Johan Vollenbroek in een Quest in de Volkskrant
|
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
In een volkskrant artikel met Johan Vollenbroek zag ik ineens een Quest. Het artikel staat achter een paywall, maar het plaatje zelf niet:
Hij staat ook op de rijderslijst met een Carbon Quest uit 2016.
Hoeveel stikstof zou er bij het produceren en het transport van een Quest worden uitgestoten? ;-)
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Johan rijdt onregelmatig mee met LOL en MooiTwente.
Hij heeft geen auto, maar wel een Quest en een QV.
Gezien de afstanden die hij aflegt in de vm en de levensduur van een vm, zal dit vele malen lager zijn dan van dezelfde kilometers in een auto en het produceren van die auto.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Even de cache opgezocht om de paywall te omzeilen et voila
https://webcache.googleusercontent.com/s...clnk&gl=nl
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(25-Feb-2022, 10:14 AM)Wim -de roetsende schreef: Gezien de afstanden die hij aflegt in de vm en de levensduur van een vm, zal dit vele malen lager zijn dan van dezelfde kilometers in een auto en het produceren van die auto.
Dat weet ik wel zeker. Desalniettemin vroeg ik me bij het zien van de foto af in welke orde van grootte die (productie van een velomobiel) uitstoot dan wel is.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
Een BN-er in een velomobiel, mooie promotie van Johan V.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
25-Feb-2022, 11:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Feb-2022, 12:01 PM door 365cycle.)
(25-Feb-2022, 10:02 AM)berth9999 schreef: Hoeveel stikstof zou er bij het produceren en het transport van een Quest worden uitgestoten? ;-) Allert & Theo zouden Allert & Theo niet zijn als ze daar geen onderzoek naar gedaan hadden
Kort samengevat: Uitstoot bij productie van een velomobiel is iets minder dan, maar grof gezegd vergelijkbaar met de uitstoot bij productie van een benzine-auto.
Maar dan per kilo voertuiggewicht.
Als je ziet dat er behoorlijk wat velomobielen zijn die de 100.000 km halen is dat dus een enorme besparing.
Enige wat je Johan dan zou kunnen aanrekenen is dat hij er 3 of 4 heeft
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(25-Feb-2022, 10:27 AM)berth9999 schreef: Dat weet ik wel zeker. Desalniettemin vroeg ik me bij het zien van de foto af in welke orde van grootte die (productie van een velomobiel) uitstoot dan wel is. Vergeet ook niet dat de berijder van een velomobiel (of enig mens-aangedreven voertuig) ook meer stikstof en vooral koolstofdioxide uitstoot dan hij zou doen als hij stil zou zitten. In verhouding tot een verbrandingsmotor is het natuurlijk alsnog heel weinig.
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
25-Feb-2022, 12:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Feb-2022, 12:37 PM door berth9999.)
(25-Feb-2022, 11:59 AM)365cycle schreef: Allert & Theo zouden Allert & Theo niet zijn als ze daar geen onderzoek naar gedaan hadden
Kort samengevat: Uitstoot bij productie van een velomobiel is iets minder dan, maar grof gezegd vergelijkbaar met de uitstoot bij productie van een benzine-auto.
Maar dan per kilo voertuiggewicht.
Met een kort door de bocht gedane berekening kom ik op 2 %.
Ik stel dat een auto 1500 kilo weegt en een velomobiel 25.
bc 1.06
Copyright 1991-1994, 1997, 1998, 2000 Free Software Foundation, Inc.
This is free software with ABSOLUTELY NO WARRANTY.
For details type `warranty'.
1500 / 25
60
Google:
1 / 60 =
1.66666667 percent
(25-Feb-2022, 12:02 PM)Bacchus schreef: Vergeet ook niet dat de berijder van een velomobiel (of enig mens-aangedreven voertuig) ook meer stikstof en vooral koolstofdioxide uitstoot dan hij zou doen als hij stil zou zitten. In verhouding tot een verbrandingsmotor is het natuurlijk alsnog heel weinig.
Daarbij kan je je ook weer afvragen of je op de lange termijn niet juist minder stikstof produceert vanwege minder geconsumeerde zorg. ;-)
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(25-Feb-2022, 12:33 PM)berth9999 schreef: Daarbij kan je je ook weer afvragen of je op de lange termijn niet juist minder stikstof produceert vanwege minder geconsumeerde zorg. ;-) Het is maar een gevoel, maar ik heb niet het gevoel dat ik heel veel ouder ga worden van blijven fietsen. Waar ik vooral op hoop, is dat als ik straks in de 70 ben, en m'n zoon mijn leeftijd nu heeft, hij niet alleen nog een toekomst voor zijn eventuele kinderen heeft, en natuur om ze over te leren en te laten zien, maar dat ik óók nog in staat ben om 20 kilometer over de Veluwe te wandelen, en met m'n kleinkinderen kan rennen en spelen.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(25-Feb-2022, 12:02 PM)Bacchus schreef: Vergeet ook niet dat de berijder van een velomobiel (of enig mens-aangedreven voertuig) ook meer stikstof en vooral koolstofdioxide uitstoot dan hij zou doen als hij stil zou zitten. In verhouding tot een verbrandingsmotor is het natuurlijk alsnog heel weinig. Dat wordt dan een complexe berekening, omdat de fietser veel effectiever met zijn metabolisme om gaat. Een groot deel van de zittende vreter gaat onverteerd zijn lijf uit. In zijn lijf door rotting en later door verdere rotting als methaan CH4 de atmosfeer in. Methaan dertig tot zeventig keer zo sterk als CO2.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws...an-methaan
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
25-Feb-2022, 01:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Feb-2022, 01:27 PM door pietandringa.)
Maar door te sporten neemt je spiermassa toe en daardoor moet je meer calorieën binnen krijgen om op gewicht te blijven, de zgn. BMR basal metabolic rate.
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 16
9 x bedankt in 6 berichten
(25-Feb-2022, 10:02 AM)berth9999 schreef: Hoeveel stikstof zou er bij het produceren en het transport van een Quest worden uitgestoten? ;-)
Kees M. heeft op zijn pagina een verhaaltje over staan. http://quest.ligfries.com/ en dan klikken op energiebalans
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(25-Feb-2022, 12:52 PM)365cycle schreef: Het is maar een gevoel, maar ik heb niet het gevoel dat ik heel veel ouder ga worden van blijven fietsen. Waar ik vooral op hoop, is dat als ik straks in de 70 ben, en m'n zoon mijn leeftijd nu heeft, hij niet alleen nog een toekomst voor zijn eventuele kinderen heeft, en natuur om ze over te leren en te laten zien, maar dat ik óók nog in staat ben om 20 kilometer over de Veluwe te wandelen, en met m'n kleinkinderen kan rennen en spelen.
Je gaat niet veel ouder worden. Wel ben je aan het eind minder aan het kwakkelen als je fit bent. Dus dat van die minder zorg nodig klopt wel. Ik heb deze wijsheid uit Dit boek. De bronnen van de auteur ervan staan in dat boek.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
(25-Feb-2022, 02:03 PM)Goosen schreef: Kees M. heeft op zijn pagina een verhaaltje over staan. http://quest.ligfries.com/ en dan klikken op energiebalans
#off topic Ook leuk die statistieken. Zo zie ik dat hij steeds tussen de 20 en 25.000 km zijn ketting (+cassette) vervangt.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
25-Feb-2022, 11:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Feb-2022, 11:41 PM door PietV*.)
(25-Feb-2022, 01:23 PM)pietandringa schreef: Maar door te sporten neemt je spiermassa toe en daardoor moet je meer calorieën binnen krijgen om op gewicht te blijven, de zgn. BMR basal metabolic rate. Metabolisme gaat 24 uur van de dag door. Zware mensen met een zittend leven moeten net zo goed meer calorieën binnen krijgen dan gezonde mensen, om al die lichaamscellen te vervangen, . Ze hebben meer intramusculair vet in de spieren, hart en bloedvaten krijgen meer voor hun kiezen en de ademhaling gaat zwaarder.
Om maar te zwijgen over visceraal vet rond te organen. 24 uur van de dag. Omdraaien in bed kost al meer moeite en ze moeten meer huid vervangen omdat ze in een ruimere jas leven.
52% van de Nederlanders heeft overgewicht door een verkeerde leefstijl. Omdat zoveel mensen overgewicht hebben wordt obesitas thans een chronische ziekte genoemd. Dat geldt ook voor diabetes 2.
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
Deze toch maar weer oppakken, want Johan Vollenbroek staat weer (eens) in de krant:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/09/07/met...n-a4141116
En ook hier worden aan het einde van het artikel de ligfietsen benoemd:
Citaat:Vollenbroek slaapt er niet minder om. Hij sport veel. Vroeger hardlopen - de marathon in 2,5 uur –, nu vooral toertochten met zijn vrouw door de bossen van Duitsland, ieder in een eigen ligfiets. Zijn eigen, een gele banaan, staat in de gang. Glimlachend: „Mijn vrouw zegt altijd dat ik een geweldig talent heb voor parkeren.”
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
08-Sep-2022, 04:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Sep-2022, 04:55 PM door PietV*.)
Johan Vollenbroek staat met beide benen op de grond. Hij is zeer goed bekend met de EG regelgeving en moet toezien hoe incapabele kabinetten steeds maar weer nationale regeltjes bedenken die strijdig zijn met de EG regels, waaraan Nederland zich heeft geconformeerd. Denk maar aan de PAS regeling. En de boeren zijn de dupe van de domme Rutte kabinetten, onzinnige regelgeving en dure onzinnige investeringen.
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
08-Sep-2022, 05:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Sep-2022, 06:30 PM door Willeke_IGKT.)
Ik denk dat we het hier niet moeten gaan hebben over de boeren en de overheid, te ver of topic en gegarandeerd ruzie.
Als het uit de hand loopt wordt dit topic gesloten of zelfs verwijderd, als we het voor elkaar krijgen om geen ruzie te krijgen en bij ligfietsen in de buurt te blijven kan het open blijven.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(08-Sep-2022, 05:18 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat we het hier niet moeten gaan hebben over de boeren en de overheid, te ver of topic en gegarandeerd ruzie.
Dat is waar, maar ik zie ook een Johan Vollenbroek als penningmeester bij de NVHPV; ben nieuwsgierig naar zijn invalshoek als ligfietser (Quest) op het beleid en zit met de vraagt of er wat kan op beleidsgebied met een gemeente die de veiligheid van fietsers in gevaar brengt ten voordele van een betonfabriek in natura 2000 gebied. Ik loop vast op omgaan in goed overleg, het is een juridische machtsstrijd.
Dit laatste is ook te veel off topic en te specifiek; maar ik zou zijn invalshoek er op willen weten.
Niels, on topic, van der Wal
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
08-Sep-2022, 07:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Sep-2022, 09:58 PM door PietV*.)
Ik heb Johan vele malen gesproken. Tijdens de jaarvergaderingen van de Nederlandse Ligfietsvereniging NVHPV en tijdens het jubileumfeest 35 jaar in Nijmegen op 10 november 2019.
Ook uitgebreid van gedachte gewisseld over het organiseren van wedstrijden, zoals LEL, en de bestuurlijke aansprakelijk voor de NVHPV voor wedstrijden zonder vergunning georganiseerd.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(08-Sep-2022, 06:06 PM)Niels van der Wal schreef: Dat is waar, maar ik zie ook een Johan Vollenbroek als penningmeester bij de NVHPV; ben nieuwsgierig naar zijn invalshoek als ligfietser (Quest) op het beleid en zit met de vraagt of er wat kan op beleidsgebied met een gemeente die de veiligheid van fietsers in gevaar brengt ten voordele van een betonfabriek in natura 2000 gebied. Ik loop vast op omgaan in goed overleg, het is een juridische machtsstrijd.
Dit laatste is ook te veel off topic en te specifiek; maar ik zou zijn invalshoek er op willen weten. Hij zit ook op Twitter en reageert volgens mij gewoon als je 'm tagt in je tweet. Misschien je vraag eens neergooien?
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(08-Sep-2022, 07:34 PM)PietV* schreef: Ik heb Johan vele malen gesproken. Tijdens de jaarvergaderingen van de Nederlandse Ligfietsvereniging NVHPV en tijdens het jubileumfeest 35 jaar in Nijmegen op 10 november 2019.
Ook uitgebreid van gedachte gewisseld over het organiseren van wedstrijden, zoals LOL, en de bestuurlijke aansprakelijk voor de NVHPV voor wedstrijden zonder vergunning georganiseerd.
Johan reed afgelopen zondag nog mee met de LOL-tocht. Als we niet oppassen betaalt hij altijd alles. Ongelooflijk aardige man die heel veel kennis van zaken heeft, zoals Piet al zegt.
Maar @PietV, we rijden bij LOL echt geen wedstrijden hoor
Misschien bedoelde je 'tochten'?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(08-Sep-2022, 08:38 PM)365cycle schreef: (08-Sep-2022, 06:06 PM)Niels van der Wal schreef: Dat is waar, maar ik zie ook een Johan Vollenbroek als penningmeester bij de NVHPV; ben nieuwsgierig naar zijn invalshoek als ligfietser (Quest) op het beleid en zit met de vraagt of er wat kan op beleidsgebied met een gemeente die de veiligheid van fietsers in gevaar brengt ten voordele van een betonfabriek in natura 2000 gebied. Ik loop vast op omgaan in goed overleg, het is een juridische machtsstrijd.
Dit laatste is ook te veel off topic en te specifiek; maar ik zou zijn invalshoek er op willen weten. Hij zit ook op Twitter en reageert volgens mij gewoon als je 'm tagt in je tweet. Misschien je vraag eens neergooien?
Gedaan. Thx
Hopelijk reageert hij; anders via de nvhpv proberen.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
08-Sep-2022, 09:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Sep-2022, 10:05 PM door PietV*.)
Klop Wim. Een slordige tikfout. Het moest LEL zijn. Dat is wel een evenement die formeel valt onder een wedstrijd en verreden mag worden met een vergunning van de wegbeheerder de gemeente Lelystad.
Maar volgens de Wet is een wedstrijd meer dan je verwacht:
"Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen."
Een prestatietocht kan een wedstrijd zijn. Wedijveren tussen een wielrenner en een ligfietser ook.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|