Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarom lijken velomobielen zo snel?
#1
Het overkwam me gisteren voor de derde keer deze week, en nu ben ik toch benieuwd of jullie een reden weten: 

Ik reed met een gangetje van 40 over een weg met limiet 50 km/h, en langs de weg staat iemand woest te gebaren dat ik vaart moet minderen.

Wat is dat toch? Ik rijd op de rijbaan minder snel dan de auto's en toch ziet het er blijkbaar enorm snel uit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#2
Auto's moeten 50, fietsen rijden max 25. 

Die gekke dingen snappen we niet en lijken veel harder te gaan dan fietsen maar het zijn ook geen auto's. Daarom gaan wij daar heftig naar gebaren en roepen.... Tongue
Milan SL Mk3 #039 - Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#3
Je begrijpt toch wel dat het heel veel gevaarlijker is om 30 of harder te fietsen dan om 50 te rijden met een veel groter voertuig van een paar 1000kg staal. Of hij bedoelde juist het tegengestelde, dat je te langzaam ging, bij een limiet van 50 rijden de meeste automobilisten immers 60 a 70.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#4
Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vrienden Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#5
Het gaat niet om snelheid, het gaat om de beleving van gevaar.
Voor de persoon die jou ziet is een velomobiel onbekend (?). Zijn hersenen registreren een groot gevaarlijk ding dat snel gaat.
De persoon wil het gevaar verminderen en probeert invloed uit te oefenen op het enige war hij invloed op heeft. Snelheid!


Auto's (her)kennen hersenen en ze 'weten' hoe er op te reageren. Invloed uitoefenen hoeft niet.
Er zijn nogal veel auto's. Als er evenveel velomobielen waren, dan kom je geen woest gebarende voetgangers meer tegen als je onder de snelheidslimiet fietst.

Niels, trapgebaar, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#6
(, 08:22 AM)ZoefZoef schreef: Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vrienden Wink
Goed punt. Ik ben gisteren wel geflitst, haha Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#7
Ik kom ze af en toe ook wel tegen die types. Alsof ze persoonlijk mogen bepalen wat een verantwoorde snelheid is. Auto's tja, auto's zijn niet gevaarlijk, want die zijn veilig. Vaak zijn ze zelf ook onveilige dingen aan het doen, midden op het fietspad lopen. Of de E bike dwars over het fietspad stilzetten zonder enige aankondiging of even een blik op de omgeving te hebben. Of de hond los die zich duidelijk niets van hen aantrekt. Maar dat kan allemaal best.
Antwoord }
#8
Misschien kunnen ze door ons afmetingen niet goed inschatten hoe snel we precies gaan.
Andere optie : ze denken het is een (e)bike en die kan onmogelijk 40km/u helen zonder ondersteuning en dus is het illegaal
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , 365cycle
#9
Tja, iedereen zal wel eens rare figuren tegenkomen Big Grin Zo reed ik ook eens tegen de 50 waar 50 het maximum was op de rijbaan. Rijdt er een gepensioneerde op het fietspad (nogal traag) die gebaart dat ik daar ook moet rijden. Ik zou juist verwachten dat zo iemand zo'n snel ding NIET in zijn buurt zou willen.

Je merkt soms ook dat mensen er niet mee om kunnen dat iets zowel de rijbaan als het fietspad mag pakken, ook al geldt dat ook voor speed pedelecs die hier absoluut niet meer zeldzaam zijn... Soms kom ik er 's morgens meer tegen dan trage fietsen als ik naar het werk rijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
Als ik op de rijbaan rijdt en daar de maximum snelheid haal, dan willen de auto's me toch nog voorbij omdat die zien hoe langzaam een velomobiel is, dus misschien is het een kwestie van perspectief van de toeschouwer.

Wat best wel interessante effecten geeft in een 30 zone met de nodige drempels die je met een auto toch beter met die 30 of minder kunt nemen.   Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , Tijanus
#11
Tegenwoordig heb ik een open trike en daarvan zeggen ze dat ik heel hard voorbij kom fietsen. Maar (astma, leeftijd, luchtweerstand) ik haal nog zelden de 30 km/u.
Ze kijken gewoon te langzaam, dat zal het zijn.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus , martinR
#12
(, 09:54 AM)Jeroen S schreef: Als ik op de rijbaan rijdt en daar de maximum snelheid haal, dan willen de auto's me toch nog voorbij omdat die zien hoe langzaam een velomobiel is, dus misschien is het een kwestie van perspectief van de toeschouwer.

Wat best wel interessante effecten geeft in een 30 zone met de nodige drempels die je met een auto toch beter met die 30 of minder kunt nemen.   Big Grin

Auto's vrolijk laten huppelen over verkeersdrempels doe ik ook wel graag  Big Grin Af en toe hoor ik ze dan hun onderkant eens zuiver schrapen. Ooit een bestelbus met aanhanger gehad die mij net voor zo'n stuk met korte drempels voorbij meende te moeten. 2 of 3 drempels verder was ik 'm alweer terug voorbij.

Opvallend is wel dat auto's mij niet meer zo traag vinden in de trajectcontrole op 50 km/h, gewoonlijk durven ze dat zelf niet helemaal te rijden  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#13
Als mijn VM stil staat denken de mensen die met mij praten al dat die super snel is.

Waarschijnlijk tellen ze 10 tot 30 km/u op bij de werkelijke snelheid als ze er een in beweging zien.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , LigfietsWilsum
#14
ik heb juist vaker dat mensen op de weg de zelfde snelheid aanhouden wat ik op het fietspad rij en daarna zie je een duimpje omhoog gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus , Hoekie
#15
(, 08:42 AM)365cycle schreef:
(, 08:22 AM)ZoefZoef schreef: Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vrienden Wink
Goed punt. Ik ben gisteren wel geflitst, haha Big Grin

Ha, nice!

Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(, 12:30 PM)ZoefZoef schreef: Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn.
Het was in Duitsland. Denk dat de foto krijgen makkelijk is, en mijn glimlach ook, maar dan mag ik m ook betalen Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#17
(, 12:48 PM)365cycle schreef:
(, 12:30 PM)ZoefZoef schreef: Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn.
Het was in Duitsland. Denk dat de foto krijgen makkelijk is, en mijn glimlach ook, maar dan mag ik m ook betalen Big Grin

Duitse boetes zijn een stuk redelijker dan de Nederlandse, dus dat kan nog een keer de moeite waard zijn voor een oorkonde aan de muur Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#18
Het omgekeerde effect zie ik bij onze Fiat Panda. In het hoofd van veel mensen rijdt die altijd langzaam, hoe snel je in werkelijkheid ook gaat. Want: "Panda ≡ langzaam". Dus wil men je altijd inhalen. Al rijd je 30 km boven de maximumsnelheid, dan nóg gaan ze je inhalen. Als ik dezelfde snelheid (of langzamer!) rijd in een grote stationcar, dan blijven ze achter je. Want grote auto = snel.

Het gaat dus allemaal om een soort subjectief gevoel van snelheid, bij de toeschouwer.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#19
Als ik met de vouwfiets (Brompton met H stuur) bij het stoplicht sta heb ik wel eens mensen die er half voor komen staan (over de streep). Als ik op mijn maat 65 stadsfiets zit.. gebeurd dat eigenlijk nooit.
Antwoord }
#20
(, 01:42 PM)Frutsel schreef:
(, 12:48 PM)365cycle schreef:
(, 12:30 PM)ZoefZoef schreef: Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn.
Het was in Duitsland. Denk dat de foto krijgen makkelijk is, en mijn glimlach ook, maar dan mag ik m ook betalen Big Grin

Duitse boetes zijn een stuk redelijker dan de Nederlandse, dus dat kan nog een keer de moeite waard zijn voor een oorkonde aan de muur Tongue

Heeft Duitsland max. snelheden voor fietsen?
En, hoe vraag je daar foto's op? Bij een gekentekend voertuig krijg je ze waarschijnlijk meegestuurd als fanmail van het CJIB. Die optie vervalt door het ontbreken van een kenteken  op de velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(, 09:25 PM)ZoefZoef schreef: Heeft Duitsland max. snelheden voor fietsen?
En, hoe vraag je daar foto's op? Bij een gekentekend voertuig krijg je ze waarschijnlijk meegestuurd als fanmail van het CJIB. Die optie vervalt door het ontbreken van een kenteken  op de velomobiel.

Nee, geen maximumsnelheden voor fietsers. Wel moeten fietsers zich aan de maximumsnelheidborden houden. Dus in een 30-zone bijvoorbeeld ook. Binnen de bebouwde kom is er echter geen maximumsnelheid. En ze hangen hier ook niet die domme 60-borden onder de plaatsnaambordjes.

Maar ze zijn wel een stuk strenger. En totaal niet fietsvriendelijk in hun wetgeving. Er zijn hier veel "Gemeinsamer Geh- und Radweg", een combinatie van voetpad en fietspad. Maar kom je daar een voetganger tegen moet je je snelheid aanpassen en dus met een slakkegang langs de voetganger. Die voetganger hoeft zich nergens aan te houden. Kunnen gewoon met z'n drieën naast elkaar lopen. Ga je te snel erlangs en wordt je gesnapt kan je dat punten opleveren op de autorijbewijs. (Dat wil je niet voor de duidelijkheid)

Ook al ligt een fietspad op een voorrangsweg, mogen auto's gewoon het fietspad blokkeren als ze niet direct de weg op kunnen draaien. 

Juridisch dus zeker niet fietsvriendelijk. Ook met wegwerkzaamheden totaal niet fietsvriendelijk. Maar het verkeer in de praktijk is meestal wel fietsvriendelijk.

(Edit) O ja. Ze zijn hier in Duitsland nogal conservatief. Alles wat afwijkt krijgt zeker niet het voordeel van de twijfel.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#22
(, 01:28 AM)datakneder schreef: Er zijn hier veel "Gemeinsamer Geh- und Radweg", een combinatie van voetpad en fietspad. Maar kom je daar een voetganger tegen moet je je snelheid aanpassen en dus met een slakkegang langs de voetganger.

Hoe zit het eigenlijk binnen de bebouwde kom met een los paadje met het witte bordje met een fiets erop, en daaronder meestal een bordje dat 'Frei' zegt. Mag ik als fietser de keuze hebben om op dat fietspad met 'Frei' te fietsen maar ook gewoon op de weg? Ik fiets meestal gewoon op de weg. Minder hobbelig, zeker bij veel in- en uitritten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(5 uren geleden)Lopopodium schreef:
(, 01:28 AM)datakneder schreef: Er zijn hier veel "Gemeinsamer Geh- und Radweg", een combinatie van voetpad en fietspad. Maar kom je daar een voetganger tegen moet je je snelheid aanpassen en dus met een slakkegang langs de voetganger.

Hoe zit het eigenlijk binnen de bebouwde kom met een los paadje met het witte bordje met een fiets erop, en daaronder meestal een bordje dat 'Frei' zegt. Mag ik als fietser de keuze hebben om op dat fietspad met 'Frei' te fietsen maar ook gewoon op de weg? Ik fiets meestal gewoon op de weg. Minder hobbelig, zeker bij veel in- en uitritten.

Het is verstandig om die paadjes helemaal te mijden. Het is en blijft een voetpad en je mag met je fiets er op, maar verliest ongeveer al je rechten en moet je aanpassen aan alles en iedereen die je tegenkomt.

Misschien ook handig om hier even te noemen. Het bord eenrichtingsverkeer heeft in Duitsland alleen betrekking op de rijbaan. Is de weg voorzien van een los fietspad, mag dit gewoon gebruikt worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(, 09:58 AM)Theo Mol schreef: Tegenwoordig heb ik een open trike en daarvan zeggen ze dat ik heel hard voorbij kom fietsen. Maar (astma, leeftijd, luchtweerstand) ik haal nog zelden de 30 km/u.

Puur uit nieuwsgierigheid : met welk model open trike rij jij als je 30km/u kunt halen ?
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 - Snoek L #35
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Frei betekend vrij, als in het staat je vrij om dat paadje wel of niet te gebruiken. De wetgeving in Duitsland is inderdaad niet fietsvriendelijk. Je bent meestal de klos. Stel je haalt op zo'n pad een voetganger in die dezelfde kant op gaat als jij en die voetganger besluit spontaan om naar links te stappen zonder aankondiging, zonder omkijken. Dan ben jij de klos als je erop fietst want dan had je je snelheid maar beter moeten aanpassen.

Overigens zijn er in Duisland dan wel weer iets meer mogelijkheden om Fietspaden te mijden als die in een slechte toestand zijn. Unzumutbar. ( onredelijk) Hier wat uitleg, wel in het Duits. https://aachen.adfc.de/artikel/wann-muss...t-werden-1

Ook zijn er in Duitsland veel regels voor het ontwerp van fietspaden, waarin volgens mij ook ergens staat dat een fietspad alleen verplicht kan worden als er ook een voorziening voor voetgangers is. Die ontbreekt buiten de bebouwde kom vaak.

Een van de redenen waarom ik veel in Duitsland fiets is dat daar op heel veel plekken geen fietspad is en dat het er een stuk minder druk is, althans hier net over de grens, met van die recreatieve zombies. Mensen die fietsen alsof ze in een park wandelen. Zodra het wat minder weer wordt, zijn die in Nederland overigens wel weer weg. Maar ik heb gewoon geen zin in van die (potentiele) conflictjes en voortdurend inschikken om anderen niet aan het schrikken te maken.

Aan de andere kant, als ik me dan toch op zo'n weggetje bevind, tja dan houd ik me in, of ik wijk inderdaad eventjes uit naar de zandweg, tenzij die heel mul is kom je daar met de VM ook wel prima door hoor. Ik zou ook niet willen dat zo'n senior in een uitwijkpoging met het voorwiel wegglijdt en valt.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#26
(5 uren geleden)quattrovelootje schreef: Puur uit nieuwsgierigheid : met welk model open trike rij jij als je 30km/u kunt halen ?

Met een Greenspeed Aero is '30km/u halen' trouwens een lachertje.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: PieterTrapt, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik begrijp er ge...PieterTrapt — 03:18 PM
Draadloos schakelen
Bedankt voor het aan...Hoekie — 03:06 PM
Waarom lijken velomobielen zo snel?
Puur uit nieuwsgie...Wim -de roetsende — 02:46 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Mijn verwachting...Wim -de roetsende — 01:56 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Op zich gaat het bes...Marten — 01:43 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Die 'haat' is inge...Tijanus — 01:25 PM
Draadloos schakelen
Ik heb vooral ruzie ...365cycle — 12:18 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Ik heb het idee da...365cycle — 12:13 PM
Draadloos schakelen
Hmmm... 380 euro voo...Tijanus — 11:55 AM
Waarom lijken velomobielen zo snel?
Frei betekend vrij, ...Jeroen S — 11:53 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Die 'haat' is ingepr...baron062 — 11:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In Duitsland zijn de...Jeroen S — 11:17 AM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik hoop dat dit deze...Jeroen S — 11:12 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Zonder rijbewijs iem...Jeroen S — 11:09 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Ik word erg verdri...Hardloper — 11:05 AM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Het is denk ik wee...Hardloper — 10:55 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Ik heb het idee dat ...Hoekie — 10:49 AM