Afsluitdijk
|
Berichten: 176
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 497
328 x bedankt in 170 berichten
(08-Aug-2024, 09:24 PM)Roepers schreef: (08-Aug-2024, 08:51 PM)bucovaina schreef: Als Belg ben ik niet helemaal mee. Waarom is de Afsluitdijk afgesloten? De dijk moest worden versterkt en tegelijkertijd moest de dijk ook meer vissen door kunnen laten. Het autoverkeer moest minimaal last hebben en daarom zijn de werkzaamheden vanaf het fietspad uitgevoerd. Fietsers konden met de gratis fietsbus. Nu blijken er een paar rekenfoutjes in te zijn gemaakt en lopen de werkzaamheden bij de spuisluizen uit.
Nu is het helaas conform verwachting dat een groot project uitloopt, maar toen ik op 31 maart 2019 (laatste dag!) over de dijk fietste werd nog gesteld dat hij na 3 jaar weer open zou gaan voor fietsers. Die drie jaar werden al heel snel zes jaar en nu dus vermoedelijk... elf jaar.
Of meer.
Dat er een fietspad ligt is overigens wel bijzonder. Die plek was origineel voor een spoorlijn bedacht. Maar die lijn (Harlingen - Schagen denk ik) kwam er nooit.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 514
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
818 x bedankt in 457 berichten
08-Aug-2024, 10:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Aug-2024, 10:25 PM door Tom Fekkes.)
Het OV-beleid heeft maar één hoofddoel:
meer mensen in de auto.
Gratis OV kost 2,5 miljard.
Onderhoud asfalt kost 5 miljard.
Groet,
Tom
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(08-Aug-2024, 08:51 PM)bucovaina schreef: Als Belg ben ik niet helemaal mee. Waarom is de Afsluitdijk afgesloten? Gezien de naam is het vooral de vraag waarom het een probleem is dat hij afgesloten is. Het lijkt erop dat dat juist het hele idee ervan is. Als we het toch over de naam hebben: zo'n lang ding midden in het water noemen we normaal een dam, blijkbaar had er iemand een idee om het IJsselmeer te dempen. Met al die polders eromheen waren we daar overigens goed mee op weg, gekke meneer Lely..
(08-Aug-2024, 10:00 PM)Tijanus schreef: Dat er een fietspad ligt is overigens wel bijzonder. Die plek was origineel voor een spoorlijn bedacht. Maar die lijn (Harlingen - Schagen denk ik) kwam er nooit. Volgens Wikipedia ligt op de strook van de spoorlijn de tweede baan van de autosnelweg.
Berichten: 337
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 117
589 x bedankt in 302 berichten
(08-Aug-2024, 09:26 PM)Lopopodium schreef: Qua veer kan je ook gewoon vanuit Enkhuizen naar Stavoren. Dat ga ik deze zomer maar eens een keertje doen.
(08-Aug-2024, 09:37 PM)Tom Fekkes schreef: Wat heeft dat met de Afsluitdijk te maken?
Oh, dan kan je er toch een soort rondje IJsselmeer van maken
Berichten: 514
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
818 x bedankt in 457 berichten
Daar heb je gelijk in.
Groet,
Tom
Berichten: 489
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 70
924 x bedankt in 456 berichten
Ze hadden de rijbaan eens langer dan voorzien moeten afsluiten. Het had hoogstwaarschijnlijk veel sneller vooruit gegaan en als het toch langer had geduurd, hadden er een paar rechtszaken met dwangsommen aan vast gehangen.
Berichten: 176
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 497
328 x bedankt in 170 berichten
(09-Aug-2024, 09:42 AM)Bacchus schreef: Als we het toch over de naam hebben: zo'n lang ding midden in het water noemen we normaal een dam, blijkbaar had er iemand een idee om het IJsselmeer te dempen. Met al die polders eromheen waren we daar overigens goed mee op weg, gekke meneer Lely..
Klopt, ook in het 'Waddencenter' aka 'afsluitdijkmuseum' wordt gesteld dat 'afsluitdam' de correcte naam zou zijn.
Of eigenlijk 'lange afsluitdam', want er lag al een kortere (en iets oudere) afsluitdijk/dam aan de andere kant van Wieringen.
Het hele IJsselmeer inpolderen is nooit een officieel goedgekeurd plan geweest. (In 1860 ofzo is er wel een dam naar Ameland gelegd voor een forse Waddenpolder). Wel had er nog een Markerwaard moeten komen natuurlijk, wat (helaas) goed te zien is in merkwaardige contouren van de Houtribdijk en de dijk bij Marken.
(09-Aug-2024, 09:42 AM)Bacchus schreef: (08-Aug-2024, 10:00 PM)Tijanus schreef: Dat er een fietspad ligt is overigens wel bijzonder. Die plek was origineel voor een spoorlijn bedacht. Maar die lijn (Harlingen - Schagen denk ik) kwam er nooit. Volgens Wikipedia ligt op de strook van de spoorlijn de tweede baan van de autosnelweg.
Ah, de onderdelen kloppen maar de combinatie niet. Typische urban legend, die ik mogelijk ook niet meer kwijtraak...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.979
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1402 x bedankt in 797 berichten
(09-Aug-2024, 02:02 PM)Tijanus schreef: Het hele IJsselmeer inpolderen is nooit een officieel goedgekeurd plan geweest. (In 1860 ofzo is er wel een dam naar Ameland gelegd voor een forse Waddenpolder). Wel had er nog een Markerwaard moeten komen natuurlijk, wat (helaas) goed te zien is in merkwaardige contouren van de Houtribdijk en de dijk bij Marken.
Zie ook: https://www.topotijdreis.nl/kaart/1960/@...497148,5.9
Berichten: 2.641
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2751
3091 x bedankt in 2154 berichten
16-Aug-2024, 10:19 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Aug-2024, 10:20 AM door Hardloper.)
(08-Aug-2024, 06:48 PM)Willeke_IGKT schreef: En de automobilist mag natuurlijk niet gehinderd worden door de werkzaamheden, dus fietsers en voetgangers zijn weer eens het slachtoffer. Zelfs een paar weekenden per jaar fietsers in plaats van auto's is onmogelijk. Altijd maar weer de financiële belangen die voorgaan
Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat schreef:De snelweg op de Afsluitdijk is een belangrijke verkeersroute voor wegverkeer. Niet alleen voor woon-werkverkeer en toerisme, maar ook voor economische belangen, zoals aanvoer van producten. Het om laten rijden van dit wegverkeer, levert te veel hinder op; voor de lokale gebruikers, maar ook voor de omgeving van de alternatieve route. We proberen de hinder voor het wegverkeer tijdens de werkzaamheden zo veel mogelijk te beperken, dus is gekozen deze uit te voeren met de snelweg in gebruik. Het beperken van de hinder is voor toekomstige projecten ook het uitgangspunt.
Natuurlijk proberen we hinder voor fietsers en wandelaars ook zoveel mogelijk te voorkomen. Ook hier geldt; binnen de mogelijkheden die er zijn. Voor fietsers en wandelaars is het sinds 26 juni mogelijk om op de Afsluitdijk te fietsen. Om het fietspad te bereiken, moeten fietsers en wandelaars de sluizencomplexen bij Den Oever en Kornwerderzand passeren. Dit kan echter nog niet te voet of op de fiets. Daarom rijdt de gratis fietsbus, waarin u uw fiets (binnen bepaalde maatvoering) mee kunt nemen.
Wellicht is dit voor u een teleurstellende belangenafweging, hopelijk geeft het echter wel iets meer begrip voor de keuze die we maken.
Mocht u nog vragen hebben, dan horen we dat graag.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|