Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
09-Oct-2024, 09:37 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Oct-2024, 09:37 AM door Arend-Jan.)
Die zou het onderliggende probleem enkel verdoezelen
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
(09-Oct-2024, 09:37 AM)Arend-Jan schreef: Die zou het onderliggende probleem enkel verdoezelen Ik weet niet of het dan nog een probleem is. Er zijn zoveel geniale ontwerpers met een te groot of juist te klein ego. In de juiste organisatie kunnen die dan toch prima functioneren
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 14
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
25 x bedankt in 14 berichten
Netter (richting van vector is dan ook gedefinieerd): F=m*a met a=wx(wxr) voor
een eenparige cirkelbeweging.
(08-Oct-2024, 07:52 PM)Arend-Jan schreef: Het rollen dat een velomobiel doet tijdens trappen komt niet door middelpunt vliegende kracht maar door de inertia (massa traagheid) van je benen, die je in verticale richting telkens op gang brengt, remt, en daarna weer op gang brengt in tegengestelde richting, weer remt etc etc.
Welk verband bestaat er tussen verticale kracht F door je benen, cranklengte r
en hoeksnelheid w? Formule?
Op een fiets maken je voeten een cirkelbeweging en dan is er zeker sprake van een
centripentale kracht: deze trekt aan de trapas. De horizontale component wordt
gecompenseerd door de mast, de verticale component zorgt voor een koppel om te
rollen. Voor de onderbenen lijkt mij dit een aardige benadering en bij de
bovenbenen is de verplaatsing kleiner en heb ik deze verwaarloosd.
Als ik een eenwieler meevoer met de fiets, giert de eenwieler: een oscilerende
beweging van het zadel, veroorzaakt door de assymmetrie van het trapstel.
Als je de eenwieler horizontaal houdt en een slinger aan het wiel geeft,
dan voel en zie je de eenwieler rollen.
Bij fietsen ijlt het onderbeen na ten opzichte van de voeten (bij benadering 90
graden). Bij een velomobiel bedoel ik daar het volgende mee:
stand_crank positie_voet positie_onderbeen
-------------------------------------------------
vert_boven maximaal midden
horz_voor midden mininimaal
vert_onder mininmaal midden
horz_achter midden maximaal
Aangezien ik er tijdens de proefrit met de Snoek niet op heb gelet, vraag ik mij
af in welke twee standen de carrosserie maximaal rolt. Is dit bij horizontale
cranks of verticale cranks of er tussenin?
Het verschil in rollen voor een Snoek met 140 mm cranks t.o.v. een Snoek_L met
170 mm cranks en bredere asspoor wordt volgens mij ongeveer 25%.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
09-Oct-2024, 08:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Oct-2024, 08:27 PM door Wim -de roetsende.)
(09-Oct-2024, 08:09 PM)John1000 schreef: Aangezien ik er tijdens de proefrit met de Snoek niet op heb gelet, vraag ik mij
af in welke twee standen de carrosserie maximaal rolt. Is dit bij horizontale
cranks of verticale cranks of er tussenin?
Mijn Milan rolt het beste als de cranks een ronddraaiende beweging maken.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Ik kan het ook niet meer volgen. Even een ander voorbeeld. Je transporteert twee gorilla's van 200 kilo naast elkaar in een geveerd aanhangertje. Beiden springen keurig beurtelings op en neer. Gaat het aanhangertje nu wiebelen?
Berichten: 77
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
140 x bedankt in 70 berichten
'Ik kan het ook niet meer volgen. Even een ander voorbeeld. Je transporteert twee gorilla's van 200 kilo naast elkaar in een geveerd aanhangertje. Beiden springen keurig beurtelings op en neer. Gaat het aanhangertje nu wiebelen? '
Ik denk dat de Partij vd dieren niet blij gaat zijn ;-) met de transport.
Berichten: 14
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
25 x bedankt in 14 berichten
09-Oct-2024, 10:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2024, 07:04 PM door John1000.)
(09-Oct-2024, 08:26 PM)Wim -de roetsende schreef: (09-Oct-2024, 08:09 PM)John1000 schreef: Aangezien ik er tijdens de proefrit met de Snoek niet op heb gelet, vraag ik mij
af in welke twee standen de carrosserie maximaal rolt. Is dit bij horizontale
cranks of verticale cranks of er tussenin?
Mijn Milan rolt het beste als de cranks een ronddraaiende beweging maken.
Laatste toevoeging: het gaat om snelheidsverandering en dat is voor het
bovenbeen bij horizontale cranks klein, dus maximaal in verticale stand.
Ik probeerde voet met onderbeen en het bovenbeen van elkaar te isoleren.
Model: voet+onderbeen legt beweging pedaal af, bovenbeen verwaarlozen.
Hierbij laat ik het.
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
09-Oct-2024, 10:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Oct-2024, 10:23 PM door Arend-Jan.)
Laat maar, ik moest plots denken aan een vergelijking met het winnen van de Paralympics. Ik hoef niet iedereen te overtuigen, een discussie komt dit topic niet ten goede.
On-topic!
Ik ben nog steeds blij met mijn Paars Oranje Bolide (die een stuk goedkoper én praktischer is dan een echte POB).
Morgen wordt het prima weer om m'n zelfontworpen ruitenwisser te testen heb ik begrepen
En ik heb de rijhoogte aan voorzijde nu weer bijna terug op origineel niveau staan (iets verlaagd nog) omdat ik dankzij een omleiding op mijn woon-werkroute die 6 maanden duurt (!) een paar vervelende hobbels over moet. Heb nu een setje onderdelen ontworpen waarmee ik binnen 10 minuten de rijhoogte voor + achter naar smaak kan aanpassen
Berichten: 14
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
25 x bedankt in 14 berichten
(09-Oct-2024, 10:22 PM)Arend-Jan schreef: Laat maar, ik moest plots denken aan een vergelijking met het winnen van de Paralympics. Ik hoef niet iedereen te overtuigen, een discussie komt dit topic niet ten goede.
Wat voegt deze mededeling betreffende mensen met een beperking aan dit onderwerp toe?
Hoe zit het met de zijwindgevoeligheid van de Snoek(L)? Tijdens mijn proefrit
met de Snoek was er slechts windkracht 2. Bij zo weinig wind heb ik niets
gemerkt. Tot welke windkracht kun je nog goed blijven fietsen?
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
10-Oct-2024, 08:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2024, 10:36 PM door Bob Hagendijk.)
*linkje verwijderd door moderator*
Wind gevoeligheid heb ik ook al over geschreven.
TL;DR minder goed dan de Milan maar nog steeds dik prima.
Het heeft in de 3500 km die ik met de mijne gefietst heb nog niet zo hard gewaaid dat ik het niet leuk vond. Vanmorgen eigenlijk ook maar weinig gemerkt van wat best een stevig windje was (regio Den Haag)
Maar in mijn GT lag ik wel nog iets lager/vlakker en de spoorbreedte was groter (die hele fiets was breder!) dus ik zal met de SnoekL iets eerder afhaken dan met de GT. Daarmee heb ik bij windkracht 9 nog een rit richting de Maasvlakte gedaan, dat was serieus kicken haha (letterlijk niet kicken eigenlijk, want ik hoefde sommige stukken niet eens te trappen, zo goed zeilde hij toen). Mn oude Quest durfde ik bij windkracht 6 echt niet meer mee de weg op (ja in de stad nog wel, maar niet een dijk op of tussen open weilanden), dan waaide ik gewoon om
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
10-Oct-2024, 09:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2024, 10:37 PM door Bob Hagendijk.)
(10-Oct-2024, 08:38 PM)Arend-Jan schreef: *Linkje verwijderd door moderator*
Wind gevoeligheid heb ik ook al over geschreven.
TL;DR minder goed dan de Milan maar nog steeds dik prima.
TL;DR betekent toch: Te lang, ik heb het niet gelezen?
Waaraan refereer jij dan?
Ik begrijp het niet in de context waarin jij het gebruikt
--> Too long; didn't read minder goed dan de Milan maar nog steeds dik prima
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 621
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1320 x bedankt in 586 berichten
10-Oct-2024, 10:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2024, 10:38 PM door Bob Hagendijk.)
Laten we de verwijzingen naar de Paralympics en de opmerkingen daarover achterwege laten. Ik snap dat Arend-Jan ermee wilde zeggen dat hij geen oneindige discussie aan wilde gaan, maar dit start op zijn eigen manier ook een discussie. Ik heb het linkje naar de meme verwijderd.
Berichten: 158
Topics: 11
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 442
390 x bedankt in 158 berichten
(10-Oct-2024, 07:13 PM)John1000 schreef: Hoe zit het met de zijwindgevoeligheid van de Snoek(L)? Tijdens mijn proefrit
met de Snoek was er slechts windkracht 2. Bij zo weinig wind heb ik niets
gemerkt. Tot welke windkracht kun je nog goed blijven fietsen?
Weet niet of ik het hier al had gezegd of alleen elders maarik heb nu volgens mij twee keer met harde wind in mijn Snoek gereden en dit was mijn ervaring:
Mijn enige referentiepunt is de QuestXS waarvan ik al meerdere keren heb gelezen dat het qua windgevoeligheid ergens bovenaan het lijstje zit. Geheel naar verwachting merk ik dan ook meer van de wind in de Snoek dan in de QuestXS. De manier waarop zorgt er echter voor dat ik waarschijnlijk tot een hogere windsnelheid met mijn Snoek nog comfortabel ben dan dat ik dat met mijn QuestXS was. Namelijk: ik heb het gevoel dat de QuestXS meer omgegooid wordt waar de Snoek meer opzij geduwd wordt. Dus (zeker met minder constante wind) met de snoek meer de aandacht er bij om rechtdoor te blijven rijden bij de QuestXS gaat het rechtdoor langer goed maar daarbij ga ik toch wat ongemakkelijk scheef in de fiets zitten voor wat contragewicht (die lijkt overigens ook beter te zeilen)
Ik heb niet zoveel gewicht om in de strijd te gooien dus ik vindt het prettig dat dat bij de snoek niet nodig is.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
(10-Oct-2024, 09:25 PM)Wim -de roetsende schreef: (10-Oct-2024, 08:38 PM)Arend-Jan schreef: *Linkje verwijderd door moderator*
Wind gevoeligheid heb ik ook al over geschreven.
TL;DR minder goed dan de Milan maar nog steeds dik prima.
TL;DR betekent toch: Te lang, ik heb het niet gelezen?
Waaraan refereer jij dan?
Ik begrijp het niet in de context waarin jij het gebruikt
--> Too long; didn't read minder goed dan de Milan maar nog steeds dik prima
Volgens mij is TL;DR hier het equivalent van "Om een lang verhaal kort te maken"
Groet,
Marco
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
12-Oct-2024, 03:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2024, 08:09 PM door Hoekie.)
Wat zijn de ervaringen met het vervangen van de achterband?
Ik wilde de standaard Ultra Sport 622-28 vervangen door een GP5000 AS (AllSeason) 622-32.
$$!%%%^&!! = Heb het voor nu opgegeven.
De GP5000 is A dik rubber, B ruw en C ook nog eens slap (vouwband) En D lijkt de band kleiner dan de velg.
Dan maar de Ultra Sport terug. Niet. Dat is een nog slapper geval waar je geen druk kan zetten om over de as heen te krijgen.
WTF
Tips?
Advies voor band die ook in het veld op het achterwiel te krijgen is?
Ik denk als reserve band voor onderweg aan een draadband in 622-28 of 622-32 gemaakt met glad rubber.
EDIT
De Ultra Sport is net gelukt met net de juiste hoeveelheid lucht en door met een smalle V over de as van het achterwiel te duwen.
En ging daarna zonder bandenwippers/tireglider terug op de velg. WTF
De GP5000 622-32 AS (all Season) gaat op marktplaats....of iemand moet nog goede tips hebben? Ruilen tegen een GP5000 in 622-28 ?
Zeepsop? In een emmer met talkpoeder?
EDIT 2
Ter oefening de Ultra Sport 622-28 er nog een keer af en weer opgedaan en dat lukte wederom.
Berichten: 158
Topics: 11
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 442
390 x bedankt in 158 berichten
12-Oct-2024, 04:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2024, 04:33 PM door Boyd Maduro.)
Ik heb vaker gehoord dat gp5000 lastig kan zijn dus wat dat betreft was ik er op voorbereid.
Dit was voor mij ook de test voor de tireglider waarmee het nog steeds even een uitdaging was maar wel te doen. (En per ongeluk de binnenband gesloopt dus kon er meteen weer af en opnieuw)
Het viel me inderdaad wel op dat er erg weinig ruimte is tussen de ad en de wielkast.
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
12-Oct-2024, 04:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2024, 05:04 PM door Hoekie.)
(12-Oct-2024, 04:32 PM)Boyd Maduro schreef: Ik heb vaker gehoord dat gp5000 lastig kan zijn dus wat dat betreft was ik er op voorbereid.
Het viel me inderdaad wel op dat er erg weinig ruimte is tussen de ad en de wielkast.
- Welke maat GP5000 gebruik jij ?
- Ging die op de DT Swiss (R470) velg zonder gereedschap?
Berichten: 158
Topics: 11
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 442
390 x bedankt in 158 berichten
(12-Oct-2024, 04:51 PM)Hoekie schreef: (12-Oct-2024, 04:32 PM)Boyd Maduro schreef: Ik heb vaker gehoord dat gp5000 lastig kan zijn dus wat dat betreft was ik er op voorbereid.
Het viel me inderdaad wel op dat er erg weinig ruimte is tussen de ad en de wielkast.
- Welke maat GP5000 gebruik jij ?
- Ging die op de DT Swiss (R470) velg zonder gereedschap?
Ook de 32mm. Maar dan de STR ipv de AS (maar dat zou voor hoe makkelijk die er op gaat niet echt uit moeten maken geloof ik)
Zit gewoon op de standaard velg ja.
Gereedschap was enkel de tireglider
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
Ik heb mijn GP5000 S TR 28-622 er gewoon met blote handen op gelegd
Vandaag wilde hij trouwens een stuk minder makkelijk, maar ik had nog teveel lucht in de biba, daardoor wilde het niet.
Enige band waar ik écht veel moeite mee had was een Pro One, in 28-406.
Hij moest er vandaag vanaf en later terug erop want er waren 3 spaken gebroken. Eigenlijk.. er waren er twee gebroken en de andere was gewoon helemaal los, de nippel rolde/rinkelde vrolijk in de (holle) beeld.
In Roemenië waren ze blijkbaar vergeten een aantal nippels te lijmen, zo lijkt het. Daardoor werkten ze zich los, waarna de spaken breken (te lage spanning: veel fluctuatie/wisselingen en dan breken ze).
Vandaag dus voor het eerst het achterwiel eruit gehaald, gaat een stuk makkelijker dan bij mn oude Milan.
Theo heeft hem netjes gericht en alles flink strakker gezet, en ik voel dat nu in de bocht en zelfs ook rechtuit: hij zwabbert nu minder
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
Jij haalt alles met de hand los, ik beschouw je als een uitzondering. Moeilijker dan met de CCS van Mark vD heb ik het nog niet gehad. Pro One mooi rond laten lopen zonder "glijmiddel" vind ik wel een uitdaging.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
Ik heb vorige week nog met zo'n kreng lopen vechten, zelfs met bandenzeep bijna niet in het gareel te krijgen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 83
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
230 x bedankt in 83 berichten
Ik heb een carbon velg van Light-Bicycle achter dus niet 1-op-1 vergelijkbaar met de standaard velg, maar ik had in het Hoge Noorden (in dit geval, Narvik in Noorwegen) geen issues om een Michelin Power Cup Competition TLR (maat 30-622, valt 32mm breed op mijn brede velg) op te leggen.
Zit er nu ruim 5000km op en nog geen lek gereden. Zelfs kilometers grof Zweeds "gravel" waar zelfs de gravelaars geen brood van lusten overleefd (met 6km/u) Ik kwam op deze band uit na op Bicycle Rolling Resistance een afweging te hebben gemaakt van rolweerstand en lekbestendigheid.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
Dat lijkt inderdaad een goed alternatief, bedankt voor de tip
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
Ook weer een folding tire.
Maken we het ons niet gewoon makkelijker door een wired tire te nemen?
Of zijn daar geen snelle versies van?
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
(13-Oct-2024, 02:39 PM)Hoekie schreef: Ook weer een folding tire.
Maken we het ons niet gewoon makkelijker door een wired tire te nemen?
Of zijn daar geen snelle versies van? Ik heb geen problemen met vouwbanden, maar een draadband gaat inderdaad wel iets makkelijker langs het midden van het achterwiel bij een Bülk.
Snelle draadbanden zijn er zeker wel, de Conti Contact Urban is bijvoorbeeld zeker geen slomerik.
De snelste banden (Pro One TT, GP5000 TT, Vittoria Corsa Speed, Veloflex Record), zijn volgens mij wel zonder uitzondering vouwbanden maar ik weet het niet zeker.
Zal denk ik te maken hebben met dat een dunne aramide koordlaag gewoon flexibeler is dan metaal.
De snelste fietsbanden worden maar zeer weinig gemaakt; een radiaalband zorgt voor fors minder rolweerstand dan onze diagonaalbanden hebben. Ik heb weleens wat zitten zoeken naar redenen waarom die banden er niet zijn voor een fiets; met name zoekerig stuurgedrag wordt als één van de redenen genoemd.
Ik vermoed dat een band die echt puur voor vierwielige velomobielen gemaakt zou worden wel al snel een radiaalband zou zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 83
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
230 x bedankt in 83 berichten
Continental Contact Urban is er in 32-622. De 28mm versie staat op de lijst met testkandidaten van de genoemde BRR maar heeft nog niet veel stemmen. Ben wel nieuwsgierig hoe deze scoort in vergelijking met de racebanden.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
|
Gebruikers die dit topic lezen: 26 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|