ligfietsers.nl

Volledige versie: Banden, banden en nog eens banden
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Het leek mij wel leuk om eens een topic over één van de(/mijn) meest favoriete onderwerpen te openen.

Mijn XS werd in januari 2013 afgeleverd met Durano's 28-406. Daar heb ik een paar weken mee rondgereden, daarna heb ik ze vervangen door GreenGuards 40-406. Reden: te vaak een lekke band met de Durano's. Max. 200km mee gereden.

Met de GreenGuards heb ik in totaal ongeveer 16.000km gereden. Prima band, redelijk comfortabel, maar het is niet één van de snelste banden.
Er waren drie onderbrekingen.

Onderbreking 1: 
Ik wilde de Durano+ 28-406 gaan proberen. Ik hoorde/las goede verhalen over deze band. 
Dat viel mij uiteindelijk een beetje tegen. Een stuk minder comfort en de snelheid viel mij ook tegen. 
Grote voordeel: de stuuruitslag. Met smallere banden heb ik een veel kleinere draaicirkel. 
Max. 200km mee gereden.

Daarna heb ik de oude GreenGuards er weer onder gegooid.

Onderbreking 2:
De enorme draaicirkel met de GreenGuards begon mij toch wel enorm te storen. Toen heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering de Marathon + (2104-uitvoering) 35-406 gekocht. Mij was verteld dat deze uitvoering een stuk soepeler is en ook veel minder rolweerstand heeft dan de oudere versies.
Soepeler klopt, minder rolweerstand dan de oudere versies zal vast wel kloppen, maar duidelijk meer dan de GreenGuards. De kleinere draaicirkel beviel mij wel heel goed. 
Toch nog ruim 2000km mee gereden. Ze liggen nu onder de E-Mango van mijn vrouw.

Daarna heb ik de nog weer iets oudere GreenGuards er weer onder gegooid.

Onderbreking 3:
Voor de winter van 2016 wilde ik de Continental Contact II eens uitproberen. Ik had gelezen dat er een aantal DF-rijders met deze band rondrijden en er ook tevreden over waren. Deze band vond ik uiteindelijk toch niet heel snel. Nauwelijks verschil met de GreenGuards. Accelereren gaat makkelijker, maar de GG zijn iets makkelijker op snelheid te houden. 
Ook hier heb ik ongeveer 2000km mee gereden. Ik reed er helaas toch iets te vaak lek mee.

Daarna heb ik de nu toch echt wel redelijke oude GreenGuards er maar weer onder gegooid.

Afgelopen woensdag ben ik naar Dronten gereden en heb de GreenGuards vervangen door Schwalbe One banden. In de binnenbanden zit Bike-On dat de eventuele lekken efficiënt moet gaan dichten.
Voor uitleg: kijk op de site van velomobiel.nl 

Op mijn blog staat het verhaal over deze banden. Er staan een paar leuke en interessante reactie onder van andere vm-rijders die al ervaring met deze banden hebben.

https://roeifietsen.blogspot.nl/2017/04/...4611939921
Een topic over banden, het kon natuurlijk niet uitblijven....

Over de One's had ik al een reactie op je blog gepost. Ik ben erg tevreden over dat bandje, een blijvertje wat mij betreft.

Onder mijn Questen was lange tijd de Perfect Moirree de band waar ik steeds weer op teruggreep. Niet supersnel, maar veel grip (zeker zijdelings), lekbestendig, slijtvast en redelijk goedkoop. Ik weet dat over dat lekbestendigheid de meningen sterk verdeeld zijn, maar ik reed er zelden tot nooit lek mee.
Onder de Questen heb ik ook Kojak's en Durano+ gehad, maar bij beide banden reed ik binnen de kortste keren (minder dan 500km) de wangen aan flarden. Ik denk dat dat veel te maken heeft met mijn rijstijl en de beperkte draaicirkel van de Quest, waardoor ik nogal eens de zijkant van een fietspad meepakte. Verder vond ik beiden niet direct sneller dan de PM's.
Laatste band die ik op mijn Quest gehad heb was de Shredda. Eigenlijk vind ik die band wat te breed voor de Quest, maar aangezien velen er enthousiast over waren, heb ik ze toch eens geprobeerd. In vergelijking met de PM een snelle band, ik herinner me dat toen ik ze er net onder had, dat ik het gevoel had alsof ik e-assist had. Maar naarmate ik er wat meer km's mee gereden had, begon ik steeds vaker lek te rijden. 

Mijn DF heb ik laten afleveren met One's. Ik rijd met gewone butyl binnenbanden (6A), zonder antilekvloeistof. Daarmee de hele winter meegereden en de eerste 2000km niet lek gereden. Ik heb er offroad mee gereden, over weggetjes waar alleen maar puin/gruis lag. Ik heb er op natte en halfnatte wegen mee gereden, geen centje pijn. Maar helaas na ±2000km een noodstop moeten maken waarbij ze blokkeerden en toen kon je door het canvas de binnenband zien zitten. Wonder boven wonder nog een 300km zo door kunnen rijden waarna binnen een week tijd eerst links met een korte harde plof afscheid nam en daarna rechts.

Ik heb de One's vervangen door Pro-One's. De reden voor Pro-One's is dat je die tubeless zou moeten kunnen rijden en daarvoor had ik nog spullen liggen en was wel benieuwd hoe tubeless in de praktijk uitpakt. Helaas lukt het me niet de banden er tubeless op te krijgen, dus dat projectje zet ik voorlopig maar in de ijskast. Echt meters heb ik nog niet gemaakt met de Pro's, dus hoe ze verhouden tot de One's kan ik nog niet zeggen.

Oh, bovenstaande gaat alleen over de voorbandjes. Voor de achterband kies ik eigenlijk steeds een Kojak.
Ik zal wel een vreemde eend in de bijt zijn, maar ik blijf trouw aan de Marathon Plus banden.
Deze banden ontdekt tijdens een meerdaagse fietstrip en daarna op vrijwel al m'n fietsen deze banden gehad.
Oke, misschien zwaarder en trager en moeilijker te monteren (maar dat laatste hoeft niet vaak  Cool ) maar wel betrouwbaar.

Ik vind het alleen jammer dat de Marathon Plus Tour niet in 20" versie is. Vind ik een ideale "winterband" voor deze regio.
En over banden testen gesproken:

http://americangg.net/tb-01-tire-jump/

(via vrijdagbericht ligfiets.net)
De Marathon Plus Tour heb ik onder de Seiran liggen.

Ach ja, die lagen er al onder.

Ik wil eigenlijk helemaal geen snellere banden, ik wil vooral lichtlopende banden, zodat ik met weinig energieverbruik toch op de plaats van bestemming aankom.

Het gaat om mijn woon-werk-verkeer-fiets en die moet gewoon licht lopen.

Als ik veel energie wil verbruiken, dan pak ik de Roeifiets wel ;-)
(01-May-2017, 06:32 AM)Frank schreef: [ -> ]Ik zal wel een vreemde eend in de bijt zijn, maar ik blijf trouw aan de Marathon Plus banden.
Deze banden ontdekt tijdens een meerdaagse fietstrip en daarna op vrijwel al m'n fietsen deze banden gehad.
Oke, misschien zwaarder en trager en moeilijker te monteren (maar dat laatste hoeft niet vaak  Cool ) maar wel betrouwbaar.

Dan ben ik ook een vreemde eend in de bijt. Het is gewoon zorgeloos fietsen en dat bevalt mij uitstekend.
(01-May-2017, 07:25 AM)Roepers schreef: [ -> ]Dan ben ik ook een vreemde eend in de bijt. Het is gewoon zorgeloos fietsen en dat bevalt mij uitstekend.

Precies, banden er op leggen en fietsen maar tot ze ooit eens versleten zijn. En geen zorgen over vuil, glas, scherpe steentjes, etc...  Big Grin
Het zeer snel scheuren van de wangen van de voorbanden bij een velomobiel komt omdat dit vouwbanden zijn. Voor mij altijd draadbanden voor en nooit een probleem.

Voor de soort banden nog geen vaste keus. De remweg is voor mij ook van belang; de winterbanden hebben een duidelijk langere remweg dan de zomerbanden. Ik heb er echter nog geen test voor gezien.

Niels, Idea , van der Wal
Winterbanden op een warm droog wegdek missschien. Maar met zomerbanden op een nat koud / bevroren wegdek... dan wil je toch die winterband.
(02-May-2017, 07:57 PM)Coen__ schreef: [ -> ]Winterbanden op een warm droog wegdek missschien. Maar met zomerbanden op een nat koud / bevroren wegdek... dan wil je toch die winterband.


Zelfs met de auto ben ik gestopt met dat zomer-/winterbanden gedoe.



Ook onder de Roeifiets liggen zomer en winter dezelfde banden. Gaat prima. Voor een Durano en achter een Marathon Racer.

Onder de XS had ik GreenGuards, nu liggen er Ones onder. Achter heb ik ook onder de XS een Marathon Racer.
Op de ligger wissel ik ook niet, maar bij de velomobiel zijn winterbanden erg handig. Door het profiel heb je grip op sneeuw en ijs; en zeker als het glad is zijn winterbanden onder een velomobiel veiliger. Het zijn omstandigheden waarbij ik liever niet op de ligger fiets.

Een paar jaar geleden vroor het nog lang in de winter. Door de winterbanden kon ik met mijn Quest over de schaatsbaan te Loosdrecht. Het was een heerlijke tocht.

Niels, over water fietsen, van der Wal







Ook onder de Roeifiets liggen zomer en winter dezelfde banden. Gaat prima. Voor een Durano en achter een Marathon Racer.
(06-May-2017, 07:29 AM)Niels van der Wal schreef: [ -> ]Op de ligger wissel ik ook niet, maar bij de velomobiel zijn winterbanden erg handig. Door het profiel heb je grip op sneeuw en ijs; en zeker als het glad is zijn winterbanden onder een velomobiel veiliger. Het zijn omstandigheden waarbij ik liever niet op de ligger fiets.
Een paar jaar geleden vroor het nog lang in de winter. Door de winterbanden kon ik met mijn Quest over de schaatsbaan te Loosdrecht. Het was een heerlijke tocht.
Niels, over water fietsen, van der Wal

Ook onder de Roeifiets liggen zomer en winter dezelfde banden. Gaat prima. Voor een Durano en achter een Marathon Racer.

Niels, jij quote onder de tekst. Als je hier op 'het wolkje antwoord' klikt, dan komt de tekst waar je op reageert boven jouw reactie.

Ik heb trouwens ook echte winterbanden met spikes. Nog nooit nodig gehad  Wink
(05-May-2017, 01:01 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]
(02-May-2017, 07:57 PM)Coen__ schreef: [ -> ]Winterbanden op een warm droog wegdek missschien. Maar met zomerbanden op een nat koud / bevroren wegdek... dan wil je toch die winterband.


Zelfs met de auto ben ik gestopt met dat zomer-/winterbanden gedoe.



Ook onder de Roeifiets liggen zomer en winter dezelfde banden. Gaat prima. Voor een Durano en achter een Marathon Racer.

Onder de XS had ik GreenGuards, nu liggen er Ones onder. Achter heb ik ook onder de XS een Marathon Racer.

Dan ga je in de winter dus ook Duitsland niet meer in met de auto?
Ik heb tot nog toe ook nooit fietsbanden per seizoen gedaan. Ik rijdt al jaren op de Marathon (Greenguards) banden en op een andere fiets met Marathon Plus. Voordat je de tijd van het wisselen en plakken eruit gehaald hebt door een hogere snelheid...
Mocht het nog een keer goed gaan vriezen dan zie ik mezelf nog wel rondrijden met drie van die Schwalbe Marathon Winter 42-406 banden op de Mango.
Die heb ik hier ook nog liggen voor de Mango van mijn vrouw.

Ik heb er zelf ééntje van 26" liggen voor de XS.
Ligt het nou aan mij. Kennelijk een Hot topic die banden. Als niet velomobieler, heb ik eigenlijk weinig toe te voegen omdat ik met ongeveer 4000 km per jaar en 3 fietsen nu eenmaal niet veel ervaring met verschillende banden kan opdoen als simpele ligfietser. Die banden slijten namelijk zo langzaam dat ik me we eens afvraag of die bandenmakers wel geld kunnen verdienen. Kennelijk wel maar niet aan mij.
Ik gebruik overigens Continental Grand Prix en Schwalbe Durano (weinig verschil) en Marathon Plus. De laatste lijken trager maar ja, de wind is nog altijd mijn grootste probleem ongeacht de band. Dat is waarom de velomobielers er maar niet over uit gepraat raken waarschijnlijk. Wind is voor hun een minder groot probleem.
Ligfietsers die op hun tweewieler racen, wisselen ook vaker van banden.

Onder mijn tweewieler/Roeifiets heb ik ook gewisseld, maar dat was vooral vanwege lekke banden. Ik had eerst de Primo Comet, nadat ik bij twee achterbanden veel lekke banden had gehad ben ik overgestapt op Marathon Racers VOUWbanden.
Bij de achterband leek het alsof er 'plastic/kevlar' stukjes/sprietjes naar binnen prikten. Heel vreemd.

Onder mijn andere tweewieler liggen Marathon+ Tour banden. Zeer degelijk, maar ook niet snel.

Onder de XS heb ik nu de One gelegd, ik ga opeens 5km/u harder dan met de GreenGuards. Dat betekent echter ook dat ik met minder inspanning nu dezelfde afstand kan afleggen.
Het gaat dus niet altijd om harder, maar ook om de inspanning die het kost.
Dit weekend heb ik de schwalbe stelvio banden op mijn Raptobike Lowracer door voor een Greenspeed Scorcher 120 en achter een nog nooit gebruikte specialized fatboy. Voordat ik de wissel uitvoerde heb ik een paar uitrolproeven met mijn fiets gedaan. Vanaf 20km/u uitrollen kwam ik 220 meter ver op redelijk glad asvalt. Toen heb ik de achterband (stelvio 8 bar) vervangen door de specialized fatboy (7,5 bar). Dit bleek geen verbetering te geven. Ik kwam weer 220 meter ver. Volgens oude testen op internet zou de fatboy 10 watt minder verbruiken. Een oorzaak van het teleurstellende resultaat zou de uitgedroogte zijkant van de band kunnen zijn. Het is een ongebruikte 15 jaar oude band.

Na deze test heb ik de Stelvio (8,5 bar) voorband vervangen door de Greenspeed Scorcher 120 (7 bar). Dit had wel duidelijk een positief effect. De uitrol afstand ging gemiddeld omhoog naar 255 meter. Volgens de uitrol proeven op de site van Wim Schermer is de Greenspeed de snelste 20 inch band die er te koop is. Nu afwachten hoe de lekbestendigheid is.

Mijn Thijs 240 heeft voor een grote 20 inch (451) Schwalbe ultremo zx (9bar) en achter 28 inch continental grandprix 4000 IIs (8,5 bar). Deze komt bij de uitrolproeven 280 meter ver.

Mijn Hurricane met voor en achter 20 inch schwalbe marathon race (6 bar) komt gemiddeld 200 m ver bij de uitrolproeven.
(07-May-2017, 08:14 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ligfietsers die op hun tweewieler racen, wisselen ook vaker van banden.

Onder mijn tweewieler/Roeifiets heb ik ook gewisseld, maar dat was vooral vanwege lekke banden. Ik had eerst de Primo Comet, nadat ik bij twee achterbanden veel lekke banden had gehad ben ik overgestapt op Marathon Racers VOUWbanden.
Bij de achterband leek het alsof er 'plastic/kevlar' stukjes/sprietjes naar binnen prikten. Heel vreemd.

Onder mijn andere tweewieler liggen Marathon+ Tour banden. Zeer degelijk, maar ook niet snel.

Onder de XS heb ik nu de One gelegd, ik ga opeens 5km/u harder dan met de GreenGuards. Dat betekent echter ook dat ik met minder inspanning nu dezelfde afstand kan afleggen.
Het gaat dus niet altijd om harder, maar ook om de inspanning die het kost.

55 ipv 50 km/h?

Welke band precies? De Schwalbe One 28-406?
Klopt, die liggen nu 's zomers ook onder de DF.

Worden echter niet meer gemaakt.


Een alternatief zou de volgende kunnen zijn: Continental Contact Speed 28-406

Veel goedkoper. De One's kosten rond de €40,- De Speed kost €12,-


Exclusief verzendkosten zelfs €11,13
https://www.bike-components.de/en/Contin...re-p52542/



De Speed is ook een snelle band. Een fractie langzamer dan de One, maar toch snel.
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen met de contact speed. De 28-406 grand prix is nergens meer te koop.

Het zou fijn zijn als er nog een snelle 20 inch band te koop is.
De schwalbe One 28-406 wordt niet meer gemaakt, maar de Pro One in dezelfde maat nog wel. Ik heb beide en merk geen verschil tussen de beide types. De Pro's zou je tubeless moeten kunnen gebruiken, maar ik krijg dat niet voor elkaar. De Pro is dacht ik wel nog weer duurder dan de gewone One.

Ik was erg fan van (Pro) Ones maar ben overgestapt naar Durano (plus). Reden is dat de One's mij te snel versleten, al helemaal als ik eens een noodstop moest maken. Het is een paar keer voorgekomen dat ik in 1x remmen door het canvas heen ging. Toen werden de (pro) One's mij een beetje te duur.
Daarnaast had ik de afgelopen winter heel erg veel lekke banden met de One's. Herinner me een rit met 4x lek waarna ik voor het eerst sinds lang weer eens langs de weg moest gaan staan plakken. Vreemd genoeg reed ik de winter daarvoor niet noemenswaardig meer lek op de One's.
De Durano's doen het tot op heden wat mij betreft een stuk beter. Gaan zelden lek, slijtvaster en merk eigenlijk nauwelijks verschil in snelheid. En ze zijn ook goedkoper dan de One's. Wel jammer dat de Durano Plus in 406 ook uit productie is genomen.

Verder ben ik ook benieuwd naar de bevindingen met de Contact Speeds.
Daar heb je gelijk in, er zijn nog veel meer interessante banden. Ik reageerde met mijn DF in gedachten: daar passen alleen smalle banden onder. Zo uit mijn hoofd houdt het op bij een 35mm Kojak. Alles wat breder is, loopt vast in de wielkasten.
Maar als je daar niet aan gebonden bent, is er natuurlijk volop andere keuze.
(05-Sep-2018, 06:08 PM)Johan. schreef: [ -> ]Daar heb je gelijk in, er zijn nog veel meer interessante banden. Ik reageerde met mijn DF in gedachten: daar passen alleen smalle banden onder. Zo uit mijn hoofd houdt het op bij een 35mm Kojak. Alles wat breder is, loopt vast in de wielkasten.
Maar als je daar niet aan gebonden bent, is er natuurlijk volop andere keuze.

En dat is dus de reden dat ik nog steeds een Strada rijdt. Ik wil graag dikke banden kunnen rijden, en dat schijnt bij al die andere velomobielen al problemen bij het sturen te geven, en bij sommigen passen ze per definitie niet in de wielkasten. 

Roef, die nog steeds heel blij is met zijn F Lites en Gocycles  Smile
Hier moet ik ook een keertje naar kijken voor mn quest. Die vind ik ietwat tegenvallen qua snelheid eigenlijk en dat zou best weleens aan de banden kunnen liggen.

Voor liggen er schwalbe marathons op. Mogelijk marathon plus (weet ik zo 123 niet zeker). Achter ook marathon, mogelijk de Plus, de versie geschikt voor e-bikes.

Naar aanleiding van de pendeltest, overweeg ik over te stappen op Almotions en de F-lites/Gocycles.
Ben alleen wel benieuwd naar de lekbestendigheid daarvan en -een van de redenen dat ik ze nog niet heb gekocht- hoe makkelijk het is om de achterband te vervangen :/ Dat is allemaal nieuw voor mij bij een quest.
Achterband vervangen gaat hetzelfde als de voorband. Vooral bij een Quest.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32