: Hou in het achterhoofd dat wat betreft power/prestaties 365cycle geen goede vergelijking is met ons gewone stervelingen.

Op zich waar maar hij kan wel vrij precies een bepaald vermogen trappen, wat de velomobielen qua rendement onderling weer vergelijkbaar maakt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#7
(27-Jul-2023, 08:38 PM)Bacchus schreef:
(27-Jul-2023, 07:57 PM)Hoekie schreef: Hou in het achterhoofd dat wat betreft power/prestaties 365cycle geen goede vergelijking is met ons gewone stervelingen.

Op zich waar maar hij kan wel vrij precies een bepaald vermogen trappen, wat de velomobielen qua rendement onderling weer vergelijkbaar maakt.

Ik ga niet verwachten dat ik die snelheden ga halen. Maar een tweede Velomobiel die ik in de toekomst hopelijk gunstig kan bemachtigen via werk. Moet wel uit het snellere kamp komen. Echter wil ik eerst lekker stabiel op 4 wielen wennen aan de klik pendalen, relatief hoge snelheden en het trappen algemeen.

De snelheden die TS trapt, halen wel het uiterste uit de fiets. Als bij hem de remmen goed werken, goede wegligging heeft etc met de snelheden. Dan hebben wij stervelingen dat zeker.

Hoe makkelijk was het instappen in de L? Zit daar veel met de gewone Snoek? Want daarbij vond ik het een drama.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#8
Krappe instap heeft ie wel, maar ik ben een Bülk gewend. Die heeft een enorm gapend gat Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(27-Jul-2023, 09:50 PM)Hardloper schreef:
(27-Jul-2023, 08:38 PM)Bacchus schreef: Op zich waar maar hij kan wel vrij precies een bepaald vermogen trappen, wat de velomobielen qua rendement onderling weer vergelijkbaar maakt.
Ik ga niet verwachten dat ik die snelheden ga halen.
Dat hoeft ook niet maar als 365cycle met 250 W in de ene fiets 60 km/u rijdt en in de volgende voor het zelfde vermogen 65 km/u krijgt, weet je wel dat die tweede fiets efficiënter is.
Zeker met een velomobiel kun je dan ook voor lagere vermogens en snelheden wel inschatten dat dat verschil zo ligt. Daar is de (lineaire) rolweerstand heel lang dominant over de (kwadratische) luchtweerstand.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#10
Steeds weer verbaas ik mij erover dat snelheid zo'n belangrijke rol speelt, alsof ze worden aangeschaft voor wedstrijden. Ze worden toch aangeschaft als vervoermiddel in het dagelijks verkeer? 

De opmerkingen hierboven van Hoekie en Wim lijken wat mij betreft te wijzen dat 40 km/h in een normale velomobielrit een hele mooie kruissnelheid is. Dat betekent toch dat snelheidsverschillen bij 60 km/h in het dagelijks gebruik wegvallen? Dat wordt nog sterker als je bedenkt de gemiddelde snelheid nog veel lager ligt. Dan is de snelheidswinst van zoń snelle velomobiel helemaal verwaarloosbaar.  

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , GertBr
#11
(28-Jul-2023, 08:25 AM)Roepers schreef: Steeds weer verbaas ik mij erover dat snelheid zo'n belangrijke rol speelt, alsof ze worden aangeschaft voor wedstrijden. Ze worden toch aangeschaft als vervoermiddel in het dagelijks verkeer? 

De opmerkingen hierboven van Hoekie en Wim lijken wat mij betreft te wijzen dat 40 km/h in een normale velomobielrit een hele mooie kruissnelheid is. Dat betekent toch dat snelheidsverschillen bij 60 km/h in het dagelijks gebruik wegvallen? Dat wordt nog sterker als je bedenkt de gemiddelde snelheid nog veel lager ligt. Dan is de snelheidswinst van zoń snelle velomobiel helemaal verwaarloosbaar.  

Groet,

Marco

De twee standaardvragen die ik van kinderen krijg is: "Hoe snel gaat 'ie?" en "Wat kost 'ie?". De meeste volwassenen hebben teveel schroom om de laatste vraag te stellen. Blijkbaar is snelheid iets elementairs in de mens.

Ik zie in die vergelijkingen waar jij het over hebt wel nooit het argument voorbijkomen dat je een Bülk moet kopen i.p.v. een Snoek L, omdat die een paar km/h sneller is op topsnelheid. Wat ze in die vergelijkingen aantonen is juist het punt dat jij maakt, dat in de dagelijks gebruik de topsnelheid géén argument meer is. Maar om zeker te weten dat het geen argument is, moet je dus wel weten wat de topsnelheden zijn. Dus vindt ik het prettig dat ze dit doen.

Als iemand hier nieuw komt en aangeeft misschien is zo'n ligfiets ook iets voor mij, zie je die jongens (Het zijn altijd weer die mannen en nooit vrouwen) ook direct als eerste vraag stellen: "Wat ga je ermee doen?". Dus zijn ook zij er van overtuigd dat die topsnelheid totaal niet belangrijk is bij de aanschaf.

Ik heb nog mijn eerste velomobiel, maar als ik ooit een nieuwe ga kopen, zal ik ook uitproberen wat de topsnelheid is. Als die topsnelheid beduidend lager is dat wat ik nu fiets, denk ik niet dat ik die fiets ga aanschaffen, want dan zal de gemiddelde snelheid ook duidelijk lager zijn. Het is wel een soort van indicatie wat ik in die fiets kan, die snel te testen is. Hoe de fiets is na 200km is niet iets dat ik in een testrit kan testen.
Antwoord }
#12
Citaat:De opmerkingen hierboven van Hoekie en Wim lijken wat mij betreft te wijzen dat 40 km/h in een normale velomobielrit een hele mooie kruissnelheid is.

Het gebeurt niet zo vaak dat ik meer dan 10km met een kruissnelheid van 40km/u rijd.
Dit gebeurt meestal op het stuk van Elburg naar Dronten. In het gebied waar ik rijd zijn gewoon te veel zijwegen en kruispunten.

Mijn kruissnelheid ligt echter veel vaker rond de 30km/u. Vooral als ik moe ben en die dag veel heb gelopen.

Minder sterke rijders zoals ik zijn dus zeer gebaat bij lichtlopende banden en lichte velomobielen waarmee sterke rijders dus hele hoge snelheden kunnen rijden. Als zij er zo hard mee kunnen rijden, dan kan ik er gewoon heel fijn én met verhoudingsgewijs weinig energie mijn woon-werk-verkeer en mijn tochten mee rijden. Dus ja, ik wil ook graag weten welke vm het snelst en dus vooral het lichtstlopend is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Atrike , Willeke_IGKT , Cygnus , 365cycle , Hoekie , Bobslee
#13
Leuk dat je ook bijdragen levert aan ligfiets&.
En inderdaad iedereen vraagt hoe snel die gaat. Ik wil nog wel eens antwoorden dat op het huidige ogenblik de snelheid nihil is.
Hoe vaker ik lees over testen in Dronten hoe meer het mij ook wel wat lijkt. Maar dan komt Wim met een goed argument, die weggetjes en kruisingen heb je hier ook veel, en dat dan met 60 voorbij te racen. Wel knap van 365cycle dat hij zulke snelheden weet neer te zetten zonder bij station of spoorbaan in de buurt te komen  Tongue .
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
Hoe sneller je gaat, des te meer heeft luchtweerstand in de melk te brokkelen.
Nou kan het heel goed zijn dat je 30km/h rijdt, en de luchtweerstand weinig is ten opzichte van de rolweerstand.

Maar stel je hebt windkracht 5 tegen. Dan is de luchtsnelheid 30 + (29 tot 38)km/h
Dus dan zit je qua luchtweerstand in het gebied waar die behoorlijk meetelt, en heb je dus ook als 'langzame' fietser profijt van een 'snelle' velomobiel.
Antwoord }
#15
(28-Jul-2023, 08:51 AM)datakneder schreef: De twee standaardvragen die ik van kinderen krijg is: "Hoe snel gaat 'ie?" en "Wat kost 'ie?". De meeste volwassenen hebben teveel schroom om de laatste vraag te stellen.


Dat herken ik. Bij een ding dat snelheid uitstraalt vind ik het ook een heel normale vraag.
Meestal was mijn antwoord "bijna twee keer zo hard als een racefiets". Dat klopt niet helemaal maar ik vond het een beter antwoord dan 50, 60 of wat dan ook.

Overigens kreeg ik de laatste jaren steeds vaker de vraag "is het elektrisch?" en na mijn antwoord haakten de meesten af.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#16
(28-Jul-2023, 08:51 AM)datakneder schreef:  "Wat kost 'ie?". 

Bijna net zoveel als een kleine auto, maar dan zonder verzekering en wegenbelasting.

Niels, biodiesel, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#17
(28-Jul-2023, 10:29 AM)Niels van der Wal schreef:
(28-Jul-2023, 08:51 AM)datakneder schreef:  "Wat kost 'ie?". 

Bijna net zoveel als een kleine auto, maar dan zonder verzekering en wegenbelasting.

Niels, biodiesel, van der Wal

"Waarom koop je dan geen auto?"

Omdat deze geen benzine nodig heeft, en ik geen sportschool Smile
Antwoord }
#18
(28-Jul-2023, 08:25 AM)Roepers schreef: Steeds weer verbaas ik mij erover dat snelheid zo'n belangrijke rol speelt, alsof ze worden aangeschaft voor wedstrijden. Ze worden toch aangeschaft als vervoermiddel in het dagelijks verkeer?

Toch is dat niet zo gek, zeker niet als de vraag van een rechtopfietser komt. Zijn snelheid wordt bijna altijd beperkt door het vermogen dat hij kan of wil leveren. Een velonaut is eerder beperkt door de verkeerssituatie. Die gemiddelde rechtopfietser rijdt rond de 20 km/u en dat kost hem 100 W. 25 km/u zou hem 200 W kosten, dat is al best werken en voor de meeste forenzen niet acceptabel. Dus een efficiëntere fiets is voor hem "sneller."
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT
#19
Citaat:Overigens kreeg ik de laatste jaren steeds vaker de vraag "is het elektrisch?" en na mijn antwoord haakten de meesten af.

Daarom rijd ik rond met een sticker achterop de smurfenmuts met de tekst: PedalPower
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , hmplantinga
#20
(28-Jul-2023, 08:25 AM)Roepers schreef: Steeds weer verbaas ik mij erover dat snelheid zo'n belangrijke rol speelt, alsof ze worden aangeschaft voor wedstrijden. Ze worden toch aangeschaft als vervoermiddel in het dagelijks verkeer?
Juist dan is het belangrijk. Het snelheidspotentieel zegt veel over hoe makkelijk je op de weg tussen de auto's kan invoegen, over hoe voorspelbaar je reistijd is en hoe groot je actieradius. Voor een voertuig dat de meeste solo autoritten kan vervangen is dat heel belangrijke informatie.
Ik begrijp dat jij vooral een fietser bent; de mensen die ik stimuleer om in een velomobiel te stappen willen in eerste instantie vooral naar hun werk, en hebben vaak gemeen dat ze fietsen ook minimaal "wel leuk" vinden.

(28-Jul-2023, 08:25 AM)Roepers schreef: De opmerkingen hierboven van Hoekie en Wim lijken wat mij betreft te wijzen dat 40 km/h in een normale velomobielrit een hele mooie kruissnelheid is. Dat betekent toch dat snelheidsverschillen bij 60 km/h in het dagelijks gebruik wegvallen? Dat wordt nog sterker als je bedenkt de gemiddelde snelheid nog veel lager ligt. Dan is de snelheidswinst van zoń snelle velomobiel helemaal verwaarloosbaar.
Ik heb even een deja vu uit het Bülk/Milan topic, maar komt ie nog een keer:
Als je 30 km/h rijdt bij 20 graden heb je de rolweerstand en luchtweerstand van die snelheid te overwinnen. Bij dat tempo is de rolweerstand met een velomobiel nog aanzienlijk. Ga je 60 km/h rijden bij dezelfde omstandigheden, dan heb je 2x zoveel vermogen nodig om de rolweerstand te overwinnen, en 8x zoveel vermogen om de luchtweerstand te overwinnen.
Ga je nu weer 30 km/h rijden met 20 graden en met 4 Beaufort tegenwind (recht van voren), dan ben je bezig de rolweerstand van 30 km/h te combineren met de luchtweerstand van 60 km/h (30 extra van de windsnelheid).

Hoe een fiets zich gedraagt bij hoge snelheid zegt dus veel over hoeveel harder je moet trappen als het hard waait. Hoe die zich gedraagt op nat en/of slecht wegdek zegt iets over hoeveel harder je moet trappen bij regen en/of in de winter; bij de QV is de rolweerstand bijvoorbeeld merkbaar hoger.

Wat ik probeer te doen is ondervinden hoe efficiënt de aandrijflijn is, wanneer de rolweerstand fors toeneemt, en wanneer de luchtweerstand fors toeneemt.

M'n vriendin heeft dus wel degelijk wat aan tests en tuningtips van gasten die 80+ rijden met een Milan SL; zij kon gewoon 30 blijven rijden in haar eerste 100+, tegen 4 Bft wind in. Met een DF was haar dat niet gelukt.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Hardloper , Willeke_IGKT , Hoekie
#21
Kan ik als Snoek rijder niet achterblijven  Shy

Vergelijken met een andere VM kan ik niet, dit is mijn eerste VM en ik heb ook niet proefgereden in andere modellen (of zelfs maar ligfietsen...) 

In juli 2022 heb ik een proefrit gemaakt, 72km / 2h10m vanuit Dronten door Biddinghuizen en Elburg en onderlangs Kampen weer terug naar Dronten. De verwachte ellende met grote draaicirkel en weinig bodemspeling was eigenlijk geen issue (het zijn IMO wel de zwakke plekken). Het was vooral erg fun en ook comfortabel. Dat laatste was de aanleiding voor mijn interesse in "iets liggends"; lange afstanden fietsen is wel een passie maar de lichamelijke ongemakken boven de 400km kan me gestolen worden. Na de 2e keer drie maanden last van cyclist's palsy (dove pinken/ringvingers) heb ik besloten geen afstanden boven de 600km meer te rijden op een normale fiets.

Anyway, bij terugkomst van de proefrit een Snoek besteld. Redelijk standaard maar met 155mm Rotor cranks en Lupine SL AF lamp en een racekap (voor in de natte/koude maanden) met extra ventilatie.

Op 11 april was het dan zover en kon ik mijn Snoek naar huis rijden. In de afgelopen 3 1/2 maand heb ik er in 17 ritten  5930km mee afgelegd. Een voor/nadeel van brevetten rijden in een velomobiel: je moet naar/van de start fietsen (de besteleend is net te klein om de Snoek mee te vervoeren  Big Grin)

In eerste instantie zaten er harde (rode) veren in en kon de Snoek erg listig zijn op klinkerwegen, met een achterwiel wat alle kanten opsprong. Ook "gewoon" slecht wegdek was niet fijn. Nu er zachte veren in zitten en 4mm breder rubber achter is het ok. Glad asfalt gediend de voorkeur (geldt denk ik voor elke VM) want scheelt veel in snelheid maar de vullingen trillen niet meer uit m'n kiezen.

Intermezzo: ik pas dus precies in de "gewone" Snoek. 1m75 lang, 78cm binnenbeenlengte, 40cm brede schouders tussen de schuifdeuren en 60kg zwaar (te licht voor de harde veren dus). Het is voor mij één van de charmes van de Snoek, voelt als een maatfiets en ziet er (zeer subjectief...) een stuk eleganter uit dan andere velomobielen. Door twee extra gaatjes te boren kan de zitting nog een centimeter naar voren en de achterkant heb ik maximaal laag (zo platliggend mogelijk dus); in ontspannen toestand heb ik nog +/- centimeter ruimte bij de schouders, maar ik kan me ook makkelijk schrap zetten wat met name handig is als je over oneffenheden als boomwortels, verkeersdrempels etc heendendert.

Op de vraag "hoe hard gaat'ie" antwoord ik altijd dat ik op mijn gewone fiets rond de 25 km/u fiets en in de Snoek met dezelfde inspanning rond de 35 km/u. Eén van de verschillen van een VM met een gewone fiets: het kost meer moeite om op snelheid te komen maar maakt het de moeite waard omdat het minder inspanning kost om op (hogere) snelheid te blijven fietsen. Betekent wel dat ik moet gaan trainen op maximaal vermogen voor 1 - 2 minuten. Zonder hulp van de zwaartekracht krijg ik de Snoek op 50km/u en dan moet ik uithijgen. Maximum berg-af 82km/u, geen problemen met instabiliteit maar voor mij houdt het hier wel op. Ook geen problemen gehad met stabiliteit toen ik bij windkracht 4+ hoge bruggen over de rivieren over moest. 

Tot nog toe heeft de Snoek me gebracht wat ik had gehoopt: geen lichamelijke issues na een lang brevet (vorige maand "Rondom Luxemburg" van 1000km gereden, plus in totaal 500km heen/terug) en meer lol in lange "saaie" stukken want juist daar nodigt een VM uit om je toch eens extra in te spannen. Er zit ook verrassend veel ruimte in, een compacte kampeeruitrusting kan ik prima kwijt; voor een echte vakantie moet ik nog iets bedenken om ook de ruimte voor de wielkasten te kunnen gebruiken.

Enige waar ik nog mee aan de pruts moet is de elektrische installatie. Ik gebruik een 20Ah USB powerbank als voeding met een USB-C trigger om 12V te krijgen (met max 3A). Werkt op zich prima, maar als ik de knipperlichten gebruik dan gaat de koplamp uit  Confused Niet specifiek voor de Snoek, op het Duitse forum zijn er meer mensen die een vergelijkbaar gedrag hebben met de Lupine.

[Afbeelding: snoek-plaatje.jpeg?rlkey=dxmd7206bs52aur...qzk8&raw=1]
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
#22
@Tegelfanaat : welke banden heb je vooraan en achterop liggen ? Graag merk, type en breedte  Big Grin
Tanx !
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Werd geleverd met 28mm Continental Contact Speed voor en Continental Ultra Sport 28mm achter en daar heb ik dus ruim 5k mee gereden. Banden zien er nog goed uit, als ik mee door zou rijden dan zou ik de voorwielen omwisselen om op de onversleten "andere kant van het midden" te rijden.

De laatste 500km heb ik voor 32mm Continental Contact Urban en Specialized S-Works Turbo T2/T5 30mm achter (valt 32mm breed op nieuwe fancy velg). Oh, en sinds 500km "Ridenow" TPU binnenbanden van aliexpress. Momenteel alles op 5.5 bar en ik overweeg 5 bar (ter vergelijking, op mijn randonneurfiets rij ik momenteel met GP5000 in 32mm op 3 / 3.5 bar).

Geen dramatisch verschil dat ik kan merken, behalve dat de CCS duidelijk minder grip heeft dan de CCU bij flink remmen op nat wegdek.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
#24
(28-Jul-2023, 04:37 PM)Tegelfanaat schreef: Na de 2e keer drie maanden last van cyclist's palsy (dove pinken/ringvingers) heb ik besloten geen afstanden boven de 600km meer te rijden op een normale fiets.

Die zin raakt mij. 
600 km is voor mij het totaal voor 6 weken in de Strada en voor 6 maanden toen ik nog met de trein naar het werk ging. Dat in een tocht.... Geen wonder dat de handen er niet blij mee waren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Die GP5000 werkt ook goed onder je Snoek Tegelfanaat!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#26
Een combinatie van erg slecht wegdek, vermoeidheid waardoor je toch op je handen gaat leunen ipv je core te gebruiken en teveel uren op een dag (we hebben het over Londen-Edinburgh-London, 1420/1510km in ~ 4 1/2 dag).

Een 600km brevet op de gewone fiets is voor mij wat kleine ontstekingen (haarzakjes) bij de zitbotjes, gevoelige handen en zere schouders/nek. En het duurt wel een week voordat ik in prasarita padottanasana weer met m'n hoofd de vloer raak  Wink

Ik wil in 2025 LEL in de Snoek gaan rijden en ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. Het ruwe wegdek en de vele potholes plus de vaak felle klimmetjes en afdalingen waar je moet remmen maakt LEL denk ik minder "geschikt" voor een VM (zeker eentje met dunne bandjes) dan Parijs-Brest-Parijs. Die overigens over drie weken in de agenda staat  Smile
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Fietsbennie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM