Shockproof 559 banden?
|
Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 5
18 x bedankt in 13 berichten
, 09:15 AM
Gisteren heb ik een M5 shockproof 559 gekocht.
Nu begint het traject om de fiets naar mijn wensen op te tuigen.
Dus eerst goede banden.
Wat raden jullie mij aan als ervaren M5 (26 inch) 559 rijders?
Anti lek en toch lage rolweerstand.
En welke binnenbanden met superhoog ventiel?
Tassen of een bagagedrager?
Spatborden?
En dan leren fietsen op zo'n hoge fiets...
Ik heb de hoop al opgegeven aan hoge fietsen met onderstuur.
Hopelijk ga ik dit wel leren.
Berichten: 2.085
Topics: 60
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 31299
3062 x bedankt in 1370 berichten
Gefeliciteerd met je aankoop.
Wat is jouw bedoeling, veel kilometers zonder lek rijden en een redelijke snelheid of juist zo snel mogelijk en een enkele lekke band geen probleem?
In weer en wind naar het werk of alleen plezier ritjes met mooi weer?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 6.119
Topics: 155
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2297
8000 x bedankt in 3907 berichten
(, 09:15 AM)Lig-ger schreef: Gisteren heb ik een M5 shockproof 559 gekocht.
Wat raden jullie mij aan als ervaren M5 (26 inch) 559 rijders?
Anti lek en toch lage rolweerstand.
En welke binnenbanden met superhoog ventiel?
Even meten of 47mm past: https://www.bike24.nl/producten/360096?s...T1UM&gQT=2
Wie rijdt er hier nog meer met de SP559?
Binnenbanden? Even meten hoe hoog de velg is, dan weet je hoeveel mm het ventiel moet zijn. 40 of 50mm is gebruikelijk.
Heb je de SP559 gekocht die op ligfiets.net stond?
Hoeveel tasruimte heb je nodig? Wat ga je doen? Toertochten, woon-werk-verkeer, vakantie, enz.
Spatborden? Ben je een mooi-weer-fietser of ga je ook in de regen fietsen?
Na de regen word je ook altijd erg nat op het moment dat je door plassen rijdt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 5
18 x bedankt in 13 berichten
Het wordt alleen woon-werkverkeer met mooi/droog weer. Op slechte dagen pak ik de quest.
Een buitje moet wel kunnen vind ik. Lekrijden wil ik met een tweewieler zoveel mogelijk vermijden, omdat ik dan altijd alles wil vervangen en thuis rustig plakken.
Die hoge velgen vragen wel een hoog ventiel. Hij gebruikte verlengers, niet bepaald handig.
Ja het is die appelgroene inderdaad. Daar past geen brede band in met die mono voorvork.
Berichten: 6.119
Topics: 155
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2297
8000 x bedankt in 3907 berichten
, 02:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 02:27 PM door Wim -de roetsende.)
28-559:
https://www.bike24.nl/producten/194349
https://www.bike24.nl/producten/756742
32-559:
https://www.bike24.nl/producten/199404?sku=709339
26x1 1/8 ??? Is dit 28 of 30mm? Ik kan het nergens vinden. Ik zie wel 1,10 en 1,20 en 1 3/8, maar niet 1 1/8. Dat is uiteraard 1,125 en dan zit 1,20 het dichtst in de buurt en dan is het dus 28-559:
https://www.bike24.nl/producten/195069
Succes met zelf zoeken.
(, 09:15 AM)Lig-ger schreef: En dan leren fietsen op zo'n hoge fiets...
Des te hoger de fiets des te gemakkelijker is het om je evenwicht te bewaren en om te corrigeren tijdens het fietsen.
Het is uiteraard wel handig dat je nog goed met je voeten bij de grond kunt komen. Ik ken echter ook iemand die gewoon met een soort aanloop op de voor hem te hoge fiets sprong om weg te rijden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 5
18 x bedankt in 13 berichten
En dan leren fietsen op zo'n hoge fiets...
[/quote]
Des te hoger de fiets des te gemakkelijker is het om je evenwicht te bewaren en om te corrigeren tijdens het fietsen.
Het is uiteraard wel handig dat je nog goed met je voeten bij de grond kunt komen. Ik ken echter ook iemand die gewoon met een soort aanloop op de voor hem te hoge fiets sprong om weg te rijden.
[/quote]
Hihi, dit weekend heb ik ook een ligfiets voor mijn vriendin gekocht. Die is nu aan het leren ligfietsen en die ervaart nu hoe lastig dit kan zijn.
Maar wel een leuk proces.
Hoe eenvoudig het telkens lijkt als je sommigen zo zelfverzekerd een scherp bochtje ziet maken...
Voor mij is iedere fiets weer een andere uitdaging.
Hoe fijn is het om een klapstuur te hebben. Onder dit M5 stuur moet je echt gaan liggen.
Berichten: 117
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
240 x bedankt in 104 berichten
Gefeliciteerd met je aankoop, superfijne fiets is dat. Ik heb er ook een, rij hem met schwalbe marathon supreme 40-559. Superfijne banden, maar die zijn niet meer te koop. Daarnaast heb ik nog een M5 city cruiser, dat is eigenlijk een SP406/559. Achter heb ik daar schwalbe marathon greenguard 40-559. Onverwoestbare band en weinig rolweerstand, maar veel last van spoorvorming en nogal gladdig als het nat is, als voorband daarom niet aan te raden. Als je genoeg ruimte hebt bij de voor- en achtervork zou ik conti contact urban overwegen, maar de smalste is met 47mm wel aan de brede kant.
Berichten: 257
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 672
495 x bedankt in 248 berichten
, 04:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:46 PM door Tijanus.)
(, 01:10 PM)Lig-ger schreef: Het wordt alleen woon-werkverkeer met mooi/droog weer. Op slechte dagen pak ik de quest.
Een buitje moet wel kunnen vind ik. Lekrijden wil ik met een tweewieler zoveel mogelijk vermijden, omdat ik dan altijd alles wil vervangen en thuis rustig plakken.
Die hoge velgen vragen wel een hoog ventiel. Hij gebruikte verlengers, niet bepaald handig.
Ja het is die appelgroene inderdaad. Daar past geen brede band in met die mono voorvork.
Ongeveer hetzelfde als wat Wim aanraadt, maar dan met iets meer context:
De meest 'universele' band volgens velen op dit forum is de Continental Contact Urban (CCU).
Hele goede lekbestendigheid en grip, en loop toch redelijk licht.
Verkrijgbare in vele, vele maten, alleen... in 559 niet smaller dan 47mm.
... en daar gaat het standaardantwoord.
De Continental Gatorskin is nog lekbestendiger dan de CCU, maar ook iets trager. Goed op druk houden, dan is het prima werkbaar.
De Schwalbe One (zonder pro) is sneller, maar iets minder lekbestendig.
De Continental Contact Speed is sneller, maar iets minder lekbestendig, en verliest veel grip bij natte weg.
De Continental Grand Prix (zonder verdere toevoegingen) is sneller, maar duidelijk minder lekbestendig.
De Panaracer Pasela PT hoort waarschijnlijk ook ergens in dit groepje.
De Continental Grand Prix 5000 is een soort van universele band voor mensen met meer nadruk op snelheid dan lekbestendigheid.
Helaas, deze bestaat niet in een 559-maat.
De Schwalbe Pro-One (TLE) is vergelijkbaar met de Grand Prix 5000, waarschijnlijk teveel snelheid en te weinig anti-lek voor jouw doel.
De Schalbe Pro-One (SuperRace/TT) is fantastisch snel. En van nat papier. Raakt al lek als iemand met een te scherpe blik er naar kijkt.
Maar tot die tijd wel heel snel! Wel leuk voor in het Velodrome...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 917
Topics: 19
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 483
1769 x bedankt in 855 berichten
(, 02:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ken echter ook iemand die gewoon met een soort aanloop op de voor hem te hoge fiets sprong om weg te rijden.
Dat was een verhoogde fiets die ik prima kon berijden als 28/26. Pas toen ik me daar helemaal op thuis voelde verhoogt naar 28/28. Een te hoge fiets is zeker niet aan te raden om te leren.
Berichten: 214
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 709
512 x bedankt in 213 berichten
(, 04:44 PM)Tijanus schreef: De Continental Contact Speed is sneller, maar iets minder lekbestendig, en verliest veel grip bij natte weg.
Of die sneller is of alleen 'snel' heet is een punt want nogal eens bediscussieerd wordt. Dat die waardeloos is op nat wegdek kan ik absoluut bevestigen.
(, 04:44 PM)Tijanus schreef: De Continental Grand Prix (zonder verdere toevoegingen) is sneller, maar duidelijk minder lekbestendig.
Is de Continental GP-AS er niet ook in deze maat? Die is ook erg fijn en met betere lekbestendigheid.
Ohnee, da's nog net een maatje groter. Die haal ik wel vaker door elkaar (584)
Berichten: 5.719
Topics: 111
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11359
8856 x bedankt in 4350 berichten
(, 09:27 PM)Boyd Maduro schreef: Of die sneller is of alleen 'snel' heet is een punt want nogal eens bediscussieerd wordt. Dat die waardeloos is op nat wegdek kan ik absoluut bevestigen. De 406 CCU is zeker sneller dan de CCS, zelfs als het koud is (maar bij kou zitten ze wel dichter bij elkaar).
Of dat voor de 559 of 622 ook geldt weet ik niet.
Ik heb 'm wel liggen, had me voorgenomen 'm te monteren als m'n GP5000AS TR een keer lek zou gaan, maar dat is niet gebeurd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.595
Topics: 8
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 383
3100 x bedankt in 1450 berichten
Van mijn kant de Michelin Wildrunner een hele dikke 37 mm slick, met 400 gram niet onbenullig zwaar en best vlot. De grip op nat wegdek is niet dramatisch slecht. De GP is sneller maar ook kwetsbaarder, maar nog wel acceptabel. Pro One heb ik 1 keer gehad, maar geen vertrouwen in. Heel erg kwetsbaar en veel duurder.
De Contact speed is inderdaad geen aanrader, slechte grip op nat wegdek en best een stugge band, heel veel speed heeft ie ook niet. Voordeel is dat die er wel in smal is 32mm.
Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 5
18 x bedankt in 13 berichten
(, 04:44 PM)Tijanus schreef: (, 01:10 PM)Lig-ger schreef: Het wordt alleen woon-werkverkeer met mooi/droog weer. Op slechte dagen pak ik de quest.
Een buitje moet wel kunnen vind ik. Lekrijden wil ik met een tweewieler zoveel mogelijk vermijden, omdat ik dan altijd alles wil vervangen en thuis rustig plakken.
Die hoge velgen vragen wel een hoog ventiel. Hij gebruikte verlengers, niet bepaald handig.
Ja het is die appelgroene inderdaad. Daar past geen brede band in met die mono voorvork.
Ongeveer hetzelfde als wat Wim aanraadt, maar dan met iets meer context:
De meest 'universele' band volgens velen op dit forum is de Continental Contact Urban (CCU).
Hele goede lekbestendigheid en grip, en loop toch redelijk licht.
Verkrijgbare in vele, vele maten, alleen... in 559 niet smaller dan 47mm.
... en daar gaat het standaardantwoord.
De Continental Gatorskin is nog lekbestendiger dan de CCU, maar ook iets trager. Goed op druk houden, dan is het prima werkbaar.
De Schwalbe One (zonder pro) is sneller, maar iets minder lekbestendig.
De Continental Contact Speed is sneller, maar iets minder lekbestendig, en verliest veel grip bij natte weg.
De Continental Grand Prix (zonder verdere toevoegingen) is sneller, maar duidelijk minder lekbestendig.
De Panaracer Pasela PT hoort waarschijnlijk ook ergens in dit groepje.
De Continental Grand Prix 5000 is een soort van universele band voor mensen met meer nadruk op snelheid dan lekbestendigheid.
Helaas, deze bestaat niet in een 559-maat.
De Schwalbe Pro-One (TLE) is vergelijkbaar met de Grand Prix 5000, waarschijnlijk teveel snelheid en te weinig anti-lek voor jouw doel.
De Schalbe Pro-One (SuperRace/TT) is fantastisch snel. En van nat papier. Raakt al lek als iemand met een te scherpe blik er naar kijkt.
Maar tot die tijd wel heel snel! Wel leuk voor in het Velodrome...
Ontzettend bedankt voor deze opsomming.
Die gatorskin zou ik nooit gevonden hebben.
Dit lijkt mij de beste band. Niet goedkoop, maar wel een belangrijke keuze.
Zegt iemand de marathon plus 26x1 iets?
Deze heb ik achterop mijn fujin liggen en nooit lek gereden. Maar dit is een rolstoel band, vergelijkbaar met een tank vrees ik.
Berichten: 6.119
Topics: 155
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2297
8000 x bedankt in 3907 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Wim -de roetsende.)
(3 uren geleden)Lig-ger schreef: Zegt iemand de marathon plus 26x1 iets?
Deze heb ik achterop mijn fujin liggen en nooit lek gereden. Maar dit is een rolstoel band, vergelijkbaar met een tank vrees ik.
Ik denk dat iedereen dit wel iets zegt. Sommige mensen zweren bij de M+ band.
Voor 2010 (dit is een schatting) waren ze traag. De 'nieuwere' versies zijn volgens veel mensen weer een stuk sneller.
De GreenGuard is ook nog een alternatief.
Is 32-559
https://ligfiets.net/advertisements/20352
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 917
Topics: 19
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 483
1769 x bedankt in 855 berichten
(3 uren geleden)Lig-ger schreef: Zegt iemand de marathon plus 26x1 iets?
Deze heb ik achterop mijn fujin liggen en nooit lek gereden. Maar dit is een rolstoel band, vergelijkbaar met een tank vrees ik. Ik rijd al jaren niets anders als Marathon plus. Op dit forum, en dat zal dus wel kloppen, wordt dat gezien als een enorm trage band. Maar zoals je zelf al geconstateerd hebt niet lek te krijgen. Ik rijd ook alleen met tankbesturing. Zou dat er iets mee te maken hebben...
Berichten: 1.595
Topics: 8
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 383
3100 x bedankt in 1450 berichten
Die Marathon plus in 1 inch is ook wel heel stug vermoed ik. Voor het comfort moet je die denk ik niet kiezen. Conti Gatorskin zit in dezelfde richting. Al die laagjes extra stug materiaal geven niet zo hard mee. Als je de band toch al hebt, kun je ook eens even wisselen om te proberen.
Berichten: 2.096
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 29
3130 x bedankt in 1731 berichten
Ik.mis de Michelin wild run'r. Die is 35mm en zou ook wel moeten passen, toch? Zou ook een goed, sociaal snel bandje moeten zijn.
En Gefeliciteerd met je aankoop. De m5 559 met monovork is een lust voor het oog die ook prima rijdt
|
Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|