Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 M-Racer op marktplaats
#1
Sinds enige tijd staat een m5 m racer op marktplaats. Lijkt me een mooie fiets, maar Spijkenisse ligt niet naaste de deur. Is de prijs van 1750 te hoog voor deze uitvoering? Of kent iemand hier deze fiets? Zo vaak komen ze niet voorbij volgens mij.

Marktplaats
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
De M-Racer is misschien ook een beetje een niche binnen de ligfietsen. Als beginnende ligger ben je bepaald niet verkocht met een proefrit. Het duurt even voor je vriendjes bent, is mijn ervaring.
Mijn M-Racer stond ook al maanden op een nieuwe eigenaar te wachten voor ik hem kocht. 365cycle verkocht die van hem dan weer vrij snel.

Ik kan me ook voorstellen dat het publiek klein wordt door de "alles carbon RACEMONSTER"-schreeuw (waarom dan geen CHR?) en verder weinig details, geen leeftijd-, slijtage-, onderhoudsindicatie in de tekst in combinatie met de Q-rings en een niet heel toegankelijke prijs.

En toch een steuntje in de rug voor de verkoper: in de loop van je eerste duizend kilometer wordt de M-Racer gewoon een hele fijne fiets waar je ook relaxt mee toeren kan. (en meer)
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Dat carbon begrijp ik nog steeds niet helemaal. Goed, minder gewicht. Maar maakt dat nou echt uit? Carbon lijkt me alleen maar fragiel, en nog fragieler wellicht als het eens een goede tik heeft gehad of na vele jaren getril en gestuiter op klinkerwegen. En dan is het ook nog duurder.

Ik ben zelf erg blij met mijn 15 kilo zware Gaucho met stalen frame. Staal is tenslotte ook weer te lassen, als de noodzaak er voor is (weet ik uit ervaring nu).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(21-Sep-2022, 10:38 AM)Lopopodium schreef: Dat carbon begrijp ik nog steeds niet helemaal. Goed, minder gewicht. Maar maakt dat nou echt uit? Carbon lijkt me alleen maar fragiel, en nog fragieler wellicht als het eens een goede tik heeft gehad of na vele jaren getril en gestuiter op klinkerwegen. En dan is het ook nog duurder.
Het grote voordeel van carbon de juiste composieten is dat ze heel licht zijn, in iedere vorm te maken, geen slijtageverschijnselen hebben zoals aluminium dat heeft en dat ze stijf zijn waar je ze stijf wil hebben, maar flexibel waar je dat niet wil. Je kan werken met dun glasvezel voor een "zachte", gladde toplaag, bidirectioneel carbon voor standaard stukken, maar er is ook carbon dat maar in één richting sterk is en in andere juist flexibel. Daarnaast kan je nog met bv. aramide aan de slag, wat níet snel breekt of scheurt maar waar wel echt flex in blijft zitten.

(21-Sep-2022, 10:38 AM)Lopopodium schreef: Ik ben zelf erg blij met mijn 15 kilo zware Gaucho met stalen frame. Staal is tenslotte ook weer te lassen, als de noodzaak er voor is (weet ik uit ervaring nu).
Staal heeft zeker ook voordelen als je niet het onderste uit de kan wil. Koolstofvezel is echter ook gewoon te repareren. M'n Pinarello is 2x gerepareerd onder garantie. De gewichtstoename was nihil (een tiental grammen) en je zag er niets van.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(21-Sep-2022, 08:19 AM)Bacchus schreef: De M-Racer is misschien ook een beetje een niche binnen de ligfietsen. Als beginnende ligger ben je bepaald niet verkocht met een proefrit. Het duurt even voor je vriendjes bent, is mijn ervaring.
Mijn M-Racer stond ook al maanden op een nieuwe eigenaar te wachten voor ik hem kocht. 365cycle verkocht die van hem dan weer vrij snel.

Ik kan me ook voorstellen dat het publiek klein wordt door de "alles carbon RACEMONSTER"-schreeuw (waarom dan geen CHR?) en verder weinig details, geen leeftijd-, slijtage-, onderhoudsindicatie in de tekst in combinatie met de Q-rings en een niet heel toegankelijke prijs.

En toch een steuntje in de rug voor de verkoper: in de loop van je eerste duizend kilometer wordt de M-Racer gewoon een hele fijne fiets waar je ook relaxt mee toeren kan. (en meer)


Op het prototype van de M5 M-racer heb ik een jaar gereden en er op geracet. Het doel was de snelste ligfiets te ontwerpen door uit te gaan van 2 grote wielen en ligpositie tussen de wielen. Het racen deed ik op de carbon-versie (eenmalig product).
Het was inderdaad de snelste fiets in de carbon-uitvoering. In de metalen uitvoering is de carbon-higracer sneller als je op een bochtig traject of in een peloton fietst. (Minder gewicht is makkelijker versnellen, wat nodig is bij bochten en in een peloton.)
Wat de M-racer lastig maakt is de overlap cranck-voorwiel (en de ketting die bij bochten naar linkst tegen het voorwiel aankomt.) Dit bleek prima te doen; maar maakt de fiets minder geschikt voor beginnende ligfietsers. Mentaal moet je de overlap inbouwen; als beginner heb je wat anders aan je hoofd.



Niels, ligfietser, van der Wal
Antwoord }
#6
Enerzijds een toffe fiets dus, maar anderzijds niet voor iedereen en deze is dus bovendien misschien iets te hoog geprijsd. Waarschijnlijk is het dus verstandig om eerst eens proef te rijden op zo’n ‘racemonster’. Voor dagelijks gebruik cross ik rond op een 559 en ook daarbij moet je opletten bij het iets strakkere bochten werk, maar dat kan ook aan mijn maatje 46 liggen …
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#7
Ik zou nooit een fiets kopen met een overlap cranck-voorwiel.

Een overlap schoen-voorwiel vind ik echter geen probleem.

Die voet/schoen kan aan de kant, de crank niet.

Als je dan in een bocht een keer met de crank het wiel raakt, dan gaat het ook direct heel erg mis zonder een enkele waarschuwing.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#8
Crank-voorwieloverlap is natuurlijk wel een serieus nadeel en iets anders dan een voetoverlap. Gevalletje onzorgvuldig lezen van mijn kant …

De advertentie is trouwens net verlopen zag ik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(21-Sep-2022, 08:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Als je dan in een bocht een keer met de crank het wiel raakt, dan gaat het ook direct heel erg mis zonder een enkele waarschuwing.

Dit was een van de dingen die proefondervindelijk onderzocht moest worden:
Als de crank tegen de velg aan zou komen, heb je een resolute stop van de stuurbeweging, wat inderdaad gevaarlijk is. De crank komt echter tegen de band aan, die indeukt. Dit is niet prettig, maar geeft niet meer dan een kleine balansverstoring en een kleine stuuruitslag. Na 2 keer weet je ook dat je je trappers bij een scherpe bocht naar links (en bij lage snelheid) stil moet houden om dit te voorkomen.
Een bocht op snelheid naar links stuur je op balans en heeft dus weinig wieluitslag. De crank raakt het wiel niet.
Dit maakt de M-racer minder tot een stadsfiets, omdat je in een stad meer trage en scherpe bochten naar links hebt. Het kan echter wel als je er rekening mee houdt. Wedstrijden zijn op hoge snelheid en trage bochten waarin je even je trapper stil moet houden zijn er nauwelijks. Snelheidsverlies geeft zo'n moment nauwelijks; het is wel even een onderbreking van je ritme.

Niels, proefondervinder, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Smalle bandjes op 8/10/12 Bar deuken niet echt in volgens mij.

Ik denk dat je je vel van het asfalt kunt schrapen voordat je kunt reageren.

Ik heb één keer op een fiets gereden met crank-wiel overlap. Nooit meer dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Niels, wat ik ervaar met mijn M-racer is dat juist bij de bocht naar rechts, ietwat belemmerd wordt door de combinatie voorwiel teruggaande-ketting.
Maar ik rij er net zo makkelijk mee door Rotterdam.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(22-Sep-2022, 07:08 AM)gideon schreef: Niels, wat ik ervaar met mijn M-racer is dat juist bij de bocht naar rechts, ietwat belemmerd wordt door de combinatie voorwiel teruggaande-ketting.
Maar ik rij er net zo makkelijk mee door Rotterdam.

Klopt wat je schrijft; het ketting/wiel contact is aan de tegenovergestelde kant van het wiel/crank contact. Te vlug over geschreven.
Het wiel/crank contact heb je overigens alleen als je relatief klein bent. (onder ongeveer 180 m). Als je langer bent heb je langere benen en gaat de crank voor het voorwiel langs.

Niels, 179 m, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , gideon
#13
Ik ben lang maar geen 180 m Wink
Antwoord }
#14
(22-Sep-2022, 10:02 AM)365cycle schreef: Ik ben lang maar geen 180 m Wink

Ik dacht dat je daarom zo hard fietste Big Grin 

Niels, Doh , van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
(22-Sep-2022, 07:39 AM)Niels van der Wal schreef: Het wiel/crank contact heb je overigens alleen als je relatief klein bent. (onder ongeveer 180 m). Als je langer bent heb je langere benen en gaat de crank voor het voorwiel langs.
Ligt er ook aan hoe je stoeltje staat. Ik kan op mijn M-Racer (origineel verkocht aan berijder met 92 cm bbl) met mijn 84 cm bbl (bij 1,84 m) net zonder crankoverlap rijden. Gideon is een paar centimeter kleiner dan ik en rijdt (met 622-28 ipv mijn 622-25 en volgens mij ook 172,5 mm cranks) ruim zonder overlap.
Geen idee of ik het stoeltje durf te schuiven, trouwens.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , gideon
#16
(22-Sep-2022, 01:45 PM)Bacchus schreef:
(22-Sep-2022, 07:39 AM)Niels van der Wal schreef: Het wiel/crank contact heb je overigens alleen als je relatief klein bent. (onder ongeveer 180 m). Als je langer bent heb je langere benen en gaat de crank voor het voorwiel langs.
Ligt er ook aan hoe je stoeltje staat. Ik kan op mijn M-Racer (origineel verkocht aan berijder met 92 cm bbl) met mijn 84 cm bbl (bij 1,84 m) net zonder crankoverlap rijden. Gideon is een paar centimeter kleiner dan ik en rijdt (met 622-28 ipv mijn 622-25 en volgens mij ook 172,5 mm cranks) ruim zonder overlap.
Geen idee of ik het stoeltje durf te schuiven, trouwens.

Klopt; Binnenbeenlengte, de lengte crank en de plek van de zitting is allemaal van belang. De lengte van 180cm is dan ook een indicatie. Als je kleiner bent is de fiets vaak zonder overlap in te stellen. (Met overlap is trouwens prima te fietsen)
Ik heb wel een ossekopstuur op de medium, ik kijk dan tussen de knuisten door. Het standaard M5 stuurtje vond ik onprettig fietsen. Dit zowel qua zicht als ook de draaiende kracht op mijn polsen.

Niels, ossekop, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#17
Klopt, met mijn 181cm en stoeltje (met uitsparing voor het frame) zo ver mogelijk naar voren, heb ik enkele mm’s ruimte tussen crank en voorband
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM