Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Northlandvelo.NL is live
#27
Ik heb naar tevredenheid een standaard garmin mount op het vlakke deel, de varia zit dan dus vrij laag. Voor mij de enige plek omdat ik juist wat meer licht wilde als ik met cello helemaal zonder kap rij en dus de verlichting in de kap kwijt ben. De varia fingeert dan ook als remlichtvervanging. Bevalt me erg goed, ik koppel hem overigens niet aan telefoon of garmin, de knipperfunctie bij achteroprijdend verkeer vind ik erg effectief en geruststellend.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#28
Ik heb een platte houder die je aan de achterkant van het platte deel van de QV kunt bevestigen. Eigenlijk zijn er twee opties: de Alpha-houder zou werken, of er is een plakmodel dat volgens mij eenvoudig aan te passen is om vast te schroeven. Dat type staat volgens mij vermeld als een Garmin-cockpithouder of zoiets. En ja, je kunt SEPA gebruiken om te betalen via een bankoverschrijving. De betaling wordt niet zo snel verwerkt, maar het werkt wel. Er zijn eigenlijk heel veel andere manieren om te betalen dan PayPal. Voor bedrijven is PayPal echt niet goed. Ze rekenen hoge kosten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#29
(12-Oct-2025, 01:17 PM)blokdoorn schreef: Ik heb naar tevredenheid een standaard garmin mount op het vlakke deel, de varia zit dan dus vrij laag. Voor mij de enige plek omdat ik juist wat meer licht wilde als ik met cello helemaal zonder kap rij en dus de verlichting in de kap kwijt ben. De varia fingeert dan ook als remlichtvervanging. Bevalt me erg goed, ik koppel hem overigens niet aan telefoon of garmin, de knipperfunctie bij achteroprijdend verkeer vind ik erg effectief en geruststellend.

Wat mij opvalt zijn de vele Garmin varia’s in het wild. Ook bij racefietsers. 
Maar..het is toch helemaal niet legaal? In de Wegenverkeerswet staat dat het achterlicht 1 lamp moet zijn en vast moet branden. Het mag niet knipperen. Het is natuurlijk gewoon een achterlamp met sensor. Hoe zit dat eigenlijk?

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Op een velomobiel zit zowiezo al meer dan 1 achterlicht. Een garmin varia knippert alleen bij achteropkomend verkeer, en dus niet continue en bovendien is het meer een periodiek feller worden dan helemaal uit knipperen. Bij druk verkeer in een stad kan het misschien erg hinderlijk zijn, 98% van mn km’s maak ik op het platteland of andere rustige plekken, naar mijn ervaring is het erg effectief en passeren automobilisten veel voorzichtiger. Op hetzelfde platteland gebruiken we overigens op onze kinderkar (niet achter een velomobiel) een continue knipperend achterlicht na een paar bijna aanrijdingen. Overleven vind ik belangrijker dan de letter van de wet.
In de context van een drukke omgeving kan dit natuurlijk heel anders liggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , de Boer , Hoekie , Hardloper
#31
Hier idem. Ben eigenlijk tegen die irritante knippers.
Maar ja, om die irritante automobilisten die in hun irritante auto's irritant te hard rijden van het lijf te houden op een 60km/h weg waar ze 80 km/h rijden...
Antwoord }
#32
(, 08:59 PM)de Boer schreef:
(12-Oct-2025, 01:17 PM)blokdoorn schreef: Ik heb naar tevredenheid een standaard garmin mount op het vlakke deel, de varia zit dan dus vrij laag. Voor mij de enige plek omdat ik juist wat meer licht wilde als ik met cello helemaal zonder kap rij en dus de verlichting in de kap kwijt ben. De varia fingeert dan ook als remlichtvervanging. Bevalt me erg goed, ik koppel hem overigens niet aan telefoon of garmin, de knipperfunctie bij achteroprijdend verkeer vind ik erg effectief en geruststellend.

Wat mij opvalt zijn de vele Garmin varia’s in het wild. Ook bij racefietsers. 
Maar..het is toch helemaal niet legaal? In de Wegenverkeerswet staat dat het achterlicht 1 lamp moet zijn en vast moet branden. Het mag niet knipperen. Het is natuurlijk gewoon een achterlamp met sensor. Hoe zit dat eigenlijk?

Groeten Henk

Fluctuatie in de felheid van het licht, is dat knipperen?
Ik zie knipperen als aan-uit-aan-uit-aan-uit. Ik denk dat dat voor de wet ook zo geldt, want anders zou zo'n beetje iedereen die met een dynamo op zn fiets rijdt illegaal zijn. Zo'n lamp fluctueert ook altijd wat in sterkte.

Of het legaal is of niet zou voor mij echt totaal niet belangrijk zijn. Ik zet mn fietslampjes ook vaak op knipperen. Daar voel IK me beter en veiliger bij. Mag ook niet, want wetenschappelijk zou aangetoond zijn dat je met vaste verlichting beter zichtbaar zou zijn. Ik heb daar een ander idee bij en als meneer of mevrouw agent me erop aanspreekt of wilt bekeuren zet ik 'm voor die keer wel even op niet-knipperen. Dat is me een keer gebeurd overigens. S nachts, in een burger auto.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
Duidelijk. Bedankt voor de reacties. Ik vroeg het me af hoe dat zat namelijk. Denk ook dat het zichtbaarder is voor medeweggebruikers (lees auto’s ) die bij bepaalde modellen 1 streep lamp aan de voorkant hebben en 1 streep achterlicht hebben, waarover ook in de wet staat twee voorlampen en twee achterlichten..

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
De duitse variant van de Garmin Varia (RTL516) knippert niet (want dat is ook in Duitsland verboden).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(, 10:37 PM)de Boer schreef: ........ bij bepaalde modellen 1 streep lamp aan de voorkant hebben en 1 streep achterlicht hebben, waarover ook in de wet staat twee voorlampen en twee achterlichten..

Groeten Henk

In het midden is een hele kleine onderbreking heb ik wel eens gezien. Dan zijn het toch 2 lampen.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , de Boer
#36
(9 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: In het midden is een hele kleine onderbreking heb ik wel eens gezien. Dan zijn het toch 2 lampen.
Mijn voorlicht heeft twee LED's in één behuizing, zijn het dan ook twee lampen? En als ik een dunne stukje tape van 1mm breed over het midden van de lamp van boven naar beneden plak, zijn het dan ook twee lichten? Waar zou de grens liggen? Huh Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Gelukkig maakt de politie daar tot nog toe geen punt van, die zijn hartstikke blij dat je goed zichtbaar bent.
Wat dacht je van de verplichte reflectie op de trappers?

Er zijn trouwens ook heel veel fietsen met een voorwiel te weinig. Die hebben twee lampen in/aan de voorvork.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(, 09:12 PM)blokdoorn schreef: Overleven vind ik belangrijker dan de letter van de wet.
Zo denk ik er dus ook over
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
12 volt in de Quest 107
Het is niet onveilig...Arend-Jan — 02:44 PM
Northlandvelo.NL is live
Overleven vind ik be...Hardloper — 12:37 PM
12 volt in de Quest 107
Al met al begrijp ik...Richard107 — 12:24 PM
12 volt in de Quest 107
Ik heb er ook een aa...Arend-Jan — 10:49 AM
12 volt in de Quest 107
De eerste vraag ...LigfietsWilsum — 10:01 AM
Northlandvelo.NL is live
Gelukkig maakt de po...LigfietsWilsum — 09:48 AM
12 volt in de Quest 107
Hopelijk werken de...Hoekie — 09:33 AM
12 volt in de Quest 107
Foto werkt! Wees aub...Arend-Jan — 09:24 AM
12 volt in de Quest 107
Hopelijk werken de f...Richard107 — 09:21 AM
12 volt in de Quest 107
Nope 12v, een vi...Frutsel — 09:20 AM
12 volt in de Quest 107
Kun je hier foto’s...Hoekie — 09:09 AM
12 volt in de Quest 107
5000mAh hoeft niet z...Arend-Jan — 09:09 AM
Northlandvelo.NL is live
In het midden is e...Kapitein Bosui — 08:59 AM
12 volt in de Quest 107
Nope 12v, een vijf...Hoekie — 08:57 AM
12 volt in de Quest 107
Hallo Richard, ik he...Jeroen S — 08:02 AM
LEL 2025
Tsja, weersvoorspell...TimSch — 08:01 AM
Nieuw hier
Daarnaast ben ik n...Wim -de roetsende — 06:26 AM