Fietshelm (dag van de)
|
Berichten: 5.910
Topics: 112
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11945
9250 x bedankt in 4530 berichten
(18-Apr-2025, 12:49 PM)Hoekie schreef: Van gisteren https://nos.nl/artikel/2563895-dode-bij-...ieuwerbrug Gatver. Dat is geen nieuws waar ik om kan lachen... maar inderdaad, de auto is echt niet zoveel veiliger als men graag doet denken.
(18-Apr-2025, 12:49 PM)Hoekie schreef: Ook maar IN de auto een helm op dan? Statistisch gezien zal er vast winst te halen zijn in veiligheid. Ik heb best veel auto gereden met een integraalhelm op. In hindsight eigenlijk helemaal niet slim; het is DE manier om zwaar of zelfs levensbedreigend nek-/rugletsel op te lopen. Behalve zijwaarts zijn de krachten in een ongeluk met een auto zijn flink groter dan wat wij met onze fietsen voor elkaar krijgen.
In de tijd dat ik circuit reed met de auto was HANS er nog niet, of in ieder geval niet erg bekend.
Het verbaast me dat in deze tijd men op circuits wel helmen toestaat, maar geen HANS. Met een rolkooi zou je het eigenlijk juist moeten verplichten. Dan maar andere manieren verzinnen om die dode hoek op te lossen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.357
Topics: 161
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2457
8498 x bedankt in 4138 berichten
(18-Apr-2025, 12:49 PM)Hoekie schreef: Van gisteren https://nos.nl/artikel/2563895-dode-bij-...ieuwerbrug
Er is een man van 33 jaar omgekomen.
Het is niet bekend hoe het ongeluk is ontstaan.
Dit is een zoon, een collega, een man, een vriend, een enz.
Geen grappen aub.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.893
Topics: 110
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7727
2791 x bedankt in 1317 berichten
18-Apr-2025, 02:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Apr-2025, 02:57 PM door Hoekie.)
Waar ik om lachte is om artikelen op Speld.nl. Moge dat duidelijk zijn.
Berichten: 3.060
Topics: 104
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3458
3709 x bedankt in 2524 berichten
Voetganger geschept op N395, hulpdiensten massaal uitgerukt
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4676...-uitgerukt
Gadverdamme, nog een ongeluk op de weg waar de zoon van mijn neef is overleden.
Moet nu een voetganger ook al een helm op en ingepakt zijn zoals een ijshockeyer?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.734
Topics: 41
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2466
2257 x bedankt in 848 berichten
Hij heeft geluk dat er geen laadklep onder zit. Dat had nog slimmer afgelopen.
Berichten: 723
Topics: 42
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1539 x bedankt in 681 berichten
Na het samenvoegen van een aantal topics over helmen dit topic weer open gezet. Let op: menig discussie over de helm is al uit de hand gelopen, en het meeste is ook al wel gezegd. Hou het dus netjes. Je mening geven is prima, elkaar proberen te overtuigen van je eigen gelijk niet.
Berichten: 590
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 17
973 x bedankt in 529 berichten
Ik hoef geen gelijk te krijgen. Ik maak mijn eigen keuze. En ik maak die niet bekend, dus discussie is zinloos.
Groet,
Tom
Berichten: 2.103
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1610 x bedankt in 917 berichten
Ik wil best zeggen dat ik het plan van Madlener stom vind. Het hele stimuleren van helmgebruik komt op mij vooral over als de verkeerde verkeersdeelnemer verantwoording opleggen en een schuldgevoel opdringen. Ik persoonlijk ben banger om een heup of dijbeen te breken door een auto dan met mijn hoofd tegen een stoeprand te komen.
Het is ook allemaal vreselijk onpraktisch. Wat doe je toch met je helm als je niet aan het fietsen bent. Sjouw je die mee de winkel in, of laat je die bij de fiets om gestolen te kunnen worden, of door anderen als vuilnisbak gebruikt te worden, of als object voor grapjassen om gore grappen mee uit te halen? Zet een ondergespuugde helm maar eens op je hoofd, of die helm waar je het restantje cola nog uit moet gieten van dat bijna lege blikje dat in je helm gegooid is...
Zou er zelfs ooit een plicht komen voor fietshelmen, dan zie ik een hoop mensen van een fiets overstappen naar een scooter. Daar geldt de helmplicht tenslotte ook voor, maar je wordt er wel minder moe van en je kan sneller. En je kan tevens onder de (afgesloten) zitting een helm kwijt. Netto resultaat is dan dat je dan je nog minder beweging krijgt, maar op de weg vooral ook méér energieslurpende machines die nóg harder kunnen dan een fiets...
Berichten: 5.910
Topics: 112
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11945
9250 x bedankt in 4530 berichten
(18-Apr-2025, 11:42 PM)Lopopodium schreef: Zou er zelfs ooit een plicht komen voor fietshelmen, dan zie ik een hoop mensen van een fiets overstappen naar een scooter. Daar geldt de helmplicht tenslotte ook voor, maar je wordt er wel minder moe van en je kan sneller.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.254
Topics: 89
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 145
2203 x bedankt in 792 berichten
(18-Apr-2025, 11:42 PM)Lopopodium schreef: Ik wil best zeggen dat ik het plan van Madlener stom vind.
Als ik nou 130 km per uur zou halen op de fiets dan kan ik het nog begrijpen. Maar daar kom ik niet aan. Ik denk wel eens dat een helm wel zou kunnen helpen tegen opdringerige medeweggebruikers. De laatste tijd zijn jongens op fatbikes erg tegen me aan het schreeuwen onderweg. Ik vermoed dat ze me willen laten schrikken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 287
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 804
565 x bedankt in 277 berichten
(18-Apr-2025, 11:42 PM)Lopopodium schreef: Ik wil best zeggen dat ik het plan van Madlener stom vind.
Ik ook hoor, al verbaasde hij me positief door niet direct mee te gaan in de anit-fat-bike hysterie.
Maar, ik heb ook meegedaan aan genoeg fietstochten waarbij niet alle deelnemers 's avonds weer naar huis gingen. En waarbij het aantal deelnemers wat definitief achterbleef op of naast de weg zeker hoger was geweest dan zonder universeel helmgebruik bij dat evenement. In die situaties lijkt het mij een no-brainer. En dat is het dan ook, want zonder helm word je bij de start gewoon geweigerd.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.910
Topics: 112
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11945
9250 x bedankt in 4530 berichten
, 04:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:10 PM door 365cycle.)
De keren dat ik op een "bukfiets" onderuit ging (zijn er helaas best wat) waren het altijd m'n armen die de klap op vingen, en in die tijd waren die armen nog veel sterker dan ze nu zijn + gewend aan stoten. Eén keer ben ik met de brommer zo voorover gegaan dat ik schijnbaar een paar passen "gerend" heb op m'n handen voor ik op m'n rug terecht kwam. In die gevallen zou ik de klap opgevangen moeten hebben met m'n gezicht, als ik die armen niet had kunnen inzetten. De kans dat je over je stuur gaat op een rechtopfiets is heel groot.
Dat laatste geldt ook wanneer je rijdt op een M5 28/20 of M5 28/26, met het directe onderstuur; op die fiets ben ik meer dan ééns onvrijwillig afgestapt.
Grote verschil is dat je benen aan de voorkant zitten, en je rechtop getild wordt door het harde remmen. De kans dat je met je hoofd iets raakt is gewoon klein.
In de Bülk heb ik een redelijk ferme aanrijding meegemaakt (bekijk de fiets van Frutsel maar eens goed, hij is netjes opgeknapt maar hij was wel een stukkie minder mooi zeg maar), ik ben ermee over de kop geslagen, en ondanks dat ik het grootste ben dat daar in past en de muts gekraakt en aan de bovenkant bekrast was heb ik met m'n hoofd niets geraakt. M'n hoofd was gladgeschoren, je had het ongetwijfeld gezien. Daarbij had ik wél een klap op m'n nek gehad als ik een helm op had gehad, door die paar cm extra.
Als laatste is er nog het nadeel dat automobilist echt agressiever lijken te zijn wanneer je een helm draagt (ik merkte dat verschil duidelijk op de open ligger, en tussen omafiets/bakfiets en wielrenfiets, ondanks dat ik met die eerste twee ook smerig hard kon).
Misschien is de zichtbaarheid van een bukfietser een ietsje beter (al denk ik dat 95% van het verschil komt door snelheid), maar een ligfiets is vele malen veiliger dan een rechtopfiets, en de velomobiel doet dat nóg weer iets beter.
Daarom heb ik op een racefiets altijd een helm op, op de open ligger soms (als ik wil racen), en in de velomobiel nooit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.103
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1610 x bedankt in 917 berichten
(, 11:52 AM)Tijanus schreef: Maar, ik heb ook meegedaan aan genoeg fietstochten waarbij niet alle deelnemers 's avonds weer naar huis gingen. En waarbij het aantal deelnemers wat definitief achterbleef op of naast de weg zeker hoger was geweest dan zonder universeel helmgebruik bij dat evenement. In die situaties lijkt het mij een no-brainer. En dat is het dan ook, want zonder helm word je bij de start gewoon geweigerd.
Maar dan zit je in de drukte. En blijf je in de drukte zitten, de hele tocht lang. En je weet dat ook, en de anderen ook. Dan kan ik het nog wel begrijpen. Want de kans dat je achterwiel wordt aangetikt of jij met jouw voorwiel een achterwiel aantikt is een stuk groter, zeker op plekken waar je moet oversteken of anderszins een opstopping krijgt. Dan kukel je best makkelijk ineens om. Je weet dat je allemaal met een toertocht bezig bent, dus dan fiets je ook gewoon dicht op elkaar. Dichter althans dan wanneer je gewoon op straat in de stad per ongeluk in een fietsentreintje bent terechtgekomen. Bij dat laatste probeer je er zo snel als mogelijk weer uit te komen, zodat je weer vrije ruimte om je heen hebt om te kunnen fietsen. Alleen fietsen en met een groep fietsen is een wereld van verschil.
Misschien is het maar goed als het kabinet alsnog snel valt. Het hoeft van mij niet, ook al zit er geen partij naar mijn smaak bij. Maar als een vallend kabinet die Madlener weer aan de kant kan schuiven en zijn suffe idee in de vergetelheid kan brengen, vind ik dat een dikke plus. Misschien kan hij dan in zijn vrije tijd wat vaker juichend met een 130-bord op de foto. Want tja, 130 rijden is natuurlijk geenszins onverstandig...
Berichten: 1.666
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 456
3267 x bedankt in 1519 berichten
Ik ben vrijdag een ligfiets met de auto gaan ophalen. Op het moment dat het bordje 130 op de navigatie verscheen reed ik 28. Op de snelweg.
Ik heb 2x een fietshelm gekocht. Behalve tijdens wedstrijden heb ik ze bijna nooit gedragen, een enkele keer op vakantie in het buitenland waar je echt hard berg af gaat. Maar ik rijd bijna altijd wel met enige reserve om daarmee de eventuele gevolgen te beperken.
Fietshandschoenen vind ik op de lowracer echter wel een heel zinnige veiligheidsmaatregel. En die heb ik ook wel nodig gehad.
Berichten: 1.570
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 762
2655 x bedankt in 1231 berichten
(, 12:33 AM)Jeroen S schreef: Fietshandschoenen vind ik op de lowracer echter wel een heel zinnige veiligheidsmaatregel. En die heb ik ook wel nodig gehad.
En elleboogbeschermers. Dat had flink wat schaafwonden gescheeld.
Berichten: 2.617
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2296
2610 x bedankt in 1148 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Roepers.)
Beschadigde hersenen zijn toch uitermate problematisch. Voorkoming daarvan is de fietshelm op gericht. Ik denk zelf dat de Halo een grote stap vooruit is wat betreft veiligheid maar zonder overheidsmaatregelen wordt die nooit gemeengoed. Ook het gebruik van de autogordel en helm voor brommers was nooit gemeengoed geworden zonder wettelijke verplichting die te dragen. Als je met 100 km/h een botsing hebt, wat helpt een autogordel dan? Inderdaad dan helpen ze niet meer maar er zijn heel veel ongelukken waarbij ze levensreddend zijn gebleken. Maar als je argumenten tegen zoekt, dan vind je ze altijd.
Groet,
Marco
Berichten: 89
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
159 x bedankt in 80 berichten
Beste,las net een reactie, dat de discussie over de fietshelm uit de hand is gelopen! Hou a.u.b. de discussie in de helm ;-)
Berichten: 463
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 271
858 x bedankt in 424 berichten
(, 12:33 AM)Jeroen S schreef: Ik ben vrijdag een ligfiets met de auto gaan ophalen. Op het moment dat het bordje 130 op de navigatie verscheen reed ik 28. Op de snelweg.
130 op de afsluitdijk of a6?
Dacht het niet.
Berichten: 6.357
Topics: 161
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2457
8498 x bedankt in 4138 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Er was hier op het forum iemand die heeft geprobeerd om uit te zoeken aan welke normen een fietshelm moet voldoen.
Hij heeft zich daar flink in verdiept, maar de officiële instanties hebben hem toen geen uitsluitsel kunnen geven.
Het ging er om wat wat de eisen zijn die verbonden zijn aan de 'codes' die altijd op helmen vermeld staan en die de koper het idee moet geven dat hij iets koopt waar bepaalde eisen aan gesteld worden.
Zolang het niet duidelijk is wat iemand eigenlijk koopt, heeft een discussie over dat product eigenlijk geen nut. Dan praten we dus over iets waarvan we niet weten aan welke eisen het moet voldoen of heeft voldaan.
(30-Mar-2022, 05:07 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik volg al jaren discussies over onderzoeken naar fiets helmen en helm plicht, en ik heb nog nooit een overtuigend onderzoek gezien die niet door pro of anti helm groepen gefinacieerd was en waarvoor de onderzoek vragen/onderwerpen door een neutrale groep samengesteld waren.
Als pro helm groepen een onderzoek aanzwengelen is het resultaat altijd dat helmen noodzakelijk zijn en veel ongelukken of de gevolgen daarvan voorkomen.
Aan de andere kant, anti helm groepen komen altijd op resultaten dat helmen niet noodzakelijk zijn en dat ze bijna geen schade aan de personen voorkomen en vaker schade aanbrengen bij ongelukken.
Ik ben persoonlijk niet voor een helm op een fiets.
Als ik naar mijn buitenlandse vrienden luister, vooral in Engelstalige landen, zouden de ziekenhuizen in Nederland vol moeten liggen met mensen met hersenletsel vanwege ongelukken tijdens het fietsen, zo gevaarlijk zonder een helm.
Nu ken ik, net zoals de meesten hier, mensen die een ongeluk gehad hebben tijdens het fietsen waar een helm misschien geholpen zou hebben.
Over de 50 jaar dat ik fiets, ongeveer 2 mensen. Niet de aantallen die helm onderzoek in het buitenland aangeven.
Ik ken net zo veel mensen die van trappen gevallen zijn en daar hoofd schade opgelopen hebben en we zien geen helm plicht op trappen, zelfs geen helm advies voor traplopen.
Een ander punt dat vaak aangehaald wordt in de helm discussie is dat je mensen/kinderen het idee geeft dat een activiteit gevaarlijk is als je er een helm voor op moet. Je wilt niet dat kinderen niet gaan fietsen 'omdat het gevaarlijk is', je wilt dat kinderen leren verantwoord te fietsen en de straten veilig maken voor kinderen. Helmpjes op kinderhoofdjes helpen niet met dat doel. En dat de ouders weten dat hun kinderen veilig naar school kunnen fietsen zodat de volgende generatie weer meer vrijheden heeft dan de huidige, en niet minder zoals al een aantal generaties het geval is.
Daar helpt een helm plicht niet aan, ook een heel sterk helm advies help daar niet aan.
Laat de mensen die gevaarlijke fietssporten doen, zoals racefietsen in groepen en mountainbiken, een helm dragen. Maar gun de rest de wind in hun haar. En de vrijheid om zelf te kiezen of en zo ja wanneer ze een helm willen dragen.
3 jaar geleden geschreven en nog steeds een mooie samenvatting. Dankjewel Willeke.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 287
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 804
565 x bedankt in 277 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Tijanus.)
(4 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Zolang het niet duidelijk is wat iemand eigenlijk koopt, heeft een discussie over dat product eigenlijk geen nut. Dan praten we dus over iets waarvan we niet weten aan welke eisen het moet voldoen of heeft voldaan.
Mij ontgaat waarom dat specifiek voor fietshelmen zou gelden, en niet voor fietsbanden, verlichting, velomobielen en zelfs fietsen in het algemeen.
Wat die laatste betreft:
Zo op het oog lijkt een fietshelm-van-een-tientje-van-de-decathlon meer op een goede helm, dan een Amslod (of VanMoof) e-bike op een goede fiets.
Daar heb ik zeker geen keurmerk voor nodig...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 6.357
Topics: 161
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2457
8498 x bedankt in 4138 berichten
(3 uren geleden)Tijanus schreef: Mij ontgaat waarom dat specifiek voor fietshelmen zou gelden, en niet voor fietsbanden, verlichting, velomobielen en zelfs fietsen in het algemeen.
Omdat dit topic over de fietshelm gaat. Daarom noem ik hier specifiek de fietshelm.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 723
Topics: 42
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1539 x bedankt in 681 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Bob Hagendijk.)
(4 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Er was hier op het forum iemand die heeft geprobeerd om uit te zoeken aan welke normen een fietshelm moet voldoen.
Hij heeft zich daar flink in verdiept, maar de officiële instanties hebben hem toen geen uitsluitsel kunnen geven.
Ik heb me daar toen ook tegenaan bemoeid, maar hij bleef wel in zijn eigen waarheid hangen.
Hier kan je voor 88 euro de officiële normering kopen. Dan weet je dus precies wat de minimale eisen zijn om die normering aan zo'n helm te geven.
De prijsverschillen zitten dan in comfort, design, extra veiligheid, en voor A-merken betaal je uiteraard meer dan een Action versie.
Met goed zoeken vind je deze normering, of een oude variant, als pdf in een verdwaald hoekje van het www misschien wel voor niks.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|