Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat?
#1
Heerlijk filmpje  Big Grin 

Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat? (bright.nl)
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Raymond , 365cycle
#2
Ik denk dat ik met mijn 40-559 nog wel veilig ben...
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Wim -de roetsende
#3
(02-Sep-2024, 08:31 PM)Lopopodium schreef: Ik denk dat ik met mijn 40-559 nog wel veilig ben...

Maar je bent toch al over de 18?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
De VanNicholas heeft 22 mm bandjes. Daarmee ga ik nog wel even vrijuit...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#5
(02-Sep-2024, 08:40 PM)Hardloper schreef:
(02-Sep-2024, 08:31 PM)Lopopodium schreef: Ik denk dat ik met mijn 40-559 nog wel veilig ben...

Maar je bent toch al over de 18?

Al dertig jaar nog steeds niet.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Frutsel
#6
De makers van het filmpje hebben groot gelijk. De hele discussie om nieuwe regels voor fatbikes slaat nergens op.  Minister Agema wilde ook  geen nieuwe regels voor fatbikes. Ze zei dat het vooral nodig was dat de huidige regels beter gehandhaafd worden. En ik ben het daar zo mee eens.En de fietsersbond had ook al een dergelijk standpunt. Dus meer handhaving en niet meer regels. Die hele  hetze rond fatbikes  heeft ook wel iets engs. Ze pikken er een groep uit en die moeten via nieuwe regels aangepakt worden. Het gaat weer eens om jongeren en die mogen niet meer rijden op fatbikes terwijl het probleem dat geconstateerd wordt over de hele linie van elektrische fietsen speelt, namelijk veel exemplaren voldoen niet aan de regelgeving.

Groet,

Marco
Antwoord }
#7
Het is inderdaad wel ietwat zorgwekkend dat dit nu plotseling een dermate urgent probleem gemaakt wordt dat het nieuwe wetgeving zou vereisen, terwijl de fabrieksmatig illegale Vanmoofs jarenlang ongemoeid zijn gelaten.

Niet dat ik an sich tegen (bijvoorbeeld) een helmplicht voor e-bikes ben. 
Maar dan gewoon allemaal... (en gelijk ook de snorfietsen meenemen, graag!)
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#8
(02-Sep-2024, 09:08 PM)Tijanus schreef: Niet dat ik an sich tegen (bijvoorbeeld) een helmplicht voor e-bikes ben. 
Maar dan gewoon allemaal... (en gelijk ook de snorfietsen meenemen, graag!)

Ik ben bang dat dat een hellend vlak is naar uitbreiding naar alle fietsen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper , martinR
#9
GoCycles da's zeker een grensgeval?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(02-Sep-2024, 09:08 PM)Tijanus schreef: Het is inderdaad wel ietwat zorgwekkend dat dit nu plotseling een dermate urgent probleem gemaakt wordt dat het nieuwe wetgeving zou vereisen, terwijl de fabrieksmatig illegale Vanmoofs jarenlang ongemoeid zijn gelaten.
Het grote verschil is dat VanMoof op zich geen slechte fietsen bouwde. De elektronica was soms wat nuttig maar ze stuurden en remden gewoon goed. Daarnaast was het vermogen van de motor op zich beperkt; onder ongunstige omstandigheden reed een voormalig opdrachtgever ook geen 32 km/h meer (in US-modus), maar liet de tegenwind niet meer dan 26-27 km/h toe. 

Mijn eigen bakfiets is voorzien van de motor die ook op een aantal fatbikes zit, van Bafang. Ik heb 'm begrensd op snelheid, niet op koppel; dit om de simpele reden dat ik de bakfiets vol met kattengrit en kind ook de heuvel over wil kunnen trappen (in de hoogste stand - als ik 'm al gebruik staat ie daar meestal niet). Ik heb één keer een testritje gemaakt zonder snelheidsbegrenzer; het ding zoeft ondanks de enorme huif zelfs met een zuchtje tegenwind tot over de 45 km/h door.

Een Fatbike met deze motor is niets meer of minder dan een speed pedelec zonder typegoedkeuring. Toen ik nog een mini-365cycle was hadden we hier goedkoop geproduceerde Chinese BMXjes die onder allerlei omstandigheden door midden braken etc. Dat gebeurde ook bij kinderen, maar dan wel op snelheden tot misschien 15 km/h. Als dat soort kwaliteit fietsjes nu ineens gemotoriseerd is en 45+ km/h kan zijn de zorgen terecht. De oplossing alleen niet, en het gebrek aan aandacht voor het grootste gevaar op de weg evenmin.

Enkel om nostalgische redenen geplaatst:
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Roepers , Willeke_IGKT , Tijanus
#11
We hebben in Nederland geen handhavers meer, dus elke extra regel kan je meteen in de prullenbak gooien.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Hardloper
#12
Ben net ingehaald door een fatbike. Meneer van ca 30 jaar, heus geen tiener. Klein sigaartje in de mond, voor de vorm af en toe de trappers even rond. Geen helm, geen verzekeringsplaatje, geen licht aan. Ik reed dik 40 km/u....

Helemaal eens met wat Marco al zegt: er zijn meer dan voldoende regels om deze meneer van de weg te halen. Moet alleen nog even gebeuren....
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Willeke_IGKT , Hardloper
#13
(03-Sep-2024, 04:58 PM)TimSch schreef: Ben net ingehaald door een fatbike. Meneer van ca 30 jaar, heus geen tiener. Klein sigaartje in de mond, voor de vorm af en toe de trappers even rond. Geen helm, geen verzekeringsplaatje, geen licht aan.

Licht aan overdag is ook een beetje overdreven. Sterker nog, wees blij. De meeste elektrische fietsen weten ook overdag de tegenliggers te verblinden met die klote lampen! Ik heb liever dat de politiek wat doet aan verblindende verlichtingen...
Antwoord }
#14
Voor een speed pedelec (wat je volgens mij zou moeten zijn als je zo hard gaat) is het verplicht licht te voeren overdag als ik mij niet vergis. 

Doe het met de vm ook trouwens.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#15
De regels die we voor bromfietsen hadden waren best logisch:
- een maximaal motorvermogen (bij benzinemotoren vertaald in maximaal 50cc cilinderinhoud), omdat te veel vermogen bij jongere berijders té verleidelijk is. 
- een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom
- eisen aan de berijder: minimumleeftijd, al dan niet helmplicht, al dan niet een certificaat.

Over de exacte grenzen kun je altijd debatteren, maar als systeem was dit in mijn ogen prima.

Bij elektrische fietsen, inclusief Fatbikes, werkt het op papier zó:
- een maximaal motorvermogen (maar wordt nooit gecontroleerd)
- een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom (maar wordt nooit gecontroleerd)
- eisen aan de berijder: minimumleeftijd, al dan niet helmplicht, al dan niet een certificaat (deze eisen zijn er voor de elektrische fiets niet, heel vreemd)

De oplossing ligt volgens mij dan voor de hand:
- ga controleren op het maximum vermogen van de motor
- ga controleren op het maximum snelheid
- als dat nog niet genoeg is, voer dan aanvullend een minimumleeftijd en/of certificaatplicht en/of helmplicht in.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#16
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: De regels die we voor bromfietsen hadden waren best logisch:
- een maximaal motorvermogen (bij benzinemotoren vertaald in maximaal 50cc cilinderinhoud), omdat te veel vermogen bij jongere berijders té verleidelijk is.
Ook bij verbrandingsmotoren is een maximaal motorvermogen vastgesteld: 4 kilowatt, net als voor de speed pedelec. Meting is gelijk aan bij zware motorvoertuigen, netto vermogen aan de krukas dus.

(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: - een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom
En een maximale topsnelheid, waar eigenlijk alleen bij bromfietsen op gehandhaafd wordt.
Veel snorscooters kunnen standaard 35 km/h of sneller.

(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: Bij elektrische fietsen, inclusief Fatbikes, werkt het op papier zó:
- een maximaal motorvermogen (maar wordt nooit gecontroleerd)
Dat maximale motorvermogen is bij elektrische lichte voertuigen onduidelijk gedefinieerd. Nergens staat of het vermogen aan het achterwiel betreft, of juist aan de uitgaande as, of zelfs het opgenomen vermogen uit de accu. Navraag van fabrikanten hierover heeft niets opgeleverd. Gevolg is dus dat zelfs elektrische fietsen van gerenommeerde merken vaak flink meer vermogen leveren dan eigenlijk mag. Een oude Strömer pedelec (zonder speed) trekt net zo snel op als z'n "broertje" met kenteken, maar stopt gewoon wat eerder.
 
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: - een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom (maar wordt nooit gecontroleerd)
- eisen aan de berijder: minimumleeftijd, al dan niet helmplicht, al dan niet een certificaat (deze eisen zijn er voor de elektrische fiets niet, heel vreemd)
De elektrische fiets was eigenlijk al een prutsconstruct. Een spartamet moet wel verzekerd zijn, maar is langzamer dan veel E-bikes.

(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: De oplossing ligt volgens mij dan voor de hand:
- ga controleren op het maximum vermogen van de motor
- ga controleren op het maximum snelheid
- als dat nog niet genoeg is, voer dan aanvullend een minimumleeftijd en/of certificaatplicht en/of helmplicht in.
Maximumsnelheid en maximumvermogen zijn beide moeilijk vast te stellen. De rollenbank test alleen hoe snel het wiel wil draaien, zeker voor een niet begrensde bromfiets met een beperkt vermogen is dat een probleem.
Minimumleeftijd vind ik een mooi doel. Een jong kind moet mijns inziens gewoon zelf kunnen trappen, uitzonderingen daargelaten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#17
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: De oplossing ligt volgens mij dan voor de hand:
- ga controleren op het maximum vermogen van de motor
- ga controleren op het maximum snelheid
- als dat nog niet genoeg is, voer dan aanvullend een minimumleeftijd en/of certificaatplicht en/of helmplicht in.

Hoe ga je het maximum vermogen vaststellen? Ik bedoel wat het op dat moment kan of wat in theorie mogelijk is met de motor. In het eerst geval, wanneer ze hem resetten ga je het niet meer vaststellen. Dus dat werkt niet.
Tweede geval, dan gaat iedere VM ook een speedelec zijn die een hulp motor heeft, aangezien deze makkelijk veel makkelijker over de 25 kunnen halen met beperkte capaciteit motor.

Maar we kunnen allemaal lachen over het opmeten van de bandjes. Het is wel zo, dat de jeugd de brede banden stoer vind en daardoor net een brommer. Dus helm plicht voor banden van laten we zeggen minimaal MTX / mountainbikes ontmoedigd de jeugd wel de fatbikes. En de mountainbikers dragen in theorie toch al een helm, dus heb je er niet mee. En voor de jeugd is de fatbike daarmee gelijk minder aantrekkelijk. En juist die willen hem opvoeren denk ik.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Helaas gaat handhaven niet lukken , want er zijn te weinig handhavers. Het helpt (misschien)door een deadline in te stellen.
Ga je harder dan toegestane snelheid, huppakee je fatbike wordt direct een schrootbak.
Ik zie dagelijks bijv. automobilisten nog met de telefoon in de hand/oren rijden. Dat bewijst keer op keer dat er te weinig handhavers zijn en dat velen schijt hebben aan wetten en regels en ook schijt aan mensenlevens.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#19
Maar als er geen handhavers zijn, helpen nieuwe regels ook niet. Nieuwe regels maken kost ook geld, geef dat uit aan verbetering van de handhaving.

Groet,

Marco
Antwoord }
#20
(04-Sep-2024, 10:50 AM)Hardloper schreef:
(03-Sep-2024, 06:01 PM)TimSch schreef: De oplossing ligt volgens mij dan voor de hand:
- ga controleren op het maximum vermogen van de motor
- ga controleren op het maximum snelheid
- als dat nog niet genoeg is, voer dan aanvullend een minimumleeftijd en/of certificaatplicht en/of helmplicht in.

Hoe ga je het maximum vermogen vaststellen?.....

Dat schreef ik helemaal niet  Tongue

(04-Sep-2024, 10:50 AM)Hardloper schreef:
Tweede geval, dan gaat iedere VM ook een speedelec zijn die een hulp motor heeft, aangezien deze makkelijk veel makkelijker over de 25 kunnen halen met beperkte capaciteit motor.


Dat is nu ook al zo wanneer de motor blijft ondersteunen boven de 25 km/u, al trekken veel ondersteunde VM rijders zich daar niets van aan en zie je dus weinig VMs met een kentekenplaatje etc  Wink
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#21
(04-Sep-2024, 11:09 AM)Dharm2004 schreef: Ga je harder dan toegestane snelheid, huppakee je  fatbike wordt direct een schrootbak.

En daar gaat elke fiets waar 365cycle op rijdt...
Je mag namelijk best harder rijden dan 25km/h op een e-bike, alleen de ondersteuning moet ermee ophouden na 25km/h.

Maar controles van fietsers zijn best moeilijk. Als je een controlepunt hebt opgezet gaan de scholieren (toch wel de doelgroep in deze) binnen de kortste keren via een andere route rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Tijanus
#22
(04-Sep-2024, 12:37 PM)Frutsel schreef: En daar gaat elke fiets waar 365cycle op rijdt...
Je mag namelijk best harder rijden dan 25km/h op een e-bike, alleen de ondersteuning moet ermee ophouden na 25km/h.
Grappig genoeg ben ik deze week inderdaad staande gehouden Big Grin 
Ik had een rechthoekig pakketje achterop, en was behoorlijk aan het doorstampen op de vouwfiets. Had ook nog wat wind mee, dus dan zit de gang er ook al gauw in; dusdanig dat ik ongeveer gelijk op reed met een politieauto (ze reden rustig). Op de rotonde direct daarna versperden ze mijn weg, en moest ik dus even stoppen. 
Na 2x kijken constateerde de agent dat er wel een blokje achterop zat, maar er geen motor te vinden was en zei hij "sorry, fijne reis!" Tongue 

Ook op de bakfiets (met huif!) betekent een snelheid boven de 25 niet dat de motor nog wat doet. Ik heb één keer een poging gedaan om m'n vriendin bij te houden op haar Strömer. Ging best redelijk; zij reed het eerste stuk best rustig (tot het ging regenen Tongue ), en een sterke motor die het optrekken tot 26 km/h voor je regelt is ook wel prettig als je jezelf op duur helemaal stuk aan het rijden bent. Het laatste stuk (met regen) heb ik de hele tijd zonder E gereden, en ook al ging m'n hartslag ver in het rood, op onderstaand stukje ben ik wel trots Big Grin 

[Afbeelding: vlammennnn.png]
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#23
Op een ww rit van 2x80km reed 4 op de 5 middelbare scholieren slingerend over de weg door intensief smartphonegebruik. Wetgeving zonder handhaving heeft niet veel zin. Handhaving is arbeidsintensief, dus dat gaat niet lukken zonder automatisering.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper
#24
(04-Sep-2024, 03:23 PM)blokdoorn schreef: Op een ww rit van 2x80km reed 4 op de 5 middelbare scholieren slingerend over de weg door intensief smartphonegebruik. Wetgeving zonder handhaving heeft niet veel zin. Handhaving is arbeidsintensief, dus dat gaat niet lukken zonder automatisering.
Op zich kunnen we daarvoor ook Google en Apple lastig vallen. 
Beweeg je je sneller dan 10 km/h voort en zit je niet overduidelijk op een spoor? Smartphone blokkeren. 
Vervelend voor passagiers in auto's enzo, maar dat moet dan maar.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#25
(04-Sep-2024, 03:28 PM)365cycle schreef: Op zich kunnen we daarvoor ook Google en Apple lastig vallen. 
Beweeg je je sneller dan 10 km/h voort en zit je niet overduidelijk op een spoor? Smartphone blokkeren. 
Vervelend voor passagiers in auto's enzo, maar dat moet dan maar.

Wat ga je hiervoor gebruiken? De interne versnellingsmeters? Want constant GPS gebruiken om de snelheid te bepalen, dat gaat niet de batterij duur goed bevorderen.
En daarbij, dan gaat Handsfree bellen ook niet meer.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
veel van die wetgeving is er alleen om gebruik van auto's in woongebieden te kunnen voortzetten.
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 11 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken ...ZoefZoef — 11:56 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Excuus...Fietsbennie — 11:52 PM
XL Hotspot in 3d-print
Niets is een VM-accu...365cycle — 11:28 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus ...LowJob — 11:08 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus vo...TimSch — 10:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken n...Willeke_IGKT — 10:42 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basiscondit...LowJob — 10:34 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als rookie met een...TimSch — 09:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bedankt voor de upda...Hoekie — 09:09 PM
XL Hotspot in 3d-print
... Een specifi...Hoekie — 08:50 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Met ligfietsen kun j...voodoo — 08:38 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Je hebt een lange ...John1000 — 08:35 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Laat dat de...Lopopodium — 08:02 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Je hebt een lange in...melle z — 07:45 PM