Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bergsnek vs. normale snek
#1
Vandaag kwam er iemand voor een proefritje oo mn Thys 209.  Die mag evt. weg, dus staat voor veel euro's op marktplaats.

Nu zit op mijn 209 de grootste snek en klaarblijkelijk viel die niet erg in de smaak bij haar. Die moest dus vervangen worden.

Kennelijk zit daar dus een nadeel aan, terwijl ik niet echt een nadeel kan bedenken? Je hebt echt ruim voldoende schakelmogelijkheden. En volgens mij toch ook  exact dezelfde als met de standaardsnek? Juist meer, toch?

Heel duidelijk was ze er niet over. Dus vraag ik het maar hier.  Wat is er zoveel anders aan de bergsnek dat je deze zou willen vervangen door een standaardsnek?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Met een bergsnek schakel je iets sneller naar een lichter verzet of zwaarder verzet.
Net zoals een steilere cassette vergeleken met een vlakke cassette bedoel ik dus.
De snek is namelijk net zo breed, maar het verzet kan veel lichter dan de gewone.
Derk heeft dit verzet trouwens speciaal ontwikkeld voor de minder sterke medemens.

Het schakelen moet dus iets preciezer, maar in de praktijk denk ik dat je het verschil niet of nauwelijks merkt.

Je kunt namelijk de revolver ook gewoon maar een paar tandjes schakelen en dan is er nauwelijks verschil qua verzet.

Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat de bergsnek zwaarder is, maar dat scheelt misschien 250gram. Maximaal.

Oh ja, het kan natuurlijk ook esthetisch minder mooi gevonden worden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dat bedoelde ik dus. Qua verzet kun je dus exact hetzelfde schakelen en is er dus geen reden om die snek te vervangen in een kleinere. Dat ie verder onnodig is in het vlakke Nederland, dat snap ik. Het moet wel erg steil zijn, wil je de bergsnek nodig hebben.

Maar ze was nogal stellig.. dat ie toch heel anders was. Of ik b2greep het verkeerd, kan ook.

Thysje blijft dus nog even hier. Al gaat ie mogelijk emigreren naar Oostenrijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik vind de bergsnek op de Posbank en de Holterberg toch wel heel prettig.

Misschien kan het ook wel met een gewone, maar nu lukt het mij sowieso.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Kan het zijn dat de aandrijfkabel bij een bergsnek eerder tegen de geleiderol aanloopt? Ik meen mij te herinneren dat Derk Thijs hier eens een opmerking over heeft gemaakt dat dit bij mij het geval is. Eens in de paar jaar moet ik de geleiderol vervangen. Wellicht dat dit bij een “gewone” snek niet nodig is?
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Dat is eigenlijk alleen als je langzaam roeit of heel licht.

Maar je hebt wel gelijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(24-Apr-2021, 08:41 PM)Wim -de roetsende schreef: Dat is eigenlijk alleen als je langzaam roeit of heel licht.

Maar je hebt wel gelijk.

Ondanks dat ik redelijk snel roeifiets met een vrij normaal ritme, raak ik toch regelmatig de rol. Daar was Derk Thijs ook verbaasd over. Misschien heeft het ermee te maken dat ik een erg lange slag maak. Ik heb de langste boegspriet en mijn stuur staat erg hoog. Dat is normaal voor mensen boven de 2 meter, maar ik ben slechts 1.93  Smile . Vermoedelijk zou de afgehaakte koper dit “probleem” niet hebben gehad.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Met een lange slag naar voren wordt het verzet juist zwaarder en zit je meer middenop de snek, maar juist niet op het 'berg-gedeelte'. Dan raak je dus sowieso het rolletje niet.

Wel als je je benen maximaal terughaalt, dan zou je met de kabel het rolletje kunnen raken, omdat dan het verzet op z'n lichtst is.

Ik raak alleen het rolletje als ik rustig en licht roei. Zodra de snelheid boven de 25km/u komt echt nooit meer. Boven de 20km/u nog soms
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Denk dat ze het voornamelijk als argument gebruikte om de prijs te kunnen verlagen. Dr moest ook heel erg veel vervangen worden volgens haar en de geschatte 15dkm was ook wel veel. Na wat rekenen, zou ze de helft van de vraagprijs ervoor willen geven.

De schwalbe kojak had ook al zo weinig profiel. Net als de primo comet voorband, die idd nauwelijks profiel meer had.

Prima hoor, ga maar op de wachtlijst bij Derk Wink







Soms klapperde ie trouwens wel, maar dat was nu niet het feval.

Opnieuw kabel en elastiek opleggen en het was opgelost.


Overigens kan het zijn dat ik de verkeerde kabels erop heb liggen. Weet de juiste lengte niet meer en had er nog meerdere liggen van eerdere 222's.

Grootste snek, middellange boegspriet en thys209. Wat is de lengte van de dyneemakabel?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Zoals mijn broer schrijft in zijn Marktplaats advertenties:

"Afdingen naast de fiets wordt niet op prijs gesteld."

Je biedt, je wordt op basis van dat bod uitgenodigd en je koopt voor dat bedrag of je koopt niet.
Groot gelijk om niet aan deze persoon te verkopen.
Voornaamste fietsen: Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(25-Apr-2021, 03:49 PM)ZoefZoef schreef: Denk dat ze het voornamelijk als argument gebruikte om de prijs te kunnen verlagen. Dr moest ook heel erg veel vervangen worden volgens haar en de geschatte 15dkm was ook wel veel.  Na wat rekenen, zou ze de helft van de vraagprijs ervoor willen geven.

De schwalbe kojak had ook al zo weinig profiel. Net als de primo comet voorband, die idd nauwelijks profiel meer had.

Prima hoor, ga maar op de wachtlijst bij Derk Wink



Grootste snek, middellange boegspriet en thys209. Wat is de lengte van de dyneemakabel?

Was het niet toevallig de dochter van Gerrit Texel? Hij reageerde op mijn advertentie van de neuspijp met de vraag of ik de 209 wilde verkopen voor een redelijke prijs. Daarna suggereerde hij dat €2200,- wel een redelijke prijs was  Big Grin 


Ik heb een korte spriet. Een S.

Gewoon Derk even mailen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(25-Apr-2021, 05:12 PM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Apr-2021, 03:49 PM)ZoefZoef schreef: Denk dat ze het voornamelijk als argument gebruikte om de prijs te kunnen verlagen. Dr moest ook heel erg veel vervangen worden volgens haar en de geschatte 15dkm was ook wel veel.  Na wat rekenen, zou ze de helft van de vraagprijs ervoor willen geven.

De schwalbe kojak had ook al zo weinig profiel. Net als de primo comet voorband, die idd nauwelijks profiel meer had.

Prima hoor, ga maar op de wachtlijst bij Derk Wink



Grootste snek, middellange boegspriet en thys209. Wat is de lengte van de dyneemakabel?

Was het niet toevallig de dochter van Gerrit Texel? Hij reageerde op mijn advertentie van de neuspijp met de vraag of ik de 209 wilde verkopen voor een redelijke prijs. Daarna suggereerde hij dat €2200,- wel een redelijke prijs was  Big Grin 


Ik heb een korte spriet. Een S.

Gewoon Derk even mailen.

Haar bod kwam daar niet eens in de buurt Smile

Het is nu Derk gestopt is letterlijk wat de gek ervoor geeft. En ik heb hoog ingezet, daar ben ik gewoon eerlijk in. Heb zelfs de prijs verhoogd. Want: mag weg, hoeft niet weg. Maar als ie weg is, moet ik wel budget hebben er een terug te kopen zonder alteveel opleg zodra ik dat wil. 

Oorspronkelijk had ik m te koop gezet omdat ik een fraaier, blauw exemplaar had gezien aan de andere kant van de oceaan waar ik wel interesse in had. Mja, die is inmiddels al verkocht dus de noodzaak tot verkoop is er niet meer. Telt ook ook mee in de prijs.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#13
(25-Apr-2021, 10:47 AM)Wim -de roetsende schreef: Met een lange slag naar voren wordt het verzet juist zwaarder en zit je meer middenop de snek, maar juist niet op het 'berg-gedeelte'. Dan raak je dus sowieso het rolletje niet.

Wel als je je benen maximaal terughaalt, dan zou je met de kabel het rolletje kunnen raken, omdat dan het verzet op z'n lichtst is.

Ik raak alleen het rolletje als ik rustig en licht roei. Zodra de snelheid boven de 25km/u komt echt nooit meer. Boven de 20km/u nog soms

Ik denk dat ik na elke slag mijn benen maximaal terughaal inderdaad ..
Antwoord }
Bedankt door:
#14
@PietAndringa: 
Heb je al zo'n klem om het begin van de spriet als bescherming; om te voorkomen dat door te grote krachten daar kleine scheurtjes ontstaan?
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(26-Apr-2021, 05:59 AM)Wim -de roetsende schreef: @PietAndringa: 
Heb je al zo'n klem om het begin van de spriet als bescherming; om te voorkomen dat door te grote krachten daar kleine scheurtjes ontstaan?

Mijn boegspriet heeft twee keer kleine scheurtjes gehad. De laatste keer heeft Derk de boegspriet vastgelijmd, daarna geen scheurtjes meer.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
SRAM grip shift 3x7
Hoi, Heeft iemand...Thijs OO — 06:30 PM
Aanpassen voorvork Flevobike 50/50
We hebben hier twe...Wim -de roetsende — 03:50 PM
Scorpion FS Enduro
Hallo Sarangel, ...Wim -de roetsende — 03:30 PM
Ligfietsers.nl VPN
Hoi Hoekie, In he...stanjanssen — 02:27 PM
Scorpion FS Enduro
Hoi. Erm, ik ben En...Sarangel Gevel — 01:22 PM
Aanpassen voorvork Flevobike 50/50
In de ligfietswereld...PietV* — 09:25 AM
Aanpassen voorvork Flevobike 50/50
We hebben hier twee ...Jeroen S — 10:50 AM
Aanpassen voorvork Flevobike 50/50
Hallo Ernst Jan, w...efrolich — 07:33 AM
Medeliggers onderweg
Het zou Gé Boelders ...gideon — 07:08 PM
Medeliggers onderweg
Het was Gé met zijn ...ErikvanD — 06:55 PM
Medeliggers onderweg
In ieder geval een...Wim -de roetsende — 04:58 PM
Challe Hurricane Project
Hoi Jeffrey, Welkom ...Jeroen S — 04:20 PM
Kabels in frame en stuur maken
Voor een 6mm kabeltj...Jeroen S — 03:54 PM
Medeliggers onderweg
In ieder geval een N...Lopopodium — 01:43 PM
Kabels in frame en stuur maken
Graag gedaan. Nog ee...de Boer — 01:35 PM
Challe Hurricane Project
Succes! Een fiets he...ErikvanD — 01:27 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag een driedubb...ErikvanD — 01:24 PM