Berichten: 509
	Topics: 53
	Lid sinds: May 2024
	
Bedankt: 76
	980 x bedankt in 476 berichten
	 
	
	
		Ik hoorde ergens dat een 20" Quest meer kans heeft om grip te verliezen met het achterwiel. Is dat waar? Is een 20" Quest minder "stabiel" en/of moet je er voorzichtiger mee zijn dan een 26" (carbon) Quest?
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.941
	Topics: 175
	Lid sinds: Apr 2017
	
Bedankt: 3028
	9746 x bedankt in 4702 berichten
	 
	
	
		 (29-Jul-2024, 03:47 PM)bucovaina schreef:  Ik hoorde ergens dat een 20" Quest meer kans heeft om grip te verliezen met het achterwiel. Is dat waar? Is een 20" Quest minder "stabiel" en/of moet je er voorzichtiger mee zijn dan een 26" (carbon) Quest?
Dit verhaal ken ik niet. Van wie hoorde je dit?
	
 
	
	
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.563
	Topics: 71
	Lid sinds: Dec 2020
	
Bedankt: 39062
	3881 x bedankt in 1686 berichten
	 
	
	
		Ik moest voorzichtig zijn met de Quest maar ook met de Strada.
Niet omdat de Quest 20" was maar omdat ik er erg hoog in zit. Ik kreeg dezelfde waarschuwing voor de Strada en dat is een carbon 26".
Verder waren er geen waarschuwingen.
Ik denk dat je gewoon moet rijden en wel een keer waar het veilig kan uitproberen wat nog goed voelt.
	
	
	
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.941
	Topics: 175
	Lid sinds: Apr 2017
	
Bedankt: 3028
	9746 x bedankt in 4702 berichten
	 
	
	
		 (29-Jul-2024, 05:47 PM)Willeke_IGKT schreef:  Ik moest voorzichtig zijn met de Quest maar ook met de Strada.
Niet omdat de Quest 20" was maar omdat ik er erg hoog in zit.
Klopt, bij een 3 en een 4-wieler wil je een zo laag mogelijk zwaartepunt. Dan is de fiets stabieler en gaat minder snel om.
Veel ligfietsers denken daardoor dat een laag zwaartepunt bij een 2-wieler ook gunstig is, maar dat is niet het geval.
Een hoog zwaartepunt bij een 2-wieler zorgt voor een fiets die gemakkelijker in balans te houden is. Je hebt dan simpelweg meer reactietijd als de fiets in onbalans raakt.
Denk maar aan de Hoge Bi.
Of aan een lange stok die je bovenop je hand laat balanceren. 
Een korte stok is veel moeilijker om in balans te houden.
	
 
	
	
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 112
	Topics: 11
	Lid sinds: Sep 2020
	
Bedankt: 7
	171 x bedankt in 82 berichten
	 
	
	
		Lang, lang geleden (we hadden net geen guldens meer) ben ik in een slip geraakt met mijn eerste Quest. Uit de bocht gevlogen op een recht stuk.
Dat kwam meer door de demping van het achterwiel die niet goed was. Op een verzakte klinkerweg was mijn achterwiel in resonantie gekomen. Daarna heb ik een dikkere band gemonteerd en een lagere druk gepompt en is dit nooit meer gebeurd.
	
	
	
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 216
	Topics: 6
	Lid sinds: Feb 2024
	
Bedankt: 17
	434 x bedankt in 211 berichten
	 
	
	
		Dat ongeval is zoiets  als in deze serie video’s geanalyseerd wordt: crash van een EVO op “rumble strips”:
https://youtu.be/tcFrGid7R3I?si=Z_67XDc9E4lpaBJZ
	
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen