Eerlijk gezegd denk ik dat de noodzaak van het lage tempo nu een tikkeltje overdreven wordt.
1. De voorrijder is een heer op leeftijd, en een ervaren voorrijder van toertochten die door het NVHPV bestuur aangedragen werd. Zoals gezegd was hij vandaag dus de route aan het proefrijden, en ik ook. Ik zag ineens een velomobiel in de verte en was heel vlot bij hem. Daarna zijn we het laatste stukje van mijn ronde samen gereden. Hij trekt heel rustig op, de kruissnelheid kwam op die genoemde 24-25 km/h, en ook bochten worden héél rustig genomen.
2. Als de sliert al in één geheel blijft rijden (wat leuk is, maar zeker geen eis, want het is maar de vraag of het overal haalbaar is), betekent dat dan dat de achterste rijders wat vlotter op moeten trekken en boven de 30 moeten kruisen. Ik heb net eens even geteld; van ongeveer een kwart van de hele groep weet ik dat ze hoog 30
gemiddeld kunnen rijden. Het achterste kwart van de groep zal een sprintje zo nu en dan misschien zelfs fijn vinden om even een beetje warm te worden. En zelfs dan: Het is niet zo dat we in één lange rij moeten vertrekken, maar alle 130 (ofzo) tegelijkertijd aan moeten komen. De pauzeplek is daar toch niet breed genoeg voor
3. 25 km/h is voor de gemiddelde velonaut een heel rustig tempo, de minst sterke rijders rijden ook echt dat tempo want ons verzoek gaat zijn om die personen in het voorste deel van de hele sliert te hebben. Zij bepalen samen met de voorrijder het tempo, de rest zal zich daaraan moeten conformeren. Als het echt niet goed gaat en de boel valt uit elkaar in kleine plukjes staan wij organisatoren in contact met de voorrijder om even een tussenstopje in te lassen. En dat kan ook gewoon prima, want...
4. Ik had weinig tijd vandaag, maar wilde per se de laatste versie van de route nog even rijden voor die gepubliceerd gaat worden (komt als kerstcadeautje
). Als ik de voorrijder niet tegengekomen was had ik de hele tocht waarschijnlijk in ~1u40m afgeraffeld. We hebben 4u30m rijtijd. Tijd zat, echt.
5. We hebben de route zo gemaakt dat er een aantal "shortcuts" mogelijk zijn; ik rijd achteraan en ken de omgeving goed. Mocht er iemand stilvallen met technische problemen, dan wacht ik even om te kijken of het snel gefikst kan worden. Zo ja, dan krijg ik iemand zo weer bij de groep.
Voor wie nog op de snelheid is blijven hangen en het boeiend vindt: Het stuk dat ik met Jan samen gereden heb, hebben we 20,9 km/h bewogen gemiddeld gereden.