Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
50 km/h ohne Motor: Mit einem Velomobil wird das Radfahren zum Rausch
#1
Met prikkelende titel zodat mensen het artikel gaan lezen. Voor wie Duits kan lezen en anders via een site vertaler, een heel mooi geschreven, best wel 'feel good' artikel.
https://www.nzz.ch/mobilitaet/50-kmh-ohn...ld.1850242
Antwoord }
#2
(29-Sep-2024, 12:05 PM)Hoekie schreef: Met prikkelende titel zodat mensen het artikel gaan lezen. Voor wie Duits kan lezen en anders via een site vertaler, een heel mooi geschreven, best wel 'feel good' artikel.
https://www.nzz.ch/mobilitaet/50-kmh-ohn...ld.1850242

Grappig, ik kwam dit zojuist tegen op het Duitse Forum. Leuk artikel. Goede promotie voor de vm.

Mij vielen een paar dingen op:
Totdat de Nederlander Jan Wijnen in 2012 een fabriek oprichtte in Roemenië en geleidelijk de productie van diverse modellen overnam.

Jammer dat er niet bij staat dat dit met (financiële) hulp van velomobiel.nl en praktische hulp van Daniël Fenn tot stand is gekomen.

Niettemin werden de prijzen verlaagd en de productie aanzienlijk verhoogd: wekelijks verlaten ongeveer vijf voertuigen de fabriek.

Ik heb helaas nog nooit een echte prijsverlaging voorbij zien komen en de productie van 6 modellen is stopgezet.
    
Comfortabel en veilig rijden op een velomobiel

Met een tekening van de Snoek —> geweldig
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Prijsverlaging is wat kort door de bocht. Ik heb elders een lang video artikel langs zien komen waarin Helge uitlegde dat er bij iedere Milan geld bij ging. Ik vermoed dat op de Roemeense wel verdiend wordt. Ook voor de andere modellen geldt dat de produktiekosten ongetwijfeld omlaag zijn gegaan met de stap naar Roemenië.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Er wordt inderdaad gewoon een fatsoenlijke boterham aan overgehouden. Door de dealers ook mits de kwaliteit goed is, want garantie leveren kost natuurlijk ook geld.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(29-Sep-2024, 05:14 PM)365cycle schreef: Er wordt inderdaad gewoon een fatsoenlijke boterham aan overgehouden. Door de dealers ook mits de kwaliteit goed is, want garantie leveren kost natuurlijk ook geld.

Die fatsoenlijke boterham gun ik iedereen en ik vind dat ook iedereen daar recht op heeft. Daar zou een sociale maatschappij zorg voor moeten dragen. Nederland behoort tot één van de rijkste landen ter wereld en nog is hier schrikbarend veel armoede. Iets om ons ongelooflijk voor te schamen. Dat zou gewoon simpelweg niet nodig hoeven te zijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#6
Helemaal met je eens Wim! Helaas lijken we licht in de minderheid te zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#7
(29-Sep-2024, 08:43 PM)365cycle schreef: Helemaal met je eens Wim! Helaas lijken we licht in de minderheid te zijn.

Het gaat niet alleen de redelijke boterham waar we rekening mee moeten houden, maar ook het fatsoen waar je rekening mee zou moeten houden naar je medemens.
Groet,

Tom
Antwoord }
#8
" Nederland behoort tot één van de rijkste landen ter wereld en nog is hier schrikbarend veel armoede. Iets om ons ongelooflijk voor te schamen. Dat zou gewoon simpelweg niet nodig hoeven te zijn."

Als buitenlandse (Nederlander) zeg ik, Nederland is een geweldig land om te wonen en te WERKEN,maar je moet willen werken!!!!
Zie genoeg van binnen en buiten, die niet willen werken, want er wordt goed voor je gezorgd met allerlei subsidie potjes.
En natuurlijk zijn er mensen die niet kunnen werken en hebben de nodige hulp nodig.

Ik zie ken arme mensen die arm zijn, maar hebben wel geld om de hele tijd te paffen, etc.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Hier hebben we het hier op het forum al uitgebreid over gehad Dharm2004, als ik het me goed herinner met stevig ingrijpen door de modjes tot gevolg.
Daarnaast zie ik de meeste mensen met jouw standpunt hun standpunt baseren op een onderbuikgevoel in combinatie met een enorm gebrek aan specifieke kennis.

Het lijkt me goed om hier weer ontopic te gaan, of in ieder geval niet verder in te gaan op politieke opvattingen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#10
365cycle, bedankt voor je reactie :-) Selectief lezen en ook selectief reageren is ook een kunst.
En jammer dat het in de verkeerde keelgat is geschoten.
Veder (als ik het goed interpreteer) mag je alleen een mening hebben of iets ventileren als je specifieke kennis heb?
M.a.w. als iemand steelt mag ik hem/haar geen dief noemen (omdat ik geen specifieke kennis heb en ook geen politieagent ben).

En de beheerders hebben alle recht om mij de toegang tot dit forum te ontzeggen als ik naar hun maatstaven iets verkeerds heb geschreven.

Het gaat je goed, pluk de dag en,....( mag je zelf invullen, heb daarvoor nl geen specifieke kennis;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Jongens, jongens. 

(30-Sep-2024, 10:16 AM)Dharm2004 schreef: Veder (als ik het goed interpreteer) mag je alleen een mening hebben of iets ventileren als je specifieke kennis heb?


En de beheerders hebben alle recht om mij de toegang tot dit forum te ontzeggen als ik naar hun maatstaven iets verkeerds heb geschreven.


Het is helemaal niet de bedoeling dat je op dit forum geen mening hebt. En dat lees ik ook nergens, ook niet in 365Cycles reactie.

En tot nu toe heb je volgens mij ook niets geschreven dat je de toegang zou moeten ontzeggen.

Ik lees 365Cycles reactie als een waarschuwing dat jouw bericht een aanleiding kan zijn om een 'heftige' discussie op dit forum te laten ontbranden, die uiteindelijk kan leiden tot ernstig ingrijpen van de moderatoren.


(29-Sep-2024, 11:15 PM)365cycle schreef: Daarnaast ...

Dit is natuurlijk niet handig. Eerst aangeven dat dit soort berichten licht ontbrandbaar zijn en dan in dat bericht deze zin stoppen.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
#12
Dharm2004 ik kom niet naar dit forum om dit soort berichten te lezen. Ik hoor veel liever over je Mango ervaringen. Ja ik heb even vluchtige in je berichten historie gedoken.

Wisten jullie dat eigenlijk dat er zo weinig VM’s wekelijks afgeleverd worden en dat er zoveel uur werk erin zit? Dit is voor mij toch wel een eye opener.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#13
Mooi artikel, qua onderwerp en zeer goed geschreven.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#14
Idd mooi artikel. Al zie ik niet meteen velomobielen de wegen overnemen, helaas.

Ik ben het Duits totaal niet machtig maar vertaal het met LLMs (ollama lokaal op de macbook Smile )
Code:
user@host ~ ollama run gemma2
>>> translate this text to English please: Im Vergleich zu gewöhnlichen Fahrrädern bieten Velomobile noch dazu einen viel besseren Schutz:
... Eine Hülle aus Karbon und Kevlar umgibt den Körper, ähnlich wie in einem Formel-1-Auto. Selbst ein Überschlag ist normalerweise kein Pr
... oblem: Die Schultern sind unter dem sogenannten Süllrand positioniert, der Körper dadurch quasi angeschnallt, während die sogenannte Hu
... KNIP
...
...

Compared to ordinary bicycles, velomobiles offer significantly better protection: A shell made of carbon and Kevlar surrounds the
body, similar to a Formula 1 car. Even a rollover is usually not a problem: The shoulders are positioned under the so-called sill,
which effectively secures the body, while the "hood" behind the head acts like a roll bar in a convertible.
KNIP

>>> Send a message (/? for help)

(EDIT: heb maar wat geknipt, voor je't weet copyright en zo )
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik ga hier toch nog één keer op reageren, want nu gaan er een aantal dingen uit context en het lijkt me goed dat niet alleen met Dharm2004, maar ook met alle meelezers, recht te zetten.

(30-Sep-2024, 10:16 AM)Dharm2004 schreef: En jammer dat het in de verkeerde keelgat is geschoten.
In eerste instantie dit: het schoot me niet in het verkeerde keelgat. Zoals door datakneder al opgemerkt probeer ik een grote discussie te voorkomen.
Ik zag de felheid in je reactie en snap dat mijn bericht jou wel in het verkeerde keelgat schoot. Zo was het niet bedoeld.

(30-Sep-2024, 10:16 AM)Dharm2004 schreef: Veder (als ik het goed interpreteer) mag je alleen een mening hebben of iets ventileren als je specifieke kennis heb?
M.a.w. als iemand steelt mag ik hem/haar geen dief noemen (omdat ik geen specifieke kennis heb en ook geen politieagent ben).
Een mening hebben mag altijd. Als niet-roze lid zal ik je hier ook nooit iets ontzeggen, maar nadenken over of je je mening moet ventileren kan ik iedereen aanraden.

Ik heb een leuk gedachtenexperimentje, waarin ik ook meteen even je metafoor meeneem. Stel je voor, er staan twee mensen op de stoep; meneer Links en mevrouw Rechts. Ze zien jou passeren in een velomobiel. Nu kan meneer Links meerdere dingen zeggen:

1. "Kijk, dat is een ligfiets."
2. "Kijk, dat is een ligfiets. Die dingen zijn veel te laag, je ziet nauwelijks waar je naartoe gaat, ze zijn elektrisch anders konden ze nooit zo snel zijn, dus ze zijn illegaal en levensgevaarlijk"
3. "Kijk, dat is een ligfiets. Ze zijn erg laag, het lijkt me best eng om erin te rijden. Is het niet gevaarlijk? En waarom denk jij dat ze zo snel zijn? Zou er een motor in zitten?"

Bij versie 2 zullen een hoop leden hier (inclusief ondergetekende) steigeren. En terecht, want meneer Links is vermoedelijk geen ervaringsdeskundige (anders had hij waarschijnlijk een positiever verhaal Tongue ) en kent vermoedelijk geen ligfietsers. Meneer Links poneert daarnaast zijn mening als waarheid, en meneer Links zou nog weleens een negatieve emoties uit kunnen lokken als mevrouw Rechts toevallig ligfietser is.
Mevrouw Rechts zou versie 3 waarschijnlijk zien als een opening om wat uitleg te bieden, als ze toevallig ligfietser is. En doet zij het niet, dan doe ik het wel, als ik het toevallig hoor.

Nu kan ik niet ontkennen dat ik nooit m'n mening geef over zaken waar ik geen of weinig kennis van heb; integendeel. Daniel Fenn z'n fietsen zijn een goed voorbeeld; ik twijfel regelmatig openlijk aan zijn claims, terwijl ik op Alpha-gebied geen ervaringsdeskundige ben. Enerzijds is dat bewust uitlokgedrag omdat ik graag eens zou zien dat hij zijn claims echt onderbouwt en waarmaakt wat hij belooft, en anderzijds is hij meer dan zelfverzekerd en mondig genoeg om zichzelf te komen verdedigen op de plaatsen waar ik die claims doe.

(30-Sep-2024, 10:56 AM)datakneder schreef: Dit is natuurlijk niet handig. Eerst aangeven dat dit soort berichten licht ontbrandbaar zijn en dan in dat bericht deze zin stoppen.
Ik schreef dat met name vanwege deze opmerking:

(29-Sep-2024, 11:00 PM)Dharm2004 schreef: Ik zie ken arme mensen die arm zijn, maar hebben wel geld om de hele tijd te paffen, etc.
Ik ken ook zat mensen die arm zijn, en heb hier en daar ook wel geprobeerd te helpen. Waar ik vroeger ook vaak "waarom gaan ze niet gewoon een baan zoeken", "waarom wil je autorijden als je de tandarts niet eens kan betalen" en "als je kinderen niks te eten hebben, waarom vraag je dan niet gewoon om hulp en/of waarom wil je dan dat ze in dure kleren lopen" dacht, is de realiteit die ik daardoor te zien kreeg helaas dat arm zijn veel moeilijker is dan ik dacht. En dat is niet zomaar. Ik heb hier volgens mij ook al eens een essay gedeeld over waarom arme mensen domme dingen doen; er zit een hele wetenschap achter. Dit boek en zomaar een filmpje van Tim 'S Jongers zijn een goed beginpunt als je er echt wat meer over wil weten.

Ik schreef het dus deels ook naar mijn oude ik, om te voorkomen dat bepaalde niet op kennis gebaseerde gedachtenpatronen die ik vroeger zelf had hier ook mensen gaan kwetsen. Een groot verschil met eerder genoemde Daniel Fenn is namelijk dat mensen in armoede wél met de rug dicht bij de muur staan, en vanuit die positie moeten verdedigen tegen denkbeelden van mensen zoals ik (of ik hoop: wij), die níet arm zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#16
Ik hoop dat hiermee de kou uit de lucht is. Nu graag weer verder on-topic om inderdaad gevoelige discussies te voorkomen.
Antwoord }
#17
(30-Sep-2024, 11:03 AM)Hardloper schreef: Wisten jullie dat eigenlijk dat er zo weinig VM’s wekelijks afgeleverd worden en dat er zoveel uur werk erin zit? Dit is voor mij toch wel een eye opener.

Nou ja, dat is natuurlijk betrekkelijk. Als er 200 uur werk in zit, en je hebt 200 werknemers, kun je er (bij effectieve arbeidsdeling) in principe elk uur eentje afleveren. (En ze zelfs uit voorraad leverbaar maken, mits iedereen een zwarte T-Alpha zou willen kiezen).

Maar men stelt dat er ~370 per jaar uit de fabriek komen, bij 38 werknemers. Dat is dus bijna 10 velomobielen per werknemer per jaar, ofwel bijna 2000 uur effectieve productie per werknemer. Dat is dan weer bijna 50 full-time (althans, 40-urige) werkweken per medewerker per jaar, dus wel ongeveer maximaal efficient. Eigenlijk denk ik nu dat die berekening van de 200 uur per velomobiel gewoon precies in tegengestelde richting gedaan is.

Als er nog steeds 370 velomobielen per jaar uit die fabriek rollen vraag ik me wel af waar de motivatie voor de Buelk-4-more vandaan komt. Was de groei eruit (of de groei uit de groei?) of was er daadwerkelijk al een dalende trend? De B4M lijkt me zeker een welkome aanvulling voor de markt (in ieder geval voor de consument), maar bij een verviervoudiging van de productie in tien jaar tijd zie ik voor de fabrikant weinig noodzaak.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Willeke_IGKT , Hardloper
#18
Ik denk dat onze vm door meerdere mensen is gemaakt. Iedereen zal datgene doen waar hij/zij goed in is. Misschien hopen ze met de nieuwe vm naar 150 man uren per exemplaar te gaan. Doordat ze zeer efficiënt weten te werken en daardoor meer lopend band werk is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#19
Voor sommigen hier zou het misschien goed zijn om eens terug te kijken waarom Jan daar met de fabriek begonnen is. Vooral omdat hij er al bekend was en mensen de gelegenheid wilde geven op een goede en prettige manier hun brood te verdienen. Natuurlijk speelt mee dat een Roemeens arbeidsuur een stuk minder kost als een Nederlands of Duits arbeidsuur. Er gaat voor een hoop geld aan materiaal in een velomobiel, maar ook voor een hoop geld aan arbeidsuren. Als je dat vergelijkt met de tijd en materiaalkosten die er in een carbon rechtop frame gaan, valt het misschien nog best wel mee.

Er wordt hard gewerkt om de productie efficienter te krijgen. De Milans zijn heel erg lang in eigen beheer gebouwd. En dat liep niet heel fantastisch. Uit economisch oogpunt, uit klant tevredenheid mbt niet nagekomen levertijden, een ongelukkige bouwer die veels te veel tijd stak in het mogelijk maken/uitzoeken van onmogelijke wensen. Het komt niet uit de lucht vallen, dat er met de Bülk zulke grote stappen gezet worden.

Ik vermoed dat ook Jan is gaan nadenken over efficientie, met de veelheid aan velomobielen. Sommige zijn kennelijk lastiger te bouwen als andere. En met heel kleine aantallen per jaar, dan wordt het steeds moeilijker om dat economisch lucratief te houden. Maar die discussie hadden we hier geloof ik al ergens.

Wel leuk dat er positieve aandacht voor de velomobiel is, zonder vervelende ondertoon.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Tijanus
#20
(30-Sep-2024, 07:52 PM)Tijanus schreef: Als er nog steeds 370 velomobielen per jaar uit die fabriek rollen vraag ik me wel af waar de motivatie voor de Buelk-4-more vandaan komt. Was de groei eruit (of de groei uit de groei?) of was er daadwerkelijk al een dalende trend? De B4M lijkt me zeker een welkome aanvulling voor de markt (in ieder geval voor de consument), maar bij een verviervoudiging van de productie in tien jaar tijd zie ik voor de fabrikant weinig noodzaak.
Van een goedkopere fiets kan je er meer bouwen. Die is namelijk vooral eenvoudiger te bouwen.
Daarnaast kan er voorraad aangelegd worden want in basis zijn alle B4M hetzelfde.
 
Als je grotere aantallen kan doen en daarmee ook aan vraag voldoet wordt je business ook stabieler.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velomobiel.nl October 2024 news
Voor mijn 5 km w-w h...Willeke_IGKT — 10:12 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
De elastiek kwam l...TimSch — 10:00 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rijd mijn velomob...Atrike — 09:47 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rij ongeveer de...TimSch — 09:43 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rij ongeveer de h...Arend-Jan — 08:01 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik verbaas mij erove...Roepers — 07:20 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Dat gaat 'm we...ZoefZoef — 06:55 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Het ging over mensen...Arend-Jan — 06:40 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Dat gaat 'm wel ...Wim -de roetsende — 06:09 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Niet te hard tr...ZoefZoef — 02:16 AM
wat ze zeggen
Vandaag een paar kee...365cycle — 11:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blij dat ik mijn QV ...qv-tester — 11:47 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag net na 5 u...Willeke_IGKT — 10:26 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
En je denkt niet dat...blokdoorn — 10:21 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik vind het altijd g...Arend-Jan — 10:07 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Banden in 28-622 bes...Hoekie — 09:58 PM
1,85 en 68 kg. Pas ik in een Quest XS?
Dank iedereen! I...Wim -de roetsende — 09:42 PM