Inhalen op fietspad-3 breed
|
Berichten: 29
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 44
42 x bedankt in 27 berichten
Waarom lijkt dit toeval zich toch altijd iedere keer weer terug te keren.
Zodra mensen op een fiets willen inhalen, lijkt het erop dat er dan precies op datzelfde tijdstip een tegenligger aankomt.
Als ik dat met mijn velomobiel heb, wacht ik even netjes, rem wat af en ga voorbij, zodra de tegenligger voorbij is.
Maar als je, tijdens veel kilometers in de benen erop gaat letten lijkt dat er in de hersenen van mensen zich iets anders afspeelt, waardoor mensen er juist op aan sturen om precies zo uit te komen, dat er tijdens het gevaarlijkste punt ingehaald dient te worden.
Dit fenomeen merk ik bij electrische fietsen, wielrenners, fatbikes.
Hoe steekt dit eigenlijk in elkaar?
Valt jou dit ook op?
Je kunt immers je snelheid laten toe- of afnemen, waardoor die situatie zich net niet zal voordoen.
Ik ben erg benieuwd naar jouw beleving hierover.
Berichten: 315
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
128 x bedankt in 86 berichten
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: waardoor mensen er juist op aan sturen om precies zo uit te komen, dat er tijdens het gevaarlijkste punt ingehaald dient te worden
Ik denk omdat voornamelijk (alleen) deze inhaalacties als bijzonder geregistreerd worden.
Berichten: 6.682
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2782
9184 x bedankt in 4448 berichten
, 08:39 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:41 AM door Wim -de roetsende.)
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: Dit fenomeen merk ik bij electrische fietsen, wielrenners, fatbikes.
Ik merk dat ik het ook nog steeds lastig vind om de snelheden van bovengenoemde fietsen goed in te schatten.
Met tegemoetkomende elektrische fietsen gaat het bij mij ook nog weleens net goed.
Andersom geldt dat dus ook voor die anderen, dat die mijn snelheid moeilijk vinden om in te schatten bedoel ik dus.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 6.370
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13200
10216 x bedankt in 4972 berichten
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: Je kunt immers je snelheid laten toe- of afnemen, waardoor die situatie zich net niet zal voordoen. Heel veel mensen anticiperen gewoon niet. Verbaast me ook altijd op de snelweg; op de rechterbaan totdat er een obstakel binnen 50 meter zit en dan is het ineens "oh ja hier wil ik eigenlijk wel voorbij".
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.902
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 678
3762 x bedankt in 1751 berichten
Ik had vandaag zo'n situatie op het snelfietspad langs het spoor ergens tussen Duiven en Zevenaar. Dat was een brommer rijder, die mijn snelheid niet goed in de gaten had. Beiden waren we met schat ik tegen de 40 bezig om een fietser op de eigen helft in te gaan halen. Ik heb hem toch maar voor laten gaan, want het werd wel heel krap.
Ik heb inderdaad mijn snelheid gewoon wat laten zakken, hoefde ik niet echt te remmen of met de halve snelheid achter de andere fietser te gaan hangen.
Anticiperen kun je als je bewust bezig bent met wat je aan het doen bent, en alert bent voor het verkeer om je heen. Laatst in de auto vroegen de kinderen waarom ik ineens zo raar aan de zijkant van de weg ging rijden. Dat werd gelijk beantwoord toen de Ambulance met loeiende sirene en zwaailicht ons voorbij kwam. Maar goed de kids hebben geen spiegeltjes.
Berichten: 315
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
128 x bedankt in 86 berichten
(, 09:27 PM)365cycle schreef: (26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: Je kunt immers je snelheid laten toe- of afnemen, waardoor die situatie zich net niet zal voordoen.
Heel veel mensen anticiperen gewoon niet. Verbaast me ook altijd op de snelweg; op de rechterbaan totdat er een obstakel binnen 50 meter zit en dan is het ineens "oh ja hier wil ik eigenlijk wel voorbij".
Op mijn w-w route zit een drukke oversteek (over de l tak van een T) met alle auto's in de voorrang; 2 rijbanen - heuveltje - 1 rijbaan. Een groot deel van de motorloze fietsers anticipeert; minderen vaart en rollen dan zonder te stoppen achter de auto's langs. De ebikers rijden (met een enkele uitzondering) allemaal met 25 km/h naar de haaientanden, kijken net voor hun remweg pas naar het aankomende verkeer, stoppen dan...
Dat niet-anticiperen zie je met zoveel dingen... zoals de platte daken die vol liggen met zuid-georiënteerde zonnepanelen in plaats van nette oost-west opstellingen.
Berichten: 6.370
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13200
10216 x bedankt in 4972 berichten
(, 12:40 AM)Coen__ schreef: Dat niet-anticiperen zie je met zoveel dingen... zoals de platte daken die vol liggen met zuid-georiënteerde zonnepanelen in plaats van nette oost-west opstellingen. Dit klinkt meer als slecht advies. Er zijn maar weinig zelfbouwers.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.294
Topics: 91
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 154
2340 x bedankt in 835 berichten
95% van de problemen los je op door in te houden, 5% door een tandje bij te schakelen. Het feit dat ik 32 jaar in Amsterdam gewoond, gefietst en auto gereden heb heeft wel geresulteerd in een zekere voortvarendheid. Zodra iemand twijfelt ben ik er al langs. Maar steeds vaker pas ik mij aan aan het slaperige Lelystad en stop voor mensen die voorrang hebben en het niet durven te nemen. Dat bevalt me prima.
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening. FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 6.682
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2782
9184 x bedankt in 4448 berichten
(, 12:40 AM)Coen__ schreef: Dat niet-anticiperen zie je met zoveel dingen... zoals de platte daken die vol liggen met zuid-georiënteerde zonnepanelen in plaats van nette oost-west opstellingen.
Wij hebben een oost-zuid-west opstelling.
En oost heeft de hoogste opbrengst.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.294
Topics: 91
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 154
2340 x bedankt in 835 berichten
(, 08:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Wij hebben een oost-zuid-west opstelling.
En oost heeft de hoogste opbrengst.
Oost West, stroom best.
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening. FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 6.682
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2782
9184 x bedankt in 4448 berichten
(, 08:37 AM)Bart Verbeek schreef: (, 08:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Wij hebben een oost-zuid-west opstelling.
En oost heeft de hoogste opbrengst.
Oost West, stroom best.
De oogst vanuit oost is het hoogst.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.294
Topics: 91
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 154
2340 x bedankt in 835 berichten
(, 08:45 AM)Wim -de roetsende schreef: De oogst vanuit oost is het hoogst.
Oost west, stroom best
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening. FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 3.351
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3851
4184 x bedankt in 2798 berichten
(, 08:39 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik merk dat ik het ook nog steeds lastig vind om de snelheden van bovengenoemde fietsen goed in te schatten.
Speedelecs vind ik erg lastig kwa inschatten van de snelheid. Diverse keren een heel zacht belletje en dan komt er een fiets voorbij geraced met meer dan 35km/u schat ik zo.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.370
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13200
10216 x bedankt in 4972 berichten
(8 uren geleden)Hardloper schreef: Speedelecs vind ik erg lastig kwa inschatten van de snelheid. Diverse keren een heel zacht belletje en dan komt er een fiets voorbij geraced met meer dan 35km/u schat ik zo. Geen claxon? Die zijn verplicht.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.682
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2782
9184 x bedankt in 4448 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(8 uren geleden)Hardloper schreef: Speedelecs vind ik erg lastig kwa inschatten van de snelheid. Diverse keren een heel zacht belletje en dan komt er een fiets voorbij geraced met meer dan 35km/u schat ik zo.
Die komt mij niet voorbij geracet  tenminste niet als ik met de Milan/DF/CHR ben
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 6.370
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13200
10216 x bedankt in 4972 berichten
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.351
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3851
4184 x bedankt in 2798 berichten
(8 uren geleden)365cycle schreef: Geen claxon? Die zijn verplicht. Ik hoor altijd een bel wanneer ze me passeren.
(7 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (8 uren geleden)Hardloper schreef: Speedelecs vind ik erg lastig kwa inschatten van de snelheid. Diverse keren een heel zacht belletje en dan komt er een fiets voorbij geraced met meer dan 35km/u schat ik zo.
Die komt mij niet voorbij geracet tenminste niet als ik met de Milan/DF/CHR ben 
Idem hier met de QV, maar niet als ik aan het hardlopen ben
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|