Tramrails en liggend fietsen[split] Voetgangers op het fietspad
|
Berichten: 5.112
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9840
7611 x bedankt in 3770 berichten
06-Feb-2022, 11:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Feb-2022, 11:39 PM door 365cycle.)
(06-Feb-2022, 08:12 PM)berth9999 schreef: Oei. Wat mij betreft is links lopend of rijdend verkeer toch best hinderlijk. In Nederland tenminste. In Engeland zou ik daar anders over denken. Je eigen interpretatie is maar zeer beperkt van toepassing
Overigens wees een agent me enige tijd terug op jurisprudentie waaruit blijkt dat "zoveel mogelijk" rechts eigenlijk "zoveel als veilig mogelijk" betreft. Eigenlijk ook logisch, anders zou men je in principe een boete kunnen geven als je meer dan 20cm van de berm rijdt.
Daar haal ik dan weer uit dat met een bakfiets tussen de tramsporen fietsen ipv op de te krappe centimeters rechts daarvan gewoon toegestaan is, en ik doe het dan ook. Als je erin rijdt met zo'n zware Cargo Long ga je namelijk geheid om, en dat wil je écht niet in de drukkere straten van Rotterdam.
Berichten: 1.192
Topics: 85
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 133
1999 x bedankt in 733 berichten
(06-Feb-2022, 11:39 PM)365cycle schreef: Daar haal ik dan weer uit dat met een bakfiets tussen de tramsporen fietsen ipv op de te krappe centimeters rechts daarvan gewoon toegestaan is, en ik doe het dan ook. Als je erin rijdt met zo'n zware Cargo Long ga je namelijk geheid om, en dat wil je écht niet in de drukkere straten van Rotterdam.
Of als je eenmaal klem zit moet je helemaal naar de remise om te keren, ook niet handig.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.112
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9840
7611 x bedankt in 3770 berichten
(07-Feb-2022, 01:23 AM)Bart Verbeek schreef: Of als je eenmaal klem zit moet je helemaal naar de remise om te keren, ook niet handig. Als dat alles is...
Ben er geen fan van, die tramrails. Had verwacht dat de QV er rustiger overheen zou gaan, maar die ging in Hillegersberg bij de AH juist een keer lelijk dwars toen ik er overheen stuurde. Sindsdien maar weer zo haaks mogelijk.
Berichten: 2.508
Topics: 77
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1948
2329 x bedankt in 1038 berichten
Of naar de keerlus aan het einde van de lijn.
Overigens waren er vroeger karren met dezelfde spoorbreedte als het tramspoor. Dat was een hele vebetering ten opzichte van de zandweg. Als velomobielen dezelfde spoorbreedte willen hebben moeten ze 143,5 cm breed zijn. Maar dan heb je wel minder rolweerstand.
Groet,
Marco
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
07-Feb-2022, 09:52 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Feb-2022, 09:52 AM door Bacchus.)
Moet je ook wel vier stalen flenswielen gespaakt zien te krijgen.
Berichten: 2.508
Topics: 77
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1948
2329 x bedankt in 1038 berichten
Dit is een foto van begin 20ste eeuw uit Joure:
Let op de hondenkar passend op de tramrails.
Volgens mij heeft die geen flenzen.
Michelin heeft wel ervaring met luchtbanden voor treinen.
Wel met flenzen
Groet,
Marco
Berichten: 106
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 5
155 x bedankt in 76 berichten
(07-Feb-2022, 10:17 AM)Roepers schreef: Dit is een foto van begin 20ste eeuw uit Joure:
Let op de hondenkar passend op de tramrails.
Volgens mij heeft die geen flenzen. Nee, heeft hij niet. De trambaan lag in de berm van de weg en de hondekar kon op de rails en weer er af. Om de paar minuten een tram, daar had nog niemand van gehoord.
Een spoorbreedte van 1435 mm zou voor fietsen nog net binnen de wet vallen, hihi, maar het lijkt me toch niet handig.
En die maat? Zoveel voet en zoveel duim, sinds de Romeinen hebben karren ongeveer die afmetingen en dat is begin 19e eeuw als standaard overgenomen toen er railverkeer kwam. Dat is zo gebleven (maar natuurlijk zijn er uitzonderingen).
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Berichten: 5.112
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9840
7611 x bedankt in 3770 berichten
(07-Feb-2022, 09:11 AM)Roepers schreef: Als velomobielen dezelfde spoorbreedte willen hebben moeten ze 143,5 cm breed zijn. Maar dan heb je wel minder rolweerstand. Vrees dat de remweg dan ook wat langer wordt
Overigens is m'n eerste post in dit topic all meteen offtopic, met die bakfiets...
Berichten: 1.425
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 611
2319 x bedankt in 1087 berichten
1x op mijn plaat gegaan met mijn Baron door de tramrails, en 1x een rare zwabber gemaakt met mijn DF. Dit was in een straat waar er bijna geen ruimte is om de rails te kruisen met een fatsoenlijke hoek.
Misschien moeten ze in Rotterdam gewoon overstappen op trolleybussen, scheelt een hoop ellende met rails en verkeer dat daar niet op thuis hoort. (Niet alleen fietsers, maar ook voor auto's is het regelmatig erg vervelend)
Berichten: 5.112
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9840
7611 x bedankt in 3770 berichten
07-Feb-2022, 12:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Feb-2022, 12:47 PM door 365cycle.)
(07-Feb-2022, 12:23 PM)Frutsel schreef: Misschien moeten ze in Rotterdam gewoon overstappen op trolleybussen, scheelt een hoop ellende met rails en verkeer dat daar niet op thuis hoort. (Niet alleen fietsers, maar ook voor auto's is het regelmatig erg vervelend) Eens!
In Memoriam: Moscow's Trolleybus System 1933-2020
In Moskou hadden ze een praktisch en prettig systeem met trolleybussen. Het kostte geen drol, want het bleef rijden met minimaal onderhoud (al was dat hier en daar ook wel te merken ), en een behoorlijk aantal trolleybussen waren omgebouwde afgeschreven dieselbussen uit andere regio's, dus eigenlijk was het nog best wel een groen systeem. De ZIU-9 (ontworpen als trolleybus, maar niet op de gelinkte pagina te zien) was m'n favoriet: Op de een of andere manier stond het uiterlijk me aan, en ze waren ontzettend rap, zeker vanuit stilstand. Maakte reizen met het OV een hele vlotte ervaring, ook als de metro even niet op je route lag.
De burgemeester wilde echter hip doen en investeerde geld wat voor 938423 andere zaken nodig was in splinternieuwe dieselbussen en batterij-elektrische bussen die onder een stad-breed netwerk aan stroomverziening door moeten rijden.
Ik vind het ontzettend zonde. Als we die kant op gaan, dan nog liever de tram.
Berichten: 301
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 105
357 x bedankt in 169 berichten
(07-Feb-2022, 10:17 AM)Roepers schreef: .......
Michelin heeft wel ervaring met luchtbanden voor treinen.
Wel met flenzen
Groet,
Marco
Op een paar Parijse metrolijnen worden nog steeds rubber banden gebruikt. (Parallel aan de gebruikelijke stalen treinwielen)
Als techneut vermoedt ik dat de rubberbanden toegepast worden vanwege hun hogere wrijvingscoëfficient tov stalen treinwielen.
Parijs is verre van vlak. De metro's in Parijs moeten zichtbare hellingen overwinnen.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 2.508
Topics: 77
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1948
2329 x bedankt in 1038 berichten
07-Feb-2022, 09:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Feb-2022, 10:00 PM door Roepers.)
(07-Feb-2022, 11:40 AM)365cycle schreef: Overigens is m'n eerste post in dit topic all meteen offtopic, met die bakfiets...
Ehm, ik bedoelde dat als je met bakfiets de rails onjuist passeert, de bakfiets ook instabiel wordt en je liggend gaat fietsen. Zij het voor een zeer kort moment. Maar deeltjes in de Large Hadron Collider bestaan ook maar heel kort en toch worden ze als reëel beschouwd. Ergo liggend fietsen met een normale bakfiets kan ook al reëel verschijnsel beschouwd worden. Geeft ook extra mogelijkheden: fietsen over het water met een normale ligfiets kan ook, zij het voor een paar milliseconden.
Groet,
Marco -ligfietsversneller- Roepers
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|