Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eerste meters
#1
Vorige maand een weinig gebruikte Hurricane gekocht, die helemaal uit elkaar gehaald tot het laatste kogeltje, de demper in de voorvering vervangen. En gisteren heeft mijn vrouw er de eerste meters gemaakt en ze vond het nog leuk ook. Uiteindelijk een uur gefietst, na afloop had ze alleen wat pijn in de knieën. We hebben rustig gefietst uiteraard, en toch 8km gemaakt. De aanleiding dat ze toch eens een ligger wil proberen is dat ze op een gewone fiets hooguit 10 minuten kan fietsen en dan begint het zadel erg vervelend te worden.

Vandaag als het droog is weer een tochtje. Net een km-tellertje er op gezet en nu bezig met een tasafhouder, zodat er een fietstas aan kan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie , Lig-hen
#2
(09-Sep-2022, 01:14 PM)gideon schreef: Uiteindelijk een uur gefietst, na afloop had ze alleen wat pijn in de knieën. 

Nog even wat proberen met afstellen?
Pijn in de knieën is een bekend probleem en kan blijvend worden, maar is vaak het gevolg van verkeerde afstelling of verkeerd schakelen en dus te zwaar trappen.

Overigens Welkom in de ligfiets wereld, mevrouw Gideon.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: gideon , 365cycle , Lig-hen
#3
(Mevr. Gideon heet Ingeborg Cool)
Ze fietste met een kleine versnelling, we reden 15km/uur. Die pijn in de knieën had ik ook toen ik begon in 2008 op mijn eerste ligger, die pijntjes waren snel weer weg.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#4
Welkom Ingeborg! Big Grin
Mevrouw 365cycle deed haar eerste ligritje in een Quest XS, is daarna ook "echt" begonnen met een Hurri, maar is as we speak volgens mij aan het rondknallen met een Milan SL. Het kan snel gaan Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT , Lig-hen
#5
Last van een fietszadel is de reden dan mijn vrouw een trike is gaan rijden (ze vertrouwt zichzelf niet op een tweewieler, zelfs niet op iets als een M5 Blueglide met bovenstuur)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Lig-hen
#6
(09-Sep-2022, 01:20 PM)Willeke_IGKT schreef:
(09-Sep-2022, 01:14 PM)gideon schreef: Uiteindelijk een uur gefietst, na afloop had ze alleen wat pijn in de knieën. 

Nog even wat proberen met afstellen?
Pijn in de knieën is een bekend probleem en kan blijvend worden, maar is vaak het gevolg van verkeerde afstelling of verkeerd schakelen en dus te zwaar trappen.

Overigens Welkom in de ligfiets wereld, mevrouw Gideon.

Pijn in de knieën is vaak een teken dat de trappers te ver af staan waardoor de benen teveel gestrekt worden. Dit geeft overbelasting aan de kniebanden. Deze zijn slecht doorbloed en herstellen hierdoor zeer langzaam. Het kan dagen zeurend zeer doen bij het fietsen. Zet het bracket iets dichterbij het zadel, waardoor de buiging van de benen iets groter wordt, en kijk of dit scheelt. Wacht dus bij voorkeur niet of het wel overgaat; overbelasting van je kniebanden wil je niet, omdat het fietsen hierdoor gaat tegenstaan.
Daarnaast kan inderdaad te zwaar trappen de oorzaak zijn. Het is dan nodig om sneller rond te draaien zonder sneller te gaan rijden (de trapfrequentie omhoog gooien dus)

Veel fietsplezier,

Niels, plezier, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Bacchus
#7
Niels je tip neem ik mee. Hoewel ze zelf de indruk had dat de pedalen juist wat verder moesten.
In het begin zitten stuntelen, de knieën kwamen steeds tegen de remhendels, stuur iets verdraaid, remhendels wat omhoog gedraaid (ook een natuurlijkere houding voor de handen), dat hielp, de knieën hadden nu genoeg ruimte.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Mijn beste vriendin, die zichzelf nog steeds als ligfietser ziet, rijdt bijna niet meer omdat ze telkens last van haar knieën krijgt.
Lichter trappen helpt, trappers verplaatsen heeft ze nog niet geprobeerd.

Maar meer uitproberen voor het een probleem wordt lijkt mij beter.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Hoekie
#9
(09-Sep-2022, 01:57 PM)Frutsel schreef: Last van een fietszadel is de reden dan mijn vrouw een trike is gaan rijden (ze vertrouwt zichzelf niet op een tweewieler, zelfs niet op iets als een M5 Blueglide met bovenstuur)

Idem voor mijn vrouw.

Eerst op een Trike, toen op een tweewieler. Ging ze ww-verkeer mee rijden. Beetje ver voor haar. Toch maar een E eraan toegevoegd, daarna een paar keer bijna gevallen. Toen een MangoE gekocht die precies op haar maat (1.58m) was gemaakt, omdat de vorige eigenaresse exact net zo groot was. Ze hoefde zelfs de trapas niet te verplaatsen. Na de verhuizing werd de afstand te groot. Mango verkocht en de Speed gekocht. Daar fiets ik nu mee en zij heeft nu een ICE SprintX met een E.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#10
(09-Sep-2022, 08:00 PM)Niels van der Wal schreef: Pijn in de knieën is vaak een teken dat de trappers te ver af staan waardoor de benen teveel gestrekt worden. 
Dat kan twee kanten op. Te dichtbij en/of te lange cranks zorgt óók voor kniepijn. Bij de ene situatie krijg je pijn boven de knie, bij de andere eronder. Volgens mij was bóven de knie te ver weg en eronder een teken dat je je knieën te ver moet optrekken, maar dat laatste weet ik dus niet meer helemaal zeker.  Zie hieronder  Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Boven op de knie is te dichtbij. Dan moet je met een te gebogen been kracht zetten. Meestal zit de pijn dan net voor de knieschijf.

Pijn aan de achterkant van je knie (of achillespezen) is te ver weg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#12
Kniepijn is zo divers dat de sportgeneeskundige Kor van Hulten daar meer dan 3 bladzijden vol over heeft geschreven met opsommingen van mogelijke oorzaken of combinaties daarvan.
Zie het boekje: "Natuurlijk fietsen. Een harmonie van mens en machine." ISBN 9789040530890.

Als de afstand tussen zit en pedaal te groot is kun je pijntjes krijgen achter de knie, boven de kuit.
Als die afstand te kort is dan voel je dat boven de knie onderaan de quadriceps.

Zijn de cranks aan de lange kant en wordt de knie overmatig gehoekt, dan kun je overbelasting van de knie krijgen.
Niet een oorzaak is vaak de oorzaak. Meestal een complex van zaken.
Antwoord }
#13
Dankjewel voor de aanvulling Piet.


Mijn opsomming is op eigen waarneming gebaseerd en ook op dat van anderen. 

Is dus sowieso beperkt en niet volledig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#14
(10-Sep-2022, 11:51 AM)Wim -de roetsende schreef: Boven op de knie is te dichtbij. Dan moet je met een te gebogen been kracht zetten. Meestal zit de pijn dan net voor de knieschijf.

Pijn aan de achterkant van je knie (of achillespezen) is te ver weg.

Dank je, Wim! Dit en ook wat Piet V hierover schrijft, helpt mij weer, als manke trike-piloot: rechter been trapt 30 procent, linkerbeen 70%. Kennelijk staat de trike dus ook iets te kort, want de pijn bovenop linker quadriceps zit precies waar jullie omschrijven. En ik maar denken dat ik gewoon harder moest fietsen om dat op te lossen…
Antwoord }
#15
Na kortere cranks, van 165 naar 155, werd het boven op de knie vervelend.
Verstellen heb ik een hekel aan, dus eerst maar wat meer meters gemaakt.
De gevoelige knie bleef. Zo raar. Had er nog nooit last van gehad.

Dus zoeken en dit topic vinden want het stond me bij dat er al eens iets over gezegd was; heb vervolgens de trapas 10mm (het idee: 165-155 ) naar voren geschoven: pijn boven op de knie is weg. Misschien is 10mm iets te veel, maar de reden is gevonden. Toch wel handig zo'n forum Smile
Antwoord }
#16
10mm is volgens mij precies genoeg hoor.

Je pedaal staat in de uiterste stand 10mm dichterbij als je van 165 naar 155mm gaat.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#17
(08-Nov-2022, 09:12 PM)Hoekie schreef: Dus zoeken en dit topic vinden want het stond me bij dat er al eens iets over gezegd was; heb vervolgens de trapas 10mm (het idee: 165-155 ) naar voren geschoven: pijn boven op de knie is weg. Misschien is 10mm iets te veel, maar de reden is gevonden. Toch wel handig zo'n forum Smile
Eigenlijk wel bijzonder. Die pijn wordt dus niet veroorzaakt doordat je knie te dichtbij komt, maar doordat het been niet meer voldoende gestrekt wordt. Dat had ik eigenlijk niet verwacht Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#18
Ik wel  Wink  

Pijn bovenop de knie: trapas te dichtbij.

Weet ik al sinds ik ligfiets. Is één van de eerste dingen die mij verteld is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#19
(08-Nov-2022, 10:48 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik wel.

Pijn bovenop de knie: trapas te dichtbij.

Weet ik al sinds ik ligfiets. Is één van de eerste dingen die mij verteld is.
Klopt, dat heb ik van jullie hier geleerd, maar dat bedoel ik niet. Als ik het goed begrepen heb heeft Hoekie z'n trapas niet dichterbij gesteld, alleen kortere cranks gemonteerd.

Ik had verwacht dat de pijn bovenop de knie veroorzaakt zou worden doordat je je been te ver naar je toe moet trekken, maar in het voorbeeld is dat niet zo (tenzij er wat informatie over verstellen weggelaten is); Hoekie heeft namelijk kortere cranks gemonteerd, en dus komt zijn voet niet alleen een centimetertje minder dichtbij, maar gaat die ook een centimetertje minder ver weg. Blijkbaar is dat laatste dus óók niet fijn voor je biomechanica.
Antwoord }
#20
(08-Nov-2022, 09:12 PM)Hoekie schreef: Na kortere cranks, van 165 naar 155, werd het boven op de knie vervelend.
Verstellen heb ik een hekel aan, dus eerst maar wat meer meters gemaakt.
De gevoelige knie bleef. Zo raar. Had er nog nooit last van gehad.

Dus zoeken en dit topic vinden want het stond me bij dat er al eens iets over gezegd was; heb vervolgens de trapas 10mm (het idee: 165-155 ) naar voren geschoven: pijn boven op de knie is weg. Misschien is 10mm iets te veel, maar de reden is gevonden. Toch wel handig zo'n forum Smile

Exact hetzelfde doorgemaakt na kortere cranks   Big Grin Mooi dat de oude ligfietswijsheden in deze niet teleurstellen  Tongue
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#21
Citaat:Hoekie heeft namelijk kortere cranks gemonteerd, en dus komt zijn voet niet alleen een centimetertje minder dichtbij, maar gaat die ook een centimetertje minder ver weg.

Het gaat juist ook om die centimeter minder ver weg. Die zorgt voor de meeste problemen. Dan lever je namelijk kracht. En als dan je been te weinig strekt, dan zorgt dat voor klachten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#22
Okay, eigenlijk kunnen we dus concluderen dat je het maximale "strekpunt" moet bepalen, en dan - om zo veel mogelijk koppel te hebben - de cranks zo lang moet kiezen dat je er net geen last van hebt?

En wat dat betreft trouwens: Methode die ik in 2019 van Ymte leerde = hak op de trapper is de juiste lengte. Echter staat het voor mij dan nét te lang, en moet de boel nog een klein stukje naar me toe. Ik dacht dat ik iets fout deed, maar Pieter (z'n zoon) gaf aan hetzelfde te hebben.
Antwoord }
#23
(09-Nov-2022, 12:29 AM)365cycle schreef: Okay, eigenlijk kunnen we dus concluderen dat je het maximale "strekpunt" moet bepalen, en dan - om zo veel mogelijk koppel te hebben - de cranks zo lang moet kiezen dat je er net geen last van hebt?

En wat dat betreft trouwens: Methode die ik in 2019 van Ymte leerde = hak op de trapper is de juiste lengte. Echter staat het voor mij dan nét te lang, en moet de boel nog een klein stukje naar me toe. Ik dacht dat ik iets fout deed, maar Pieter (z'n zoon) gaf aan hetzelfde te hebben.

Dat is grappig. Bij dezelfde meetmethode staat het voor mij net te kort.

Bij MooiTwente rijdt ook iemand die zijn knieën altijd licht gebogen heeft, ook op zijn maximale strekpunt. Mooie term trouwens, die houden we erin.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#24
(09-Nov-2022, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat is grappig. Bij dezelfde meetmethode staat het voor mij net te kort.
Inderdaad grappig Big Grin  Die meetmethode is dus een goeie om dicht in de buurt te komen, maar zegt dus nog niet alles.

(09-Nov-2022, 07:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij MooiTwente rijdt ook iemand die zijn knieën altijd licht gebogen heeft, ook op zijn maximale strekpunt. Mooie term trouwens, die houden we erin.
Ik kan wel goed strekken, maar heel flexibel ben ik niet. Braaf na iedere inspanning rekken is echt noodzaak bij mij  Rolleyes
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Misschien heeft de hakhoogte van jullie schoenen er mee te maken? Of bij meten zonder schoenen de zool dikte van jullie fietsschoenen?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(09-Nov-2022, 11:14 AM)Willeke_IGKT schreef: Misschien heeft de hakhoogte van jullie schoenen er mee te maken? Of bij meten zonder schoenen de zool dikte van jullie fietsschoenen?
Zou kunnen, maar ik vermoed dat dat hooguit een paar millimeter scheelt. Ik fiets overigens met racefietsschoenen met een carbon zool; die zijn erg dun.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM