Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Inhalen op fietspad-3 breed
#1
Waarom lijkt dit toeval zich toch altijd iedere keer weer terug te keren.

Zodra mensen op een fiets willen inhalen, lijkt het erop dat er dan precies op datzelfde tijdstip een tegenligger aankomt.
Als ik dat met mijn velomobiel heb, wacht ik even netjes, rem wat af en ga voorbij, zodra de tegenligger voorbij is.

Maar als je, tijdens veel kilometers in de benen erop gaat letten lijkt dat er in de hersenen van mensen zich iets anders afspeelt, waardoor mensen er juist op aan sturen om precies zo uit te komen, dat er tijdens het gevaarlijkste punt ingehaald dient te worden.
Dit fenomeen merk ik bij electrische fietsen, wielrenners, fatbikes.

Hoe steekt dit eigenlijk in elkaar?
Valt jou dit ook op?

Je kunt immers je snelheid laten toe- of afnemen, waardoor die situatie zich net niet zal voordoen.

Ik ben erg benieuwd naar jouw beleving hierover.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#2
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: waardoor mensen er juist op aan sturen om precies zo uit te komen, dat er tijdens het gevaarlijkste punt ingehaald dient te worden

Ik denk omdat voornamelijk (alleen) deze inhaalacties als bijzonder geregistreerd worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#3
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: Dit fenomeen merk ik bij electrische fietsen, wielrenners, fatbikes.

Ik merk dat ik het ook nog steeds lastig vind om de snelheden van bovengenoemde fietsen goed in te schatten.

Met tegemoetkomende elektrische fietsen gaat het bij mij ook nog weleens net goed.


Andersom geldt dat dus ook voor die anderen, dat die mijn snelheid moeilijk vinden om in te schatten bedoel ik dus.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , datakneder
#4
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: Je kunt immers je snelheid laten toe- of afnemen, waardoor die situatie zich net niet zal voordoen.
Heel veel mensen anticiperen gewoon niet. Verbaast me ook altijd op de snelweg; op de rechterbaan totdat er een obstakel binnen 50 meter zit en dan is het ineens "oh ja hier wil ik eigenlijk wel voorbij".
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik had vandaag zo'n situatie op het snelfietspad langs het spoor ergens tussen Duiven en Zevenaar. Dat was een brommer rijder, die mijn snelheid niet goed in de gaten had. Beiden waren we met schat ik tegen de 40 bezig om een fietser op de eigen helft in te gaan halen. Ik heb hem toch maar voor laten gaan, want het werd wel heel krap.

Ik heb inderdaad mijn snelheid gewoon wat laten zakken, hoefde ik niet echt te remmen of met de halve snelheid achter de andere fietser te gaan hangen.

Anticiperen kun je als je bewust bezig bent met wat je aan het doen bent, en alert bent voor het verkeer om je heen. Laatst in de auto vroegen de kinderen waarom ik ineens zo raar aan de zijkant van de weg ging rijden. Dat werd gelijk beantwoord toen de Ambulance met loeiende sirene en zwaailicht ons voorbij kwam. Maar goed de kids hebben geen spiegeltjes.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#6
(, 09:27 PM)365cycle schreef:
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: Je kunt immers je snelheid laten toe- of afnemen, waardoor die situatie zich net niet zal voordoen.

Heel veel mensen anticiperen gewoon niet. Verbaast me ook altijd op de snelweg; op de rechterbaan totdat er een obstakel binnen 50 meter zit en dan is het ineens "oh ja hier wil ik eigenlijk wel voorbij".


Op mijn w-w route zit een drukke oversteek (over de l tak van een T) met alle auto's in de voorrang; 2 rijbanen - heuveltje - 1 rijbaan. Een groot deel van de motorloze fietsers anticipeert; minderen vaart en rollen dan zonder te stoppen achter de auto's langs. De ebikers rijden (met een enkele uitzondering) allemaal met 25 km/h naar de haaientanden, kijken net voor hun remweg pas naar het aankomende verkeer, stoppen dan...

Dat niet-anticiperen zie je met zoveel dingen... zoals de platte daken die vol liggen met zuid-georiënteerde zonnepanelen in plaats van nette oost-west opstellingen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
(, 12:40 AM)Coen__ schreef: Dat niet-anticiperen zie je met zoveel dingen... zoals de platte daken die vol liggen met zuid-georiënteerde zonnepanelen in plaats van nette oost-west opstellingen.
Dit klinkt meer als slecht advies. Er zijn maar weinig zelfbouwers.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
95% van de problemen los je op door in te houden, 5% door een tandje bij te schakelen. Het feit dat ik 32 jaar in Amsterdam gewoond, gefietst en auto gereden heb heeft wel geresulteerd in een zekere voortvarendheid. Zodra iemand twijfelt ben ik er al langs. Maar steeds vaker pas ik mij aan aan het slaperige Lelystad en stop voor mensen die voorrang hebben en het niet durven te nemen. Dat bevalt me prima.
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen , Willeke_IGKT , martinR
#9
(, 12:40 AM)Coen__ schreef: Dat niet-anticiperen zie je met zoveel dingen... zoals de platte daken die vol liggen met zuid-georiënteerde zonnepanelen in plaats van nette oost-west opstellingen.

Wij hebben een oost-zuid-west opstelling. 

En oost heeft de hoogste opbrengst.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(, 08:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Wij hebben een oost-zuid-west opstelling. 

En oost heeft de hoogste opbrengst.

Oost West, stroom best.
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#11
(, 08:37 AM)Bart Verbeek schreef:
(, 08:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Wij hebben een oost-zuid-west opstelling. 

En oost heeft de hoogste opbrengst.

Oost West, stroom best.

De oogst vanuit oost is het hoogst.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(, 08:45 AM)Wim -de roetsende schreef: De oogst vanuit oost is het hoogst.

Oost west, stroom best
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#13
(, 08:39 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik merk dat ik het ook nog steeds lastig vind om de snelheden van bovengenoemde fietsen goed in te schatten.

Speedelecs vind ik erg lastig kwa inschatten van de snelheid. Diverse keren een heel zacht belletje en dan komt er een fiets voorbij geraced met meer dan 35km/u schat ik zo.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(8 uren geleden)Hardloper schreef: Speedelecs vind ik erg lastig kwa inschatten van de snelheid. Diverse keren een heel zacht belletje en dan komt er een fiets voorbij geraced met meer dan 35km/u schat ik zo.
Geen claxon? Die zijn verplicht.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(8 uren geleden)Hardloper schreef: Speedelecs vind ik erg lastig kwa inschatten van de snelheid. Diverse keren een heel zacht belletje en dan komt er een fiets voorbij geraced met meer dan 35km/u schat ik zo.

Die komt mij niet voorbij geracet  Wink Tongue  tenminste niet als ik met de Milan/DF/CHR ben  Big Grin
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#16
(8 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Die komt mij niet voorbij geracet  Wink Tongue  tenminste niet als ik met de Milan/DF/CHR ben  Big Grin
Idem hier Tongue 
Op de vouwfiets vind ik ze dan wel weer handig op die snelheid, prima windscherm Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(8 uren geleden)365cycle schreef: Geen claxon? Die zijn verplicht.
Ik hoor altijd een bel wanneer ze me passeren.
(8 uren geleden)Wim -de roetsende schreef:
(8 uren geleden)Hardloper schreef: Speedelecs vind ik erg lastig kwa inschatten van de snelheid. Diverse keren een heel zacht belletje en dan komt er een fiets voorbij geraced met meer dan 35km/u schat ik zo.

Die komt mij niet voorbij geracet  Wink Tongue  tenminste niet als ik met de Milan/DF/CHR ben  Big Grin

Idem hier met de QV, maar niet als ik aan het hardlopen ben
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Beste reizigers
Vervelend... maar aa...365cycle — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
in een sociaal iso...365cycle — 10:30 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..mn bloempotten die...ZoefZoef — 09:31 PM
Beste reizigers
De laatste tijd reis...Bart Verbeek — 08:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik alweer niet gefie...Willeke_IGKT — 08:46 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
in een sociaal isole...melle z — 08:35 PM
Beginnende ligfietser
Mijn tip is om de zi...Martin van Mourik — 08:11 PM
Inhalen op fietspad-3 breed
Geen claxon? Die z...Hardloper — 08:07 PM
Beginnende ligfietser
Ik doe mijn woon-wer...Bob Hagendijk — 07:53 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Voorbeeld van be...TvWijk — 07:36 PM
Beginnende ligfietser
Welkom Martine! Le...365cycle — 02:53 PM
Inhalen op fietspad-3 breed
Die komt mij niet ...365cycle — 02:51 PM
Inhalen op fietspad-3 breed
Speedelecs vind ik...Wim -de roetsende — 02:27 PM
Beginnende ligfietser
Welkom. Na een kilom...Lopopodium — 02:05 PM
Inhalen op fietspad-3 breed
Speedelecs vind ik...365cycle — 02:00 PM
Beginnende ligfietser
Welkom op het forum ...Hardloper — 01:48 PM
Inhalen op fietspad-3 breed
Ik merk dat ik het...Hardloper — 01:44 PM