|
Gestroomlijnde tweewieler
|
Berichten: 41
Topics: 8
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 284
59 x bedankt in 23 berichten
Een volledig gestroomlijnde tweewieler kan inderdaad veel sneller zijn dan een driewieler. Kijk maar naar de resultaten van de World Human Powered Speed Challenge in Battle Mountain van de afgelopen jaren ( https://whpsc.org/). Maar voor dagelijks gebruik zijn deze gestroomlijnde tweewielers absoluut niet geschikt.
Ze kunnen niet zelfstandig starten/stoppen
Totaal geen of nagenoeg geen uitzicht opzij en al helemaal niet naar achteren
Ze hebben een enorme draaicirkel (30 meter of meer is heel normaal)
Zijn zeer zijwind gevoelig
Hebben geen verlichting of verplichte reflectoren
etc., etc.
Natuurlijk kun je iets bouwen waarmee je wel zelfstandig kan starten/stoppen, met uitzicht, een kleinere draaicirkel en reflectoren/verlichting, maar dat gaat allemaal ten koste van pure snelheid.
Maar stel dat je uiteindelijk iets overhoudt dat 60+ km/u kan rijden met 200Watt. Waar wil je dan rijden? Onze fietspaden zijn (helaas) niet geschikt voor dergelijke snelheden en de overige fietsers zullen dergelijke snelheden ook nooit verwachten. Dan maar op de hoofdrijbaan gaan rijden is weer niet toegestaan als er een verplicht fietspad is. Daarnaast is de totale stopafstand* bij een hogere snelheid significant langer waardoor zijwegen echt riskant kunnen worden. En hou er rekening mee dat zo'n gestroomlijnde tweewieler een heel smal profiel heeft en daardoor gemakkelijk over het hoofd gezien wordt.
Vanuit team Cygnus hebben we dan ook afgezien van het maken/ombouwen van onze kuipen voor dagelijks gebruik. Het risico is domweg te groot op de fietspaden en met een velomobiel is er een prima alternatief.
Wel hebben we gekeken op welke manieren we een velomobiel zouden kunnen tunen.
Maar veel van deze opties zoals verlagen, het verkleinen van de wielopeningen, supersnelle banden etc. gaan ten koste van comfort, betrouwbaarheid of het gemak weer mee je onderhoud kunt plegen of banden kunt wisselen.
* Stopafstand = reactieafstand + remweg
reactieafstand = 3 maal de snelheid gedeeld door 10
remweg = ((snelheid gedeeld door 10) in het kwadraat ) gedeeld door 2
30 km/h reactie afstand 3 * 30 / 10 = 9 meter | remweg 3*3 /2 = 4.5 meter | totaal 13.4 meter
40 km/h reactie afstand 3 * 40 / 10 = 12 meter | remweg 4*4 /2 = 8 meter | totaal 20 meter
50 km/h reactie afstand 3 * 50 / 10 = 15 meter | remweg 5*5 /2 = 12.5 meter | totaal 27.5 meter
60 km/h reactie afstand 3 * 60 / 10 = 18 meter | remweg 6*6 /2 = 18 meter | totaal 36 meter
Berichten: 882
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1602 x bedankt in 856 berichten
Hier kan je er trouwens nog eentje bestellen: https://www.speedbikes.ch/pob
Ook verkopen ze lowracers met alleen een tail fairing, ik heb er ook eentje  maar niet zo luxe of mooi als deze (gaat die ooit wel worden!)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 6.933
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3022
9725 x bedankt in 4694 berichten
21-Oct-2025, 04:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Oct-2025, 05:02 PM door Wim -de roetsende.)
(21-Oct-2025, 04:34 PM)Gideonaut schreef: Hier kan je er trouwens nog eentje bestellen: https://www.speedbikes.ch/pob
Bijna €37.000,-
Alleen de Full Fairing is al bijna €19.500,-
Lang geleden heb ik er eentje gezien bij Cycle Vision.
Even gezocht. 28 juni 2014.
[img] ![[Afbeelding: IMAG0739.jpg]](https://i.postimg.cc/G2zmwY2f/IMAG0739.jpg) [/img]
[img] ![[Afbeelding: IMAG0743.jpg]](https://i.postimg.cc/W4TVN3Qq/IMAG0743.jpg) [/img]
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.064
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 859
4052 x bedankt in 1910 berichten
Ik heb niet voor niets die 24 uur records gedeeld. Dan zie je dat de Birk 10% sneller is als de Milan en 3% sneller als de Trisled. Dat is niet heel erg veel. En dat is dan nog op een volledig afgesloten circuit zonder ander verkeer.
Bij Battle Mountain ligt het verschil tussen Velomobiel en de snelste Stroomlijn op ongeveer 40 km. Dat is zo'n 40% sneller, maar dan heb je inderdaad wel constructie die ongeveer alleen daar bruikbaar is.
In heel erg veel situaties is zo'n snelle 2 wieler langzamer, minder bruikbaar, als een velomobiel.
Berichten: 544
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 265
1718 x bedankt in 540 berichten
(21-Oct-2025, 04:34 PM)Gideonaut schreef: Hier kan je er trouwens nog eentje bestellen: https://www.speedbikes.ch/pob
Ook verkopen ze lowracers met alleen een tail fairing, ik heb er ook eentje maar niet zo luxe of mooi als deze (gaat die ooit wel worden!)
![[Afbeelding: Comet_Verschalung.jpg?format=1500w]](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5b8fd2ef297114a7cbc487c0/1539956664640-Y6EU7G8L287M3MVXN6U2/Comet_Verschalung.jpg?format=1500w)
Ja, die halve zijn ook erg fraai, vind ik.
Ik zou ook graag een Mike Burrows RatRacer hebben
Of een NoCom met punt
Berichten: 882
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1602 x bedankt in 856 berichten
Ach een hobby mag best geld kosten
Hier staat trouwens een mal te koop voor een mooie prijs: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...gfiets-mal
Ik weet alleen niet voor welke fiets of hoe het eindresultaat oogt.
Rip Mike Burrows, die man maakte ongelooflijk mooie fietsen. Al zou ik er met geen overweg kunnen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 6.933
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3022
9725 x bedankt in 4694 berichten
(21-Oct-2025, 11:04 PM)Gideonaut schreef: Rip Mike Burrows, die man maakte ongelooflijk mooie fietsen. Al zou ik er met geen overweg kunnen.
Op deze had je vast wel kunnen fietsen.
[img] ![[Afbeelding: IMAG0734.jpg]](https://i.postimg.cc/kg5PWtXn/IMAG0734.jpg) [/img]
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.745
Topics: 85
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2645
2903 x bedankt in 1274 berichten
Waarom is de naaf van het achterwiel zo dik. Het lijkt wel een versnellingsnaaf.
Groet,
Marco
Berichten: 592
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 448
1161 x bedankt in 547 berichten
22-Oct-2025, 08:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2025, 08:30 AM door LigfietsWilsum.)
Trommelrem denk ik. En voor een versnellingsnaaf.
Berichten: 6.933
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3022
9725 x bedankt in 4694 berichten
Hebben jullie ook de achtervering gezien?
Mike Burrows kwam aanrijden, parkeerde de fiets, gaf antwoord op een paar vragen en ik kon alleen maar denken: Wat is deze man ongelooflijk sympathiek en wat een mooie fietsen maakt hij toch.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 592
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 448
1161 x bedankt in 547 berichten
Berichten: 6.477
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13536
10467 x bedankt in 5071 berichten
22-Oct-2025, 02:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2025, 02:20 PM door 365cycle.)
(22-Oct-2025, 08:29 AM)LigfietsWilsum schreef: Trommelrem denk ik. En voor een versnellingsnaaf. Hij gebruikt vaak enkelzijdig opgehangen trommelremmen, zoals bij velomobielen. Zo ook in het prototype voor Giant at bij Intercity Bike in het museum staat.
Vooraan zit idd een versnellingsnaaf + schijfrem
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.064
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 859
4052 x bedankt in 1910 berichten
Inderdaad een heel bijzonder mens. Ontzettend creatief met techniek en hij kon het heel mooi uitleggen. Veloadds heeft ook nog een paar leuke interviews met hem online volgens mij. Guy Martin heeft ook voor een zijn van zijn programma's een tandem stroomlijn gebouwd met Mike's hulp. Die had een luik in het dak voor de voeding. En Mike dan op z'n 8freight met een lichte asitente in de bak. Even er naast fietsen op 24 uur's record tempo zodat zij de tas met eten en drinken in het gat kon gooien. Was hij toch ook al boven de 70 denk ik.
Berichten: 100
Topics: 15
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 25
147 x bedankt in 77 berichten
Berichten: 6.933
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3022
9725 x bedankt in 4694 berichten
(, 04:59 PM)GHOOGEN schreef: Deze fiets vind ik wel geinig.
https://wimschermer.blogspot.com/2018/06...kunis.html
Volgens mij kunnen de handen van Piet Kunis maken wat zijn hoofd bedenkt
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 19
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
68 x bedankt in 18 berichten
(, 04:59 PM)GHOOGEN schreef: Deze fiets vind ik wel geinig.
https://wimschermer.blogspot.com/2018/06...kunis.html Nu mijn Different door zijn kinderziektes heen is, werk ik (tussen de buien door) aan een door ontwikkeling van deze Pikuponcho
Berichten: 544
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 265
1718 x bedankt in 540 berichten
(, 04:59 PM)GHOOGEN schreef: Deze fiets vind ik wel geinig.
https://wimschermer.blogspot.com/2018/06...kunis.html
Die naam (van de fiets) 
Het dashboard 
De constructie voor de voorste V-brake
Ik vind het echt klasse, Piet!
Berichten: 19
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
68 x bedankt in 18 berichten
(, 09:30 PM)Arend-Jan schreef: (, 04:59 PM)GHOOGEN schreef: Deze fiets vind ik wel geinig.
https://wimschermer.blogspot.com/2018/06...kunis.html
Die naam (van de fiets) 
Het dashboard 
De constructie voor de voorste V-brake
Ik vind het echt klasse, Piet! Ik denk dat voor liefhebbers van 2-wielers, dat mijn Pikuponcho (voor op de openbare weg) een mooi compromis is tussen comfortabel, snel en handelbaar. De stroomlijn zorgt ervoor dat je droog blijf bij een buitje en deze verhoogd ook de snelheid met 5 a 6 km/h. Bovendien is het zijaanzicht van de stroomlijn zo klein, dat je zeker t/m windkracht 4, er zonder problemen mee kan rijden en heerlijk een beetje kan leunen op de zijwind.
De enige 2 problemen met deze fiets in het verkeer zijn, dat het starten (lastig is, als de weg oploopt ..of met veel andere fietsen om je heen) ..en het voordeel van het totaal ontbreken van aandrijfkoppel in de besturing, heeft achteraf gezien ook een nadeel ..en dat is; bij keihard remmen met het voorwiel, voel je dan juist wel een heel duidelijk koppel in het stuur. Dus daarom werk ik nu aan een doorontwikkeling.
Berichten: 544
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 265
1718 x bedankt in 540 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door Arend-Jan.)
Wat was dan de oorzaak van het koppel bij remmen? V-brakes zouden dit probleem toch niet moeten hebben? Ik ken het probleem wel van (enkelzijdige) schijfremmen.
Of zit het voorwiel iets uit het midden misschien?
Berichten: 19
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
68 x bedankt in 18 berichten
(9 uren geleden)Arend-Jan schreef: Wat was dan de oorzaak van het koppel bij remmen? V-brakes zouden dit probleem toch niet moeten hebben? Ik ken het probleem wel van (enkelzijdige) schijfremmen.
Of zit het voorwiel iets uit het midden misschien? Het probleem zit niet in het type rem. Ik heb de voorvork schuin geplaatst, zodat hij precies zit in de lijn (daar waar de ketting het voorblad verlaat ..en het contactvlak van de band met de weg). Het idee was, dat er daardoor geen trapkoppel in het stuur voelbaar zou zijn. Dat is ook prima gelukt. Hij stuurt ook prima (mensen die er een proefrit op maakten vonden hem vergelijkbaar was met een CHR) Echter, bij het remmen zit mijn balhoofd daardoor ook uit het hart van de fiets. En dat vertaald zich in een voelbaar koppel.
Berichten: 544
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 265
1718 x bedankt in 540 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Arend-Jan.)
Juist, duidelijk
Kan je het misschien opheffen met een schijfrem? Of wil hij precies de verkeerde kant op (en zou je het dan dus juist versterken)?
Berichten: 19
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
68 x bedankt in 18 berichten
(6 uren geleden)Arend-Jan schreef: Juist, duidelijk
Kan je het misschien opheffen met een schijfrem? Of wil hij precies de verkeerde kant op (en zou je het dan dus juist versterken)? Ik had er in het begin een schijfrem op zitten, maar die zat (door de cassette) juist aan de verkeerde kant en daarmee was het effect nog veel sterker. Juist daarom heb ik deze bijzondere V-brakes gemonteerd.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
wat ze zeggen
|
| Laatst was ik in het...Willeke_IGKT — 05:05 PM |
|
Hork van de dag
|
| Duimengas op gewone ...Willeke_IGKT — 04:37 PM |
|
Hork van de dag
|
| Het groot verschil i...Hoekie — 03:25 PM |
|
Lamp op muts velomobiel
|
| Ik heb inderdaad die...Veloquest — 12:51 PM |
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
|
Juist, duidelijk
...Piet Kunis — 12:37 PM |
|
Hork van de dag
|
|
Ik heb laatst een ...Hardloper — 12:29 PM |
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
| Juist, duidelijk
Ka...Arend-Jan — 10:54 AM |
|
Hork van de dag
|
| Ik heb laatst een fa...Willeke_IGKT — 10:13 AM |
|
Hork van de dag
|
| Bij de fatbike is di...blokdoorn — 09:58 AM |
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
|
Wat was dan de oor...Piet Kunis — 09:47 AM |
|
Hork van de dag
|
| Ik vind wel dat het ...Roepers — 09:38 AM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Topografie is verre ...Hardloper — 08:43 AM |
|
Alpen 2025
|
| Alpen 2025 deel 5: V...De tovenaar — 08:33 AM |
|
Hork van de dag
|
|
Ik vermoed dat d...Niels van der Wal — 08:14 AM |
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
| Wat was dan de oorza...Arend-Jan — 07:52 AM |
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
|
Deze fiets vind ...Piet Kunis — 10:47 PM |
|
Lamp op muts velomobiel
|
|
Je had de 'Da cann...Wim -de roetsende — 10:42 PM |
|