Een velomobiel is sneller dan een auto
|
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 49
403 x bedankt in 183 berichten
(11-Apr-2024, 09:56 AM)Hardloper schreef: Als ik je kostprijs even bekijk he. Dan ga je over aanschafprijzen etc.
Maar ik heb wel nog een opmerking, van iets wat ik mis. Stel ik heb een hele leuke vrouw gevonden, wanneer als we samen familie / vrienden bezoeken en uitstapjes doen.
Dan delen we de kostprijs met de auto. En anders hebben we 2x een Velomobiel nodig. En nee ik heb geen voorkeur voor de auto. Maar de reistijd maakt niks uit voor het aantal personen.
Atrike geeft in zijn uitgebreide bierviltjesberekening al de aannames aan, om het een bierviltjesberekening te houden.
Aldus dit artikel op verkeerskunde.nl was de gemiddelde bezettingsgraad van een auto in 2019 gedaald tot 1,37 persoon. Dit, en alle andere genoemde aannames, zou je dus kunnen meenemen in een veel uitberekening berekening op een stapel bierviltjes.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 337
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 117
589 x bedankt in 302 berichten
11-Apr-2024, 11:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Apr-2024, 11:12 AM door LigfietsWilsum.)
Twee velo's of twee auto's, dan is de rekensom weer het zelfde
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8009 x bedankt in 3960 berichten
11-Apr-2024, 11:38 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Apr-2024, 11:42 AM door 365cycle.)
(11-Apr-2024, 09:56 AM)Hardloper schreef: Als ik je kostprijs even bekijk he. Dan ga je over aanschafprijzen etc.
Maar ik heb wel nog een opmerking, van iets wat ik mis. Stel ik heb een hele leuke vrouw gevonden, wanneer als we samen familie / vrienden bezoeken en uitstapjes doen.
Dan delen we de kostprijs met de auto. En anders hebben we 2x een Velomobiel nodig. En nee ik heb geen voorkeur voor de auto. Maar de reistijd maakt niks uit voor het aantal personen. Daar hoef je geen auto voor in bezit te hebben. Tenzij je echt in een klein dorp woont kan je ook een deelauto pakken.
De kosten van die paar ritjes die je samen doet zijn dan wel wat hoger, maar de vaste lasten heb je niet.
Eén ding dat veel mensen vaak vergeten is dat een auto bezitten altijd een berg geld kost. Hij wordt altijd minder waard (of de aanschaf- en onderhoudskosten zijn juist hoog, bij een collectors item of oldtimer), een auto die stilstaat wordt slechter en een auto die rijdt heeft onderhoud nodig, je betaalt motorrijtuigenbelasting en je moet 'm verzekerd hebben óf je bent kosten kwijt aan stalling, in de stad ben je sowieso kosten kwijt aan stalling, en er is een risico op vandalisme of diefstal met een grote kostenpost tot gevolg. Neem je dat allemaal mee, dan is een deelauto íets duurder maar niet zoveel als mensen soms denken.
Een fiets daarentegen kan je overal in huis bewaren, een velomobiel op veel plaatsen ook, en behalve de (bij alles behalve open liggers in verhouding tot een auto beperkte) waardevermindering zijn je kosten dan nul, totdat je gaat rijden.
Nog een laatste PSje: Een deelauto is ook nog eens te combineren met OV. Toen ik onze kat ging ophalen in Oost-Groningen heb ik hier het (snelle Randstedelijke) OV gebruikt, maar in Groningen een deelauto gepakt om vlak bij Bourtange in het buitengebied te kunnen komen. Daardoor heb ik onderweg nog 2 uurtjes gewerkt en op de terugweg een boek zitten lezen terwijl ik de kat bezig hield.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
(10-Apr-2024, 11:58 AM)Atrike schreef: Even heerlijk preken voor eigen parochie.
Ik heb wat zitten rekenen en een stukje geschreven.
Je hebt het ultieme doel van iedere ligfietser gehaald
Je staat in het Vrijdagbericht op ligfiets.net
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2021
Bedankt: 5
38 x bedankt in 19 berichten
20-Apr-2024, 10:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Apr-2024, 11:39 AM door AndredeBoer.)
Gisteren had ik onverwacht lang thuis gewerkt, tot ongeveer half drie. Was zo gaar als een deur en moest toch nog een (administratieve) rotklus doen. GEkozen om gewoon maar mijn Quest te pakken en de 19km naar werk te fietsen (Woerden-Utrecht) en daar dat werk te doen. Totale handelingstijd (deur tot buro): 55-60min. Trein had ook gekund (35 min), auto geen reele optie: (20 min rijden, heel lang parkeerplek zoeken en scheel betalen aan parkeergeld (10-15 euro?).
Het voordeel: ik was er helemaal uit. Heb genoten van de wind en wolkenluchten en de frisse temperaturen. Op mijn werk kon ik er goed tegenaan. Dat had ik nooit gehad als ik trein of auto had genomen, dan heb je geen contact met de buitenwereld/buitenlucht. Terug idem: licht regenwaasje over mijn snoet mocht me niet deren en vond ik eigenlijk wel lekker. Eind van het verhaal: 's avonds thuis was ik tenminste weer/nog mens, in plaats van totaal gaar, zoals ik me om 14.30 voelde.
[[ Overigens: geen muis in de Quest (ik ben die persoon achter het stukje "Smoesjes??!!" op dat zelfde vrijdagbericht ( https://ligfiets.net/news/6523) .Dat had me 5 min extra gekost ]]
Berichten: 1.404
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 217
2679 x bedankt in 1263 berichten
Voor mij is dat dagelijkse stukje fietsen inderdaad ook een prima manier om goed wakker te worden, of om het werk achter me te laten.
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
(20-Apr-2024, 10:17 AM)Jeroen S schreef: Voor mij is dat dagelijkse stukje fietsen inderdaad ook een prima manier om goed wakker te worden, of om het werk achter me te laten.
Idem en ik heb het fietsen echt nodig om simpelweg energie te krijgen voor die dag.
Als ik met de auto zou gaan, dan zou ik de dag al vermoeid beginnen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 877
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1484 x bedankt in 608 berichten
(10-Apr-2024, 11:58 AM)Atrike schreef: Even heerlijk preken voor eigen parochie.
Ik heb wat zitten rekenen en een stukje geschreven.
Dit vind ik nou typisch een vraag voor Ionica Smeets, op zaterdag heeft zij een Column in de Volkskrant.
Als wiskundige bekijkt ze alledaagse zaken.
Een velomobiel vraagt teveel uitleg, maar de vraag: wat is sneller: "Een auto of een fiets?" met dit stuk erbij is zeer passend bij haar concept.
Stuur het toe aan ionica@volkskrant.nl.
Niels, treinfietser, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 514
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
818 x bedankt in 457 berichten
Goede suggestie Niels!!
Groet,
Tom
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 49
403 x bedankt in 183 berichten
(21-Apr-2024, 02:38 PM)Niels van der Wal schreef: Dit vind ik nou typisch een vraag voor Ionica Smeets, op zaterdag heeft zij een Column in de Volkskrant.
Vandaag (vanwege K-dag de vr-za-zo krant ineen) staat er ook weer een prachtstuk over het aantal manieren waarop je je schoen kunt strikken . Spoiler-alert: veel !
Na alle stukken over gebrek aan verandering na de toeslagenaffaire, anti-semitisme en pfas in ons lichaam die aan het stuk vooraf gaan was dit een welkome vrolijke noot. Leve de homo ludens!
Vanwege auteursrechten kan ik het artikel hier niet als pdf publiceren, hier wel wat interessante links!
- het artikel van Ionica (voor wie een abo op de VK of een andere DPG krant heeft)
- een heus wetenschappelijk artikel van Burkhard Polster in Nature van 2002 over strikken
- Ian's Shoelace Site
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|