Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bergsnek vs. normale snek
#1
Vandaag kwam er iemand voor een proefritje oo mn Thys 209.  Die mag evt. weg, dus staat voor veel euro's op marktplaats.

Nu zit op mijn 209 de grootste snek en klaarblijkelijk viel die niet erg in de smaak bij haar. Die moest dus vervangen worden.

Kennelijk zit daar dus een nadeel aan, terwijl ik niet echt een nadeel kan bedenken? Je hebt echt ruim voldoende schakelmogelijkheden. En volgens mij toch ook  exact dezelfde als met de standaardsnek? Juist meer, toch?

Heel duidelijk was ze er niet over. Dus vraag ik het maar hier.  Wat is er zoveel anders aan de bergsnek dat je deze zou willen vervangen door een standaardsnek?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Met een bergsnek schakel je iets sneller naar een lichter verzet of zwaarder verzet.
Net zoals een steilere cassette vergeleken met een vlakke cassette bedoel ik dus.
De snek is namelijk net zo breed, maar het verzet kan veel lichter dan de gewone.
Derk heeft dit verzet trouwens speciaal ontwikkeld voor de minder sterke medemens.

Het schakelen moet dus iets preciezer, maar in de praktijk denk ik dat je het verschil niet of nauwelijks merkt.

Je kunt namelijk de revolver ook gewoon maar een paar tandjes schakelen en dan is er nauwelijks verschil qua verzet.

Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat de bergsnek zwaarder is, maar dat scheelt misschien 250gram. Maximaal.

Oh ja, het kan natuurlijk ook esthetisch minder mooi gevonden worden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dat bedoelde ik dus. Qua verzet kun je dus exact hetzelfde schakelen en is er dus geen reden om die snek te vervangen in een kleinere. Dat ie verder onnodig is in het vlakke Nederland, dat snap ik. Het moet wel erg steil zijn, wil je de bergsnek nodig hebben.

Maar ze was nogal stellig.. dat ie toch heel anders was. Of ik b2greep het verkeerd, kan ook.

Thysje blijft dus nog even hier. Al gaat ie mogelijk emigreren naar Oostenrijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik vind de bergsnek op de Posbank en de Holterberg toch wel heel prettig.

Misschien kan het ook wel met een gewone, maar nu lukt het mij sowieso.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Kan het zijn dat de aandrijfkabel bij een bergsnek eerder tegen de geleiderol aanloopt? Ik meen mij te herinneren dat Derk Thijs hier eens een opmerking over heeft gemaakt dat dit bij mij het geval is. Eens in de paar jaar moet ik de geleiderol vervangen. Wellicht dat dit bij een “gewone” snek niet nodig is?
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Dat is eigenlijk alleen als je langzaam roeit of heel licht.

Maar je hebt wel gelijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(24-Apr-2021, 08:41 PM)Wim -de roetsende schreef: Dat is eigenlijk alleen als je langzaam roeit of heel licht.

Maar je hebt wel gelijk.

Ondanks dat ik redelijk snel roeifiets met een vrij normaal ritme, raak ik toch regelmatig de rol. Daar was Derk Thijs ook verbaasd over. Misschien heeft het ermee te maken dat ik een erg lange slag maak. Ik heb de langste boegspriet en mijn stuur staat erg hoog. Dat is normaal voor mensen boven de 2 meter, maar ik ben slechts 1.93  Smile . Vermoedelijk zou de afgehaakte koper dit “probleem” niet hebben gehad.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Met een lange slag naar voren wordt het verzet juist zwaarder en zit je meer middenop de snek, maar juist niet op het 'berg-gedeelte'. Dan raak je dus sowieso het rolletje niet.

Wel als je je benen maximaal terughaalt, dan zou je met de kabel het rolletje kunnen raken, omdat dan het verzet op z'n lichtst is.

Ik raak alleen het rolletje als ik rustig en licht roei. Zodra de snelheid boven de 25km/u komt echt nooit meer. Boven de 20km/u nog soms
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Denk dat ze het voornamelijk als argument gebruikte om de prijs te kunnen verlagen. Dr moest ook heel erg veel vervangen worden volgens haar en de geschatte 15dkm was ook wel veel. Na wat rekenen, zou ze de helft van de vraagprijs ervoor willen geven.

De schwalbe kojak had ook al zo weinig profiel. Net als de primo comet voorband, die idd nauwelijks profiel meer had.

Prima hoor, ga maar op de wachtlijst bij Derk Wink







Soms klapperde ie trouwens wel, maar dat was nu niet het feval.

Opnieuw kabel en elastiek opleggen en het was opgelost.


Overigens kan het zijn dat ik de verkeerde kabels erop heb liggen. Weet de juiste lengte niet meer en had er nog meerdere liggen van eerdere 222's.

Grootste snek, middellange boegspriet en thys209. Wat is de lengte van de dyneemakabel?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Zoals mijn broer schrijft in zijn Marktplaats advertenties:

"Afdingen naast de fiets wordt niet op prijs gesteld."

Je biedt, je wordt op basis van dat bod uitgenodigd en je koopt voor dat bedrag of je koopt niet.
Groot gelijk om niet aan deze persoon te verkopen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#11
(25-Apr-2021, 03:49 PM)ZoefZoef schreef: Denk dat ze het voornamelijk als argument gebruikte om de prijs te kunnen verlagen. Dr moest ook heel erg veel vervangen worden volgens haar en de geschatte 15dkm was ook wel veel.  Na wat rekenen, zou ze de helft van de vraagprijs ervoor willen geven.

De schwalbe kojak had ook al zo weinig profiel. Net als de primo comet voorband, die idd nauwelijks profiel meer had.

Prima hoor, ga maar op de wachtlijst bij Derk Wink



Grootste snek, middellange boegspriet en thys209. Wat is de lengte van de dyneemakabel?

Was het niet toevallig de dochter van Gerrit Texel? Hij reageerde op mijn advertentie van de neuspijp met de vraag of ik de 209 wilde verkopen voor een redelijke prijs. Daarna suggereerde hij dat €2200,- wel een redelijke prijs was  Big Grin 


Ik heb een korte spriet. Een S.

Gewoon Derk even mailen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(25-Apr-2021, 05:12 PM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Apr-2021, 03:49 PM)ZoefZoef schreef: Denk dat ze het voornamelijk als argument gebruikte om de prijs te kunnen verlagen. Dr moest ook heel erg veel vervangen worden volgens haar en de geschatte 15dkm was ook wel veel.  Na wat rekenen, zou ze de helft van de vraagprijs ervoor willen geven.

De schwalbe kojak had ook al zo weinig profiel. Net als de primo comet voorband, die idd nauwelijks profiel meer had.

Prima hoor, ga maar op de wachtlijst bij Derk Wink



Grootste snek, middellange boegspriet en thys209. Wat is de lengte van de dyneemakabel?

Was het niet toevallig de dochter van Gerrit Texel? Hij reageerde op mijn advertentie van de neuspijp met de vraag of ik de 209 wilde verkopen voor een redelijke prijs. Daarna suggereerde hij dat €2200,- wel een redelijke prijs was  Big Grin 


Ik heb een korte spriet. Een S.

Gewoon Derk even mailen.

Haar bod kwam daar niet eens in de buurt Smile

Het is nu Derk gestopt is letterlijk wat de gek ervoor geeft. En ik heb hoog ingezet, daar ben ik gewoon eerlijk in. Heb zelfs de prijs verhoogd. Want: mag weg, hoeft niet weg. Maar als ie weg is, moet ik wel budget hebben er een terug te kopen zonder alteveel opleg zodra ik dat wil. 

Oorspronkelijk had ik m te koop gezet omdat ik een fraaier, blauw exemplaar had gezien aan de andere kant van de oceaan waar ik wel interesse in had. Mja, die is inmiddels al verkocht dus de noodzaak tot verkoop is er niet meer. Telt ook ook mee in de prijs.
Antwoord }
#13
(25-Apr-2021, 10:47 AM)Wim -de roetsende schreef: Met een lange slag naar voren wordt het verzet juist zwaarder en zit je meer middenop de snek, maar juist niet op het 'berg-gedeelte'. Dan raak je dus sowieso het rolletje niet.

Wel als je je benen maximaal terughaalt, dan zou je met de kabel het rolletje kunnen raken, omdat dan het verzet op z'n lichtst is.

Ik raak alleen het rolletje als ik rustig en licht roei. Zodra de snelheid boven de 25km/u komt echt nooit meer. Boven de 20km/u nog soms

Ik denk dat ik na elke slag mijn benen maximaal terughaal inderdaad ..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
@PietAndringa: 
Heb je al zo'n klem om het begin van de spriet als bescherming; om te voorkomen dat door te grote krachten daar kleine scheurtjes ontstaan?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(26-Apr-2021, 05:59 AM)Wim -de roetsende schreef: @PietAndringa: 
Heb je al zo'n klem om het begin van de spriet als bescherming; om te voorkomen dat door te grote krachten daar kleine scheurtjes ontstaan?

Mijn boegspriet heeft twee keer kleine scheurtjes gehad. De laatste keer heeft Derk de boegspriet vastgelijmd, daarna geen scheurtjes meer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Wat voor Snek is die van 250 mm? Ik zag op de factuur dat de Snek die op mijn toekomstige Roets 250mm is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(08-Jul-2024, 04:47 PM)Hardloper schreef: Wat voor Snek is die van 250 mm? Ik zag op de factuur dat de Snek die op mijn toekomstige Roets 250mm is.

Waar heb jij een Roeifiets besteld?

180mm is de gewone Snek
250mm is de Bergsnek
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#18
Neem aan dat het nu wel duidelijk is waar ik hem vandaan heb:

[Afbeelding: image.png]

En de koper had hem nieuw gekocht bij Thijs.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#19
Op mijn blog staat ook heel veel info over het roeifietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#20
Een bergsnek heeft in principe tijdens de slag een grotere verandering in verzet. Dat zou je kunnen voelen. Maar ik weet niet eens welke snek ik heb.

Ik raak trouwens wel vaak de rol, want die slijt behoorlijk. Geen idee hoe ik dat tijdens het rijden zou moeten merken trouwens. Ik rij echt niet langzaam maar gebruik met 1.92 m en lange benen wel de hele lange boegspriet van begin tot einde. Ook staat het stuur maximaal hoog.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#21
(08-Jul-2024, 10:41 PM)Merijn schreef: Een bergsnek heeft in principe tijdens de slag een grotere verandering in verzet. Dat zou je kunnen voelen. Maar ik weet niet eens welke snek ik heb.

Ik raak trouwens wel vaak de rol, want die slijt behoorlijk. Geen idee hoe ik dat tijdens het rijden zou moeten merken trouwens.  Ik rij echt niet langzaam maar gebruik met 1.92 m en lange benen wel de hele lange boegspriet van begin tot einde. Ook staat het stuur maximaal hoog.

Welke rol bedoel je hier?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Onder het frame van de 209 zet een geleiderol die voorkomt dat de kabel het frame raakt. Geen idee of de 222 dat ook heeft.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#23
(08-Jul-2024, 11:28 PM)Merijn schreef: Onder het frame van de 209 zet een geleiderol die voorkomt dat de kabel het frame raakt. Geen idee of de 222 dat ook heeft.

Die heeft de 222 niet.

Als je die rol raakt, dan roei je of heel licht of je gaat niet zo hard  Wink Big Grin 

Boven de 23km/u raak ik die niet meer.


Hoogte stuur maakt niets uit.

Als je je benen maximaal terughaalt met de terugslag, dan raak je de rol iets eerder. 
Maximaal strekken heeft daar juist geen invloed op.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#24
Oh, die rol. Had ik kunnen weten als ik eerder even teruggelezen zou hebben in het draadje.

Ik heb de fiets met 37km op de teller gekocht en kwam er verleden jaar achter dat die rol bij een sleuf bevat. Niet helemaal rondom.. en er duidelijk ingesleten. Dacht dat dat wellicht zou zijn gekomen door het gebruik van ander dyneema. Dat was lplatter ipv rond maar die moet ik dus ook een keer vervangen die rol.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(09-Jul-2024, 12:54 PM)ZoefZoef schreef: Oh, die rol. Had ik kunnen weten als ik eerder even teruggelezen zou hebben in het draadje.

Ik heb de fiets met 37km op de teller gekocht en kwam er verleden jaar achter dat die rol bij een sleuf bevat. Niet helemaal rondom.. en er duidelijk ingesleten.  Dacht dat dat wellicht zou zijn gekomen door het gebruik van ander dyneema. Dat was lplatter ipv rond maar die moet ik dus ook een keer vervangen die rol.

Na 37km kan er echt geen sleuf inzitten. Ik had er na 24.000km nog niet eens een sleuf in. Heel vreemd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#26
Nee, na 37km niet. Verleden jaar ergens zag ik die sleuf pas zitten en ik vroeg me dus af hoe dat kon. Town had ik er al al minimaal 4-5000km.mee gereden. Ook omdat ie niet helemaal rondom zit en maar op een plek vind ik het vreemd.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik neem aan dat iede...Wim -de roetsende — 07:30 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
ze stellen immers ...Tegelfanaat — 07:26 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat ik het probl...ZoefZoef — 06:04 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
Ik denk dat Strava h...365cycle — 01:29 AM