Ervaringen gevraagd voor een potentiële starter
|
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2025
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
Hoi,
Ik overweeg al enige tijd om een velomobiel te kopen voor woon werkverkeer a 50km enkele reis door rustig gebied (qua verkeer). Nu vind ik een vm nogal prijzig, dus ik zoek sowieso een occasion. Ik ga uiteraard proefrijden, maar met een dreumes in huis is er geen tijd om uitgebreid verschillende modellen te proberen, dus zou ik graag een voorselectie maken.
Kan iemand helpen met ervaringen delen over open/gesloten wielkasten? Is een draaicirkel van 8m een belemmering? (Mijn vorige auto had zo'n draaicirkel, voor een auto extreem goed, maar mijn Tweewielers voelen toch wendbaarder). Is na regelmatig fietsen een kruis snelheid van circa 32km/u realistisch? Zijn er dingen waarover ik me vooral geen zorgen moet maken? Hebben jullie toevallig recent velomobiel.nl/icb bezocht en staat daar een vm waarvan je dacht: die wilde ik eigenlijk meenemen als ik er niet al 1 had? En welke was dat? 
Een hoop vragen, maar ik heb het gevoel dat men vrij behulpzaam is op dit forum, dus ik hoop op leuke reacties.
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 0
5 x bedankt in 3 berichten
, 10:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:33 PM door Willeke_IGKT.)
In principe voldoet elke velomobiel
Is echt een persoonlijke keuze welke t beste bij u past.
Ben u groot of klein, moet er veel bagage mee.
Meer een comfort velomobiel of een erg racy type?
Breder zodat legaal op vrijwel alle wegen gereden kan worden? Dichte wielkasten is iets sneller.
Draaicirkel went. Zou ik niet op selecteren, tenzij erg veel in steden wordt gefietst, maar dat is niet echt de natuurlijke omgeving van een velomobiel. Zowel velomobiel.nl als icb hebben velo's die je heerlijk van A naar B brengen. Straks met twee vingers in de neus 32 km/uur, of sneller ?
Kan je echt aanraden te gaan proberen, dan leer je de verschillen kennen (die voor de een belangrijk zijn en voor de ander niet).
Succes met uw keuze!
(, 10:09 PM)Themba schreef: Hoi,
Ik overweeg al enige tijd om een velomobiel te kopen voor woon werkverkeer a 50km enkele reis door rustig gebied (qua verkeer). Nu vind ik een vm nogal prijzig, dus ik zoek sowieso een occasion. Ik ga uiteraard proefrijden, maar met een dreumes in huis is er geen tijd om uitgebreid verschillende modellen te proberen, dus zou ik graag een voorselectie maken.
Kan iemand helpen met ervaringen delen over open/gesloten wielkasten? Is een draaicirkel van 8m een belemmering? (Mijn vorige auto had zo'n draaicirkel, voor een auto extreem goed, maar mijn Tweewielers voelen toch wendbaarder). Is na regelmatig fietsen een kruis snelheid van circa 32km/u realistisch? Zijn er dingen waarover ik me vooral geen zorgen moet maken? Hebben jullie toevallig recent velomobiel.nl/icb bezocht en staat daar een vm waarvan je dacht: die wilde ik eigenlijk meenemen als ik er niet al 1 had? En welke was dat? 
Een hoop vragen, maar ik heb het gevoel dat men vrij behulpzaam is op dit forum, dus ik hoop op leuke reacties.
Berichten: 2.497
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38045
3803 x bedankt in 1643 berichten
, 10:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:41 PM door Willeke_IGKT.)
Het belangrijkste zijn je budget en je maat.
Ik was zaterdag bij Intercitybikes, genoeg keuze in zowel tweedehands als nieuw voor zowat iedere maat persoon en (relatief) budget.
Met de B4M hebben ze de goedkoopste nieuwe voor een proefrit, maar ook de Tuna en ik geloof ook een Alpha.
Ik heb Quest gereden en rij nu mijn tweede VM met open wielkasten, voor mij geen groot verschil. Maar voor relatief weinig kun je hosen kopen die van open wielkasten gesloten maken.
Ga proefrijden, dat zegt meer dan alles wat wij schrijven.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 1.698
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 893
2954 x bedankt in 1361 berichten
Wat open of gesloten wielkasten aangaat: Ik heb ervaring met de DF XL (open) en de Bülk (gesloten). Open wielkasten zorgen voor een wat kleinere draaicirkel, maar maakt de fiets ook gevoeliger voor zijwind.
50km enkele reis is een behoorlijke afstand, zeker als je het 5x per week wil doen. Nu weet ik natuurlijk niet hoe goed je conditie is, en hoeveel ervaring je hebt met ligfietsen, maar ik zou het rustig opbouwen.
Een kruissnelheid van boven de 40 is goed haalbaar. Dat zegt alleen niet zoveel over de gemiddelde snelheid die je haalt op jouw route. Ik rij zo'n 65km enkele reis (momenteel maar 1x per week, helaas) en hoewel mijn kruissnelheid rond de 40km/h zit, is mijn gemiddelde snelheid zo'n 34km/h. (Lang leve dorpskernen en kruisingen)
Wat de keuze van modellen aangaat: Ga ze uitproberen. De vraag is of je past, en of het model en zijn eigenschappen jou liggen. Dat kunnen wij niet bepalen voor je.
Berichten: 6.833
Topics: 172
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2936
9494 x bedankt in 4597 berichten
(, 10:42 PM)Frutsel schreef: Wat de keuze van modellen aangaat: Ga ze uitproberen. De vraag is of je past, en of het model en zijn eigenschappen jou liggen. Dat kunnen wij niet bepalen voor je.
Wat Frutsel zegt dus.
Het heeft echter ook met lichaamsverhoudingen te maken.
Iemand van 1.77m met langere benen komt soms niet meer uit een Snoek.
Ik pas er met 1.77m en wat bredere schouders ook niet in, omdat ik naar mijn maatstaven te klem zit.
Anderen hebben de vm soms zo aangepast dat ondanks hun te grote afmetingen ze er toch in passen.
Dan moet je de consequenties wel voor lief nemen. Minder comfort, minder bagageruimte, hogere snelheid, enz.
Niet iedereen kan trouwens zoals Frutsel 40km/u kruissnelheid aanhouden Ik dus niet. Nu het weer iets kouder wordt ben ik blij met 35km/u.
We kunnen je 20 bladz. met advies geven. De belangrijkste blijft toch echt: ga proefrijden.
Gewoon naar Dronten gaan. Daar staan juist nu relatief veel tweedehands vm-en.
Veel plezier met 'je quest' naar de beste vm voor jou.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.067
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 266
2003 x bedankt in 794 berichten
Ik sluit me aan bij het advies vooral te gaan proefrijden.
Omdat een velomobiel een vaste grote heeft is je lichaamsgroten van belang. Het maakt veel uit in keuze van modellen of je 1.70 m, 1,80 m, of 1.90 m bent. Gewicht en schouderbreedte kan ook een rol spelen, maar proefpassen is daarvoor handig.
Verder speelt mee waarvoor je de velo wilt gebruiken; maar als ik je bericht lees is dat vnl woon-werkverkeer over rustige wegen buiten de stad.Snelheid is dus belangrijker dan wendbaarheid; comfort en bagageruimte is een keuze.
Als Dronten ver is kun je eventueel aangeven waar je woont en wat voor jou bereikbaar is. Misschien zijn er mogelijkheden in je omgeving.
Niels, DF, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 549
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 397
1060 x bedankt in 508 berichten
Wat Wim al zegt: Ik ben ook al blij als ik 35km/h haal, 's ochtends bij het opstarten klim ik langzaam maar zeker op naar 32 km/h na 5 a 10 minuten. Aan het eind van de week als de energie een beetje op is, is dat ook vaak de kruissnelheid.
Met name bij nat wegdek of koud weer gaat het ook een klein beetje langzamer, banden worden dan trager.
Bij lekker warm weer daarentegen is de lucht wat dunner, de banden wat sneller en kan je er een paar km/h bij plussen.
Hier zitten een paar jonge honden die geweldig kunnen beesten, heel mooi om te zien, maar ik ben die leeftijd een beetje voorbij.
Hans, Mamil, Fix
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2025
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
Dank voor alle vriendelijke en bemoedigende reacties!
Ik ben 1,86m, dus ik denk dat ik niet in alle modellen pas. Ik zal over een paar weken naar Dronten gaan en kijken of ik kan proefrijden (ik zal het van tevoren vragen). Ik ben overigens van plan het woon-werkverkeer 2 a 3 keer per week te doen en dan de overige dagen thuiswerken, dus dat scheelt. Mijn conditie is nu niet optimaal, maar ik heb wel redelijk wat fietservaring, dus ik heb goede hoop dat die snel weer kan worden opgebouwd.
Berichten: 1.067
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 266
2003 x bedankt in 794 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Niels van der Wal.)
(2 uren geleden)Themba schreef: Dank voor alle vriendelijke en bemoedigende reacties!
Ik ben 1,86m, dus ik denk dat ik niet in alle modellen pas. Ik zal over een paar weken naar Dronten gaan en kijken of ik kan proefrijden (ik zal het van tevoren vragen). Ik ben overigens van plan het woon-werkverkeer 2 a 3 keer per week te doen en dan de overige dagen thuiswerken, dus dat scheelt. Mijn conditie is nu niet optimaal, maar ik heb wel redelijk wat fietservaring, dus ik heb goede hoop dat die snel weer kan worden opgebouwd.
Met die lengte heb je waarschijnlijk veel keus.
Waarschijnlijk is snelheid voor je van belang, omdat je langere woon-werk ritte gaat fietsen.
Wat dan speelt is frontaal oppervlak (hoe minder, hoe sneller)
En gewicht. (bij versnellen; optrekken) is van belang en speelt een rol in rolweerstand. Veel zullen ze bij Velomobiel en Intercitybike kunnen uitleggen.
Verder de wens tot bagageruimte, maar als je er niet veel boodschappen in moet doen (of bierkratjes moet meenemen) is de standaard ruimte voldoende. Je kan altijd vragen bij een passend model wat de bagagemogelijkheden zijn.
Later komt ook nog bandenkeuze; rolweerstand, lekbestendigheid en levensduur speelt een rol bij de keuze. Het is hier een herhaaldelijk terugkerend onderwerp:-)
Je kan je alvast verheugen; fietsen in een velo is fantastisch!
Niels, 1.79m, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|