Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarom lijken velomobielen zo snel?
#1
Het overkwam me gisteren voor de derde keer deze week, en nu ben ik toch benieuwd of jullie een reden weten: 

Ik reed met een gangetje van 40 over een weg met limiet 50 km/h, en langs de weg staat iemand woest te gebaren dat ik vaart moet minderen.

Wat is dat toch? Ik rijd op de rijbaan minder snel dan de auto's en toch ziet het er blijkbaar enorm snel uit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Auto's moeten 50, fietsen rijden max 25. 

Die gekke dingen snappen we niet en lijken veel harder te gaan dan fietsen maar het zijn ook geen auto's. Daarom gaan wij daar heftig naar gebaren en roepen.... Tongue
Milan SL Mk3 #039 - Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#3
Je begrijpt toch wel dat het heel veel gevaarlijker is om 30 of harder te fietsen dan om 50 te rijden met een veel groter voertuig van een paar 1000kg staal. Of hij bedoelde juist het tegengestelde, dat je te langzaam ging, bij een limiet van 50 rijden de meeste automobilisten immers 60 a 70.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#4
Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vrienden Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#5
Het gaat niet om snelheid, het gaat om de beleving van gevaar.
Voor de persoon die jou ziet is een velomobiel onbekend (?). Zijn hersenen registreren een groot gevaarlijk ding dat snel gaat.
De persoon wil het gevaar verminderen en probeert invloed uit te oefenen op het enige war hij invloed op heeft. Snelheid!


Auto's (her)kennen hersenen en ze 'weten' hoe er op te reageren. Invloed uitoefenen hoeft niet.
Er zijn nogal veel auto's. Als er evenveel velomobielen waren, dan kom je geen woest gebarende voetgangers meer tegen als je onder de snelheidslimiet fietst.

Niels, trapgebaar, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , PieterTrapt
#6
(4 uren geleden)ZoefZoef schreef: Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vrienden Wink
Goed punt. Ik ben gisteren wel geflitst, haha Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#7
Ik kom ze af en toe ook wel tegen die types. Alsof ze persoonlijk mogen bepalen wat een verantwoorde snelheid is. Auto's tja, auto's zijn niet gevaarlijk, want die zijn veilig. Vaak zijn ze zelf ook onveilige dingen aan het doen, midden op het fietspad lopen. Of de E bike dwars over het fietspad stilzetten zonder enige aankondiging of even een blik op de omgeving te hebben. Of de hond los die zich duidelijk niets van hen aantrekt. Maar dat kan allemaal best.
Antwoord }
#8
Misschien kunnen ze door ons afmetingen niet goed inschatten hoe snel we precies gaan.
Andere optie : ze denken het is een (e)bike en die kan onmogelijk 40km/u helen zonder ondersteuning en dus is het illegaal
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#9
Tja, iedereen zal wel eens rare figuren tegenkomen Big Grin Zo reed ik ook eens tegen de 50 waar 50 het maximum was op de rijbaan. Rijdt er een gepensioneerde op het fietspad (nogal traag) die gebaart dat ik daar ook moet rijden. Ik zou juist verwachten dat zo iemand zo'n snel ding NIET in zijn buurt zou willen.

Je merkt soms ook dat mensen er niet mee om kunnen dat iets zowel de rijbaan als het fietspad mag pakken, ook al geldt dat ook voor speed pedelecs die hier absoluut niet meer zeldzaam zijn... Soms kom ik er 's morgens meer tegen dan trage fietsen als ik naar het werk rijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Als ik op de rijbaan rijdt en daar de maximum snelheid haal, dan willen de auto's me toch nog voorbij omdat die zien hoe langzaam een velomobiel is, dus misschien is het een kwestie van perspectief van de toeschouwer.

Wat best wel interessante effecten geeft in een 30 zone met de nodige drempels die je met een auto toch beter met die 30 of minder kunt nemen.   Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#11
Tegenwoordig heb ik een open trike en daarvan zeggen ze dat ik heel hard voorbij kom fietsen. Maar (astma, leeftijd, luchtweerstand) ik haal nog zelden de 30 km/u.
Ze kijken gewoon te langzaam, dat zal het zijn.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(2 uren geleden)Jeroen S schreef: Als ik op de rijbaan rijdt en daar de maximum snelheid haal, dan willen de auto's me toch nog voorbij omdat die zien hoe langzaam een velomobiel is, dus misschien is het een kwestie van perspectief van de toeschouwer.

Wat best wel interessante effecten geeft in een 30 zone met de nodige drempels die je met een auto toch beter met die 30 of minder kunt nemen.   Big Grin

Auto's vrolijk laten huppelen over verkeersdrempels doe ik ook wel graag  Big Grin Af en toe hoor ik ze dan hun onderkant eens zuiver schrapen. Ooit een bestelbus met aanhanger gehad die mij net voor zo'n stuk met korte drempels voorbij meende te moeten. 2 of 3 drempels verder was ik 'm alweer terug voorbij.

Opvallend is wel dat auto's mij niet meer zo traag vinden in de trajectcontrole op 50 km/h, gewoonlijk durven ze dat zelf niet helemaal te rijden  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
Als mijn VM stil staat denken de mensen die met mij praten al dat die super snel is.

Waarschijnlijk tellen ze 10 tot 30 km/u op bij de werkelijke snelheid als ze er een in beweging zien.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#14
ik heb juist vaker dat mensen op de weg de zelfde snelheid aanhouden wat ik op het fietspad rij en daarna zie je een duimpje omhoog gaan.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Waarom lijken velomobielen zo snel?
ik heb juist vaker d...Veloquest — 12:22 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Wil ik ergens afslaa...Hardloper — 12:18 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
ja van bedrijfswagen...Veloquest — 12:16 PM
Medeliggers onderweg
Kort gesprekje gehad...Hardloper — 12:16 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Grappig dat ze alle ...Frutsel — 12:03 PM
In een etmaal 500 km op de ligfiets voo...
Ik heb er wel respec...Fietsbennie — 11:28 AM
In een etmaal 500 km op de ligfiets voo...
Artikel(tje) over de...Thijs OO — 11:22 AM
(Lig)fietsongelukken in de media
Ja, Noorderligter va...TimSch — 11:16 AM
(Lig)fietsongelukken in de media
Uit het artikel: Bij...Hoekie — 11:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat uitwijken voor z...Jeroen S — 11:02 AM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dit heb ik van de...Willeke_IGKT — 10:46 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Dan zouden ze er o...melle z — 10:44 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gisteren was ik blij...Willeke_IGKT — 10:39 AM
Waarom lijken velomobielen zo snel?
Als mijn VM stil sta...Willeke_IGKT — 10:25 AM
Waarom lijken velomobielen zo snel?
Als ik op de rijba...qv-tester — 10:09 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
@365cycle was jij de...Willeke_IGKT — 10:02 AM
Waarom lijken velomobielen zo snel?
Tegenwoordig heb ik ...Theo Mol — 09:58 AM