Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Ik hoorde ergens dat een 20" Quest meer kans heeft om grip te verliezen met het achterwiel. Is dat waar? Is een 20" Quest minder "stabiel" en/of moet je er voorzichtiger mee zijn dan een 26" (carbon) Quest?
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7519 x bedankt in 3699 berichten
(29-Jul-2024, 03:47 PM)bucovaina schreef: Ik hoorde ergens dat een 20" Quest meer kans heeft om grip te verliezen met het achterwiel. Is dat waar? Is een 20" Quest minder "stabiel" en/of moet je er voorzichtiger mee zijn dan een 26" (carbon) Quest?
Dit verhaal ken ik niet. Van wie hoorde je dit?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.983
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29535
2894 x bedankt in 1293 berichten
Ik moest voorzichtig zijn met de Quest maar ook met de Strada.
Niet omdat de Quest 20" was maar omdat ik er erg hoog in zit. Ik kreeg dezelfde waarschuwing voor de Strada en dat is een carbon 26".
Verder waren er geen waarschuwingen.
Ik denk dat je gewoon moet rijden en wel een keer waar het veilig kan uitproberen wat nog goed voelt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7519 x bedankt in 3699 berichten
(29-Jul-2024, 05:47 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik moest voorzichtig zijn met de Quest maar ook met de Strada.
Niet omdat de Quest 20" was maar omdat ik er erg hoog in zit.
Klopt, bij een 3 en een 4-wieler wil je een zo laag mogelijk zwaartepunt. Dan is de fiets stabieler en gaat minder snel om.
Veel ligfietsers denken daardoor dat een laag zwaartepunt bij een 2-wieler ook gunstig is, maar dat is niet het geval.
Een hoog zwaartepunt bij een 2-wieler zorgt voor een fiets die gemakkelijker in balans te houden is. Je hebt dan simpelweg meer reactietijd als de fiets in onbalans raakt.
Denk maar aan de Hoge Bi.
Of aan een lange stok die je bovenop je hand laat balanceren.
Een korte stok is veel moeilijker om in balans te houden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 106
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 6
155 x bedankt in 76 berichten
Lang, lang geleden (we hadden net geen guldens meer) ben ik in een slip geraakt met mijn eerste Quest. Uit de bocht gevlogen op een recht stuk.
Dat kwam meer door de demping van het achterwiel die niet goed was. Op een verzakte klinkerweg was mijn achterwiel in resonantie gekomen. Daarna heb ik een dikkere band gemonteerd en een lagere druk gepompt en is dit nooit meer gebeurd.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Dat ongeval is zoiets als in deze serie video’s geanalyseerd wordt: crash van een EVO op “rumble strips”:
https://youtu.be/tcFrGid7R3I?si=Z_67XDc9E4lpaBJZ
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen