(6 uren geleden)Lig-ger schreef: Het wordt alleen woon-werkverkeer met mooi/droog weer. Op slechte dagen pak ik de quest.
Een buitje moet wel kunnen vind ik. Lekrijden wil ik met een tweewieler zoveel mogelijk vermijden, omdat ik dan altijd alles wil vervangen en thuis rustig plakken.
Die hoge velgen vragen wel een hoog ventiel. Hij gebruikte verlengers, niet bepaald handig.
Ja het is die appelgroene inderdaad. Daar past geen brede band in met die mono voorvork.
Ongeveer hetzelfde als wat Wim aanraadt, maar dan met iets meer context:
De meest 'universele' band volgens velen op dit forum is de Continental Contact Urban (CCU).
Hele goede lekbestendigheid en grip, en loop toch redelijk licht.
Verkrijgbare in vele, vele maten, alleen... in 559 niet smaller dan 47mm.
... en daar gaat het standaardantwoord.
De Continental Gatorskin is nog lekbestendiger dan de CCU, maar ook iets trager. Goed op druk houden, dan is het prima werkbaar.
De Schwalbe One (zonder pro) is sneller, maar iets minder lekbestendig.
De Continental Contact Speed is sneller, maar iets minder lekbestendig, en verliest veel grip bij natte weg.
De Continental Grand Prix (zonder verdere toevoegingen) is sneller, maar duidelijk minder lekbestendig.
De Panaracer Pasela PT hoort waarschijnlijk ook ergens in dit groepje.
De Continental Grand Prix 5000 is een soort van universele band voor mensen met meer nadruk op snelheid dan lekbestendigheid.
Helaas, deze bestaat niet in een 559-maat.
De Schwalbe Pro-One (TLE) is vergelijkbaar met de Grand Prix 5000, waarschijnlijk teveel snelheid en te weinig anti-lek voor jouw doel.
De Schalbe Pro-One (SuperRace/TT) is fantastisch snel. En van nat papier. Raakt al lek als iemand met een te scherpe blik er naar kijkt.
Maar tot die tijd wel
heel snel! Wel leuk voor in het Velodrome...